Spring naar bijdragen

Verhogen


Recommended Posts

Ik wil graag een 3.5" Suspension Lift by Black Diamond kopen.

De volgende stap is 33ers eronder leggen.

Moet ik dan ook verhoudigen gaan veranderen?(zoja hoe moet dat?)

Ik gebruik de jeep om te toeren en er een redelijke zware kar me te trekken (paardenmest).

Mvg Bart.

Die SYE Kit is nog niet echt noodzakelijk las ik net volgens black diamond. Je kan eerst kijken of het zonder SYE kit kan. Ik denk met de transfer case lowering die bij de black diamond kit zit dat je het wel moet redden.

Ga je hoger als die 3.5 inch dan is een SYE kit bijna wel noodzakelijk ben ik bang.

Als je met 33 ers wil rijden met een zware aanhangwagen zal je echt naar een 4.10 overbrenging moeten gaan. Zoals Utah al zei kan je dan het beste naar een voor en achteras op zoek gaan van een wrangler 2.5 liter. Die hebben namelijk standaard een 4.10 overbrenging. Voor en achteras kosten gemiddeld tussen de 500 a 600 euro zag ik bij diverse bedrijven.

Kan je geen assen vinden dan moet je de r&p van de assen veranderen en hieronder heb je een idee wat dit gaat kosten bij een goed aangeschreven bedrijf. Heb daar namelijk ook een keer een prijs aanvraag gedaan voor een 4.10 overbrenging.

de offerte binnengekregen met de prijzen. Ik ga dan naar een 4.10 overbrenging.

Kroon + Pignon dana 30 vooras 4.10 : 1 € 339.88

Installatiekit dana 30 vooras € 113.95

Master installatiekit dana 35 achteras € 113.95

oon + Pignon dana 35 achteras € 390.00

Maakt het samen € 957.78 excl BTW.

En dat is exclusief inbouw!

Prijsopgave was ruim 1 jaar terug dat wel.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met 3,5 inch lift WEL een SYE

luister naar UTAH anders blijf je kruisjes in aandrijfas vernieuwen.

die 2.5 ltr assen koop je voor eur 350 per as dus ben je dan voor eur 700 klaar

Dat Ben ik niet met je eens dat een SYE kit hierbij nodig is! Pas geleden is er een topic geweest over iemand met een wrangler met een 4 inch lift ( excl body) Deze was naar een bekende jeep zaak geweest en daar werd alleen een transfer lowering kit voorgesteld. Meer was er niet nodig stond in zijn verhaal hier op het forum.

Tevens lees ik dat de leveranciers van 3.5 inch verhoging geen SYE kit aanraden maar een transfer lowering kit.

Verder is in mijn ogen een SYE echt nodig als een tussenbak verlaging niet helpt tegen het trillen van de aandrijving. Mocht het wel trillen dan kan je alsnog die paar honderd euro extra uitgeven lijkt mij.

Hier wat adressen om assen te kopen als ze voorradig zijn.

* usparts@gmail.com

* http://www.zino-jeeps.com/pages/startpagina_sitepag.html

* http://www.jeep-parts.nl/

Laatst hadden 2 van deze bedrijven een complete set wrangler assen liggen met een 4.10 overbrenging voor 600 euro.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

..........

Hier wat adressen om assen te kopen als ze voorradig zijn.

* usparts@gmail.com

* http://www.zino-jeeps.com/pages/startpagina_sitepag.html

* http://www.jeep-parts.nl/

Laatst hadden 2 van deze bedrijven een complete set wrangler assen liggen met een 4.10 overbrenging voor 600 euro.

Let er wel goed op welke assen je koopt.

Jaartal, type steekassen......als je hier toch mee door gaat , denk dan ook eens aan schijfremmen achter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Let er wel goed op welke assen je koopt.

Jaartal, type steekassen......als je hier toch mee door gaat , denk dan ook eens aan schijfremmen achter.

ja en als je dan toch echt wat sterks wilt en niet al te duur koop dan een ford as

met schijf bere strerke as koop je ongeveer voor 500 euro

maar goed dan moet je je r&p weer veranderen kost ongeveer 250 euro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pas geleden is er een topic geweest over iemand met een wrangler met een 4 inch lift ( excl body) Deze was naar een bekende jeep zaak geweest en daar werd alleen een transfer lowering kit voorgesteld. Meer was er niet nodig stond in zijn verhaal hier op het forum.

Dat kan wel zo zijn, maar wie steekt hier nou z'n kop in het zand? :ph34r:

De hoek wordt dermate 'vreemd', dat je rare toeren uit moet halen zodat je zonder trillingen kan rijden.. en dan ben je ook nog eens een deel van de hoogte kwijt die je juist wil winnen! :yes::wacko:

Plus... je geeft een hoop geld uit om alles te vervangen, maar de aandrijving laat je standaard.

Vraag rond op een terreindagje .. SYE + sterkere aandrijfas is vaak, zo niet altijd de beste investering die Jeepers doen. :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kan wel zo zijn, maar wie steekt hier nou z'n kop in het zand? :ph34r:

De hoek wordt dermate 'vreemd', dat je rare toeren uit moet halen zodat je zonder trillingen kan rijden.. en dan ben je ook nog eens een deel van de hoogte kwijt die je juist wil winnen! :yes::wacko:

Plus... je geeft een hoop geld uit om alles te vervangen, maar de aandrijving laat je standaard.

Vraag rond op een terreindagje .. SYE + sterkere aandrijfas is vaak, zo niet altijd de beste investering die Jeepers doen. :whistle:

Hoi,

Dat ben ik met je eens dat het een goede investering is maar ligt dat niet aan het doel waarvoor hij zijn jeep wil gebruiken? Als hij af en toe het terrein in gaat of alleen maar op de openbare weg blijft rijden is een SYE niet echt nodig. Dan voldoet het kantelen van de as en de transfer lowering kit meer dan genoeg. Als je van plan bent om vaker off te road te rijden dan kan het een hele goede upgrade zijn die zeker de moeite waard zal zijn.

Tevens heb ik nu diverse bekende merken gezien die allemaal geen SYE kit adviseren bij 3.5 inch. Daar zullen ze hun reden voor hebben lijkt mij. Anders hadden ze die graag verkocht want dat levert hun toch weer wat extra centjes op. Dat geldt ook voor de bedrijven die een dergelijke 3.5 inch verhoging verkopen hier in Nederland. Ze vertelden mij allemaal dat je bij een 3.5 inch verhoging geen SYE kit nodig had toen ik de wrangler ging verhogen.

Tevens lopen de kosten zo aardig op lijkt mij en wie weet heeft Bartdegrave een heel ander budget in gedachten. Tuurlijk een goed begin is het halve werk maar al deze dingen bij elkaar zullen hem al gauw een goed gevulde oude sok met euro´s gaan kosten. Je gaat al snel zo naar de 2750 a 3000 euro toe exclusief montage. Niet iedereen wil of kan dat uitgeven.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tevens heb ik nu diverse bekende merken gezien die allemaal geen SYE kit adviseren bij 3.5 inch. Daar zullen ze hun reden voor hebben lijkt mij.

Ja natuurlijk adviseren ze die niet, dan verkopen zij die verhogingsset terwijl de andere fabrikanten die 'm wèl adviseren (omdat ze eerlijker zijn) die klanten verliezen.

Vreemd verhaal van je... alsof je op de weg de aandrijfas anders gebruikt.

Je hebt gelijk wat betreft de kosten, het is allemaal niet goedkoop, maar elk jaar de kruisjes vernieuwen of een 'wokkel' onder je YJ vandaan schroeven is ook niet fijn. De krachten nemen nu eenmaal flink toe met grotere banden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vreemd verhaal van je... alsof je op de weg de aandrijfas anders gebruikt

Ik vond het verhaal niet zo vreemd eigenlijk:blush: Ik luisterde naar de desbetreffende bedrijven met hun ervaring in het offroad gebeuren en vond dat wel logisch klinken toen ik er over nadacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat je het allemaal zelf moet meemaken.

Dan ben je wel heel wat armer en denk je had ik maar geluisterd naar iemand die er verstand van heeft ipv iemand die zn spullen wil verkopen.

Maar hier advies geven en je ervaring putten uit wat een dealer je heeft verteld en wat je ergens hebt gelezen vind ik wat mager.

Ik ben blij dat ik geluisterd naar de adviezen van de off roaders hier zoals Utah,Blackbear,Jeepee,Sjikita,Kameel etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat je het allemaal zelf moet meemaken.

Dan ben je wel heel wat armer en denk je had ik maar geluisterd naar iemand die er verstand van heeft ipv iemand die zn spullen wil verkopen.

Maar hier advies geven en je ervaring putten uit wat een dealer je heeft verteld en wat je ergens hebt gelezen vind ik wat mager.

Ik ben blij dat ik geluisterd naar de adviezen van de off roaders hier zoals Utah,Blackbear,Jeepee,Sjikita,Kameel etc.

Je hebt helemaal gelijk. Mijn bronnen / dealers die btw ook helemaal geen dealers zijn , hebben met hun jaren offroad ervaring zowel prive als in wedstrijdverband helemaal niks geleerd en zullen en kunnen dus ook geen goede adviezen geven.

Sorry dat ik twijfelde aan je kennis Dezperado! Mijn excuses.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil graag een 3.5" Suspension Lift by Black Diamond kopen.

De volgende stap is 33ers eronder leggen.

Moet ik dan ook verhoudingen gaan veranderen?(zo ja hoe moet dat?)

Ik gebruik de jeep om te toeren en er een redelijke zware kar me te trekken (paardenmest).

Mvg Bart.[/quote

:yes::whistle::no:Die jongen is echt geholpen.

1: 3,5" Black Diamond lift.

Hou rekening met de rem slangen dat deze niet te kort worden, er zijn langere remslangen voor een 1"tot 4" lift

Hou rekening met de hoek van de achteras tbv de aandrijfas (optie is een SYE kit met een andere aandrijfas 3" tot 5" lift +- 575 $).

Hou rekening met de schokbrekers, dat deze vrijlopen van de achteras (rechts achter wil nog wel eens de as raken ook al zijn de keggen gemonteerd).

Utah,s drooped arm pit niet te vergeten

2: 33" Banden..

Een verhouding van 4.10 is een goede verhouding.

kijk welk type diff, in je assen zit bij een 3.07 ratio moet je ook het diff, huis vervangen naar een 3.55 and up verzie. kijk ook wat de slijtage van de andere delen is in de as.

al met al diverse punten waar je naar moet kijken en op moet letten, k denk dat er misschien nog wel meer puntjes zijn.

Veel suc6 ed:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Owh, bijna vergeten.

Als je de Black Diamond koopt vergeet dan ook niet een dropped pitman arm te kopen.........

(........of hoef dat ook niet.:P)

We vergeten het belangrijkste...............

Jouw visa :yes: Die kan hij vast wel gebruiken met al de tips en aanwijzingen die hij nu gekregen heeft.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

We vergeten het belangrijkste...............

Jouw visa :yes: Die kan hij vast wel gebruiken met al de tips en aanwijzingen die hij nu gekregen heeft.

Je kan nu wel grappen gaan maken, maar verhogen is niet alleen een setje eronder knallen. Daar weet je zelf ook alles van... :P

Fijn dat Green Bear alles ff op een rijtje heeft gezet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan nu wel grappen gaan maken, maar verhogen is niet alleen een setje eronder knallen. Daar weet je zelf ook alles van... :yes:

Fijn dat Green Bear alles ff op een rijtje heeft gezet.

Ik weet wat erbij komt kijken als je een jeep moet gaan verhogen. Met mijn 10 inch verhoging heb ik mijn huiswerk waarschijnlijk veel beter gedaan en bestudeerd als veel anderen. Tevens heb ik het afgelopen jaar in de praktijk genoeg geleerd en gezien bij het sleutelen aan wranglers. Dus ik weet wel degelijk waar ik over praat , alleen vind ik het jammer dat 1 iemand vind dat mijn bronnen zomaar mensen zijn die alleen maar willen verkopen en er blijkbaar volgens hem dan weinig van weten en dat op zijn manier moet vertellen. Dat gaat er bij mij gewoon niet in. Ik zit gewoon anders in elkaar dan maar we zijn allemaal mensen en hebben allemaal onze onhebbelijkheden. Ook ik dus dat moet ik maar accepteren.

Waar het mij om gaat is dat veel mensen die hun wrangler of andere jeep gaan verhogen alles gewoon stapsgewijs doen. Dat gaf ik ook aan in een eerder schrijven. Niet iedereen kan ineens 3000 euro of meer neerleggen. Veel mensen doen dit gewoon stap voor stap en beginnen vaak eerst met verhoging. Ik weet ook wel dat een SYE kit een uitkomst bied maar of je hem echt nodig zal hebben zal blijken als de jeep verhoogd is vind ik maar daar denken anderen anders over en dat is ieders goed recht. En als je het goed wil doen moet je nog een paar zaken meer aanschaffen als wij hier nu noemen.

Als hij 33 inch banden wil zal hij waarschijnlijk naar 12.5 inch breed gaan. Wie weet heeft hij nog velgen die maar 7j breed zijn. Dan moet hij ook andere velgen aanschaffen. Dan komt hij met zijn ET waarde verkeerd uit en zullen de banden teveel uitsteken buiten de auto. Dan komen er ook nog andere fenders bij. Niet alle verhogingen leveren andere remkabels en die heb je ook nodig bij 3.5 inch of meer. Geldt ook voor een pitmanarm zoals Utah vermelde. Sommige verhogingen leveren nog vrij standaard disconnect systemen. Is leuk maar niet echt makkelijk vaak. Dus ga je voor een beter disconnect systeem die wel snel los en vast is te krijgen. Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn.

Hier een foto van een vrij complete 3.5 inch verhoging set waar veel zaken wel bij zitten behalve de SYE Kit en de shocks.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zit nooit een SYE set bij een lift kit, en dat heeft natuurlijk een reden.

Het hangt er onder meer vanaf welke aandrijfas je daarbij doet (en welke lengte) en welke tussenbak je hebt, dat geeft weer een hele hoop variabelen die gewoon te groot zijn om een set als vaste set te verkopen.

Natuurlijk moet je iets stapsgewijs doen, maar het ging er ook waar hij rekening mee moet houden. een SYE is in veel gevallen ècht nodig, omdat er teveel trillingen komen in de aandrijving. Maar niet altijd...weer een reden dat hij er niet standaard bij zit.

Nee, inderdaad. Een SYE is niet nodig, een dropped pitman arm ook niet en verlengde remslangen ook niet.

je kan zonder die zaken gewoon rijden en er zal weinig aan de hand zijn, maar het is half werk. Dingen gaan stuk of erger en je raakt gefrustreerd omdat iemand denkt dat alles goed was. 'Want dat zeiden ze toch bij de verkoop?

dat proberen we hem hier te besparen.:P

..verder wel een nuttig verhaal van de banden. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zit nooit een SYE set bij een lift kit, en dat heeft natuurlijk een reden.

Het hangt er onder meer vanaf welke aandrijfas je daarbij doet (en welke lengte) en welke tussenbak je hebt, dat geeft weer een hele hoop variabelen die gewoon te groot zijn om een set als vaste set te verkopen.

Natuurlijk moet je iets stapsgewijs doen, maar het ging er ook waar hij rekening mee moet houden. een SYE is in veel gevallen ècht nodig, omdat er teveel trillingen komen in de aandrijving. Maar niet altijd...weer een reden dat hij er niet standaard bij zit.

Nee, inderdaad. Een SYE is niet nodig, een dropped pitman arm ook niet en verlengde remslangen ook niet.

je kan zonder die zaken gewoon rijden en er zal weinig aan de hand zijn, maar het is half werk. Dingen gaan stuk of erger en je raakt gefrustreerd omdat iemand denkt dat alles goed was. 'Want dat zeiden ze toch bij de verkoop?

dat proberen we hem hier te besparen.:P

..verder wel een nuttig verhaal van de banden. :yes:

De foto en info was voor de topicstarter ivm niet aanwezig zijn SYE kit bij een liftkit ;) Ik ben wel van mening dat de grote merken meer een SYE kit kunnen aanprijzen dan dat ze nu doen bij een verhoging van 3,5 inch. Ik vond het voor mij zelf de beste investering tot nu toe samen met de assen maar ik had hem wat harder nodig dan menig ander.

Ik ben het ook met jou eens en Utah en Dezperado hebben ook gelijk met de SYE kit maar de euries vliegen zo snel je knip uit en het is in mijn ogen nog steeds leuker om iets stap voor stap te doen en als je dan nog even zonder SYE kit kan rijden is dat een pluspunt voor je portemonee want die kan dan weer aansterken. Ik heb ruim 5 maanden nodig gehad om mijn jeep zo te krijgen zoals hij nu is en nu hij eindelijk klaar is verveel ik mij rot en ga ik van ellende de buurt weer terroriseren.

Ben ook benieuwd wat de topicstarter van plan is met zijn jeep en of hij zelf alles gaat monteren of wil laten doen.

Dus samengevat zijn dit de belangrijkste zaken die nodig zijn:

Verhoging 3.5 inch ( er zijn verhogingen die een pitmanarm en stalen remleidingen standaard hebben )

SYE kit met aandrijfas voor meer betrouwbaarheid en elimineren vibraties

Banden 33 inch met andere velgen en fenders misschien

Andere assen kopen of huidige assen ombouwen maar dat gaat denk ik vrij duur worden zoals al werd aangegeven.

En heel belangrijk iemand die alles goed en verantwoord kan inbouwen voor je.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben niet echt benieuwd naar wat zijn budget, 3.5 inch verhogen kan heel goed.

Ooit heb mijn eigen wrangler verhoogd met de zelfde set.

Het is goed te doen, black diamont leverd een prima beschrijving wat betreft de montage van set en wat te doen met de remleidingen.

Een slip yoke is zeker aan te raden maar het ligt eraan wat je er mee gaat doen, wil je dit niet dan moet je de bak laten zakken en vergeet niet je aandrijfas achter verlengen, want deze is dan wel ca. 20 mm te kort.

Als je 33 inch banden er om wil leggen en nog een kar trekken zou ik altijd voor een overbrenging gaan van 4.56.

Maar je kan ook gewoon de standaard overbrenging houden en 5 vergeten.

Wanneer je wil gaan terreinrijden komt er veel meer bij kijken, als hier aan toe bent horen of lezen we het wel:yes:

nou dooooooooooeiiiiii

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi bart

Ik denk dat we je eerst eens moeten vragen wat je wil met de 3,5" lift wil?

Is dit om het een stoer uiterlijk te krijgen of wil je meer off road gaan.

Je ziet aan de reacties dat er veel mogelijk is en ook veel geld kan kosten.

Een andere optie is om een 2,5" lift te nemen om te beginnen dit kost je minder en je heb geen (SYE kit) nodig.

Je kan later met je 33ers een body lift van 3" monteren en je swap bars los gooien je banden zijn dan nog steeds vrij van je fenders.

Dit is allemaal nog zelf te doen en niet moeilijk te monteren, ja het kan zijn dat sommige bouten niet makkelijk los willen.

Of later verlengde slackles te monteren maar dan loop je al weer gauw naar een SYE KIT toe.

Ik rij zelf met een 2,5" lift en een 3"body lift en de swap bars liggen bij het oud ijzer.

En heb er 33ers er onder van parnelli jones uit de USA deze zijn in diameter zelfs iets groter dan de andere muds van 33".

Ik ben nu met een projectje bezig waar ik wel een SYE kit gebruik met een andere aandrijfas maar ik wil mee versnellingsbak liften tot het frame.

Later:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...