Spring naar bijdragen

Dagrijverlichting gemonteerd op ZJ


Recommended Posts

Tsja, wat zal ik zeggen. Ik ben gek op lampjes :P

Na de sidemarkers, 9-LEDs stadslichten, Xenon en heldere achterlichten vond ik het ook wel leuk om dagrijverlichting aan de voorzijde te monteren. Op internet kom je vreselijk veel oplossingen tegen en ik bleef hangen bij LED-strips. De meeste LED-strips zijn voorzien van SMD-LED's op enkele cm's van elkaar geplaatst. In Duitsland kwam ik een strip tegen die weliswaar dikker en minder flexibel was, maar die setjes van 3 LED"s naast elkaar had. Persoonlijk vond ik dat net iets mooier.

drl01.jpg

De DRL wordt geleverd compleet met een kleine schakelaar. Omdat ik ongeduldig was, heb ik ze gisterenavond tijdelijk even aangesloten in plaats van de mistlampen. Zondag ga ik dat aanpassen zodat ze aan gaan bij 'contact aan' en uit gaan zodra je de verlichting aan doet. Conform het regelement is het dan legaal in NL. Zoals ze nu zitten dus eigenlijk niet.

drl02.jpg

Montage is eenvoudig. Ik heb een rol speciaal-voor-de-auto dubbelzijdige tape gekocht van 12mm breed. Als plek heb ik de onderste lip van de bumper gekozen. Goed schoongemaakt en ontvet en strips erop geplakt. Naast de strips een klein gaatje geboord om de draden wat onopvallender door de bumper te geleiden. Daarna dus tijdelijk aangesloten in plaats van de mistlampen.

Ze geven meer licht dan ik had verwacht en ze zijn 6000K als lichtkleur. Mijn koplampen en stadslichten zijn weliswaar 8000K maar het valt me alleszins mee. Ik ben in elk geval wel blij met het resultaat :)

drl03.jpg

drl04.jpg

drl05.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi jongen ,mooi ! :)

maar is dat dan ook Ok voor de technische keuring ?

Ja, in NL mag dat. Een kennis van mij werkt bij de verkeerspolitie en die heeft mij e.e.a. uitgelegd. Overigens is volgens de EU dagrijverlichting verplicht in 2011 voor alle nieuwe auto's.

Wat is licht in de wegenverkeerswetgeving?

In artikel 1.1. van het Voertuigreglement wordt aangegeven wat er daar precies onder de diverse soorten verlichting wordt begrepen. Dergelijke definities komen niet voor het RVV-1990, hoewel in deze laatste regelgeving precies dezelfde termen worden gebruikt. Bij 'gebrek aan beter' zullen we om praktische redenen dus gebruik moeten maken van de begrippen uit het Voertuigreglement:

achterlicht licht dat, van de achterzijde gezien, de aanwezigheid van het voertuig kenbaar maakt en een aanwijzing is voor de breedte van het voertuig

achteruitrijlicht licht, bestemd voor het verlichten van de weg achter het voertuig en voor het waarschuwen van de overige weggebruikers dat het voertuig achteruit rijdt of achteruit gaat rijden

bermlicht licht, bestemd voor het verlichten van de berm rechts voor het voertuig

dagrijlicht een licht dat voorwaarts gericht is en wordt gebruikt om het voertuig tijdens het overdag rijden beter zichtbaar te maken

dimlicht licht waarmee de weg vóór het voertuig wordt verlicht zonder dat hierdoor andere weggebruikers worden verblind of gehinderd

groot licht licht dat de weg vóór het voertuig over een grote afstand verlicht

markeringslicht licht dat op het breedste punt van het voertuig zo hoog mogelijk is aangebracht, waardoor duidelijk de totale breedte van het voertuig wordt aangegeven

mistlicht achterzijde licht dat het voertuig bij dichte mist aan de achterzijde beter waarneembaar maakt

mistlicht voorzijde licht, bestemd voor een betere verlichting van de weg bij mist, sneeuwval, of regen, die het zicht ernstig belemmert

parkeerlicht licht, bestemd om de aanwezigheid van een geparkeerd voertuig aan te geven

remlicht licht, bestemd om weggebruikers die zich achter het voertuig bevinden kenbaar te maken dat de bestuurder de bedrijfsrem bedient

retroreflector inrichting, bestemd om de aanwezigheid van een voertuig kenbaar te maken door weerkaatsing van het licht afkomstig van een niet tot dat voertuig behorende lichtbron, waarbij de waarnemer zich nabij deze lichten bevindt

richtingaanwijzer licht, bestemd om andere weggebruikers kenbaar te maken dat de bestuurder het voornemen heeft naar links of naar rechts van richting te veranderen

richtlicht licht waarvan de lichtbundel naar wens kan worden gericht

stadslicht licht dat, van de voorzijde gezien, de aanwezigheid van het voertuig kenbaar maakt en een aanwijzing is voor de breedte van het voertuig

waarschuwings- gelijktijdige werking van alle richtingaanwijzers, bestemd om aan te

knipperlicht geven dat het voertuig tijdelijk een bijzonder gevaar oplevert voor andere weggebruikers

werklicht licht, bestemd voor het verlichten van een plaats waar werkzaamheden worden verricht

zijmarkeringslicht licht dat, van de zijkant gezien, de aanwezigheid van het voertuig kenbaar maakt

In Artikel 41 is vervolgens te vinden :

1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een

motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk

met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.

2. Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of

mistlicht aan de voorzijde bermlicht, richtlicht of markeringslichten

voeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Buiten de vraag of het mooi is of niet (over smaak valt tenslotte niet te twisten), vraag ook ik me af of het toegestaan is.

Zo hoort er in de verlichting een "E" keur aanwezig te zijn, bijvoorbeeld.

En de afstand, tussen de groepjes leds, is meer dan het groepje breed is. Hierdoor zou het, voor de wet, om meerdere aparte lichten gaan.

Misschien dat de politie er geen problemen mee heeft, maar bij de RVI kon dat wel eens anders zijn....

En nee, ik vind het niet mooi. Maar het blangrijkste is, dat je het zelf mooi vind!

En dat over de wet.... Ach, er mag wel meer niet, wat we toch doen... :bye1:

Veel plezier ermee!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rij nu zelf sinds een paar weken een cherokee KJ 2004 3.7 ltd.:bye1:

Hiervoor reed ik een subaru impreza wrx,bij deze auto ging de verlichting vanzelf aan en uit bij contact aan/uit.

Was een heel mooi iets,reed ook altijd met licht aan.

Nu was mijn vraag, is dit niet zo te maken met een relais ofzo?

Of gaat dat heel ingewikkeld worden.

martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Buiten de vraag of het mooi is of niet (over smaak valt tenslotte niet te twisten), vraag ook ik me af of het toegestaan is.

Zo hoort er in de verlichting een "E" keur aanwezig te zijn, bijvoorbeeld.

En de afstand, tussen de groepjes leds, is meer dan het groepje breed is. Hierdoor zou het, voor de wet, om meerdere aparte lichten gaan.

Misschien dat de politie er geen problemen mee heeft, maar bij de RVI kon dat wel eens anders zijn....

En nee, ik vind het niet mooi. Maar het blangrijkste is, dat je het zelf mooi vind!

En dat over de wet.... Ach, er mag wel meer niet, wat we toch doen... :lol:

Veel plezier ermee!!

Ben jij mischien van de {Schoonheids}Politie?????????????:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rij nu zelf sinds een paar weken een cherokee KJ 2004 3.7 ltd.:lol:

Hiervoor reed ik een subaru impreza wrx,bij deze auto ging de verlichting vanzelf aan en uit bij contact aan/uit.

Was een heel mooi iets,reed ook altijd met licht aan.

Nu was mijn vraag, is dit niet zo te maken met een relais ofzo?

Of gaat dat heel ingewikkeld worden.

martin

Ja hoor; is eenvoudig te maken. De dagrijverlichting bijvoorbeeld ga ik straks met de + aansluiten op het contactslot (geschakelde +) en de - op de schakeldraad van mijn stadsverlichting. Bij contact aan maar licht uit zal de dagrijverlichting dus branden. Zodra ik mijn (stads)licht aan zet, gaat de dagrijverlichting automatisch uit. Zodoende is het legaal voor de wet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had een vraagje omtrent de Xenon, geen problemen gehad met je boordcomputer? en welk merk heb je erin zitten evenals voor het dimlicht en knipperlichten(zijkant), oeps nu al overgehaald...nee ff orienteren.

Alvast bedankt voor de info, mvg

Ik zag dat je uit Den Haag komt, dus kom gerust zondagmiddag eens even buurten in Oude Leede. Dan kun je het met eigen ogen zien :D

Maar goed; ik heb in de koplampen een Pilot Xenon kit (H4) van 8000K. Daarmee heb je absoluut geen last van je boordcomputer. In de richtingaanwijzers zit aan de voorzijde de amberkleurige 9157A (uit mijn hoofd) en aan de zijkanten (sidemarkers) 194A (gewone W5W in amberkleur, dus geen LEDs). Bewust geen LED's gekozen omdat ik de originele USA-schakeling wilde waarbij :

- licht aan : sidemarkers branden, richtingaanwijzers niet

- licht uit, richtingaanwijzers aan : sidemarkers+richtingaanwijzers knipperen tegelijk

- licht aan, richtingaanwijzers aan : sidemarkers+richtingaanwijzers knipperen om-en-om

De stadslichten (naast je koplampen dus) heb ik voorzien van 9-in-1 LED's in de 8000K kleur. Geven veel licht en een soort 'spotlight'. Dat vind ik persoonlijk mooi van voren gezien.

De dagrijverlichting zijn strips van 18 high-intensity LEDs in 6000K kleur.

Ik kan evt. donderdag even een filmpje in het donker maken om te zien hoe de verlichting brand, knippert etc.?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gezellig kom ik zeker een keer doen op een zondagmiddag dan laat ik dat wel even weten via een pm-tje, ben benieuwd hoe het eruit ziet(nu kan ik denk ik met een gerust hart Xenon inbouwen, dan wel van Pilot;) + de stadslichten, de rest hou ik origineel).

No problem; ik zie je PMetje evt. wel tegemoet! Overigens hoeft het niet speciaal Pilot te zijn (= duur); onlangs heb ik een goedkoop merk vanaf Marktplaats (67EUR incl. verzenden en 1 jaar garantie) gemonteerd op mijn Alfa 166. Ziet er precies hetzelfde uit; goede kwaliteit en werkt uitstekend. Voor de inbouw van Xenon heb ik destijds al eens een HowTo gemaakt; die kun je dus op dit forum terugvinden :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan me herinneren dat je adviseerde om geen Bi-xenon te nemen klopt dat?

Klopt helemaal. Voor mij zijn daar een aantal redenen voor; allereerst is het complexer aan te sluiten (extra kastje, extra kabels, relais en aansluiten op je accu + en -), het is mechanisch (is bij mij al een keer stuk gegaan in mijn vorige ZJ) en je kunt niet seinen met je groot licht (en ook slecht voor je Xenon). Gecombineerd met dat het duurder is, zou ik er in elk geval niet meer voor kiezen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie nu na even rondkijken betreffende die stadslichten: dat er ook setjes zijn met 13,5 of zelfs 1(hpower), maar zo te zien hebben die van jou genoeg lichtopbrengst! anders wordt het waarschijnlijk ook te fel?:B

Klopt; ik heb er behoorlijk wat geprobeerd, van 1 LED tot nu dus 9 LEDs en die laatste bevalt het beste. De unit zelf is goed verlicht en van voren gezien heb je een mooie 'spotlight'. Persoonlijk vind ik dat wel mooi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...