Spring naar bijdragen

Snaren, multiemen en geleiderollen


Recommended Posts

Hoi allemaal, even wat vragen aan de CJ7 kenners.

Ik heb een 4.2 ltr lijn motor van 1985. Deze heeft stuurbekrachtiging en een brede riem met groeven. Ergens komt een heel iritant snerpent geluid vandaan, maar alleen als het koud is. De riem ziet er goed uit, als ik de geleiderollen inspuit met siliconenspray is het even weg lijkt 't. Toch verdenk ik de riem wat die kan ik redelijk eenvoudig tussen duim en wijsvinger een "kantelen".

Nu zijn mijn vragen: Waar kan ik zo'n riem krijgen en is het noodzakelijk om de geleiderollen (hoe heten die dingen in het engels?) direct te vervangen of is het zinloos en blijf ik dat probleem houden in de kou?:D

bewerkt door Nikonised
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal, even wat vragen aan de CJ7 kenners.

Ik heb een 4.2 ltr lijn motor van 1985. Deze heeft stuurbekrachtiging en een brede riem met groeven. Ergens komt een heel iritant snerpent geluid vandaan, maar alleen als het koud is. De riem ziet er goed uit, als ik de geleiderollen inspuit met siliconenspray is het even weg lijkt 't. Toch verdenk ik de riem wat die kan ik redelijk eenvoudig tussen duim en wijsvinger een "kantelen".

Nu zijn mijn vragen: Waar kan ik zo'n riem krijgen en is het noodzakelijk om de geleiderollen (hoe heten die dingen in het engels?) direct te vervangen of is het zinloos en blijf ik dat probleem houden in de kou?:D

probeer u riem eens wat te spannen.

als hij het dan ng doet vervang dan u riem.

die loop wieletjes heb je deze als eens af ghd??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

afbeelding005hm8.jpghallo een breede riem

je bedoelt een snaar als die te slap staat gewoon stellen met stuurpomp

en kijken of het weg is en snaar kan je er af halen en halen bij automaterialen zaak

kijk op foto geen gelijde rollen alleen waterpomp poeli en krukas poeli

misschien heb jij geen cj blok maar een wrangler 4.0 ho

Link naar opmerking
Deel via andere websites

multiriem bij fexion of eriks halen.... mogelijk zelfs op voorraad, denk wel dat Nico hem ook heeft liggen (ga ik wel van uit).

Controleren door hem erat te halen en naar de anderekant eens te buigen als er dan allemaal scheurtjes op zitten dan liefst vervangen.

Het kan zijn dat de lagers van of de waterpomp het zijn of van de stuurpomp.... indien waterpomp dan zou er mogelijk ook al wat speling op kunnen zitten... Stuurpomp kan ook maariets minder kans op denk ik...

Goed onderzoeken dus....

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijkbaar is er verschil, op de 85'er heb ik een multiriem en op de 78'er zitten v-snaren. Ik kan wel nog eens kijken of ik via de stuurbekrachtigingspomp nog kan spannen, want ik dacht dat het spannen alleen via de geleide rollen kon..

normaal kan je via je alternatot en servopomp aanspannen. denk da V-snaren op een V blok zitten. waarom denk je dat je enkel kan spannen via de leidings wieletjes? normaal kunnen deze niet verplaatst worden? of heb ik het mss fout?

multiriem bij fexion of eriks halen.... mogelijk zelfs op voorraad, denk wel dat Nico hem ook heeft liggen (ga ik wel van uit).

Controleren door hem erat te halen en naar de anderekant eens te buigen als er dan allemaal scheurtjes op zitten dan liefst vervangen.

Het kan zijn dat de lagers van of de waterpomp het zijn of van de stuurpomp.... indien waterpomp dan zou er mogelijk ook al wat speling op kunnen zitten... Stuurpomp kan ook maariets minder kans op denk ik...

Goed onderzoeken dus....

Succes!

is de waterpomp normaal niet aan gedreven via de distributie???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Multiriem is niet gebruikelijk op een 4.2. Maar kan natuurlijk eens omgebouwd zijn.

Spannen kan meest met dynamo, stuurbekrachtingingspomp of met een spanrol.

Probeer de riem eerst iets strakker te stellen, gaat het geluid niet weg, dan riem losnemen en alle poulies en aangedreven delen stuk voor stuk -op zwaar of ruw lopen- controleren.

Als je een nieuw wilt monteren, neem de oude dan gewoon mee naar de automatrialenhandel. ;)

bewerkt door Ab
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Multiriem is niet gebruikelijk op een 4.2. Maar kan natuurlijk eens omgebouwd zijn.

Spannen kan meest met dynamo, stuurbekrachtingingspomp of met een spanrol.

Probeer de riem eerst iets strakker te stellen, gaat het geluid niet weg, dan riem losnemen en alle poulies en aangedreven delen stuk voor stuk -op zwaar of ruw lopen- controleren.

Als je een nieuw wilt monteren, neem de oude dan gewoon mee naar de automatrialenhandel. ;)

Hmm.. ik dacht dat het allemaal redelijk origineel was, wat ik had..Ik zal eens foto's maken van beide motoren. Misschien dat jullie zien of het origineel is of niet..

thnx:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm.. ik dacht dat het allemaal redelijk origineel was, wat ik had..Ik zal eens foto's maken van beide motoren. Misschien dat jullie zien of het origineel is of niet..

thnx:bye1:

ik dacht da ook bij mij. ik heb ook een multiriemstaan en in mijn repair manual staat da der multi riem of V snaar op staat:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi zoals belooft, voor de CJ kenners:

De rode klepdeksel is de motor van de 78'er CJ 7 en de zwarte klepdeksel van de 85'er CJ7

Kan iemand van jullie zien of dit origineel is? Het gaat me met name om de riem die ik moet hebben, dat ik niet de verkeerde krijg als ik moet bestellen..:lol:

bewerkt door Nikonised
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi zoals belooft, voor de CJ kenners:

De rode klepdeksel is de motor van de 78'er CJ 7 en de zwarte klepdeksel van de 85'er CJ7

Kan iemand van jullie zien of dit origineel is? Het gaat me met name om de riem die ik moet hebben, dat ik niet de verkeerde krijg als ik moet bestellen..:whistle:

de 85'er heeft de zelfde blok als de mijne.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...