Spring naar bijdragen

Leuk, een GC uit '97. Help!


Recommended Posts

Hey,

ik ben sinds enkele weken in het bezit van een GC uit '97. Ben nu al helemaal verliefd op de auto, maar loop tegen een paar dingen aan. Ten eerste heeft de dealer de fout gemaakt om de trekhaak niet op de amerikaanse manier te bevestigen (althans, dit hoorde ik), en sloegen mijn piepjes op hol nadat ik een trailer eraan had gehangen. Ook de knipperlichten hielden een feestje. Knipperlichten zijn inmiddels gefixed, maar sinds de trailer erachter heeft gehangen geeft hij de melding "Coolant Sensor Bad". Nu heb ik pas over 2 weken tijd om weer naar de dealer te rijden (hij zit in Breda, ik onder Den Haag), rij ik mijn auto de prak in als ik door blijf rijden met deze melding? Doet deze sensor nog wat naar de motor?

Ten tweede, het radio gezeur. De dealer heeft uit frustratie een andere radio gehaald (zelfde model), maar ook daar kwamen weer meerdere code's bij. Vooralsnog lijkt geen enkele code kloppend te zijn, en enkele weken verder (ik heb niet altijd de tijd om 2 uur de sleutel erin te laten zitten). Nu heb ik dus twee radio's, een bende code's, en nog geen muziek. Beetje jammer. Je schijnt de code op te kunnen vragen, waar? Aangezien ik de auto ikweetniethoeveelste hands gekocht heb, heb ik enkel het aankoopsbewijs van de garage/dealer in Breda. Dit is geen officieele Jeepdealer, gewoon een autobedrijf. Is dit een probleem met het aanvragen van de code?

Nu weet ik dus ook niet welke radio nou bij de auto hoort.

Hoeveel kost het om de code op te vragen? Een tientje betaals ik zelf nog wel, maar als het in de tig euro's gaat lopen, zal ik toch nog wel een telefoontje naar de garage plegen. Zijn er andere mogelijkheden om achter de code te komen? (dashboardkastje gechecked, niets. Op de radio zelf staat wel een Chrysler sticker met een code erop, maar dit lijkt me sterk, wat heeft het dan voor een zin? Deze word nog wel geprobeerd).

En oja, gisteren kapte mijn piepje van het alarm ermee. Dit nadat ik de deuren had geprobeerd te ontgrendelen, en het alarm was vergeten. Sta je dan, met een loeiende auto :bye1:. Maar goed, bij het openen hoorde je piep en bij het aflsuiten/inschakelen hoorde je eerst piep-piep. Jullie weten vast wel. Doet hij niet meer, hij geeft nog wel het knippersignaal.

Waar kan ik dit signaal controleren? Althans, niet ik, mijn vriendjes die aan de auto knutselen.

Verder ben ik er zielsgelukkig mee hoor :wacko:

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het onderhoudsboekje zijn op een van de eerste pagina's een aantal codes vermeld van de motor enz.

Vaak wordt daar ook de radiocode vermeld, zoiets als: RC....

Heb je al geprobeerd de computer te resetten? wellicht dat dan de verlichtingsoorlog ook achter de rug is. Beide accupolen losmaken (de - eerst), 10 minuutjes wachten en de kabelschoenen een paar seconden tegen elkaar houden. Daarna in omgekeerde volgorde weer monteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ricardo, ik kom uit Monster :whistle:. De auto is een 4.0. Het gaat erom dat hij trailers kan trekken, en dat doet hij zonder morren. Nou ja, tot nadat de stekker eruit was.

Newby, hebben we inderdaad geprobeerd, geen succes. Er is nu een code opgevraagd, morgen gaan we die proberen. Vanavond heb ik namelijk de laatste code ingevoerd die ik had, maar helaas, ook geen succes.

bewerkt door Utixo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst natuurlijk van harte welkom op het Jeepforum!!! :whistle:

De radio-code kun je inderdaad via de genoemde website opvragen, evenals bij een officiele Jeep-dealer. GIVA in Den Haag kan dat bijv. ook voor je doen.

De melding 'Coolant Sensor Bad' kan absoluut geen kwaad en kan twee oorzaken hebben (beide niets te maken met je verlichting). Meest waarschijnlijke is dat de sensor zelf niet goed meer is, of vuil. Als je onder je motorkap kijkt, zie je een stekker op het expansie-vat van de koelvloeistof (bij schutbord passagier). Maak die eerst eens schoon en trek de sensor uit het vat (zit met een rubber). Maak die ook goed schoon. Tweede oorzaak kan zijn een probleem in de VIC (Vehicle Information Center) oftewel het display bij je automaathendel. In de praktijk blijkt het voor te komen dat de soldering van de coolant-sensor-draad een breukje vertoont. Uitbouwen en solderen van de VIC is de enige (en nare) oplossing. Ik verwacht het eerste; dat is bij mij ook het geval. VErvang gewoon de sensor (kost niet veel) en kijk opnieuw. Nogmaals : de melding kan geen kwaad; de motor doet er niks mee. Coolant level LOW is een heel ander verhaal natuurlijk...

Dan de aansluiting van je trekhaak... Dit gaat bijna altijd fout bij achteraf inbouw. Men tapt de verlichting af rechtstreeks van de achterlichten. Voor rem- en knipperlichten gaat dat goed; voor normale verlichting niet. Links achterin je kofferbak, naast je reservewiel, zit een klepje. Daarachter zit de LOM (Lights Out Module). Die meet afwijkende stroomafname en gooit de computer in de foutmelding èn sluit de verlichting af. Heel naar in het donker. Enige juiste oplossing is en stroomdraad van voren trekken en vervolgens de verlichting naar de aanhanger middels een relais sturen. Minder goed alternatief maar prima in noodgevallen, is beide stekkers uit de LOM trekken en in elkaar steken. Dat kan zonder gevaar en de verlichting blijft netjes branden. Nadeel is dat de foutmelding op je VIC wel zichtbaar blijft. Laatste oplossing (smerige) is om een draad van de LOM los te halen en aan te sluiten op de andere stekker (ik kan e.e.a. wel toelichten als nodig). Zodoende omzeil je de LOM en zie je geen foutmelding op de VIC. Persoonlijk zou ik voor de nette oplossing met het relais gaan.

Over het probleem met je piepjes en afstandsbediening kan ik je niet helpen. Jeep heeft namelijk nooit een knipperlichtsignaal en piep (m.u.v. bij op slot doen) geleverd zodat je in jouw geval waarschijnlijk een aftermarket alarm hebt. Dat hebben ze bijna allemaal ivm verzekering destijds. De mijne ging stuk en liet mijn Jeep loeiend achter zonder ooit nog te kunnen starten. Compleet verwijderd dus en weg met die rotzooi. Mijn centr. deurvergrendeling heeft het daarna nooit meer gedaan (kortsluiting) dus ik was er mooi klaar mee.

Nou succes en mocht je nog vragen hebben; ik woon ook in de 'regio'; nml. in Pijnacker. Mijn sleutel-loods staat in Oude Leede :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mrobers, dank je! Aan deze mail heb ik zeker wat. Ik ben in ieder geval blij dat de Coolant Sensor Bad melding niet veel kwaads kan. Ik zal de post eens uitprinten, dan kunnen mijn vriendjes die wel verstand hebben van auto's ernaar kijken. Waarom ik aan een Jeep ben begonnen zonder verstand van auto's? Mja, ik durfde het aan vanwege die vrienden. En omdat ze heel stoer zijn natuurlijk. Sowieso kijk ik even hoe of wat, mochten we er helemaal niet uitkomen, zal ik eens over je aanbod nadenken, bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De keuze voor een Jeep is de enige goede keuze :P

Schitterende auto's en je kunt er alle kanten mee op. Of je nou een lange afstand aflegt, zware aanhangers trekt of door de modder baggert; het doet 'm geen reet. Zelf ben ik aan mijn 2e GC toen; de eerste was een zwarte 5.2 uit 1997 (2 jaar gereden) en heb nu sinds ruim een jaar een 5.9. Beetje aan mijn smaak aangepast met Xenon, 2 inch verhoging, dikkere banden, 60mm spoorverbreders, getinte ramen rondom, Flowmaster Deltaflow 40 uitlaat, iPod-aansluiting, USA-sidemarkers en andere achterlichten. Je bent er nooit klaar mee. Ik gebruik hem gewoon voor dagelijks verkeer (dus ook een LPG G3 installatie ivm het verbruik van 1 op 4.5-5) en tussendoor om auto-ambulances te trekken met onze offroaders erop. Heerlijk!

Zolang je er maar zelf aan sleutelt is het best betaalbaar :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf nog niet met een 4.0 gereden dus geen idee of die kracht genoeg heeft voor zware aanhangers. Vast wel :whistle:

In principe kun je het beste gewoon alles laten voor wat het is als je met een aanhanger rijdt. Gewoon z'n overdrive gebruiken dus. Mocht je nou een hele zware aanhanger (>2000kg) gaan trekken of ermee in heuvelachtig gebied rijden, dan is het raadzaam om de OD uit te schakelen. Hiermee voorkom je dat de automaatolie te warm wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst natuurlijk van harte welkom op het Jeepforum!!! :whistle:

De radio-code kun je inderdaad via de genoemde website opvragen, evenals bij een officiele Jeep-dealer. GIVA in Den Haag kan dat bijv. ook voor je doen.

De melding 'Coolant Sensor Bad' kan absoluut geen kwaad en kan twee oorzaken hebben (beide niets te maken met je verlichting). Meest waarschijnlijke is dat de sensor zelf niet goed meer is, of vuil. Als je onder je motorkap kijkt, zie je een stekker op het expansie-vat van de koelvloeistof (bij schutbord passagier). Maak die eerst eens schoon en trek de sensor uit het vat (zit met een rubber). Maak die ook goed schoon. Tweede oorzaak kan zijn een probleem in de VIC (Vehicle Information Center) oftewel het display bij je automaathendel. In de praktijk blijkt het voor te komen dat de soldering van de coolant-sensor-draad een breukje vertoont. Uitbouwen en solderen van de VIC is de enige (en nare) oplossing. Ik verwacht het eerste; dat is bij mij ook het geval. VErvang gewoon de sensor (kost niet veel) en kijk opnieuw. Nogmaals : de melding kan geen kwaad; de motor doet er niks mee. Coolant level LOW is een heel ander verhaal natuurlijk...

Dan de aansluiting van je trekhaak... Dit gaat bijna altijd fout bij achteraf inbouw. Men tapt de verlichting af rechtstreeks van de achterlichten. Voor rem- en knipperlichten gaat dat goed; voor normale verlichting niet. Links achterin je kofferbak, naast je reservewiel, zit een klepje. Daarachter zit de LOM (Lights Out Module). Die meet afwijkende stroomafname en gooit de computer in de foutmelding èn sluit de verlichting af. Heel naar in het donker. Enige juiste oplossing is en stroomdraad van voren trekken en vervolgens de verlichting naar de aanhanger middels een relais sturen. Minder goed alternatief maar prima in noodgevallen, is beide stekkers uit de LOM trekken en in elkaar steken. Dat kan zonder gevaar en de verlichting blijft netjes branden. Nadeel is dat de foutmelding op je VIC wel zichtbaar blijft. Laatste oplossing (smerige) is om een draad van de LOM los te halen en aan te sluiten op de andere stekker (ik kan e.e.a. wel toelichten als nodig). Zodoende omzeil je de LOM en zie je geen foutmelding op de VIC. Persoonlijk zou ik voor de nette oplossing met het relais gaan.

Over het probleem met je piepjes en afstandsbediening kan ik je niet helpen. Jeep heeft namelijk nooit een knipperlichtsignaal en piep (m.u.v. bij op slot doen) geleverd zodat je in jouw geval waarschijnlijk een aftermarket alarm hebt. Dat hebben ze bijna allemaal ivm verzekering destijds. De mijne ging stuk en liet mijn Jeep loeiend achter zonder ooit nog te kunnen starten. Compleet verwijderd dus en weg met die rotzooi. Mijn centr. deurvergrendeling heeft het daarna nooit meer gedaan (kortsluiting) dus ik was er mooi klaar mee.

Nou succes en mocht je nog vragen hebben; ik woon ook in de 'regio'; nml. in Pijnacker. Mijn sleutel-loods staat in Oude Leede :P

een andere oplossing is om de draden voor verlichting af te tappen voor de LOM(Lamp Outage Module), zo heb ik het ook gedaan en het werkt feilloos. zonder relais, zal kijken of ik het schema nog kan vinden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook in Nederland is het soms raadzaam de overdrive uit te schakelen.

Als ik met de caravan rijd en een lange helling opga, dan gebeurt het dat de bak automatisch terug schakelt.

Zodra dit gebeurd is schakel ik de overdrive uit tot ik weer op een vlak stuk zit.

In heuvelachtig gebied zou bij een ingeschakelde overdrive de bak gaan pendelen tussen overdrive en hoogste versnelling.

Hierdoor loopt de temperatuur in de bak hoog op.

Om dit te voorkomen overdrive uit!

Tevens bij afdalingen kan je afremmen op de motor door de overdrive uit te schakelen of de handle in 2 of 1 te zetten.

Hou hierbij wel je toerental(snelheid) in de gaten.

Ik heb veel in de pyreneen gereden met caravan achter de auto.

Bij afdalingen heb je dan regelmatig de 1 of 2 nodig om oververhitte remmen te voorkomen.

groetjes,

Willem

XJ 4.0L bj. 1987

GC 5.2 bj. 1994

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...