Spring naar bijdragen

moeilijk opschakelen


Recommended Posts

Hoi,

Ik heb onlangs een GC ( 5,2 liter automaat) uit `95 gekocht. Prima wagen, wil nooit meer wat anders.

Het enige wat er speelt is dat als de wagen koud is hij slecht schakelt naar de hoogste versnelling. Na een paar minuten is het probleem weg en schakelt hij naar behoren.

Ik denk dat er niet de juiste olie in de bak zit. Zou het nog iets anders kunnen zijn?

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verkeerde olie lijkt me sterk..... ATF is ATF....

Maar is het wel een defect cq probleem? Ik heb enkele jaren geleden een Opel Vectra automaat gehad, en die deed dat ook! E.e.a. had daar te maken met het opwarmen van de katalisator.... Na enige minuten schakelt de automaat over van opwarmen naar normaal bedrijf...

Misschien dat een collega GCer je wat wijzer kan maken?

-OGDAK!!!!!!; RAPPORT C.C. !!!!! - tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by ZJFred@Nov 15 2004, 18:56

Als de bak nog koud is kan het ook even duren voordat hij in de hoogste versnelling (overdrive) schakelt. Maar dan bedoel ik wel errug koud koud weer, dat is nu dus nog niet van toepassing. wink.gif <div align="right">

Zo koud heb ik het hier nog niet meegemaakt, maar rij er ook pas 1 winter mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het ook wat anders kan zijn. Namelijk een defecte of smerige speedsensor.

Symptomen: te laat opscahkelen bij koude bak of niet willen terugschakelen bij warme bak.

Soms gaat een defecte of vervuilde sensor gepaard met een foutief weergeven van de snelheidsmeter.

Werking: De speedsensor zorgt ervoor dat juiste signalen over de rotatiesnelheid in de bak naar de computer gaan. Mede aan de hand van deze info wordt het juiste op-of terugschakelmoment bepaald.

Lay out: De speedsensor heeft een magnetische stift. Die kan ijzervijlsel aantrekken. (Ja, uit de bak) Als er zich teveel vijlsel heeft opgehoopt kan er foutieve info verzonden worden. Ook kan er inwendig een storing optreden.

Demontage: De sensor is eenvoudig te verwijderen en te monteren. Max 4 minuten totaal. Zonder krik. De sensor zit links op de bak. steekt scheef naar onder en is gemaakt van bleek plastic en heeft een stekkeraansluiting met twee contacten. Met een pijpsleutel 1 duims of 26 mm draai je 'm er zo uit. Er komt max één cl olie bij vrij. Je ziet meteen of de punt zwarte aanslag heeft. Als ja, die verwijderen en opnieuw rijden. (Als nieuw: tegen de €50)

Zie ook hier

Heb zelfde probleem gehad, eerste was de indicator die de schakelingen moest regelen. Met koud weer schakelde de bak slecht op. Ging altijd over na een paar honderd meter. Plotseling was ik de hoogste twee versnellingen kwijt (85 euro).

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Nov 14 2004, 20:45

Verkeerde olie lijkt me sterk..... ATF is ATF....

Maar is het wel een defect cq probleem? Ik heb enkele jaren geleden een Opel Vectra automaat gehad, en die deed dat ook! E.e.a. had daar te maken met het opwarmen van de katalisator.... Na enige minuten schakelt de automaat over van opwarmen naar normaal bedrijf...

Misschien dat een collega GCer je wat wijzer kan maken?

-OGDAK!!!!!!;  RAPPORT C.C. !!!!! -    tongue.gif <div align="right">

ATF is zeker geen ATF

Let hier goed op, daar kunnen grote problemen uit ontstaan.

Ik heb zelf al drie soorten in de schuur staan, en er zijn er meer.

En somige daarvan zijn absoluut niet samen te mengen en/of uitwisselbaar.

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...