Spring naar bijdragen

Wagoneer assen onder cj7v8 met QT


Recommended Posts

Ik heb vorige week zondag twee assen gekocht van een Wagoneer 5x5.5 steek.

Dana 44 achteras met het diff uit het midden voor de Quadra Track.

Dana 30 vooras was er ook bij,met closed steering knuckles en remtrommels.

De achteras is 147.5 cm breed en de vooras 147.5 cm

Nu wil ik ook eigenlijk de vooras vervangen voor een Dana 44 met remschijven en dan ook meteen schijven bouwen op de achteras.

Als we dan toch bezig zijn ook de assen onder de bladveren monteren en ipv.4'' naar standaard bladveren of evt.2''

Laat uw licht er eens over schijnen en kom maar eens met voor en tegens, ik hoop er veel van op te steken!

Groeten Walter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 87
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik heb vorige week zondag twee assen gekocht van een Wagoneer 5x5.5 steek.

Dana 44 achteras met het diff uit het midden voor de Quadra Track.

Dana 30 vooras was er ook bij,met closed steering knuckles en remtrommels.

De achteras is 147.5 cm breed en de vooras 147.5 cm

Nu wil ik ook eigenlijk de vooras vervangen voor een Dana 44 met remschijven en dan ook meteen schijven bouwen op de achteras.

Als we dan toch bezig zijn ook de assen onder de bladveren monteren en ipv.4'' naar standaard bladveren of evt.2''

Laat uw licht er eens over schijnen en kom maar eens met voor en tegens, ik hoop er veel van op te steken!

Groeten Walter

De as die je hebt komt wss uit een wagoneer van voor 1974.

Vanaf 1974 hadden deze nl 6x5.5 steek.

Heb je nagekeken of de as de een delige steekassen heeft met 30 splines?

De meeste D44´s uit die periode hadden nl 19 splines en twee delige steekassen.

Verder ga je wss ook de springperches moeten verzetten op de as. Je kunt de oude eraf slijpen of gewoon nieuwe kopen (35usd voor de 2).

Ik ben zelf ook bezig met een D44 swap en heb de D44 die jij gekocht hebt niet gekozen om de volgende redenen:

* Te smal (wil wat bredere assen dan wat ik nu heb ivm stabiliteit in terrein)

* Meeste zijn de 19 spline met 2piece axle shafts

* Geen (of heel moeilijk) D44 vooras te vinden in dezelfde afmetingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja,Steven de achteras is een "'one piece axle '' .

De Dana 44 achteras is al 147,5 cm breed aan de buitenkant trommel, dat is ongeveer even breed als een YJ as.

En al een heel stuk breder en bruikbaarder dan de standaard narow track AMC20 met de ''two piece axels''

Ik ben vandaag naar een wagoneer as wezen kijken, die is 154 aan de buitenkant schijf,maar met de verkeerde overbrenging erin en ik zoek even door naar 3.73 en dan liefst ook nog iets smaller.

Weet jij hoe breed b.v. een CJ7 wide track Dana 44 is ?

Die zijn volgens mij ook iets smaller dan de late wagoneer axels met schijven.

Weet jij vanaf welk bouwjaar ze onder de Wagoneer zijn begonnen met remschijven op de Dana 44?

Ik ben al dagen op zoek naar oplossingen voor verschillende ideeën, maar ben nog steeds erg blij met mijn achteras alleen de vooras is nog niet helemaal naar wens.

Komt bij dat er maar erg weinig assen zijn die zomaar achter een CJ7 Quadratrack kunnen, de meeste wagoneers zijn zes gaats en dat wil ik liever niet.

Weet jij of er ergens sites zijn met exacte maten van dana's?

Groeten Walter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik lees op de site van jeeptech.com zijn SJ Dana44 assen van voor bj. 81 narrowtrack en 58'' wat precies overeen komt met 147.32 cm en de achteras die ik nu heb liggen.

En de as die ik heb bekeken, is waarschijnlijk van na bj 81 en dus iets breder.

Dus als het allemaal klopt wat ze schrijven moet ik een voor as hebben van vóór bj 81 met open nuckle en een 3.73 , de fusee's moet ik dan aanpassen aan een cj naaf.

Mgr Walter

P.s. Pullie neem je dan altijd twee reserve wielen mee met een wagoneer?

bewerkt door Reservoir Dogs
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik lees op de site van jeeptech.com zijn SJ Dana44 assen van voor bj. 81 narrowtrack en 58'' wat precies overeen komt met 147.32 cm en de achteras die ik nu heb liggen.

En de as die ik heb bekeken, is waarschijnlijk van na bj 81 en dus iets breder.

Dus als het allemaal klopt wat ze schrijven moet ik een voor as hebben van vóór bj 81 met open nuckle en een 3.73 , de fusee's moet ik dan aanpassen aan een cj naaf.

Klopt een wagoneer as van voor 1981 (geen cherokee of cherokee chief want die zijn nog breder)

en je outerknuckels van je cj gebruiken

Snap alleen niet dat je achteras 5.5.5 is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja , (ik las al tussen de regels door dat je op zijn minst erg verbaasd was) Heeft met een bebaald bouwjaar van de Wagoneer te maken, die hebben dat standaard.

En ik?, ik ben er wel erg blij mee!!

Alleen ga ik niet de outer knuckles van mijn CJ7 gebruiken......dan zou ik weer trommels hebben ............haha!

Dus ik moet op zoek naar andere outer knuckles , met schijfremmen!

Maar die zijn wel te vinden denk ik!

Groeten Walter

bewerkt door Reservoir Dogs
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja , (ik las al tussen de regels door dat je op zijn minst erg verbaasd was) Heeft met een bebaald bouwjaar van de Wagoneer te maken, die hebben dat standaard.

En ik?, ik ben er wel erg blij mee!!

Alleen ga ik niet de outer knuckles van mijn CJ7 gebruiken......dan zou ik weer trommels hebben ............haha!

Dus ik moet op zoek naar andere outer knuckles , met schijfremmen!

Maar die zijn wel te vinden denk ik!

Groeten Walter

Ja idd best een D30 as zoeken van een cj7/5/8 van na 78 met schijven op...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom een Dana 30 en geen Dana 44?

Moet nog veel leren over assen denk ik?

Mvg Walter

Omdat het vrij moeilijk is om een D44 met 5x5.5 steek te vinden.

Die van een scout en bronco hebben dat wel maar de ideale as (ivm breedte en makkelijk in te bouwen is die van een wagoneer voor 1981)

Deze hebben een andere steek.

Als je de outer knuckles van een dana 30 overzet heb je voor ook de steek 5x5.5. Je moet dan ook de buitenste steekassen veranderen (ivm grotere kruisjes, bv die van warn)

Ik ga op mijn scout D44 vooras ook mijn cj knuckels zetten, die van een scout kunnen nl alleen maar passend gemaakt worden als je het stuurhuis ook verzet.... Bij een scout vooras kun je dan weer wel de buitenste steekas van de D44 gebruiken in je d30 knuckle....

Maar die as heeft weer als nadeel dat ie 0° camber en moet je de "inner C" losslijpen en verdraaien....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

eeeuhhm, ik heb het verhaal van je drie keer gelezen, maar ik snap het niet helemaal.

Even nog een paar vraagjes dus.

Een Scout D44 moet verlast worden ivm 0 graden camber, maar mijn frame zal ook niet even breed zijn als een frame van een Scout neem ik aan dus ik zal toch nieuwe perces moeten plaatsen.En deze as heeft dus al wel 5x5.5 een plus dus.

IK dacht dat als ik een D44 van een Wagoneer nam ,ik daar outers van een cj op zou kunnen zetten en dus een 5x5.5 heb en dat deze as mits hij van voor bj.81 is ook ongeveer even breed is als de achteras......klinkt heel impel in mijn oren......MAAAR!!!

Nu heb ik vandaag gehoord van Pullie ,dat de assen van een Wagoneer allemaal even breed zijn dus ook die van voor bj 81

En Pullie wist mij ook te melden dat er outers zijn van Ford die sterker zijn en ook 5X5.5 en dat je het stuurhuis dan ook niet naar voren hoeft te plaatsen....omdat de fusee's waarschijnlijk korter zijn.

Mvg Walter

bewerkt door Reservoir Dogs
Link naar opmerking
Deel via andere websites

eeeuhhm, ik heb het verhaal van je drie keer gelezen, maar ik snap het niet helemaal.

Even nog een paar vraagjes dus.

Een Scout D44 moet verlast worden ivm 0 graden camber, maar mijn frame zal ook niet even breed zijn als een frame van een Scout neem ik aan dus ik zal toch nieuwe perces moeten plaatsen.En deze as heeft dus al wel 5x5.5 een plus dus.

IK dacht dat als ik een D44 van een Wagoneer nam ,ik daar outers van een cj op zou kunnen zetten en dus een 5x5.5 heb en dat deze as mits hij van voor bj.81 is ook ongeveer even breed is als de achteras......klinkt heel impel in mijn oren......MAAAR!!!

Nu heb ik vandaag gehoord van Pullie ,dat de assen van een Wagoneer allemaal even breed zijn dus ook die van voor bj 81

En Pullie wist mij ook te melden dat er outers zijn van Ford die sterker zijn en ook 5X5.5 en dat je het stuurhuis dan ook niet naar voren hoeft te plaatsen....omdat de fusee's waarschijnlijk korter zijn.

Mvg Walter

Klopt maar je moet voor de vooras zowieso je bladveren buiten je chassis monteren.

Die van voor 81 zijn smaller dan de latere en de latere hebben het diff a/d verkeerde kant (voor cj dan)

Ford outers zijn idd sterker en 5x5.5 maar iets moeilijker te vinden.

Voordeel voor de cj outers is dat de meeste jeepers die al hebben van hun oude as...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Steven heel langzaan vallen de puzzel stukjes op hun plaats...

Ik ga op zoek naar een Dana 44 Wagoneer van vóór bj. 81 vooras en naar outers van een CJ met schijfremmen.Steven weet jij hoe breed die precies zijn ? ik heb er nu twee opgemeten en die zijn 154 cm wms-wms en op Jeeptech staat dat er ook Wagoneer assen zijn die 58 '' zijn?

Stel je voor ,als ik toevalig een Scout vooras tegen kom,dan kan ik die ook gebruiken.

Zou jij je assen eens op willen meten?

Dan kan ik die eens vergelijken

bewerkt door Reservoir Dogs
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Een Scout D44 moet verlast worden ivm 0 graden camber, maar mijn frame zal ook niet even breed zijn als een frame van een Scout neem ik aan dus ik zal toch nieuwe perces moeten plaatsen.

Met perches kun je de caster wijzigen. De camber is alleeen te wijzigen door de C's opnieuw te monteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo

Bij een scout as hoef je niks los te slijpen, de vu cees staan dan wel rechtop maar daar rijd hij prima om, omdat de voor wielen in een vlucht staan, boven bij de bovenkant band iets wijder, onder iets smaller, zo deden ze dat vroeger.

Een scout reed toch ook recht??:)

Ik heb zelf wiggen gemaakt van 2 graden en deze tussen as en de bladveren gelegd zodat de vu cees iets achterover komen.

De hoek van de aandrijf is dan misschien wel niet volmaakt maar wat zou het.

Bij maximaal uitveren draait het mooi rond en daar gaat het om

Ik heb een 4 inch liftkit en de tussenbak omhoog gebracht.

nou daaaaaaaaaaaaag:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Nou,we kunnen volgende week aan de slag!

Heb het volgende op een rij in de garage liggen:

voorassen:

Dana 30 ST 3.73 (schijfrem)

Dana 30 WT 4.10 (schijfrem)

Dana 27 3.73 (trommelrem)

achterassen:

Dana 44 3.73 (trommelrem)

Ford 9inch 3.73 (schijfrem)

Na veel denken, meten en nog meer denken.

Gaan we het volgende doen:

Dana 44 voorzien van de schijfremset van de Ford as.

Dana 30 WT voorzien van 3.73.

De achteras is na ombouw van de trommels naar schijven 2 inch breder dan de dana 30.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou,we kunnen volgende week aan de slag!

Heb het volgende op een rij in de garage liggen:

voorassen:

Dana 30 ST 3.73 (schijfrem)

Dana 30 WT 4.10 (schijfrem)

Dana 27 3.73 (trommelrem)

achterassen:

Dana 44 3.73 (trommelrem)

Ford 9inch 3.73 (schijfrem)

Na veel denken, meten en nog meer denken.

Gaan we het volgende doen:

Dana 44 voorzien van de schijfremset van de Ford as.

Dana 30 WT voorzien van 3.73.

De achteras is na ombouw van de trommels naar schijven 2 inch breder dan de dana 30.

Succes met de verbouwing Walter! Ben benieuwd naar het resultaat.

Ik heb inmiddels ook een achteras. Op aanraden van Nico een 6 bouts amc 20 one piece erbij gekocht.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Zo, de remankerplaten zijn afgeslepen en de steekassen en remschijven liggen bij de Machinebankwerker.

De schijven worden aan de binnenkant even vlak gestoken en het hart van de schijf krijgt een grotere diameter.

De diameter van de steekassen gaat dan terug tot ze in de schijven passen.

Ben nu de oude perces aan het afslijpen en een paar andere overbodige beugeltjes van schokbrekers die op de verkeerde plaats zitten.

Morgen maar eens een tekeningetje gaan maken voor schertsplaten.

En dan de remklauwen aan de Dana44 te lassen.

(Wil wel fotoos plaatsen maar kan ze niet direct uit mijn afbeeldingen kopieren)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

citaat

Een Scout D44 moet verlast worden ivm 0 graden camber, maar mijn frame zal ook niet even breed zijn als een frame van een Scout neem ik aan dus ik zal toch nieuwe perces moeten plaatsen.En deze as heeft dus al wel 5x5.5 een plus dus.

Over de 0 graden hoek van fucee's heb ik me niet druk gemaakt, heb wiggen geplaatst onder de as perces zodat de hoek goed was, daarna heb ik gekeken naar de hoek van de aandrijfas, deze kwam zo uit dat de hoeken op de tussenbak en dif. precies gelijk waren. De pionas staat nu horizontaal.

Daarna heb ik de wagen helemaak uit laten veren en bleven de hoeken acceptabel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aitze, mijn vooras is een breedspoor Dana30 van een CJ7 van '82.

Dus die kan er zo onder..........aleen zit er jammer genoeg een 4.10 in!

Ik heb nog een smalspoor met 3.73 die moet ik dan maar overzetten,al is dat niet ideaal.

Liever nog had ik ook een Dana44 aan de voorzijde gehad.

Alleen dan zit je weer met het diff die in een conflict situatie komt met de bladveer.

En ik heb geen zin om mijn frame aan te gaan passen.

Zit nog wel te denken om een Dana44 van bv een J10 in te korten zodat het diff net naast de bladveer uitkomt...........(ooit!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aitze, mijn vooras is een breedspoor Dana30 van een CJ7 van '82.

Dus die kan er zo onder..........aleen zit er jammer genoeg een 4.10 in!

Ik heb nog een smalspoor met 3.73 die moet ik dan maar overzetten,al is dat niet ideaal.

Liever nog had ik ook een Dana44 aan de voorzijde gehad.

Alleen dan zit je weer met het diff die in een conflict situatie komt met de bladveer.

En ik heb geen zin om mijn frame aan te gaan passen.

Zit nog wel te denken om een Dana44 van bv een J10 in te korten zodat het diff net naast de bladveer uitkomt...........(ooit!)

kan de je ring pinion niet overzetten in de breedspoor:unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...