Spring naar bijdragen

Cherokee maakt rauw geluid bij gas geven


michel1972
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Sinds ruim 1 week loopt mijn cherokee niet echt mooi. Hij loopt wel mooi sationair maar bij gas geven maakt hij zeg maar een rauw sputtelend geluid. Net alsof hij op minder cilinders loopt ipv 6. Ik heb nu alles vervangen. 6 nieuwe boougies en bougiekabels , rotor , benzinefilter , luchtfilter. Heb de sensoren schoongemaakt die bij de throttlebody in de buurt zitten maar hij blijft dat rauwe houden. En dat heeft hij van het stationair toerental tm 2500 toeren. Daar boven loopt en rijdt hij normaal.

Weet iemand waar ik dit probleem moet zoeken?

Hij geeft ook geen foutmelding als ik de computer uitlees.

Mvg

Michel

bewerkt door michel1972
ik blijf probleem op probleem krijgen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeeper. Ik verdenk ook de lambdasensor en/of de kabel met aansluiting.

Ook eventueel de stekker van de CPS eens los en weer vast maken en kabel controleren.

Het kan ook zijn, dat de motor te rijk draait door een kapotte CTS sensor. Bij hogere toeren is de mengverhouding lucht/brandstof wat minder gevoelig.:wacko:

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeeper. Ik verdenk ook de lambdasensor en/of de kabel met aansluiting.

Ook eventueel de stekker van de CPS eens los en weer vast maken en kabel controleren.

Het kan ook zijn, dat de motor te rijk draait door een kapotte CTS sensor. Bij hogere toeren is de mengverhouding lucht/brandstof wat minder gevoelig.:wacko:

Wat bedoel je precies met de CPS en CTS sensor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank ThomVis voor de toelichting. Het zijn inderdaad stomme afkortingen.

Ik dacht zo, dat de CPS sensor weleens problemen kan geven met de timing van ontsteking en inspuiting. Veel voorkomend probleem deze sensor na veel jaren gebruik. Zit op de bellhousing,dus moelijk te bereiken. Daarom beter eerst de stekker en draden controleren.

CTS zit op de thermostaatbehuizing en kan zonder computermelding zorgen voor een te rijk mengsel.(Lambda sensor ook) De computer denkt dat de motor nog koud is en geeft constant een extra impuls naar de injectoren.

Misschien moet je in deze richting denken om de problemen te vinden.:wacko:

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank ThomVis voor de toelichting. Het zijn inderdaad stomme afkortingen.

Ik dacht zo, dat de CPS sensor weleens problemen kan geven met de timing van ontsteking en inspuiting. Veel voorkomend probleem deze sensor na veel jaren gebruik. Zit op de bellhousing,dus moelijk te bereiken. Daarom beter eerst de stekker en draden controleren.

CTS zit op de thermostaatbehuizing en kan zonder computermelding zorgen voor een te rijk mengsel.(Lambda sensor ook) De computer denkt dat de motor nog koud is en geeft constant een extra impuls naar de injectoren.

Misschien moet je in deze richting denken om de problemen te vinden.:wacko:

En deze problemen kunnen voorkomen zonder dat ik een foutmelding krijg van mijn computer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Veel storingen worden niet opgemerkt door de computer.

De computer doet wel z'n best om componenten ,welke bijna kapot zijn te compenseren. Dus meldingen komen wel eens uit hele vreemde richting. :unsure:

Als je in de winter het te warm krijgt, doe je niet de kachel lager, maar de airco hoger. LOL

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vandaag bezig geweest om het 1 en ander te testen en te proberen. Helaas zonder succes. Het werd op een gegeven moment zo vervelend dat er flink wat blauwe rook onder de motorkap vandaan kwam. Het kwam gelukkig niet uit de uitlaat maar iets is er niet goed. Met 3 man met een zaklamp gekeken maar we konden niks vinden. Voor de zekerheid niet opnieuw de motor gestart want de loods was aardig vergeven door de rook. Morgen zetten we hem op de brug en gaan we verder kijken.

Update blauwe rook!

6 maanden geleden de riem vervangen en deze is nu aan het rafelen kwamen we net achter. We denken dat delen van de riem op het spruitstuk zijn beland waardoor er blauwe rook onder de motorkap vandaan kwam. Doordat de kap dicht zit en de ventilatoren blazen is de kans redelijk groot dat deze delen van de riem op de hete delen van de motor heeft geblazen.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan proberen je lamba sonde los te maken en kijken wat voor geluid die maakt zonder.

Blijft het hetzelfde is die naar de kl*te

Hoi Mark,

Vanavond gaf de computer voor het eerst een foto aan. Hij gaf code 21 en dat is oals jij al aangaf de Lamba sonde. We hadden deze al eerder los gehaald maar konden geen breuk of iets dergelijks vinden. Net nagemeten en normaal hoort er tussen de 0 en 1 volt doorheen te gaan maar hij blijft continu op 0 volt staan. Dus de kans is groot dat er een draadbreuk is of de sensor is zelf kapot.

Thanx voor het advies!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanochtend de oxygen sensor vervangen en hij blijft nog steeds rauw lopen. Als je gas geeft trekt hij niet vloeiend op en gaat het haperend. Wel geeft de computer geen fout meer aan.

De wagen loopt wel mooi stationair.

Wie heeft nog meer suggesties om mij te helpen met dit probleem ?

HELP!

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Sinds ruim 1 week loopt mijn cherokee niet echt mooi. Hij loopt wel mooi sationair maar bij gas geven maakt hij zeg maar een rauw sputtelend geluid. Net alsof hij op minder cilinders loopt ipv 6. Ik heb nu alles vervangen. 6 nieuwe boougies en bougiekabels , rotor , benzinefilter , luchtfilter. Heb de sensoren schoongemaakt die bij de throttlebody in de buurt zitten maar hij blijft dat rauwe houden. En dat heeft hij van het stationair toerental tm 2500 toeren. Daar boven loopt en rijdt hij normaal.

Weet iemand waar ik dit probleem moet zoeken?

Hij geeft ook geen foutmelding als ik de computer uitlees.

Mvg

Michel

Even een update.

Zojuist gaf de computer in de auto foutcode 11 en 15 weer.

Foutcode 11 is No crank signal to computer. Fault in wiring between crankshaft position sensor (CPS) and ECM ( PCM or computer ) or faulty CPS.

Foutcode 15 is Speed sensor or circuit. No signal detected from speed sensor. Check circuit and sensor

We hebben net de CPS sensor bovenin losgehaald en schoongemaakt. Dit gaf geen resultaat en hij blijft nog steeds die foutcode geven. Om hem door temeten of de weerstand klopt moeten we hem onder loshalen en meten. Zoals aangegeven door Wim Hoppenbrouwers zit hij op de bellhousing en hier is niet 1,2 en 3 bij te komen. Om alles uit te sluiten heb ik zojuist een nieuwe CPS sensor besteld bij B&S.

Nu maar hopen dat foutcode 15 dan ook zal verdwijnen.

Wordt vervolgt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb inmiddels het volgende vervangen maar het probleem blijft. Inhouden bij gas geven en rauw blijven lopen.

Vervangen inmiddels na aangeven computer:

Oxygen sensor

TPS sensor

CPS sensor

Rotor

En nog steeds blijft het probleem aanwezig

Weet iemand nog een mogelijkheid????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb inmiddels het volgende vervangen maar het probleem blijft. Inhouden bij gas geven en rauw blijven lopen.

Vervangen inmiddels na aangeven computer:

Oxygen sensor

TPS sensor

CPS sensor

Rotor

En nog steeds blijft het probleem aanwezig

Weet iemand nog een mogelijkheid????

Sync sensor ook vervangen? Deze bepaalt samen met de crankshaft position sensor het ontstekings tijdstip. Zit in de onsteking, onder de rotor.

Voor de sync sensor zijn diverse andere benamingen, zoals, camshaft position sensor, stator, sync signal generator en ook switch plate.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik de wagen kocht bijna 5000 kilometer gelden zei de beste man van het garagebedrijf. Meneer wij hebben de jeep net een grote beurt gegeven met andere bougies , bougiekabels , verdeler , rotor enz enz enz.

De rotor en verdeler had ik al vervangen en naar de bougies en bougiekabels had ik nog niet gekeken want wie gelooft er nu niet een autoverkoper met heldere blauwe ogen. Toch voor de zekerheid even gekeken hoe de bougies eruit zagen. Ik dacht en Jeeped ( die bij mij in de loods aan het sleutels was aan een 5.9 zj ) dacht dat ook dat dit wel ees de bougis konden zijn die de wagen had toen hij de lopende band verliet in 1993. De bougies waren echt helemaal op en ipv 0.9 mm tussenruimte zaten ze gauw op 2 a 3 mm tussenruimte. Heb ze gelijk maar allemaal vervangen met de bougiekabels erbij. Net even uit geprobeerd en hij rijdt weer als een vanouds!

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Moet nu alleen nog even de remmen ontluchten. Dat had ik zojuist gedaan maar nog niet voldoende. De rem voelt weer aan als een spons.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...