Spring naar bijdragen

Computer/PCM stuk ????


Recommended Posts

Ik wil de pcm uitlezen omdat de jeep sinds 2 weken niet meer start(zie eerdere berichten)

aangezien ik geen lezer had ben ik gestart met de controle of de benzinepomp stuk is, niet dus, zekringen , relais , alles oke

vandaag heb ik bij mitchel uit adam zijn lezer geleend, echter deze geeft aan dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de computer(in t engels dan)

foto van zijn lezer staat ook op de how to van de cps

gr ruud

Waarom wil je die uitlezen en vooral waarmee?

Ik bedoel, met een losse stekker krijg je ook geen info.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij lijkt dat je dat letterlijk moet nemen.

Geen verbinding wil niet direct zeggen dat hij stuk is.

ff wat tussendoor:

Als de PCM stuk is start hij niet, als hij niet start wil dat niet zeggen dat de PCM stuk is. :no::B

Krijg je wel foutcodes als je die via de normale weg opvraagt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij lijkt dat je dat letterlijk moet nemen.

Geen verbinding wil niet direct zeggen dat hij stuk is.

ff wat tussendoor:

Als de PCM stuk is start hij niet, als hij niet start wil dat niet zeggen dat de PCM stuk is. :no::B

Krijg je wel foutcodes als je die via de normale weg opvraagt?

Voor zover ik weet lukte dat niet, vandaar mijn aanbod om de scanner (Innova ODB & ODB2) te gebruiken.

Als ik de scanner er bij mij op zet en ik maak geen contact, dan krijg ik dezelfde melding. Dus als de scanner goed is aangesloten, kan het inderdaad zijn dat de PCM niets doet (dus stuk is of geen voeding krijgt of zo).

De voltmeter van Ruud slaat ook niet uit, dis wellicht ergens een probleem tussen de accu en de PCM, verlichting zou wel werken (klopt dit wat ik zeg, Ruud?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor zover ik weet lukte dat niet, vandaar mijn aanbod om de scanner (Innova ODB & ODB2) te gebruiken.

Als ik de scanner er bij mij op zet en ik maak geen contact, dan krijg ik dezelfde melding. Dus als de scanner goed is aangesloten, kan het inderdaad zijn dat de PCM niets doet (dus stuk is of geen voeding krijgt of zo).

De voltmeter van Ruud slaat ook niet uit, dis wellicht ergens een probleem tussen de accu en de PCM, verlichting zou wel werken (klopt dit wat ik zeg, Ruud?)

Ja dit klopt, op alles staat spanning behalve geen uitslag voltmeter, geen spanning op benzinepomp, geen vonk, en nu dus geen verbinding met de comp.

staat de pcm altijd rechtstreeks op de accu of wordt dit soms onderbroken door misschien een zekering/relais/ of nog leuker een alarm

ruud

startmotor draait dus wel !

foutcodes via contact lukt ook niet

bewerkt door ruud mol hillegom
extra info
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mitchell heeft, volgens zijn profiel, een '94 ZJ. Ruud een '97....

Ofwel: OBDI voor de 94er en OBDII voor de '97er! Die scanner kan beiden aan, naar ik hoop?

Overigens zou ik de PCM nog niet te snel afschrijven... Helemaal niets doen die dingen zelden of nooit.

Alle zekeringen, ook die in de PDC zijn goed? (gemeten?)

Neem eens een schema ter hand, en meet op de stekker van de pcm of de benodigde voedingsspanningen en massa's aanwezig zijn. In dit geval kan dat al snel erg veel duidelijk maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mitchell heeft, volgens zijn profiel, een '94 ZJ. Ruud een '97....

Ofwel: OBDI voor de 94er en OBDII voor de '97er! Die scanner kan beiden aan, naar ik hoop?

Overigens zou ik de PCM nog niet te snel afschrijven... Helemaal niets doen die dingen zelden of nooit.

Alle zekeringen, ook die in de PDC zijn goed? (gemeten?)

Neem eens een schema ter hand, en meet op de stekker van de pcm of de benodigde voedingsspanningen en massa's aanwezig zijn. In dit geval kan dat al snel erg veel duidelijk maken.

alle zekeringen en relais zijn gechecked

tsja waar zit die voedingsdraad ??

zou een alarm dit kunnen onderbreken ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, dan zou 'ie het, met de juiste aansluitsnoeren enzo, dus moeten doen.

Een alarm kan zeker de boosdoener zijn. Nahja, in dit geval natuurlijk de eventuele startonderbreker van dat alarm.

Dat je voltmeter niet werkt vindt ik ook verdacht.

Ik ga eens even kijken of ik een schema bezit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tsja , er zit n alarm in onder t dashboard, heb nog nooit gemerkt dat ie werkt, kan de jeep starten met gewone sleutel

waar zit die startonderbreker dan volgens jou ?

wel heel raar dat het alarm de gehele comp uitzet ??

OK, dan zou 'ie het, met de juiste aansluitsnoeren enzo, dus moeten doen.

Een alarm kan zeker de boosdoener zijn. Nahja, in dit geval natuurlijk de eventuele startonderbreker van dat alarm.

Dat je voltmeter niet werkt vindt ik ook verdacht.

Ik ga eens even kijken of ik een schema bezit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, schema gevonden!

Allereerst dit:

VOLTMETER

The Powertrain Control Module (PCM) broadcasts

system voltage data on the CCD bus. The micro-processor

in the instrument cluster calculate voltmeter

needle position base on the signal received from the

CCD bus.

Dus... als de PCM platligt: Geen voltmeteraanduiding. Sterker: Geen enkele meter zal werken, want alles gaat via die ccd bus, óók je diagnose!

Dan een paar plaatjes:

post-160-12873020071127_thumb.jpg

post-160-12873020073121_thumb.jpg

post-160-12873020074842_thumb.jpg

Hiermee moet er eerst maar 'ns gemeten gaan worden.

Suc6!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke bedankt alvast, ga ik morgen checken, nog even wat logica

1. fuel pomp als deze niet werkt gooit deze eea plat, maar niet de totale pcm (want daar lees je alles uit)

2. bobine etc als deze niet werkt zal deze ook wel de fuel afsluiten,

maar weer niet de pcm , want daar lees je eea uit

mm ik ga ook maar s zoeken naar spanning op de pcm

ik lees ook wat over security system ?? zegt jou dit wat

ruud

OK, schema gevonden!

Allereerst dit:

VOLTMETER

The Powertrain Control Module (PCM) broadcasts

system voltage data on the CCD bus. The micro-processor

in the instrument cluster calculate voltmeter

needle position base on the signal received from the

CCD bus.

Dus... als de PCM platligt: Geen voltmeteraanduiding. Sterker: Geen enkele meter zal werken, want alles gaat via die ccd bus, óók je diagnose!

Dan een paar plaatjes:

[ATTACH]2594[/ATTACH]

[ATTACH]2595[/ATTACH]

[ATTACH]2596[/ATTACH]

Hiermee moet er eerst maar 'ns gemeten gaan worden.

Suc6!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij gaat het originele via de PCM. Ofwel: De PCM blokkeert, maar werkt wél.

In jou geval ligt de PCM plat. En daardoor weer de fuelpump, die immers door de PCM wordt ingeschakeld.

Idem voor de bobine enz: die word middels het ASD relais van voeding voorzien en dat relais wordt ook weer gestuurd door de PCM!

Controleer morgen in ieder geval de spanningen en massa's op de PCM. Pas daarna kun je meer zeggen en eventueel, wanneer er inderdaad een spanning mist, verder zoeken naar de onderbreking.

Overigens wordt er wel vaker een voeding van de PCM onderbroken door een externe startbeveiliging/alarm. Da's redelijk effectief, want je merkt nu zelf wat er gebeurt als de PCM niet opstart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lijkt me toch heel sterk dat iets de spanning naar de pcm onderbreekt,

dan is elke keer je geheugen leeg, lees al je instellingen

dus 1 x alarm oid , dit herstel je, daarna alles weg

??

maja alles kan natuurlijk

Volgens mij gaat het originele via de PCM. Ofwel: De PCM blokkeert, maar werkt wél.

In jou geval ligt de PCM plat. En daardoor weer de fuelpump, die immers door de PCM wordt ingeschakeld.

Idem voor de bobine enz: die word middels het ASD relais van voeding voorzien en dat relais wordt ook weer gestuurd door de PCM!

Controleer morgen in ieder geval de spanningen en massa's op de PCM. Pas daarna kun je meer zeggen en eventueel, wanneer er inderdaad een spanning mist, verder zoeken naar de onderbreking.

Overigens wordt er wel vaker een voeding van de PCM onderbroken door een externe startbeveiliging/alarm. Da's redelijk effectief, want je merkt nu zelf wat er gebeurt als de PCM niet opstart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lijkt me toch heel sterk dat iets de spanning naar de pcm onderbreekt,

dan is elke keer je geheugen leeg, lees al je instellingen

dus 1 x alarm oid , dit herstel je, daarna alles weg

??

maja alles kan natuurlijk

Dan ben je niet alles kwijt. Als de foutcodes worden opgevraagd zit daar geheid code 12 bij....:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet echt, bij mij doet de pcm het helemaal niet meer

1. naar de kl....t...

2. krijgt geen spanning

2a of bedrading stuk (lijkt me sterk)

2b alarm oid onderbreekt voeding

Dan ben je niet alles kwijt. Als de foutcodes worden opgevraagd zit daar geheid code 12 bij....:lol:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

lijkt me toch heel sterk dat iets de spanning naar de pcm onderbreekt,

dan is elke keer je geheugen leeg, lees al je instellingen

dus 1 x alarm oid , dit herstel je, daarna alles weg

??

maja alles kan natuurlijk

Als je het contact afzet, wordt er ook een voeding van de PCM afgehaald. Zoniet, zou de motor immers blijven lopen.;)

Dus die draad kan onderbroken worden. De PCM wordt dan gewoon niet "wakker", en behalve de startmotor werkt er niets!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoe werkt zon pcm eigenlijk

1 als een computer dus als er spanning op staat verwerkt hij allerlei impulsen, 1 ervan is dus de motor uitzetten

er gaat dus buiten veel bedrading tbv instrumenten, bobine etc ook gewoon een spanningsdraad naar toe

2 als een soort grote relais

Als je het contact afzet, wordt er ook een voeding van de PCM afgehaald. Zoniet, zou de motor immers blijven lopen.;)

Dus die draad kan onderbroken worden. De PCM wordt dan gewoon niet "wakker", en behalve de startmotor werkt er niets!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke

maarrr hoe wist jij dan dat de cps stuk was,

volgens mij hoort de pcm dat dan gewoon aan te geven

cps legt tocht niet de gehele pcm plat?

Ik heb ongeveer het zelfde euvel gehad met mijn Grand ZJ.

Alles lag plat en ik kon ook de computer niet uitlezen.

Bleek dus de crank positionsensor te zijn,dankzij dit forum is precies beschreven waar en hoe te handelen.

Ik hoop dat je d'r wat aan hebt.

Dave.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...