Spring naar bijdragen

Cherokee 4.0 liter Laredo (5d)


rodilito
 Share

Recommended Posts

Hi Jeepers,

Eindelijk! Na jarenlang mijmeren is er de mogelijkheid om naast mijn “normale” auto een Jeep te rijden (ik woonde in Amsterdam en had maar 1 vergunning). Uitgangspunt was/is geweest: Cherokee, niet al te veel electronica (met name motor), niet al te veel belachelijke km’s en max €2.500. Dure gebruikerskosten mbt benzine doet me niet veel, voor dagelijks gebruik heb ik een lease auto en ik denk dat ik er max 5.000 per jaar mee ga rijden.

Na lang zoeken en struinen oa op dit forum heb ik mijn oog laten vallen op een 5 deurs Cherokee 4.0 liter Laredo Automaat uit 1990, KM stand rond en nabij de 150.000 prijs €2000 en staat te koop bij een dealer (geen handelaar, want daar schorte het ook aan volgens dit forum.).

Waar ik op moet letten volgens dit forum is het volgende:

Assen:

Oudere Cherokees hebben last van versleten assen ( goed luisteren of ze mooi stil zijn ), als ze te veel geluid maken is het vaak een versleten as en kost het je tussen de €500 en €1200. Om erachter te komen of de as versleten is rij 70/80KM en laat dan gas los. Als het goed is hoor je dan niks aanlopen.

Tussenbakken:

De tussenbakken willen nog wel problemen geven, kraken en hikken. Draai korte rondjes links en rechtsom, de auto moet vloeiend de bochten nemen – laat sowieso de tussenbak olie vervangen.

Airco/verwarming:

Tevens werken de airco`s / verwaring vaak niet, vaak is de condensor of de pomp kapot, dure grappen. Hoe te controleren ben ik nog niet achter.

Elektriciteit:

De elektrische onderdelen goed uitproberen en kijken of alles werkt.

Motor:

De 4.0 zijn redelijke goede stayers echter de bak moet wel vloeiend schakelend zonder geslip, trek de pijlstok van de motor en bak eruit en kijk naar de olie, motor moet goudkleurig zijn als hij vers is, als hij ouder is donkerder uiteraard, let er op dat er een druppel aanhangt, dan is hij nog vers, hangt er geen druppel aan maar is hij vlak, dan moet er nieuwe in. de bakolie moet rood zijn, is hij donker / zwart dan is er een remband oid defect, is hij bruin dan zit er water bij ( terreinrijden oorzaak) – De Cherokee die ik op het oog heb is een automaat, hoe te controleren ben ik nog niet achter.

Roest:

Verder is roest een veel voorkomend iets bij jeeps van deze leeftijd. Probeer hem op de brug te zetten en controleer het plaatwerk onder de auto goed. Tevens kan je controleren of de dorpels nog goed zijn deze kunnen vaak slecht worden, dit zijn de eerste tekenen van flink verval.

Mis ik nog iets naast het goed luisteren bij de proefrit natuurlijk?

Groeten en alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eens, 18 jaar is oud maar ook hierin is een groot verschil tussen slecht oud en goed oud. Kijk.. als er iets kleins aan de hand is heb ik er geen probleem mee, maar een as die volledig gaar blijkt te zijn is ook voor 2.000 eu minder.

NAP had ik al bekeken, helaas zit het er niet op dus dat blijft een grote gok. Misschien kan ik 6 maanden garantie op motor, aandrijving en de automaat uitonderhandelen <_<.

Hoe kan ik zien of de tussenbak goed is in parttime of lowlock? Kan moeilijk in mijn testrit door een bos heen baggeren (alhoewel..)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kan bij een testrit gerust een grasveld op zoekken om de 4wd te testen hoor

het is een onderdeel van de wagen wat ook goed moet zijn dus mag je testen

Mee eens.. gewoon alles uitproberen.

Volgens mij heb je alles al goed op een rijtje.

Alles is goed te repareren bij de XJ, maar als je net een verkeerde treft kan de roestduivel goed aankomen. Dat zou voor mij het belangrijkste punt zijn.

150k is niet veel voor die leeftijd, maar als hij alleen voor woon/werk is gebruikt kan het best en is dat nog makkelijk te verdubbelen. Zeker als hij op tijd voorzien is van verse sapjes, dan heb je geen kind aan de aandrijving/assen/motor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Jeepers,

de bakolie moet rood zijn, is hij donker / zwart dan is er een remband oid defect, is hij bruin dan zit er water bij ( terreinrijden oorzaak) – De Cherokee die ik op het oog heb is een automaat, hoe te controleren ben ik nog niet achter.

Als het een automaat is heb je een extra peilstok zitten voor de bak. Deze effe eruit trekken en eraan ruiken of de olie verbrand ruikt. Ook al is de olie wat donkerder verkleurd, kan de bak nog wel goed zijn. Zwart heb ik nog niet eerder gezien, bruin is meestal of lange tijd niet ververst/verbrand....als het zwart is zou de olie toch echt best gekraakt zijn. In dat geval dus echt stuk. Of 1 vd rembanden echt versleten is kan je alleen zien door het pannetje eronder vandaan te halen, maar dan zal de automaat ook doorslippen.(die van m'n eigen slipte door en het pannetje lag vol, maar de olie was nog best aardig op kleur)

Bruin is geen water, als de olie wit is ja dan water!

op een rijtje mbt automaat:

-langere tijd geen verversing kan ook verkleurde ATF olie geven.

-Doorslippen van automaat= is laten staan

-Ruikt olie verbrand of niet(dit kan nog geen reden zijn om 'm te laten staan, maar effe checken)

-Olie zwart van automaat= laten staan

-Olie wit/schuimend/of andere lichte kleur=water=laten staan

Maar nogmaals de beste indicatie is door de oliepan vd automaat te verwijderen en te kijken wat erin ligt. Maarja of de verkoper daarin mee wil gaan is natuurlijk de vraag?

bewerkt door Blue4.2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Top!!

Sinds vandaag gelukkige eigenaar van een Cherokee Laredo uit 90. Ik heb inderdaad een uitgebreide proefrit gemaakt. Ook een vervallen bouwterrein opgezocht en de partime goed weten te testen. De dealer was alleen wat minder blij toen ik hem vol klei en modder het terrein weer opstuurde. Enige wat ik wel vreemd vond is dat de 4wd wel werkt maar dat dit niet af te lezen is op het dashboard (kan het zijn dat de lampjes ontbreken??). Echter alles liep zeer soepel.

Verder is zat er minimaal roest op, een dorpel was een klein beetje roestig maar was niet shocking. Verder her en der plekjes en de veren van de achterklep zijn lam, echter ook niet een groot probleem denk ik zo.

Voor de liefhebber: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=ve4wdpke2dpd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kan links aan het dachbord de lichtjes zien branden branden die niet dan zal er meestal vuil tussen het stekkertje zitten onderaan de tussenbak of gewoon het lampje stuk dat is het meestal .

gewoon 4 vijsjes los zetten eentje aan de lichschakelaar naar boven zit da vijsje en dan nog twee aan de teller en dan nog een aan de sigaretten aansteker dan kan je het voor frontje er afklikken en dan kan je nog eens twee vijsjes links naast de teller los maken en dan ben je bij de desbetreffende lampjes denk het 3 of 4 als je van boven aan telt ..

groetjes en veel succes met je jeep :thumbsup::P

ps voor die kofferpompjes even boris van het forum mailen heeft ook een prijslijst er bij staan kan je direct zien wat het nieuw of gebruikt kost .

www.cherokeeparts.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...