Spring naar bijdragen

Sneeuwkettingen


Recommended Posts

Zo, nog 4 dagen werken en dan naar de sneeuw. Aangezien dit voor de eerste keer wordt met de Jeep GC heb ik een vraag over sneeuwkettingen.

Ik hoor tegenstrijdige verhalen over of je de kettingen om de achter- of de voorwielen moet plaasten?

Niet dat ik ze nodig denk het hebben maar je weet maar nooit. :unsure::)

Ik heb genoeg BMW en Mercedes rijders sneeuwketting om de voorwielen zien monteren. Dit wil ik zeker voorkomen….

Thanks…..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is duidelijk maar met 4wd all-time vraag ik me af voor of achter te kettingen te plaasten.

Volgens mij wordt de meeste aandrijving maar achter gestuurd dus lijkt mij de achterwielen de beste optie. Alleen op de voorwielen is het mogelijk door te sturen extra grip te vinden.

Helaas heb ik mijn instructieboekje niet meer....dus even hier navragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik in de winter in Zitserland in de bergen ben dan zie ik bij de 4WD's, als ze een sneeuwkettingen hebben, ze om alle 4 wielen heen zitten. Overigens heb zelf nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad, Banden: BF Goodrich AT. (Ja er lag behoorlijk wat sneeuw).

Gr.

Anmoda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben elk jaar met 2wd op winterbanden op wintersport geweest

Heb de kettingen nog nooit uit de kofferbak gehaald. Alleen mee omdat verplicht was ze bij je te hebben.

Maar zelfs de Gerlos pas reed ik op winterbanden zo naar boven.

Als ik ze om legde was het alleen in het wintersport plaatsje zelf, omdat je vaak op een helling staat en er s´nachts een halve meter kan vallen.

En daar reed ik alleen van en naar de liften.

Op de snelweg veel te veel werk met erop en eraf met die krengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

Ik weet het, misschien nog een beetje vroeg in het jaar maar het volgende:

Ook ik heb eigenlijk dezelfde vraag als TS en daarbij de volgende opmerkingen:

- heb een WJ met quadradrive, als ik wiki goed begrepen heb gaat de meeste (zo niet onder normale condities alle) aandrijving naar de achterwielen. Hierop gebaseerd zou je zeggen dat de kettingen om de achterwielen gaan.

- Over het algemeen geldt dat als het mogelijk is kettingen om de voorwielen de voorkeur heeft.

- de site van een sneeuwkettingenverkoper vindt echter het volgende in geval van 4x4: helling op; kettingen achter, helling af; kettingen voor en als je het helemaal goed wil doen kettingen op alle 4 de wielen. Moet zeggen dat ik dit dan ook wel erg enthousiast vind.

- en dan is er nog de discussie wel/geen winterbanden, ik ben voorstander van wel winterbanden. Nu heb ik om de WJ Goodyear Wrangler HP M+S banden (zonder ijskristaltekentje), deze zaten er bij aanschaf op en ik vind tot nog toe deze niet echt uitgesproken goed of slecht. Als ik de verschillende berichten hierover lees worden deze banden min of meer ook als winterband gezien en eigenlijk alleen omdat er M+S op staat maar heeft iemand enig idee of de eigenschappen daadwerkelijk ook in de buurt komen van die van winterbanden? Iemand iets zinnigs over bovenstaande te melden? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet het, misschien nog een beetje vroeg in het jaar maar het volgende:

- heb een WJ met quadradrive, als ik wiki goed begrepen heb gaat de meeste (zo niet onder normale condities alle) aandrijving naar de achterwielen. Hierop gebaseerd zou je zeggen dat de kettingen om de achterwielen gaan.

- Over het algemeen geldt dat als het mogelijk is kettingen om de voorwielen de voorkeur heeft.

- de site van een sneeuwkettingenverkoper vindt echter het volgende in geval van 4x4: helling op; kettingen achter, helling af; kettingen voor en als je het helemaal goed wil doen kettingen op alle 4 de wielen. Moet zeggen dat ik dit dan ook wel erg enthousiast vind.

Beste R-W,

Sneeuw kettingen dienen inderdaad zoals de sneeuw ketting verkoper zegt: berg op achter, berg af voor te worden geplaatst.

wil je niet wisselen is sneeuwkettingen achter toch echt de beste oplossing, dit i.v.m. het bijna niet te herstellen van een achterwiel slip (een voorwielslip voel je eerder aankomen en is daardoor ook beter op te vangen). Plaats sneeuwkettingen ook nooit diagonaal (1 ketting per as = geen ketting per as)

MAAR 4 kettingen is altijd nog de beste oplossing. Het kost wat meer, maar als je verongelukt heb je ook niks meer aan je geld.

gr,

Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...