Ramon2 Geplaatst February 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2009 (bewerkt) Nou, ik had weer eens wat. In de file op de terugweg naar huis stonden me wissers in interval. Ieder keer als ze wilde wissen leek het wel of er rook met de wissers mee kwam..?! Vervolgens tot 2x ff héél snel achter elkaar, dat ik het niet kon lezen, gaf mijn VIC een melding iets van "service 4WD"... nog nooit zo'n melding gezien! Heel langzaam aan krijg ik het gevoel alsof de auto vaag remt en stuurt en eigenlijk uberhaubt vreemd aanvoelt maar kon me vinger er niet op leggen. Langzaam aan werd het duidelijker; liet ik me stuur los trok de auto stevig naar rechts, en als ik remde trok de auto stevig naar links met een raar slingerend gevoel. Toen ik even stopte rook ik ook een raar brand luchtje . Ben maar rustig aan binnendoor naar huis gereden... Bij thuis komst foutcodes uitgelezen; code 41 "Alternator field switch"... hmm, dat doet me ergens aan denken; klachten mijn mijn "voltmeter" in een ander topic over neiging tot afslaan... Kan iemand mij met ideen helpen? Ga straks als eerste de wielen voorzijde maar eens los halen, remmetje vast?! February 3, 2009 bewerkt door Ramon2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst February 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2009 Ga straks als eerste de wielen voorzijde maar eens los halen, remmetje vast?! Begin met de rechterkant. Alhoewel. Topic titel en het bericht zijn verschillend. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 3, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2009 Begin met de rechterkant.Alhoewel. Topic titel en het bericht zijn verschillend. Heel scherp, zó ken ik je weer! Reeds aangepast. Bestaat er ergens ook een lijst van meldingen die een VIC kan geven? Of is dit weer per type verschillend? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2009 Jouw auto gaat steeds meer op de mijne lijken. Ik heb dus ook dat mijn auto naar rechts trekt, en met remmen juist naar links. Af en toe ruik ik ook een brandlucht, maar wanneer ik stop, kan ik de lucht niet echt lokaliseren. Er wordt ook geen wiel warm of zo. Vanmorgen nog toen ik Melita naar school gebracht had. In de auto rook ik een brandlucht, bij uitstappen ook, maar bij inspectie van de wielen en onder de motorkap: niets Ik heb me ook afgevraagd of de generator/dynamo/alternator aan het einde van zijn tijd is. Ik vraag me af of een vastlopende dynamo (die nog genoeg draait om niet de hele boel vast te laten slaan) dat vage stationair (door zwaar lopende poelie & evt laad problemen) en andere vreende klachten kan veroorzaken. Overigens heb ik ook de Service 4WD Switch melding af en toe. Bij mij sinds Wijk aan Zee, dus ik vermoed een draadje rottig, of de stekker rottig. Ik heb nog niet de tijd genomen om er echt naar te kijken. OK, je hebt waarschijnlijk niets aan deze post, maar ik ga deze draad zeer aandachtig volgen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2009 (bewerkt) Heel scherp, zó ken ik je weer! Reeds aangepast. Bestaat er ergens ook een lijst van meldingen die een VIC kan geven? Of is dit weer per type verschillend? Heb je al een FSM? Bij mij in 8e vanaf p12 worde de VIC beschreven. Als je nog geen FSM hebt, mail me dan. Edit: ZJ '95 FSM: vanaf pagina 4 February 3, 2009 bewerkt door Mitchell2.24v Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 3, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2009 Jouw auto gaat steeds meer op de mijne lijken. Ik heb dus ook dat mijn auto naar rechts trekt, en met remmen juist naar links. Af en toe ruik ik ook een brandlucht, maar wanneer ik stop, kan ik de lucht niet echt lokaliseren. Er wordt ook geen wiel warm of zo. Vanmorgen nog toen ik Melita naar school gebracht had. In de auto rook ik een brandlucht, bij uitstappen ook, maar bij inspectie van de wielen en onder de motorkap: niets Ik heb me ook afgevraagd of de generator/dynamo/alternator aan het einde van zijn tijd is. Ik vraag me af of een vastlopende dynamo (die nog genoeg draait om niet de hele boel vast te laten slaan) dat vage stationair (door zwaar lopende poelie & evt laad problemen) en andere vreende klachten kan veroorzaken. Overigens heb ik ook de Service 4WD Switch melding af en toe. Bij mij sinds Wijk aan Zee, dus ik vermoed een draadje rottig, of de stekker rottig. Ik heb nog niet de tijd genomen om er echt naar te kijken. OK, je hebt waarschijnlijk niets aan deze post, maar ik ga deze draad zeer aandachtig volgen! Net terug uit schuur; beide remmen zijn gangbaar, visuele controle heeft niets opgeleverd, snap het niet!! UIteraard begrijp ik dat ik verschillende problemen heb. Code 41 zat er aan te komen, loop al een tijdje te etteren met een voltmeter die zich soms gedraagt als een toerenteller. Ik denk dus vaak, gezien de overige klachten van klote stationair en afslaan dat misschien me PCM naar ze grootje aan het gaan is.... iemand een test PCM voor me liggen?? . Maar daarbij vind ik wel toevallig, die plots opkomende melding van Service 4WD Swith en het rare trekken wat hij nu doet... Verder heb ik ook geen foutcodes, behalve die 41. Eens een dagje uittrekken en volgens het FSM (wat ik overigens heb Michiel ) een aantel metingen doen. Tja, zo langzamer hand wordt je knettergek van zo'n jeep... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2009 (bewerkt) Alle bouten van de ophanging nagaan.. allemaal. Controlarmen boven en onder, panhardstang, stabilisatiestang en meteen de hubs/lagers etc meenemen. Als dat links/rechts gedoe ineens gekomen is zit er iets niet goed. (als het geleidelijk meer wordt zijn het vaak de banden) Als het allemaal goed zit, heb je iig de belangrijke zaken gehad. Daarnaast idd de remmen ontluchten en goed inspecteren als je je wielen eraf hebt.. Dat electrisch zaakje zit je al bovenop zie ik wel. Tja, zo langzamer hand wordt je knettergek van zo'n jeep... Het is wel een auto van bijna 15 jaar oud. February 3, 2009 bewerkt door Kameel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 3, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2009 (bewerkt) Alle bouten van de ophanging nagaan.. allemaal.Controlarmen boven en onder, panhardstang, stabilisatiestang en meteen de hubs/lagers etc meenemen. Als dat links/rechts gedoe ineens gekomen is zit er iets niet goed. (als het geleidelijk meer wordt zijn het vaak de banden) Als het allemaal goed zit, heb je iig de belangrijke zaken gehad. Daarnaast idd de remmen ontluchten en goed inspecteren als je je wielen eraf hebt.. Dat electrisch zaakje zit je al bovenop zie ik wel. Het is wel een auto van bijna 15 jaar oud. Dank voor je reactie! Ik ga van het weekend alle bouten en bevestigingen eens nalopen dan. Als het niet in de remmen zit moet het wel in de ophanging zitten. Een anderhalve maand geleden Mudjes gemonteerd, nergens klachten over, TOT vanmiddag... Overigens, hoe kan ik de remmen ontluchten? En uiteraard, meten is weten... Ow, by the way, ff zoeken op 4WD swith, leert dat ik waarschijnlijk de stekker verbinding moet reiningen die op de tussenbak zit. Pak ik gelijk het weekend ff mee! February 3, 2009 bewerkt door Ramon2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2009 (bewerkt) Stekker verbindingen raken nogal eens vervuild idd, zeker met die zooi de laatste weken. Vraag maar aan Black Moose Remmen ontluchten kun je vrij eenvoudig doen met z'n tweetjes. Je hebt een extra doorzichtig slangetje nodig, een lege fles/container/melkpak/oliebak en een fles remvloeistof. Slangetje en vloeistof haal je gewoon bij een automaterialen zaak. Je begint rechtsachter (pass. kant dus), dan linksachter, rechtsvoor en linksvoor als laatste. Slangetje op de ontluchtings nippel, je maat bouwt druk op door wat te pompen met de rem, beetje opendraaien en druk houden tot de (eventuele) belletjes weg zijn. (en dan natuurlijk dichtdraaien ) Zorg dat je reservoir nooit leeg raakt, op tijd bijvullen met verse remvloeistof. February 3, 2009 bewerkt door Kameel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2009 Tja, zo langzamer hand wordt je knettergek van zo'n jeep... Maar vroeg of laat zul je het probleem lokaliseren en oplossen, en dan kun je het 'ik ben blij omdat...' topic lekker gaan spemmen Alle bouten van de ophanging nagaan.. allemaal.Controlarmen boven en onder, panhardstang, stabilisatiestang en meteen de hubs/lagers etc meenemen. Als dat links/rechts gedoe ineens gekomen is zit er iets niet goed. (als het geleidelijk meer wordt zijn het vaak de banden) Als het allemaal goed zit, heb je iig de belangrijke zaken gehad. Dat staat bij mij ook voor binnenkort op het programma, en mijn banden moeten ook voor x achter gewisseld worden. Maar dat zal bij Ramon het probleem niet zijn, denk ik. Het is wel een auto van bijna 15 jaar oud. Dan is het dus de Jeep pubertijd Remmen ontluchten kun je vrij eenvoudig doen met z'n tweetjes.Je hebt een extra doorzichtig slangetje nodig, een lege fles/container/melkpak/oliebak en een fles remvloeistof. Slangetje en vloeistof haal je gewoon bij een automaterialen zaak. Je begint rechtsachter (pass. kant dus), dan linksachter, rechtsvoor en linksvoor als laatste. Slangetje op de ontluchtings nippel, je maat bouwt druk op door wat te pompen met de rem, beetje opendraaien en druk houden tot de (eventuele) belletjes weg zijn. (en dan natuurlijk dichtdraaien ) Zorg dat je reservoir nooit leeg raakt, op tijd bijvullen met verse remvloeistof. Goeie info om te onthouden! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2009 Stekker verbindingen raken nogal eens vervuild idd, zeker met die zooi de laatste weken. Vraag maar aan Black Moose Remmen ontluchten kun je vrij eenvoudig doen met z'n tweetjes. Je hebt een extra doorzichtig slangetje nodig, een lege fles/container/melkpak/oliebak en een fles remvloeistof. Slangetje en vloeistof haal je gewoon bij een automaterialen zaak. Je begint rechtsachter (pass. kant dus), dan linksachter, rechtsvoor en linksvoor als laatste. Slangetje op de ontluchtings nippel, je maat bouwt druk op door wat te pompen met de rem, beetje opendraaien en druk houden tot de (eventuele) belletjes weg zijn. (en dan natuurlijk dichtdraaien ) Zorg dat je reservoir nooit leeg raakt, op tijd bijvullen met verse remvloeistof. Okay, klinkt simpel genoeg. Maar kan ik hiermee ook concluderen dat als ik bij alle 4 de remleidingen voldoende rond pomp, dat ik dan net zo goed gelijk alle vloeistof kan verversen? Is in de laatste 2,5 jaar nog nooit ververst namelijk. Of komen er dan nog meer acties bij kijken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2009 Dat staat bij mij ook voor binnenkort op het programma, en mijn banden moeten ook voor x achter gewisseld worden... Ik denk dat we dat de 14e ook gelijk kunnen oppakken Michiel! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2009 Okay, klinkt simpel genoeg. Maar kan ik hiermee ook concluderen dat als ik bij alle 4 de remleidingen voldoende rond pomp, dat ik dan net zo goed gelijk alle vloeistof kan verversen? Is in de laatste 2,5 jaar nog nooit ververst namelijk. Of komen er dan nog meer acties bij kijken? Dat vroeg ik me dus ook af... Ik weet niet wanneer de remvloeistof voor het laatst is vervangen. In ieder geval niet sinds ik de auto heb (bijna 2 jaar). Ik denk dat we dat de 14e ook gelijk kunnen oppakken Michiel! Goed plan! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2009 Dat vroeg ik me dus ook af... Ik weet niet wanneer de remvloeistof voor het laatst is vervangen. In ieder geval niet sinds ik de auto heb (bijna 2 jaar).Goed plan! Nagenoeg elk merk schrijft elke 2 jaar verversing voor, dus lijkt me handig om het gelijk compleet te doen; miets het werkt zoals ik denk dan Kameel bedoelt.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gerrit Geplaatst February 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2009 Remmen ontluchten kun je vrij eenvoudig doen met z'n tweetjes.Je hebt een extra doorzichtig slangetje nodig, een lege fles/container/melkpak/oliebak en een fles remvloeistof. Slangetje en vloeistof haal je gewoon bij een automaterialen zaak. Je begint rechtsachter (pass. kant dus), dan linksachter, rechtsvoor en linksvoor als laatste. Slangetje op de ontluchtings nippel, je maat bouwt druk op door wat te pompen met de rem, beetje opendraaien en druk houden tot de (eventuele) belletjes weg zijn. (en dan natuurlijk dichtdraaien ) Zorg dat je reservoir nooit leeg raakt, op tijd bijvullen met verse remvloeistof. Kijk nu kan ik het ook eens met zulke info. Maar doe je dit met draaiende motor ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2009 Met draaiende motor. Anders geen rembekrachtiging. Begin met het leegzuigen van het remvloeistof reservior en vullen met nieuwe remvloeistof. Als je het goed wilt doen, eerst de wielremcilinders leeg drukken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst February 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2009 Vraag tussendoor, als je alles leegpomt, moet je dan ook de abs pomp ontluchten ? Zo ja , moet dat niet met een computer ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2009 Vraag tussendoor, als je alles leegpomt, moet je dan ook de abs pomp ontluchten ?Zo ja , moet dat niet met een computer ? Ja, als je alles leeg pomp wel. Met computer idd, hoewel ik hier ook wel eens gelezen heb dat het kan door een relais tijdelik door te verbinden . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 5, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2009 Ja, als je alles leeg pomp wel.... Maar waarom eerst alles leegpompen? (Met "risico" van lucht in systeem) je kan de oude vloeistof weg pompen en gelijk bij reservoir bijvullen? Dan zit je volgens mij ook niet met het ABS gebeuren. Of is dit te simpel gedacht? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst February 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2009 Klopt, dus zoals Kameel al zei, zorg ervoor dat er voldoende in het reservoir zit, dus op tijd bijvullen met verse remvloeistof. Maar aangezien je hierboven schreef dat je het wilde verversen, stelde ik de vraag over de ABS. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 5, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2009 Klopt, dus zoals Kameel al zei, zorg ervoor dat er voldoende in het reservoir zit, dus op tijd bijvullen met verse remvloeistof.Maar aangezien je hierboven schreef dat je het wilde verversen, stelde ik de vraag over de ABS. Ik begrijp het Evert. Aldoende leert men Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2009 Even voor de duidelijkheid, ik bedoelde het volgende: -wielremcilinder terugdrukken waar door de nog in de wielremcilinder aanwezige oude remvloeistof terug stroomt in het reservior. -reservior leegzuigen en vullen met nieuwe remvloeistof. -nu pas de motor starten en beginnen met het ontluchten/doorspoelen zoals Kameel beschreef. -remvloeistof peil tijdens ontluchten blijven controleren en bijvullen waneer nodig Op deze manier heb je geen last van lucht in de ABS pomp. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 6, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2009 Even voor de duidelijkheid, ik bedoelde het volgende:-wielremcilinder terugdrukken waar door de nog in de wielremcilinder aanwezige oude remvloeistof terug stroomt in het reservior. -reservior leegzuigen en vullen met nieuwe remvloeistof. -nu pas de motor starten en beginnen met het ontluchten/doorspoelen zoals Kameel beschreef. -remvloeistof peil tijdens ontluchten blijven controleren en bijvullen waneer nodig Op deze manier heb je geen last van lucht in de ABS pomp. Dank voor je info Ab. Ik ga er op deze manier mee aan de slag. Alleen ff ter info, zal je in mijn geval bedoelen om de zuigers terug te drukken, heb rondom namelijk schijven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2009 En als je gelijk de remslangen wil vergvangen (wat ik dus ook maar ga doen, als ik toch bezig ben), dan wordt het waarschijnlijk zoiets: -zuigers terugdrukken waar door de nog in de wielremcilinder aanwezige oude remvloeistof terug stroomt in het reservior. - remslangen vervangen -reservior leegzuigen en vullen met nieuwe remvloeistof. -nu pas de motor starten en beginnen met het ontluchten/doorspoelen zoals Kameel beschreef. -remvloeistof peil tijdens ontluchten blijven controleren en bijvullen waneer nodig Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 6, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2009 Zorg dat je reservoir nooit leeg raakt, op tijd bijvullen met verse remvloeistof. reservior leegzuigen en vullen met nieuwe remvloeistof Ik begrijp hier nog even iets niet. Als ik me reservoir leeg zuig, dan komt er toch juist lucht in? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.