ruud mol hillegom Geplaatst August 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2008 Net geprobeerd de pcm uit te lezen, maar deze geeft aan dat er geen verbinding gemaakt kan worden, dit na een aantal keren proberen. weet iemand waar de computer de spanning vandaan haalt, misschien zekering stuk oid HEEFT IEMAND HIER ERVARING MEE ??????????? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst August 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2008 Waarom wil je die uitlezen en vooral waarmee? Ik bedoel, met een losse stekker krijg je ook geen info. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst August 20, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2008 Ik wil de pcm uitlezen omdat de jeep sinds 2 weken niet meer start(zie eerdere berichten) aangezien ik geen lezer had ben ik gestart met de controle of de benzinepomp stuk is, niet dus, zekringen , relais , alles oke vandaag heb ik bij mitchel uit adam zijn lezer geleend, echter deze geeft aan dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de computer(in t engels dan) foto van zijn lezer staat ook op de how to van de cps gr ruud Waarom wil je die uitlezen en vooral waarmee?Ik bedoel, met een losse stekker krijg je ook geen info. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst August 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2008 Mij lijkt dat je dat letterlijk moet nemen. Geen verbinding wil niet direct zeggen dat hij stuk is. ff wat tussendoor: Als de PCM stuk is start hij niet, als hij niet start wil dat niet zeggen dat de PCM stuk is. Krijg je wel foutcodes als je die via de normale weg opvraagt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst August 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2008 Mij lijkt dat je dat letterlijk moet nemen.Geen verbinding wil niet direct zeggen dat hij stuk is. ff wat tussendoor: Als de PCM stuk is start hij niet, als hij niet start wil dat niet zeggen dat de PCM stuk is. Krijg je wel foutcodes als je die via de normale weg opvraagt? Voor zover ik weet lukte dat niet, vandaar mijn aanbod om de scanner (Innova ODB & ODB2) te gebruiken. Als ik de scanner er bij mij op zet en ik maak geen contact, dan krijg ik dezelfde melding. Dus als de scanner goed is aangesloten, kan het inderdaad zijn dat de PCM niets doet (dus stuk is of geen voeding krijgt of zo). De voltmeter van Ruud slaat ook niet uit, dis wellicht ergens een probleem tussen de accu en de PCM, verlichting zou wel werken (klopt dit wat ik zeg, Ruud?) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst August 20, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2008 (bewerkt) Voor zover ik weet lukte dat niet, vandaar mijn aanbod om de scanner (Innova ODB & ODB2) te gebruiken.Als ik de scanner er bij mij op zet en ik maak geen contact, dan krijg ik dezelfde melding. Dus als de scanner goed is aangesloten, kan het inderdaad zijn dat de PCM niets doet (dus stuk is of geen voeding krijgt of zo). De voltmeter van Ruud slaat ook niet uit, dis wellicht ergens een probleem tussen de accu en de PCM, verlichting zou wel werken (klopt dit wat ik zeg, Ruud?) Ja dit klopt, op alles staat spanning behalve geen uitslag voltmeter, geen spanning op benzinepomp, geen vonk, en nu dus geen verbinding met de comp. staat de pcm altijd rechtstreeks op de accu of wordt dit soms onderbroken door misschien een zekering/relais/ of nog leuker een alarm ruud startmotor draait dus wel ! foutcodes via contact lukt ook niet August 20, 2008 bewerkt door ruud mol hillegom extra info Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst August 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2008 Je zou 'm kunnen resetten..als de PCM stuk is kun je daar toch weinig meer aan kapot maken. Zo niet kan het best nog wel eens werken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst August 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2008 Je bedoeld resetten als in accu los en polen tegen elkaar (10 seconden of zo)? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst August 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2008 Je bedoeld resetten als in accu los en polen tegen elkaar (10 seconden of zo)? inderdaad.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2008 Mitchell heeft, volgens zijn profiel, een '94 ZJ. Ruud een '97.... Ofwel: OBDI voor de 94er en OBDII voor de '97er! Die scanner kan beiden aan, naar ik hoop? Overigens zou ik de PCM nog niet te snel afschrijven... Helemaal niets doen die dingen zelden of nooit. Alle zekeringen, ook die in de PDC zijn goed? (gemeten?) Neem eens een schema ter hand, en meet op de stekker van de pcm of de benodigde voedingsspanningen en massa's aanwezig zijn. In dit geval kan dat al snel erg veel duidelijk maken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst August 20, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2008 Mitchell heeft, volgens zijn profiel, een '94 ZJ. Ruud een '97....Ofwel: OBDI voor de 94er en OBDII voor de '97er! Die scanner kan beiden aan, naar ik hoop? Overigens zou ik de PCM nog niet te snel afschrijven... Helemaal niets doen die dingen zelden of nooit. Alle zekeringen, ook die in de PDC zijn goed? (gemeten?) Neem eens een schema ter hand, en meet op de stekker van de pcm of de benodigde voedingsspanningen en massa's aanwezig zijn. In dit geval kan dat al snel erg veel duidelijk maken. alle zekeringen en relais zijn gechecked tsja waar zit die voedingsdraad ?? zou een alarm dit kunnen onderbreken ?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst August 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2008 Die van Mitchell is inderdaad een OBD I & II .. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2008 OK, dan zou 'ie het, met de juiste aansluitsnoeren enzo, dus moeten doen. Een alarm kan zeker de boosdoener zijn. Nahja, in dit geval natuurlijk de eventuele startonderbreker van dat alarm. Dat je voltmeter niet werkt vindt ik ook verdacht. Ik ga eens even kijken of ik een schema bezit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst August 20, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2008 tsja , er zit n alarm in onder t dashboard, heb nog nooit gemerkt dat ie werkt, kan de jeep starten met gewone sleutel waar zit die startonderbreker dan volgens jou ? wel heel raar dat het alarm de gehele comp uitzet ?? OK, dan zou 'ie het, met de juiste aansluitsnoeren enzo, dus moeten doen.Een alarm kan zeker de boosdoener zijn. Nahja, in dit geval natuurlijk de eventuele startonderbreker van dat alarm. Dat je voltmeter niet werkt vindt ik ook verdacht. Ik ga eens even kijken of ik een schema bezit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2008 OK, schema gevonden! Allereerst dit: VOLTMETER The Powertrain Control Module (PCM) broadcasts system voltage data on the CCD bus. The micro-processor in the instrument cluster calculate voltmeter needle position base on the signal received from the CCD bus. Dus... als de PCM platligt: Geen voltmeteraanduiding. Sterker: Geen enkele meter zal werken, want alles gaat via die ccd bus, óók je diagnose! Dan een paar plaatjes: Hiermee moet er eerst maar 'ns gemeten gaan worden. Suc6! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst August 20, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2008 oke bedankt alvast, ga ik morgen checken, nog even wat logica 1. fuel pomp als deze niet werkt gooit deze eea plat, maar niet de totale pcm (want daar lees je alles uit) 2. bobine etc als deze niet werkt zal deze ook wel de fuel afsluiten, maar weer niet de pcm , want daar lees je eea uit mm ik ga ook maar s zoeken naar spanning op de pcm ik lees ook wat over security system ?? zegt jou dit wat ruud OK, schema gevonden!Allereerst dit: VOLTMETER The Powertrain Control Module (PCM) broadcasts system voltage data on the CCD bus. The micro-processor in the instrument cluster calculate voltmeter needle position base on the signal received from the CCD bus. Dus... als de PCM platligt: Geen voltmeteraanduiding. Sterker: Geen enkele meter zal werken, want alles gaat via die ccd bus, óók je diagnose! Dan een paar plaatjes: [ATTACH]2594[/ATTACH] [ATTACH]2595[/ATTACH] [ATTACH]2596[/ATTACH] Hiermee moet er eerst maar 'ns gemeten gaan worden. Suc6! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2008 Volgens mij gaat het originele via de PCM. Ofwel: De PCM blokkeert, maar werkt wél. In jou geval ligt de PCM plat. En daardoor weer de fuelpump, die immers door de PCM wordt ingeschakeld. Idem voor de bobine enz: die word middels het ASD relais van voeding voorzien en dat relais wordt ook weer gestuurd door de PCM! Controleer morgen in ieder geval de spanningen en massa's op de PCM. Pas daarna kun je meer zeggen en eventueel, wanneer er inderdaad een spanning mist, verder zoeken naar de onderbreking. Overigens wordt er wel vaker een voeding van de PCM onderbroken door een externe startbeveiliging/alarm. Da's redelijk effectief, want je merkt nu zelf wat er gebeurt als de PCM niet opstart. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst August 21, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 21, 2008 lijkt me toch heel sterk dat iets de spanning naar de pcm onderbreekt, dan is elke keer je geheugen leeg, lees al je instellingen dus 1 x alarm oid , dit herstel je, daarna alles weg ?? maja alles kan natuurlijk Volgens mij gaat het originele via de PCM. Ofwel: De PCM blokkeert, maar werkt wél.In jou geval ligt de PCM plat. En daardoor weer de fuelpump, die immers door de PCM wordt ingeschakeld. Idem voor de bobine enz: die word middels het ASD relais van voeding voorzien en dat relais wordt ook weer gestuurd door de PCM! Controleer morgen in ieder geval de spanningen en massa's op de PCM. Pas daarna kun je meer zeggen en eventueel, wanneer er inderdaad een spanning mist, verder zoeken naar de onderbreking. Overigens wordt er wel vaker een voeding van de PCM onderbroken door een externe startbeveiliging/alarm. Da's redelijk effectief, want je merkt nu zelf wat er gebeurt als de PCM niet opstart. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst August 21, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 21, 2008 lijkt me toch heel sterk dat iets de spanning naar de pcm onderbreekt,dan is elke keer je geheugen leeg, lees al je instellingen dus 1 x alarm oid , dit herstel je, daarna alles weg ?? maja alles kan natuurlijk Dan ben je niet alles kwijt. Als de foutcodes worden opgevraagd zit daar geheid code 12 bij.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst August 21, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 21, 2008 Niet echt, bij mij doet de pcm het helemaal niet meer 1. naar de kl....t... 2. krijgt geen spanning 2a of bedrading stuk (lijkt me sterk) 2b alarm oid onderbreekt voeding Dan ben je niet alles kwijt. Als de foutcodes worden opgevraagd zit daar geheid code 12 bij.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2008 lijkt me toch heel sterk dat iets de spanning naar de pcm onderbreekt,dan is elke keer je geheugen leeg, lees al je instellingen dus 1 x alarm oid , dit herstel je, daarna alles weg ?? maja alles kan natuurlijk Als je het contact afzet, wordt er ook een voeding van de PCM afgehaald. Zoniet, zou de motor immers blijven lopen. Dus die draad kan onderbroken worden. De PCM wordt dan gewoon niet "wakker", en behalve de startmotor werkt er niets! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst August 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2008 hoe werkt zon pcm eigenlijk 1 als een computer dus als er spanning op staat verwerkt hij allerlei impulsen, 1 ervan is dus de motor uitzetten er gaat dus buiten veel bedrading tbv instrumenten, bobine etc ook gewoon een spanningsdraad naar toe 2 als een soort grote relais Als je het contact afzet, wordt er ook een voeding van de PCM afgehaald. Zoniet, zou de motor immers blijven lopen.Dus die draad kan onderbroken worden. De PCM wordt dan gewoon niet "wakker", en behalve de startmotor werkt er niets! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst August 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2008 Power Control Module... de naam zegt het al. Signalen die binnenkomen doorgeven naar meerdere componenten, een groot relais is een understatement, het is meer een electronisch regelneefje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
davezj Geplaatst August 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 25, 2008 Ik heb ongeveer het zelfde euvel gehad met mijn Grand ZJ. Alles lag plat en ik kon ook de computer niet uitlezen. Bleek dus de crank positionsensor te zijn,dankzij dit forum is precies beschreven waar en hoe te handelen. Ik hoop dat je d'r wat aan hebt. Dave. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst August 25, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 25, 2008 oke maarrr hoe wist jij dan dat de cps stuk was, volgens mij hoort de pcm dat dan gewoon aan te geven cps legt tocht niet de gehele pcm plat? Ik heb ongeveer het zelfde euvel gehad met mijn Grand ZJ.Alles lag plat en ik kon ook de computer niet uitlezen. Bleek dus de crank positionsensor te zijn,dankzij dit forum is precies beschreven waar en hoe te handelen. Ik hoop dat je d'r wat aan hebt. Dave. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.