Spring naar bijdragen

mud terrain banden


Recommended Posts

Goedemorgen,

Dit is voor de meeste van jullie natuurlijk geen nieuw onderwerp, voor mij wel huh.gif

Ik wil dolgraag met mijn GC het terrein in, dat is natuurlijk de reden geweest om hem te kopen wink.gif Of was het toch dat V8 geluid?

Ik heb een 225/70/16 band eronder zitten en nu wil ik graag weten met welke soort band ik het beste kan gaan rijden. De jeepclub adviseert mud terrain banden, mijn dealer heeft geen informatie voor handen, is echter wel voor mij aan het informeren.

Alle hulp en advies is uiteraard welkom, van soort band tot prijs en ook of het beter is om een aparte set banden te gebruiken en of het verstandig is om met dit soort band ook op de weg te rijden?

Alvast bedankt,

Jan B.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan met MT's best op de weg rijden, maar je gaat wel wat comfort missen.

Je zou natuurlijk een aparte set MT's erbij kunnen kopen, alles kan. Maar dan niet alleen de banden maar ook velgen en dat kan (nieuw) best prijzig worden. Ik kan niet in je portemonnee kijken uiteraard. wink.gif

Anders misschien een tweedehands setje op de kop proberen te tikken? Kijken of dat bevalt?

Het kan natuurlijk bèst zijn dat je ineens na een paar keer denkt: 'ik heb meer hoogte nodig'. Die zijn er meer. Dan sla je een onomkeerbare weg in.. smile.gif "The neverending road of upgrades".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by BUFFALO@Nov 19 2004, 12:59

Dik gevuld met koperen muntjes biggrin.gif

2e hands?, niet bij stil gestaan. Advertentie op marktplaats of zo? Of weet je toevallig iemand mat een setje banden?

<div align="right">

Je kan hier op het 'te koop gevraagd' forum een topicje openen, of idd marktplaats/ebay etc. etc. afstruinen.

Ik weet op dit moment niemand die een set over heeft, vaak zijn ze al verkocht voor ze op internet staan. En 16", daarmee heb je al niets aan de 'afdankertjes' van de meeste Wranglers. Die rijden bijna allemaal op 15".

Welke maat banden wil je eigenlijk gaan rijden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil gewoon graag het terrein in

...oow, maar dan. cool.gif

Ik heb zelf een TJ en kan alleen maar raden welke maat je max. op een standaard GC kan leggen zonder schuren etc.

Dus ff wachten tot er een geschikte GC-rijder voorbij komt en je een passend antwoord kan geven naar welke maten banden je kan kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Buffalo,

Heb zelf General Grabber A/T (all terrain) 235/75R15 rondom. Een goede compromis tussen asfalt en offroad. Kwam zelfs bij de klassementsproef van Mitsubishi op het motorcross-circuit van Valkenswaard niet vast te zitten en daar hadden de lokale bulldozers toch flinke zandheuvels en doorwadingen gecreeerd. Kortom mij bevallen ze prima. 103Euri stuk bij v. Essen banden in Westervoort...

Groeten,

Ape

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonder problemen kan je er 245/70-16 onder kwijt, je moet dan alleen de maximale stuuruitslag iets verminderen. Band loopt anders iets aan tegen de draagarmen van de vooras. Ik heb zelf ook twee sets, de originele "gouden" wielen met de 245/70-16 BF Goodrich AT's en een set met 31" 10.50 15 " BF Goodrich MT. Het was de bedoeling om beide sets afwisselend te gaan gebruiken, maar eigenlijk rij ik altijd met de MT's. Ze maken wat meer herrie maar dat val best wel mee. De AT's gebruik ik alleen nog voor de APK. wink.gif

Helaas ik zie dat je niet echt in de buurt woont, anders had je ze even kunnen passen. biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, da's tenminste duidelijke taal voor een leek zoals ik

laugh.gif

Dus: AT's zijn ook voldoende en kunnen ook door de APK terwijl MT's in het terrein beter kunnen zijn, echter niet APK geschikt? Toch?

Als beginner zijnde kan ik dan wellicht beter eerst met 235/70/16 AT's aan

de gang of ga ik dan toch fout en is de 245 beter,vooropgesteld dat ik dan de maximale stuuruitslag beperk? Hoe doe ik dat, trouwens? Ik ben echt nieuw in deze, da's wel duidelijk unsure.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou toch de 245 adviseren, groter staat mijn inziens altijd beter biggrin.gif . Hoe groter de band hoe meer grondspeling je krijgt (en dat zonder verhoging!).

Voor de 245'ers heb ik een klein puntje van de voorbumper afgesneden. Het horizontale stukje waar de buitenkant van je band net langs loopt met het insturen.

Het aanlopen van het profiel tegen de draagarmen is trouwens alleen met achteruitrijden en bij nieuw profiel.

Als je onder je voorwielen kijkt en je laat iemand helemaal in en uit sturen zie je dat het draaiende gedeelte (waar het wiel aan vast zit) tegen een nokje aanloopt. Dit nokje kan losgenomen worden om er vervolgens een paar opvulringgen tussen te zetten, that's it. Bij mij heeft de dealer het trouwens gelijk zelf uitgevoerd bij een APK. Ik blij, het schijnt namelijk nogal errug vast te zitten. wink.gif

Oja, dat ik de (bredere) MT's er voor een APK af haal is alleen omdat de wielen anders iets teveel buiten de spatborden steken (zoals Ogdak ook al vermelde).

Let wel op bij MT's. De topsnelheid van je ZJ ligt waarschijnlijk hoger dan de max. toegestane snelheid (snelheidsindex) van de modderbanden. In bepaalde landen moet er dan een sticker op je voorruit geplakt worden (leesbaar voor bestuurder) waarop de max. toegestane snelheid van de banden staat. blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, zelfs een linkshandige technicus als ik begrijp dat biggrin.gif

Ik ban van plan om 12 december te komen, al was het alleen maar om ff het terrein in te gaan. Mocht jij er ook zijn, dan wil ik graag verder babbelen over de voor en na-delen van MT's

Zijn die 245's van jou eventueel nog te "passen"?

Jan B.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by BUFFALO@Nov 19 2004, 10:14

Goedemorgen,

Dit is voor de meeste van jullie natuurlijk geen nieuw onderwerp, voor mij wel  huh.gif  

Ik wil dolgraag met mijn GC het terrein in, dat is natuurlijk de reden geweest om hem te kopen wink.gif   Of was het toch dat V8 geluid?

Ik heb een 225/70/16 band eronder zitten en nu wil ik graag weten met welke soort band ik het beste kan gaan rijden. De jeepclub adviseert mud terrain banden, mijn dealer heeft geen informatie voor handen, is echter wel voor mij aan het informeren.

Alle hulp en advies is uiteraard welkom, van soort band tot prijs en ook of het beter is om een aparte set banden te gebruiken en of het verstandig is om met  dit soort band ook op de weg te rijden?

Alvast bedankt,

Jan B.

<div align="right">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by pjeep@Nov 28 2004, 10:55

<div align="right">

Ik heb er 245/70/16 AT banden onderliggen. (WJ) Dit omdat ik zo'n 42.000 km pjr rij, deze bevallen 99% van de tijd uitstekend(=opde weg).

Ik kan je wel zeggen dat je in het terrein altijd hoogte te kort hebt en grip te weinig. Dus kom het eens uitproberen in Heerde om te kijken hoe ruig je nog leuk vindt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...