Spring naar bijdragen

Stuur los=naar links / remmen=naar rechts / 4WD melding VIC / foutcode 41


Recommended Posts

Nou, ik had weer eens wat. In de file op de terugweg naar huis stonden me wissers in interval. Ieder keer als ze wilde wissen leek het wel of er rook met de wissers mee kwam..?! Vervolgens tot 2x ff héél snel achter elkaar, dat ik het niet kon lezen, gaf mijn VIC een melding iets van "service 4WD"... nog nooit zo'n melding gezien! Heel langzaam aan krijg ik het gevoel alsof de auto vaag remt en stuurt en eigenlijk uberhaubt vreemd aanvoelt maar kon me vinger er niet op leggen. Langzaam aan werd het duidelijker; liet ik me stuur los trok de auto stevig naar rechts, en als ik remde trok de auto stevig naar links met een raar slingerend gevoel. Toen ik even stopte rook ik ook een raar brand luchtje :yes:. Ben maar rustig aan binnendoor naar huis gereden... Bij thuis komst foutcodes uitgelezen; code 41 "Alternator field switch"... hmm, dat doet me ergens aan denken; klachten mijn mijn "voltmeter" in een ander topic over neiging tot afslaan...

Kan iemand mij met ideen helpen? Ga straks als eerste de wielen voorzijde maar eens los halen, remmetje vast?! :blink:

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 58
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Jouw auto gaat steeds meer op de mijne lijken. Ik heb dus ook dat mijn auto naar rechts trekt, en met remmen juist naar links. Af en toe ruik ik ook een brandlucht, maar wanneer ik stop, kan ik de lucht niet echt lokaliseren. Er wordt ook geen wiel warm of zo. Vanmorgen nog toen ik Melita naar school gebracht had. In de auto rook ik een brandlucht, bij uitstappen ook, maar bij inspectie van de wielen en onder de motorkap: niets :yes:

Ik heb me ook afgevraagd of de generator/dynamo/alternator aan het einde van zijn tijd is. Ik vraag me af of een vastlopende dynamo (die nog genoeg draait om niet de hele boel vast te laten slaan) dat vage stationair (door zwaar lopende poelie & evt laad problemen) en andere vreende klachten kan veroorzaken.

Overigens heb ik ook de Service 4WD Switch melding af en toe. Bij mij sinds Wijk aan Zee, dus ik vermoed een draadje rottig, of de stekker rottig. Ik heb nog niet de tijd genomen om er echt naar te kijken.

OK, je hebt waarschijnlijk niets aan deze post, maar ik ga deze draad zeer aandachtig volgen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel scherp, zó ken ik je weer! :yes: Reeds aangepast. Bestaat er ergens ook een lijst van meldingen die een VIC kan geven? Of is dit weer per type verschillend?

Heb je al een FSM? Bij mij in 8e vanaf p12 worde de VIC beschreven.

Als je nog geen FSM hebt, mail me dan.

Edit: ZJ '95 FSM: vanaf pagina 4

bewerkt door Mitchell2.24v
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jouw auto gaat steeds meer op de mijne lijken. Ik heb dus ook dat mijn auto naar rechts trekt, en met remmen juist naar links. Af en toe ruik ik ook een brandlucht, maar wanneer ik stop, kan ik de lucht niet echt lokaliseren. Er wordt ook geen wiel warm of zo. Vanmorgen nog toen ik Melita naar school gebracht had. In de auto rook ik een brandlucht, bij uitstappen ook, maar bij inspectie van de wielen en onder de motorkap: niets :yes:

Ik heb me ook afgevraagd of de generator/dynamo/alternator aan het einde van zijn tijd is. Ik vraag me af of een vastlopende dynamo (die nog genoeg draait om niet de hele boel vast te laten slaan) dat vage stationair (door zwaar lopende poelie & evt laad problemen) en andere vreende klachten kan veroorzaken.

Overigens heb ik ook de Service 4WD Switch melding af en toe. Bij mij sinds Wijk aan Zee, dus ik vermoed een draadje rottig, of de stekker rottig. Ik heb nog niet de tijd genomen om er echt naar te kijken.

OK, je hebt waarschijnlijk niets aan deze post, maar ik ga deze draad zeer aandachtig volgen!

Net terug uit schuur; beide remmen zijn gangbaar, visuele controle heeft niets opgeleverd, snap het niet!!

UIteraard begrijp ik dat ik verschillende problemen heb. Code 41 zat er aan te komen, loop al een tijdje te etteren met een voltmeter die zich soms gedraagt als een toerenteller. Ik denk dus vaak, gezien de overige klachten van klote stationair en afslaan dat misschien me PCM naar ze grootje aan het gaan is.... iemand een test PCM voor me liggen?? :D.

Maar daarbij vind ik wel toevallig, die plots opkomende melding van Service 4WD Swith en het rare trekken wat hij nu doet... Verder heb ik ook geen foutcodes, behalve die 41. Eens een dagje uittrekken en volgens het FSM (wat ik overigens heb Michiel ;)) een aantel metingen doen.

Tja, zo langzamer hand wordt je knettergek van zo'n jeep... :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alle bouten van de ophanging nagaan.. allemaal.

Controlarmen boven en onder, panhardstang, stabilisatiestang en meteen de hubs/lagers etc meenemen.

Als dat links/rechts gedoe ineens gekomen is zit er iets niet goed. (als het geleidelijk meer wordt zijn het vaak de banden)

Als het allemaal goed zit, heb je iig de belangrijke zaken gehad.

Daarnaast idd de remmen ontluchten en goed inspecteren als je je wielen eraf hebt..

Dat electrisch zaakje zit je al bovenop zie ik wel.:)

Tja, zo langzamer hand wordt je knettergek van zo'n jeep...

Het is wel een auto van bijna 15 jaar oud. ;)

bewerkt door Kameel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alle bouten van de ophanging nagaan.. allemaal.

Controlarmen boven en onder, panhardstang, stabilisatiestang en meteen de hubs/lagers etc meenemen.

Als dat links/rechts gedoe ineens gekomen is zit er iets niet goed. (als het geleidelijk meer wordt zijn het vaak de banden)

Als het allemaal goed zit, heb je iig de belangrijke zaken gehad.

Daarnaast idd de remmen ontluchten en goed inspecteren als je je wielen eraf hebt..

Dat electrisch zaakje zit je al bovenop zie ik wel.;)

Het is wel een auto van bijna 15 jaar oud. :P

Dank voor je reactie! Ik ga van het weekend alle bouten en bevestigingen eens nalopen dan. Als het niet in de remmen zit moet het wel in de ophanging zitten. Een anderhalve maand geleden Mudjes gemonteerd, nergens klachten over, TOT vanmiddag... Overigens, hoe kan ik de remmen ontluchten?

En uiteraard, meten is weten... :)

Ow, by the way, ff zoeken op 4WD swith, leert dat ik waarschijnlijk de stekker verbinding moet reiningen die op de tussenbak zit. Pak ik gelijk het weekend ff mee!

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stekker verbindingen raken nogal eens vervuild idd, zeker met die zooi de laatste weken. Vraag maar aan Black Moose ;)

Remmen ontluchten kun je vrij eenvoudig doen met z'n tweetjes.

Je hebt een extra doorzichtig slangetje nodig, een lege fles/container/melkpak/oliebak en een fles remvloeistof.

Slangetje en vloeistof haal je gewoon bij een automaterialen zaak.

Je begint rechtsachter (pass. kant dus), dan linksachter, rechtsvoor en linksvoor als laatste.

Slangetje op de ontluchtings nippel, je maat bouwt druk op door wat te pompen met de rem, beetje opendraaien en druk houden tot de (eventuele) belletjes weg zijn. (en dan natuurlijk dichtdraaien :))

Zorg dat je reservoir nooit leeg raakt, op tijd bijvullen met verse remvloeistof.

bewerkt door Kameel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, zo langzamer hand wordt je knettergek van zo'n jeep... :)

Maar vroeg of laat zul je het probleem lokaliseren en oplossen, en dan kun je het 'ik ben blij omdat...' topic lekker gaan spemmen :P

Alle bouten van de ophanging nagaan.. allemaal.

Controlarmen boven en onder, panhardstang, stabilisatiestang en meteen de hubs/lagers etc meenemen.

Als dat links/rechts gedoe ineens gekomen is zit er iets niet goed. (als het geleidelijk meer wordt zijn het vaak de banden)

Als het allemaal goed zit, heb je iig de belangrijke zaken gehad.

Dat staat bij mij ook voor binnenkort op het programma, en mijn banden moeten ook voor x achter gewisseld worden. Maar dat zal bij Ramon het probleem niet zijn, denk ik.

Het is wel een auto van bijna 15 jaar oud. ;)

Dan is het dus de Jeep pubertijd ;)

Remmen ontluchten kun je vrij eenvoudig doen met z'n tweetjes.

Je hebt een extra doorzichtig slangetje nodig, een lege fles/container/melkpak/oliebak en een fles remvloeistof.

Slangetje en vloeistof haal je gewoon bij een automaterialen zaak.

Je begint rechtsachter (pass. kant dus), dan linksachter, rechtsvoor en linksvoor als laatste.

Slangetje op de ontluchtings nippel, je maat bouwt druk op door wat te pompen met de rem, beetje opendraaien en druk houden tot de (eventuele) belletjes weg zijn. (en dan natuurlijk dichtdraaien :P)

Zorg dat je reservoir nooit leeg raakt, op tijd bijvullen met verse remvloeistof.

Goeie info om te onthouden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stekker verbindingen raken nogal eens vervuild idd, zeker met die zooi de laatste weken. Vraag maar aan Black Moose ;)

Remmen ontluchten kun je vrij eenvoudig doen met z'n tweetjes.

Je hebt een extra doorzichtig slangetje nodig, een lege fles/container/melkpak/oliebak en een fles remvloeistof.

Slangetje en vloeistof haal je gewoon bij een automaterialen zaak.

Je begint rechtsachter (pass. kant dus), dan linksachter, rechtsvoor en linksvoor als laatste.

Slangetje op de ontluchtings nippel, je maat bouwt druk op door wat te pompen met de rem, beetje opendraaien en druk houden tot de (eventuele) belletjes weg zijn. (en dan natuurlijk dichtdraaien :))

Zorg dat je reservoir nooit leeg raakt, op tijd bijvullen met verse remvloeistof.

Okay, klinkt simpel genoeg. Maar kan ik hiermee ook concluderen dat als ik bij alle 4 de remleidingen voldoende rond pomp, dat ik dan net zo goed gelijk alle vloeistof kan verversen? Is in de laatste 2,5 jaar nog nooit ververst namelijk. Of komen er dan nog meer acties bij kijken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okay, klinkt simpel genoeg. Maar kan ik hiermee ook concluderen dat als ik bij alle 4 de remleidingen voldoende rond pomp, dat ik dan net zo goed gelijk alle vloeistof kan verversen? Is in de laatste 2,5 jaar nog nooit ververst namelijk. Of komen er dan nog meer acties bij kijken?

Dat vroeg ik me dus ook af... Ik weet niet wanneer de remvloeistof voor het laatst is vervangen. In ieder geval niet sinds ik de auto heb (bijna 2 jaar).

Ik denk dat we dat de 14e ook gelijk kunnen oppakken Michiel! :)

Goed plan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat vroeg ik me dus ook af... Ik weet niet wanneer de remvloeistof voor het laatst is vervangen. In ieder geval niet sinds ik de auto heb (bijna 2 jaar).

Goed plan!

Nagenoeg elk merk schrijft elke 2 jaar verversing voor, dus lijkt me handig om het gelijk compleet te doen; miets het werkt zoals ik denk dan Kameel bedoelt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Remmen ontluchten kun je vrij eenvoudig doen met z'n tweetjes.

Je hebt een extra doorzichtig slangetje nodig, een lege fles/container/melkpak/oliebak en een fles remvloeistof.

Slangetje en vloeistof haal je gewoon bij een automaterialen zaak.

Je begint rechtsachter (pass. kant dus), dan linksachter, rechtsvoor en linksvoor als laatste.

Slangetje op de ontluchtings nippel, je maat bouwt druk op door wat te pompen met de rem, beetje opendraaien en druk houden tot de (eventuele) belletjes weg zijn. (en dan natuurlijk dichtdraaien :))

Zorg dat je reservoir nooit leeg raakt, op tijd bijvullen met verse remvloeistof.

Kijk nu kan ik het ook eens met zulke info.

Maar doe je dit met draaiende motor ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraag tussendoor, als je alles leegpomt, moet je dan ook de abs pomp ontluchten ?

Zo ja , moet dat niet met een computer ?

Ja, als je alles leeg pomp wel.

Met computer idd, hoewel ik hier ook wel eens gelezen heb dat het kan door een relais tijdelik door te verbinden .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even voor de duidelijkheid, ik bedoelde het volgende:

-wielremcilinder terugdrukken waar door de nog in de wielremcilinder aanwezige oude remvloeistof terug stroomt in het reservior.

-reservior leegzuigen en vullen met nieuwe remvloeistof.

-nu pas de motor starten en beginnen met het ontluchten/doorspoelen zoals Kameel beschreef.

-remvloeistof peil tijdens ontluchten blijven controleren en bijvullen waneer nodig

Op deze manier heb je geen last van lucht in de ABS pomp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even voor de duidelijkheid, ik bedoelde het volgende:

-wielremcilinder terugdrukken waar door de nog in de wielremcilinder aanwezige oude remvloeistof terug stroomt in het reservior.

-reservior leegzuigen en vullen met nieuwe remvloeistof.

-nu pas de motor starten en beginnen met het ontluchten/doorspoelen zoals Kameel beschreef.

-remvloeistof peil tijdens ontluchten blijven controleren en bijvullen waneer nodig

Op deze manier heb je geen last van lucht in de ABS pomp.

Dank voor je info Ab. Ik ga er op deze manier mee aan de slag. Alleen ff ter info, zal je in mijn geval bedoelen om de zuigers terug te drukken, heb rondom namelijk schijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En als je gelijk de remslangen wil vergvangen (wat ik dus ook maar ga doen, als ik toch bezig ben), dan wordt het waarschijnlijk zoiets:

-zuigers terugdrukken waar door de nog in de wielremcilinder aanwezige oude remvloeistof terug stroomt in het reservior.

- remslangen vervangen

-reservior leegzuigen en vullen met nieuwe remvloeistof.

-nu pas de motor starten en beginnen met het ontluchten/doorspoelen zoals Kameel beschreef.

-remvloeistof peil tijdens ontluchten blijven controleren en bijvullen waneer nodig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...