Spring naar bijdragen

trillend en stuiterend over de snelweg


B--E--N
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

dit is niet de eerste keer dat ik dit probleem aankaart, maar ik ben nu echt ten einde raad...

Probleem is als volgt:

- trillen tussen de 80 en 100 km/uur, bij 95 km/uur het hevigst.

- wanneer je tussen de 80 en 100 over een kuiltje rijdt, of zo'n metalen strip van een viaduct of brug begint de hele auto te bonken en stuiteren.

Dit is er tot nu toe aan gedaan:

- nieuwe stuurdemper

- fuseekogels gecontroleerd

- stuurkogels gecontroleerd

- wiellagers gecontroleerd (rechts-voor vervangen bij B&S)

- stabilisatiestangrubbers gecontroleerd (2 rubbers vervangen bij Chrysler Heemstede)

- wielen op de gram nauwkeurig gebalanceerd

- uitlijning perfect gemaakt (beide wielen hadden 1 graad afwijking naar binnen)

- voorste aandrijfas verwijderd

- nieuwe ventilator met temperatuurgevoelige koppeling

Al met al veel gedoe, maar totaal geen resultaat.

Volgens B&S zijn er meer Cherokee's met hetzelfde probleem, maar herkent en erkent Chrysler het probleem niet.

Wie weet waar het snelheidsgerelateerde probleem nog meer vandaan kan komen? Enige wat ik nu nog hoor is "geen idee". Erg leuk dat niemand het weet, maar ik vind het levensgevaarlijk, want om het trillen te laten stoppen moet je afremmen tot 60 km/uur (midden op de snelweg!!!).

Alle hulp is welkom, en als iemand het voor me kan fixen wil ik er best wat geld tegenover zetten, als ik maar VEILIG kan rijden!

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je zoekt op death wobble hier op het forum en op google kom je meerdere verhalen tegen van anderen met gelijke problemen. Succes!

Had ik al eerder op gezocht, en er worden allerlei adviezen gegeven (daarom ook de rits met werkzaamheden die ik heb opgesomd) maar ik krijg het idee dat er niets tegen te doen valt (wat onacceptabel is).

Death wobble heeft te maken met de eigen frequentie van een constructie waardoor bruggen en gebouwen uit zichzelf kunnen instorten. Ik moet er niet aan denken dat mijn auto insturt tijdens het rijden... :ohmy:

Al met al, er is genoeg info, maar de oplossing is ver te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik mis nog een paar belangrijke dingen..

De controlarmen naar de vooras hebben ook rubbers die kunnen slijten.

De wielen van voor en achter verwisseld? verkeerde slijtage veroorzaakt ook rare dingen.

Aandrijfas gebalanceerd? kruisjes vervangen?

Remmen voor en achter goed gecontroleerd? De remtrommels en schijven kunnen ooit verkeerd slijten.. ook weer door onbalans van de wielen over bepaalde periode.

Alles wat ik hier lees van de dealer en B&S is belangrijk maar nog lang niet grondig genoeg. Heb je een verhoging/andere banden en wielen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de (snelle) reacties!

ik zal even alle tips doorlopen:

De controlarmen naar de vooras hebben ook rubbers die kunnen slijten.
In principe zijn alle rubber verbindingen nagekeken door de dealer. Zal nog even zelf checken met een koevoet of er beweging in te krijgen is, maar op het oog zijn alle rubbers netjes.
De wielen van voor en achter verwisseld? verkeerde slijtage veroorzaakt ook rare dingen.
Een jaar geleden was het getril ook al, toen zijn deze wielen erop gekomen. Half jaar geleden zijn de wielen zekerheidshalve kruislings verwisseld.
Aandrijfas gebalanceerd?
Aandrijfas voor is zelfs compleet verwijderd zonder resultaat. Achter zou het niet mogen zijn omdat getril al direct in stuur merkbaar is.
kruisjes vervangen?
Welke kruisjes doel je dan op? Trillen is niet telkens maar soms (juist wanneer je het niet verwacht). Bij kapot kruisje heb je toch continu ellende?
Remmen voor en achter goed gecontroleerd?
Voor zijn nog geen jaar oud, set nieuwe schijven en blokken, achter is nagekeken en gereinigd.
Heb je een verhoging/andere banden en wielen?
Originele jeep wielen, Rirelli Scorpion STR 225/75, enige "verhoging" zijn de airshocks achter, maar plaatsing hiervan heeft het trillen niet erger of minder erg gemaakt.
hoe hoog is je bandenspanning?
hield dit voorheen altijd op 2.3 (minste weerstand maar toch geen last van aquaplaning) maar de uitlijnspecialist heeft dit toevallig vandaag teruggebracht naar 2.0 omdat contact met de weg dan beter is.
Hoe is het met de shocks?
Voor schijnt nog goed te zijn, als je de auto omlaag drukt en loslaat komt ie netjes zonder geschommel in de oude stand te staan. Weggedrag op lagere snelheid over hobbels en kuilen is ook bijzonder goed. Achter zijn jaartje geleden vervangen voor airshocks.

Meest vreemde van het probleem is trouwens dat het zich niet altijd voordoet. Er zijn verschillende situaties:

- trillen dat bij 80 begint en bij 90 overgaat in gestuiter

- trillen dat zomaar begint op hogere snelheid (120 km)

- gestuiter dat zomaar begint meestal bij 90, in een bocht of bij kuil of andere oneffenheid

Er zijn meerdere manieren om het gestuiter te ontwijken:

- optrekken naar 80 en dan zeer langzaam versnellen naar 100 met licht links/rechts sturen (gaat wel trillen maar niet stuiteren)

- hard doortrekken van 80 naar 100 terwijl je slalomt over de 2 rijbanen

-bruggen, tunnels, enz (waar metalen richels in de weg zitten) nooit tussen de 80 en 100 nemen

- extra mensen meenemen, meer gewicht geeft minder kans op trillen (4 personen en volle dakkoffer is gegarandeerd trillingsvrij)

Ik hoop dat jullie wat met deze info kunnen...

In ieder geval tot zover bedankt, en ik zou toch echt heel blij zijn als we de oplossing gaan vinden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even vluchtig alles op speling nagekeken (had niet erg veel tijd, was rond 7 uur thuis en dan is het al bijna donker). Wat mij opviel is dat de pitmanarm in het stuurhuis wiebelt als ik aan het stuur laat draaien in stilstand (motor uit, stuurbekrachtiging uit).

Het is niet veel speling, maar de pin die van de pitmanarm het stuurhuis ingaat lijkt een beetje te wrikken.

Geen idee of dit hoort, en in hoeverre dit hoort, maar het is het enige wat speling lijkt op te leveren, voor de rest zit alles strak.

Zou deze post (van een ZJ) ook op een XJ kunnen slaan?

http://jeepforum.nl/showthread.php?t=5198

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stuurhuis as mag geen radiale speling hebben.

Zet je linkerwiel eens straks langs een (hoge) stoeprand zodat het wiel niet zijdelings kan bewegen, doe dan nog eens aan het stuur wiebelen (met draaiende motor ivm stuurbekrachtiging) Speling op de pitman as zou dan duidelijk zichtbaar moeten zijn. Andere speling in het stuurstangen systeem trouwens ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb ovale wielen.... werkt ook niet echt mee, bij dezelfde snelheden.

uitgebalanceerd--> werdt alleen maar erger.

nu dus wachten tot mijn xj weer rijdt en nieuwe wielen en banden halen..

dus: check ook eens bij een bandennoer of je velgen rond zijn, rijdt echt rot van 85 - 100 kmpu, daarna weer weg..

gr

Patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft je Jeep ooit een flinke schade gehad?

Voor zover ik weet niet. Geen zichtbaar schadeherstel o.i.d. Geen nieuw ingelaste delen.

check ook eens bij een bandenboer of je velgen rond zijn

Afgelopen maandag nog geweest. Alle wielen waren flink uit balans (zat vreemd genoeg teveel lood op). Nu op de gram nauwkeurig gebalanceerd. Uitlijning is ook meteen in orde gemaakt, beide voorwielen hannde een afwijking van 1 graad naar binnen gericht.

Omdat het niet constand is, kan het pitmans arm zijn.

Maar kijk ook even de stabiliesatiestang achter.

(ik bedoel die lange achter de tank, die de achteras op zijn plaats houd)

die wil nog wel eens lostrillen.

Morgenmiddag heb ik vrij dus ga dat nakijken!

BEDANKT ALLEMAAL TOT ZOVER! (meer tips zijn natuurlijk nog altijd welkom...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet toevallig platte kanten aan de banden?

bijvoorbeeld met blokkerende wielen een noodstop moeten maken?

Of heeft de Jeep langere tijd stilgestaan waardoor de banden kunnen vervormen (gaat meestal na lange rit vanzelf over, tenminste als het door het staan is gekomen dan.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet toevallig platte kanten aan de banden?

bijvoorbeeld met blokkerende wielen een noodstop moeten maken?

Of heeft de Jeep langere tijd stilgestaan waardoor de banden kunnen vervormen (gaat meestal na lange rit vanzelf over, tenminste als het door het staan is gekomen dan.)

Was het maar zo simpel... Banden en wielen zijn maandag bij het balanceren gecontroleerd en blijken nog zo goed als nieuw. Heb deze set overigens een jaar geleden aangeschaft vanwege het getril, dacht zelf dat het aan de oude set lag (was dus een onzinuitgaaf).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag dus wezen controleren. Heb elke bout/moer die ik onder de auto zag geprobeerd aan te draaien en alles op speling gecontroleerd.

Voorste stabilisatiestang zat niet al te best vast. De uiteinden hadden flink wat speling, dit heb ik dus weer mooi strak aangedraaid.

Verder zit er speling in het asje dat het stuurhuis in gaat.

Na maken van een proefrit bleek dat trillen nog aanwezig was (blijkbaar vanuit het stuurhuis), maar ik merk wel dat de stabilisatiestang nu beter zit. Kan voor het eerst scherpe bochten maken op een natte weg zonder dat de auto een eigen leven gaat leiden. Het rijdt gewoon veel strakker.

Nu dus alleen het stuurhuis nog.

Bovenop het stuurhuis zit een imbusbout met een borgring. Hiermee zou je het stuurhuis strakker kunnen zetten.

Is dit aan te raden, of moet ik aan een nieuw stuurhuis geloven?

Zo ja, wie heeft er nog 1 voor mij over voor een leuk prijsje liefst zonder speling natuurlijk)?

Hoe makkelijk is zo'n stuurhuis zelf te vervangen?

Nieuw stuurdemper had ik nog liggen (rancho) maar die plaats ik pas als alles okee is. Heb het stuurdemper wel in de WD40 gezet, want ik krijg het met geen mogelijkheid los...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nieuw stuurdemper had ik nog liggen (rancho) maar die plaats ik pas als alles okee is. Heb het stuurdemper wel in de WD40 gezet, want ik krijg het met geen mogelijkheid los...

Heel goed, een goeie stuurdemper pas als alles in orde is.

overigens is dat een conische bout.. dus als hij los is redelijk geweldadig los"tikken".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...