big food Geplaatst December 9, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 9, 2008 hallo iedereen heb een klein probleem aan men xj als ik op een onverharde weg rijd of op een snelweg met een verzakking begint soms mijn linkse voor wiel te schudden wat zou dit kunne zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst December 9, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 9, 2008 hallo iedereen heb een klein probleem aan men xj als ik op een onverharde weg rijd of op een snelweg met een verzakking begint soms mijn linkse voor wiel te schudden wat zou dit kunne zijn Wiellager unit defect , of een rotte stuurdemper. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst December 13, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2008 (bewerkt) Controleer op speling in de voorwielophanging/stuurinrichting. Wanneer dit OK is, is er waarschijnlijk sprake van shimmy of speedwobble. Motorfietsen, maar ook auto's met een starre vooras met schroefveren staan hierom bekend. In dit artikel -klik- op wikipedia worden de diverse jeepmodellen zelfs expliciet genoemd. Waarschijnlijk is, zoals Boris al opmerkt, vervangen van de stuurdemper de oplossing. -Hier- nog een filmpje als voorbeeld. Voor de duidelijkheid, dit is dus niet een loszittend wiel! December 13, 2008 bewerkt door maccharlie link duidelijker in beeld gebracht Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 13, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2008 Vervangen van de stuurdemper is NOOIT de oplossing. Als het probleem nadien over is, heb je de symtomen onderdrukt, meer niet. Speling op rubbers oid, dat kan een oorzaak zijn. Ook een wiellager kan dit veroorzaken, evenals speling op stuurhuis, stuurstangen, fusee's, enz. Alles checken dus. En bij twijfel vervangen. Denk er ook aan dat de totale speling een som van kleine spelingen kan zijn. Datzelfde geldt voor de rubbers in de ophanging: Alle rubbers kunnen individueel nog goed (binnen de tolerantie) zijn, maar meerdere opgeteld is een ander verhaal... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst December 13, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2008 Natuurlijk moeten, zoals gezegd, wielophanging en stuurinrichting (zo veel mogelijk) spelingsvrij zijn. Dit kan echter het om de hoogte-as slingeren van een voorwiel niet in alle gevallen voorkomen. (Engelsen noemen dit shimmy of wobble, in het duits heet het Flatterschwingung, een nederlandse term ken ik niet, maar dit ter zijde). Het verschijnsel is ook zeer bekend bij motorrijders. Het wordt veroorzaakt door een niet-gedempte slingering, die uit zichzelf kan ontstaan (onbalans in het wiel) maar ook door invloed van buitenaf (door een kuil rijden, bij voorbeeld. Het slingeren van het wiel kan bij een complexe stuurinrichting zoals die van onze Jeeps, worden versterkt door de 'resonantie' van de stuurinrichting. Deze 'resonantie' is mogelijk door de elasticiteit van het geheel van stangen en draaipunten, zelfs al zijn deze -vrijwel- zonder speling. Overigens spelen ook de eigenschappen van de banden een grote rol en dan met name grootte van de sliphoek. Bekend is, dat terreinbanden een grotere sliphoek hebben en dus meer ruimte bieden voor slingeren, om over de invloed van de maat van de band maar niet te spreken! Om het shimmyen te onderdrukken kun je de eigenschappen van de stuurinrichting (eigenfrequentie) wijzigen. De toepassing van een stuurdemper is daarbij een gebruikelijk zo niet noodzakelijk. Juist daarom hebben auto's met een starre vooras, maar ook motorfietsen zo'n ding. Conclusie: het hebben van een goed werkende stuurdemper is ALTIJD een must! Velen denken dat-ie er zit voor het confort, maar het is toch echt voor de veiligheid. Natuurlijk moet ook aan de andere voorwaarden worden voldaan: spelingsvrije wielophanging en stuurinrichting en goed gebalanceerde wielen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst December 13, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2008 ..... Conclusie: het hebben van een goed werkende stuurdemper is ALTIJD een must! Velen denken dat-ie er zit voor het confort, maar het is toch echt voor de veiligheid. ..... hoe zit het dan bij autos die die niet hebben ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 13, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2008 (bewerkt) hoe zit het dan bij autos die die niet hebben ? Die zijn wat gevoeliger voor spelling en onbalans, maar rijden net zo lekker/veilig. Stuurdemper is een comfort ding...... /me rijdt ook zonder :-) December 13, 2008 bewerkt door Ab Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst December 13, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2008 hoe zit het dan bij autos die die niet hebben ? Je hebt bladveren. Een auto met schroefveren is veel gevoeliger dan een met bladveren omdat die zijdelingse krachten beter opnemen/dempen. Daarom hebben b.v. de XJ en de TJ er veel eerder last van dan de CJ of de YJ. Het is gelukkig niet zo dat je auto gaat sjimmyen als je geen stuurdemper hebt. Het is omgekeerd wel zo dat als-ie wil gaan sjimmyen (en da's toch echt wat anders dan een beetje onbalans) de stuurdemper dat kan voorkomen. Ik heb zelf ooit met een Patrol GR (sorry:whistle:) op een smalle weg met tegenliggers een deadwobble gehad en dan stop je toch echt graag effe om te piesen... Hoe dan ook, over dit onderwerp zijn al dikke boeken geschreven. Google op wobble en Jeep en je hebt voor het hele weekend leesvoer. Maar misschien moeten we ons concentreren op de vraag van Bigfoot. Eigenlijk had natuurlijk eerst de vraag gesteld moeten worden naar banden (maat, type etc) en eventuele onderstelaanpassingen:blush: Mag ik een voorzetje doen richting oplossing? Vullen jullie aan. Met inmiddels o.a. 3 ervaren moderatoren en een eigenwijze autoboer (daar bedoel ik mezelf dus mee) op dit topic moet het wel iets kunnen worden. Mijn suggestie: - controleer spelingen op kogels, wiellagers etc. Vergeet de rubbers van de draagarmen niet, het is belangrijk dat de zijdelingse krachten goed worden opgevangen - wielen balanceren - werking stuurdemper controleren Ook belangrijk: - uitlijning controlen. Caster (naloop) is kritisch en die wil met name bij verhoging nog wel eens te klein worden. Ook afwijkende sporing moet verholpen worden. En als dat niet helpt: - verdenk je banden. Succes PS: met welke banden rijd je (maat, merk, toestand, druk) en hoe en hoeveel ben je verhoogd? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 13, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2008 Zijn idd wat afgedwaald..... Zoals BigFood schrijft heeft hij een schuddend linker voorwiel, k zou daar toch eerst eens goed naar spelling enz. zoeken. As even van de grond, bandelichter erbij en alles op spelling controleren. Wiel wisselen en kijken of t probleem naar rechts verplaatst. Stuurdemper vervangen kan altijd nog. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MadMudder Geplaatst December 14, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2008 Ik blijf erbij dat de wiellagerunits de eerste oorzaak zijn van het gewobble. Ben het er mee eens dat een schroefgeveerde auto er meer problemen mee heeft dan een bladgeveerde. Ik heb een kist vol wiellagerhubs liggen die op het oog en gevoel prima zijn, maar een enorme slingering geven als ik ze eropzet. Met deze lagers gemonteerd op een bladgeveerde Wrangler géén problemen. Ik heb niet de ervaring dat het vervangen van de stuurdemper door een nieuw exemplaar de problemen oploste. Het monteren van 2 nieuwe lagers leverde wel een stille auto op. Tot zover mijn ervaringen. Groeten Hans Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
big food Geplaatst December 16, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2008 heb het rollement nagekeken en daar is niks aan heb ook de armen voor de as op zen plaats te houden nagekeken en daar zat speling op andere rubbers gestoken nu nog een andere stuurdemper want die is ook niet meer goed en dan hopen dat het opgelost is alvast bedankt voor de reacties Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.