Spring naar bijdragen

2-WD vs 4-WD


sirius48e
 Share

Recommended Posts

Met de koude/natte periode van nu heb ik mijn XJ in 4WD staan. Kweet niet helemaal waarom, maar het klinkt logisch.

Ik bemerk dat er geen noemenswaardige benzine verbruik. Ik begin eigenlijk te denken, waarom niet altijd met 4WD rijden.

Je banden sluiten dan immers gelijkmatig (niet alleen achter) en,..... tja. Wat nog meer?

Zijn er eigenlijk technische redenen om NIET permanent met 4WD te rijden?. Dit met inachtname dat ik de XJ alleen on-road gebruik.

ik ben benieuwd.

gr

Alexander

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet bij het 4x4 rijden goed in de gaten houden welke transmissie er is ingebouwd.

In het kort gezegd komt het hier op neer:

-bij de 4-liters is de "SelecTrac"-transmissie ingebouwd en hierbij is het mogelijk om permanent met 4-wielaandrijving te rijden (dit systeem kent overigens als extra feature de mogelijkheid om de voor- en achteras te sperren, aan elkaar te koppelen zogezegd: dan alleen maar gebruik bij specifieke omstandigheden als gravel, sneeuw en modder);

-bij de 2.5-liters (benzine en diesel) is echter de "CommandTrac"-transmissie ingebouwd en hierbij kun je alleen met 4-wiel aandrijving rijden als de omstandigheden dat toelaten (modder, sneeuw, gravel en eventueel zéér natte omstandigheden).

Greetz,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah leuk onderwerp zeker voor mij als newbie.

Ik heb een Cherokee Limited Edition van 1991 gekocht. De verkoper heeft mij verteld dat je er standaard op 2 wd mee moet rijden en uitsluitend bij glad- en/of sneeuwachtig weer de 4wd mag gebruiken omdat je anders de vooras zou overbelasten. Die is naar zijn zeggen niet gemaakt op permanent 4wd rijden gebouwd.

Als ik Jan dus mag geloven dan mag ik dus altijd zonder problemen 4wd rijden. I'm confused sad.gif

Graag meer toelichting. ZOu het zonde vinden als ik de zaak een keer onnodig in de knoei rijd omdat ik ergens met 4wd rijd terwijl ik dat beter niet had kunnen doen.

Alvast bedankt voor het advies.

Groeten,

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het eventjes nagekeken in mijn Jeep manual

(kenmerk: 0VCIH-INSXJ, destijds geleverd bij mijn 1998'er XJ 4.0-liter automaat).

Daar staat het volgende (het is wel een heel verhaal, maar denk ik best leerzaam voor degenen die niet in het bezit zijn van een instructieboekje of er eentje hebben in een buitenlandse taal).

(citaat)

VIERWIELAANDRIJVING

SelecTrac-vierwielaandrijving:

De SelecTrac kan in de volgende standen worden gezet:

-stand 2WD: achterwielaandrijving, hoge gearing;

-stand 4x4 PART-TIME: vierwielaandrijving, hoge gearing voor TIJDELIJK gebruik;

-stand 4x4 FULL-TIME: vierwielaandrijving, hoge gearing voor PERMANENT gebruik;

-stand N (Neutral): geen aandrijving, om de verbinding tussen de assen en de aandrijving te verbreken (zie voor het slepen van de auto ook het hoofdstuk "wat te doen bij pech");

-de stand 4-LO: vierwielaandrijving, lage gearing voor TIJDELIJK gebruik.

Controlelampjes in het instrumentenpaneel geven aan welke stand is ingeschakeld. Het groene lampje geeft aan dat in de FULL-TIME vierwielaandrijving wordt gereden ("4x4 FULL-TIME"), het oranje lampje geeft aan dat van de stand PART-TIME vierwielaandrijving gebruik wordt gemaakt ("4x4 PART-TIME" of "4-LO").

Schakelen van de tussenbak (SelecTrac):

-stand 2-WD

Gebruik deze stand voor het rijden op verharde wegen onder normale omstandigheden, als de vierwielaandrijving niet noodzakelijk is.

-stand 4x4 PART-TIME

Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op of naast de weg, als er extra grip nodig is zoals bij het rijden door sneeuw of bij ijzel. In deze stand zijn de voor- en de achteras mechanisch met elkaar verbonden en draaien met dezelfde snelheid.

Gebruik deze stand nooit op een droge, verharde weg!

De tussenbak mag bij ELKE rijsnelheid vanuit de stand 2-WD in de stand 4-PART-TIME worden gezet.

-stand 4x4 FULL-TIME

Dit is de meest gebruikte stand voor vierwielaandrijving, te gebruiken op natte, met sneeuw bedekte of op gladde wegen wanneer er extra grip wordt verlangd.

Als deze stand is ingeschakeld, kunnen de voor-en achteras met verschillende snelheden draaien, waardoor de auto goed bestuurbaar blijft. Deze stand kan naar wens het gehele jaar door en op elke ondergrond worden gebruikt.

De tussenbak mag bij ELKE rijsnelheid vanuit de stand 2-WD in de stand 4-FULL-TIME worden gezet.

-stand 4-LO

Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op onverharde wegen of bij terreinrijden als er extra grip bij lage snelheden nodig is. Gebruik deze stand echter nooit op een droge, verharde weg! Schakel de tussenbak in deze stand bij stilstand in door de selectiehendel van de automatische transmissie in "neutraal" te zetten, dan de selectiehendel van de tussenbak iets naar rechts te drukken en dan vervolgens stevig naar achteren te trekken in de stand 4-LO.

Voorzichtig: probeer nóóit de stand 4-LO in te schakelen als de auto (nog) rijdt!! De tussenbakkan hierdoor ernstig beschadigd raken!

Bij het schakelen vanuit de stand 2-WD via de stand 4x4 PART-TIME naar de stand 4x4 FULL-TIME kan het nodig zijn om het gaspedaal twee keer kort los te laten.

OPMERKING: Als de tussenbak moeilijk in of uit de vierwielaandrijving is te schakelen, kan de oorzaak ongelijke bandenslijtage, (te) lage bandenspanning, zware belasting van de auto of een koude buitentemperatuur zijn.

WAARSCHUWING!

Rijd uitsluitend met geheel ingeschakelde tussenbak! Als met de auto wordt gereden terwijl de tussenbak niet volledig is ingeschakeld, kan dat schade aan de tandwielen en verlies van trekkracht veroorzaken! Bovendien kunt u de controle over de auto verliezen!

CommandTrac vierwielaandrijving:

CommandTrac is een inschakelbare vierwielaandrijving.

Als de vierwielaandrijving wordt ingeschakeld, zijn de voor-en de achteras mechanisch met elkaar verbonden en draaien de wielen met dezelfde snelheid.

De CommandTrac kan in de volgende standen worden gezet:

-stand 2H: achterwielaandrijving, hoge gearing;

-stand 4H: vierwielaandrijving, hoge gearing voor tijdelijk gebruik;

-stand N (Neutral): geen aandrijving, om de verbinding tussen de assen en de aandrijving te verbreken (zie voor het slepen van de auto ook het hoofdstuk "wat te doen bij pech");

-stand 4L: vierwielaandrijving, lage gearing voor tijdelijk gebruik;

-een oranje controlelampje PART-TIME in het instrumentenpaneel geeft aan dat alle vier de wielen worden aangedreven ('4H' of '4L').

WAARSCHUWING:

Parkeer de auto NOOIT met de tussenbak in de stand N (neutraal) zonder EERST de parkeerrem te activeren! In de stand neutraal bestaat er geen vaste verbinding tussen de wielen en de versnellingsbak waardoor de auto kan gaan bewegen, ongeacht de stand van de selectiehendel!

Voorzichtig!

Schakel de tussenbak bij een auto met CommandTrac nooit in vierwielaandrijving op een droge, verharde weg en gebruik de stand 4L alleen als er extra trekkracht nodig is. Als vierwielaandrijving wordt ingeschakeld op een dergelijke weg, ontstaan er spanningen in de aandrijving, kunnen er onderdelen van de aandrijving worden beschadigd en zal het schakelen moeizaam verlopen. Het schakelen zal wat gemakkelijker gaan door een klein stukje achteruit te rijden of door de auto op een stukje onverharde weg te zetten zodat de wielen een klein beetje kunnen slippen.

Schakelen van de tussenbak (CommandTrac):

-stand 2H

Deze stand is bedoeld voor het rijden op verharde wegen onder normale omstandigheden, als vierwielaandrijving niet noodzakelijk is.

-stand 4H

Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op onverharde wegen als er extra grip nodig is, bijvoorbeeld bij het rijden door regen, door sneeuw, modder, zand of bij terreinrijden.

Gebruik deze stand nooit op een droge, verharde weg!

De tussenbak mag bij ELKE rijsnelheid vanuit stand 2H in de stand 4H worden gezet.

-stand 4L

Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op onverharde wegen of bij terreinrijden als er extra grip bij lage snelheden nodig is.

Gebruik deze stand nooit op een droge, verharde weg!

Schakel de tussenbak in deze stand alleen bij stilstand!

Schakel de selectiehendel van de tussenbak in neutraal, beweeg vervolgens de hendel iets naar rechts en dan stevig naar achteren in de stand 4L.

WAARSCHUWING!

Rijd uitsluitend met geheel ingeschakelde tussenbak! Als met de auto wordt gereden terwijl de tussenbak niet volledig is ingeschakeld, kan dat schade aan de tandwielen en verlies van trekkracht veroorzaken! Bovendien kunt u de controle over de auto verliezen!

Voorzichtig!

Probeer nóóit de stand 4 in te schakelen als de auto (nog) rijdt!

De tussenbak kan hierdoor ernstig beschadigd raken.

ACHTERAS MET TRAC-LOK.

(indien aanwezig)

Trac-Lok is een sperdifferentieel dat ervoor zorgt dat er altijd een gelijke krachtverdeling is tussen de beide achterwielen. Dit voorkomt doorslippen door gebrek aan grip aan één wiel. Als de grip van beide achterwielen verschilt, zorgt het sperdifferentieel voor een optimale verdeling van de krachten tussen beide wielen, door de aandrijfkracht op het wiel met de meeste grip te verhogen.

Een sperdifferentieel is vooral van belang op een glad wegdek. Als beide achterwielen op een glad wegoppervlak staan, wordt maximale grip verkregen door het gaspedaal een klein beetje in te drukken. Als er echter maar één wiel op een zeer gladde ondergrond staat, kan een maximale aandrijfkracht worden bereikt door de parkeerrem even aan te trekken.

(einde citaat)

Hè, hè....een heel verhaal wink.gif !

Ik hoop echter dat ik op tussenbakgebied iets meer duidelijkheid heb mogen scheppen.

Greetz smile.gif ,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Frank Slegers@Nov 22 2004, 12:29

De verkoper heeft mij verteld dat je er standaard op 2 wd mee moet rijden en uitsluitend bij glad- en/of sneeuwachtig weer de 4wd mag gebruiken omdat je anders de vooras zou overbelasten. Die is naar zijn zeggen niet gemaakt op permanent 4wd rijden gebouwd.

Zie mijn -tamelijk uitgebreide reactie, Frank.

Met andere woorden: de verkoper heeft je dus een hoop onzin verteld, maar dat had je inmiddels -geloof ik- al begrepen.....

Greetz wink.gif ,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jep,

Bedankt voor de hulp. Enige vraag van mijn kant is nu nog: als ik een 91-er Cherokee heb ik dan een SelecTrac-4WD? Waar kan ik dat controleren?

Groeten,

Frank

Die zich nu even een ongelofelijke no-no voelt. Ben nogal nieuw in de wereld van Jeep, ben vanuit het verleden meer gewend aan buikschuivers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Frank Slegers@Nov 22 2004, 15:37

Enige vraag van mijn kant is nu nog:  als ik een 91-er Cherokee heb ik dan een SelecTrac-4WD? Waar kan ik dat controleren?

Groeten,

Frank

Die zich nu even een ongelofelijke no-no voelt. Ben nogal nieuw in de wereld van Jeep, ben vanuit het verleden meer gewend aan buikschuivers.

<div align="right">

(1)

Volgens mij heeft je 91'er 4.0-liter een SelecTrac systeem aan boord. Je kunt dat (onder meer) zien aan welke slectiehendel voor de tussenbak er in het interieur is geplaatst.....kom je daarop de kretologie tegen van het beschreven SelecTrac-systeem, kan kun je gevoegelijk aannemen dat dat systeem gemonteerd is. Bij blijvende twijfel, kun je het beste eventjes langs een lokale Chrysler-Jeepdealer

gaan. Die lui kunnen met jouw chassisnummer zowat elk detail van elke Jeep boven water halen.

(2)

No-no's worden vanzelf ingewijden: veel lezen en vragen helpt daarbij het beste wink.gif .

Greetz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by sirius48e@Nov 22 2004, 18:23

samenvattend;het is dus OK om permanent in 4WD te rijden op de snelweg etc.

<div align="right">

Zou hier toch even iets aan toe willen voegen.

Je hebt immers 2 soorten 4WD.

Namelijk parttime en fulltime.

En zoals het woord fulltime al doet vermoeden, mag dat op iedere ondergrond. wink.gif

Zou dan ook ten strengste af willen raden om in standje PARTTIME een rondje boodschappen te gaan doen in de stad. ohmy.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Jeeplab@Nov 22 2004, 18:27

Zou hier toch even iets aan toe willen voegen.

Je hebt immers 2 soorten 4WD.

Namelijk parttime en fulltime.

En zoals het woord fulltime al doet vermoeden, mag dat op iedere ondergrond. wink.gif

Zou dan ook ten strengste af willen raden om in standje PARTTIME een rondje boodschappen te gaan doen in de stad. ohmy.gif <div align="right">

Je toevoeging is -eigenlijk- overbodig wink.gif , volgens mij is mijn bijdrage reeds uitputtend genoeg.....

Maar toch -resumerend èn kort door de bocht- samengevat:

1. bij SelecTrac kun je ALTIJD en OVERAL met de tussenbak in de stand "4x4 Full-Time" blijven rondrijden als je daar schik in hebt*.

2. bij CommandTrac kun je eigenlijk -buiten het terrein en sneeuw/ijs- NOOIT met de tussenbak in ongeacht welke 4-wheeldrivestand rijden.

*= "4x4 Part-Time" is eigenlijk het beste te vergelijken met het 4x4-systeem van CommandTrac: eigenlijk alleen maar in terrein en sneeuw/ijs.

Bij beide aandrijvingssystemen -dus zowel SelecTrac als CommandTrac- dient de tussenbakstand "4 LO" er alleen maar voor om -als je diep in de prut zit of als je een zware aanhanger/caravan wilt wegtrekken vanaf een nat grasveld of zo- TIJDELIJK, OP EEN NIET TE RUWE ONDERGROND en met LAGE SNELHEID (èn: volledigheidshalve: ZONDER AL TE VEEL BOCHTJES) gebruikt te worden.

Met andere woorden: wellicht is de "Rubicon Trail" voor deze stand al tè veel, gezien alle rotsen op dat parcours...... wink.gif

Hè, hè....'t is er weer uit.

Succes smile.gif !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 18 years later...

ik kom hier deze discussie tegen, en wil hier graag even op inhaken, (ik weet, rijkelijk laat) maar kan ik in stand 4 low ook achteruit rijden ? ik heb wel eens een (te) zware aanhanger achter mijn 2.5 cherokee (dus met command trac geen automaat) en moet nog al eens een bocht achteruit maken om een oprit op te rijden. normaal gesproken heb ik de 4 wiel aandrijving aan staan maar scherpe bochten heeft het systeem een hekel aan want de voorwielaandrijving begint al gauw te ratelen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké, maar op bijvoorbeeld een zand weg wel, maar een verharde weg niet ??   Ik neem aan dat juist in de 4 low stand de auto de meeste grip\trekkracht heeft.  en dus ideaal als je een zware aanhanger moet trekken\duwen.  immers 4 wiel aandrijving voor extra grip en de low stand voor extra trekkracht. rij ik iets kapot als ik op een verharde weg in de 4 low stand rij ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik wil nog een zwaar beladen aanhanger achterwaarts mijn oprit op duwen, en dan leek mij de 4 low stand wel handig.  een paar meter moet wel lukken lijkt mij.  rijden zal inderdaad niet gaan maar daar is deze stand ook niet voor bedoeld neem ik aan .  Ik rij overigens zonder problemen met de 4 wielaandrijving ingeschakeld. niet altijd maar zonder problemen. alleen scherpe bochten heeft het systeem af en toe problemen mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...