Spring naar bijdragen

Grand cherokee 5.9 op euro 95


Recommended Posts

Kan ik met mijn 5.9 op euro 95 rijden of is dit af te raden.

Moet inderdaad op 98. Ik heb zelf een 5.9 gehad en heb toen een tijd 95 getankt. Ik kreeg last van een soort raar geratel geprurttel jah het is raar te omschrijven maar toen ik weer over ging op 98 was het weer weg. Ook vond ik dat de auto beter ging lopen. De jeep dealer geeft ook aan dat de 5.9 op 98 moet.

Groet, B.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moet inderdaad op 98. Ik heb zelf een 5.9 gehad en heb toen een tijd 95 getankt. Ik kreeg last van een soort raar geratel geprurttel jah het is raar te omschrijven maar toen ik weer over ging op 98 was het weer weg. Ook vond ik dat de auto beter ging lopen. De jeep dealer geeft ook aan dat de 5.9 op 98 moet.

Groet, B.

Geen pingelen? Dat zou normaal zijn aangezien de 95 dan eerder wil ontbranden dan de bedoeling is..

Ik bedoel maar, je merkt het vanzelf als ie ècht 98 wil hebben. :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

denk dat er in Amerika geen 98 te koop is ??

Of heb ik dat mis ?/

zou dan toch moeten kunnen lijkt me..

Of met een toevoeging mss??

Wat maakt dat uit? De Wranglers rijden daar op RON 87, terwijl ze hier gewoon aan de 95 lurken. Motormanagement is aangepast op die hogere octaan. De VS is niet echt een vergelijking in deze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen pingelen? Dat zou normaal zijn aangezien de 95 dan eerder wil ontbranden dan de bedoeling is..

Ik bedoel maar, je merkt het vanzelf als ie ècht 98 wil hebben. :lol:

denk dat er in Amerika geen 98 te koop is ??

Of heb ik dat mis ?/

zou dan toch moeten kunnen lijkt me..

Of met een toevoeging mss??

Noemen ze dat pingelen. Ja zou kunnen ik heb geen idee. Weer wat geleerd.

Wat ik inderdaad ook niet begrijp is dat de dealer inderdaad 98 adviseerd terwijl dat in de USA niet kan. Lijkt me sterk dat ze er daar een toevoeging bij gooien. Wat ik wel weet is dat de motoren voor de europese markt onder ander eisen hier binnen komen. In amerika zijn ze veel strenger wat milieueisen betreft. Bij mercedes motoren knijpen ze de boel zodat ze aan die USA eisen voldoen. De auto verliest dan enorm veel vermogen. Dat was ook bij een 450 slc 5.0 het geval die ik in het verleden had. Zou dit wellicht kunnen?

Groet, B.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moeilijk hoor dat lezen:(

Nogmaals hier het bericht wat Ape geplaatst heeft en wat in mijn vorige bericht staat onder "KLIK"

De octaankwaliteit is een waarde voor de weerstand die het benzine-lucht-mengsel biedt tegen spontane ontbranding. Hoe hoger deze waarde hoe hoger de zelfontbrandingstemperatuur. Dit is belangrijk omdat het benzine-lucht mengsel ontstoken dient te worden door het vonken van de bougie en niet uit zichzelf mag ontbranden. Gebeurt dat wel dan leidt dat tot het zgn. detoneren waarbij de vlamfronten vanuit verschillende ontstekingskernen binnen de cilinder op elkaar botsen onder de productie van een tikkend geluid. Uiteindelijk leidt dat tot oververhitting en het kan schade veroorzaken aan de motor.

De octaankwaliteit van benzine wordt uitgedrukt middels twee octaangetallen aangeduid met MON (Motor Octane Number) en RON (Research Octane Number). Beide zeggen iets over de ontstekingskwaliteit gemeten onder verschillende motorbelasting. De RON-waarde is doorgaans 8 tot 10 punten hoger dan de MON-waarde.

In Europa zijn we gewend alleen de RON-waarde aan te geven en we spreken over 95, 98 of zelfs 100 octaan. In Noord Amerika wordt het gemiddelde van RON en MON weergegeven. Zo zal onze Euro 95 benzine met een MON-aarde van 85 in Amerika de aanduiding 90 octaan krijgen. De verschillen lijken dus groter dan ze in werkelijkheid zijn. De Europese auto zal daar naar de 87 of 93 octaanpomp worden verwezen en behoeft dus geen andere afstelling. De Amerikaanse auto’s met de veelal grote cilinderinhoud in combinatie met de mildere Amerikaanse rijcondities zijn doorgaans tevreden met de 87 kwaliteit, welke het meeste lijkt op de vroeger ook in Nederland en nu in Duitsland nog verkrijgbare Normaal (91 RON) kwaliteit.

In de praktijk praten Amerikanen alleen over Regular (87 octane) en Premium (93 octane). De 5.9L van Hi-Jack heeft door de hogere compressie Premium nodig, dus de Nederlandse superbenzine 98 RON.

Greetz,

Ape

P.s. Autogas heeft ten opzichte van benzine een hoger octaangetal. Dit bedraagt meer dan 100 RON. De weerstand tegen zelfontbranding bij hogere compressies is dus nog beter gewaarborgd. Dit hogere octaangetal betekent in de praktijk dat autogas gelijkmatiger tot ontbranding komt. Daarom ook rijden de 4.7 H.O. en de 5.9 zo goed op LPG.

Met dank aan Ape

:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de praktijk praten Amerikanen alleen over Regular (87 octane) en Premium (93 octane). De 5.9L van Hi-Jack heeft door de hogere compressie Premium nodig, dus de Nederlandse superbenzine 98 RON.

Ook in de praktijk blijkt dat Euro 95 veelal eerder 96 is dan 95, dus het zou goed kunnen dat de 5.9 daar prima op loopt. (scheelt een boel geld)

Maar om de risico's uit te sluiten is 98 misschien wel het beste voor de 5.9.

Verder vind ik je conclusie over het goede rijden op LPG een beetje vreemd.

Dat geldt namelijk voor bijna alle motoren op benzine, juist omdat het octaangehalte zo hoog is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, dan nog maar een keer advies van iemand die ook in een 5.9 rijdt: Gewoon Superplus 98, Super, Excellium 98,Vpower hoe je het beestje ook noemt! tanken, dus geen 95 voor de 5.9!! (goed lezen dus, het verhaal van Hi-jack, is al eerder breeduit over geschreven:yes:).p.s: oh ja voor de centen hoef je het niet te laten als je in een 5.9 rijdt, maar daar kom je vanzelf achter....neem dan een Lupo 1.0:lol::whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...