Spring naar bijdragen

Wat zou dit kunnen zijn?


michel1972
 Share

Recommended Posts

Ik heb mijn cherokee dus verhoogd zoals sommigen op dit forum weten en ben begonnen met het inrijden en afstellen van alles. En hoe kan je er beter achter komen dan ermee het terrein in te gaan. Vandaag voor het eerst het terrein in geweest om het 1 en ander te proberen en dat ging helaas niet echt vlekkeloos.

Vooruit door het vlakke zandterrein heen gaat prima en hoog of laag deed het allemaal . Na dit gedaan te hebben zag ik een heuvel en wilde die gaan beklimmen. Onderaan de heuvel in zijn 4wd laag gezet en begonnen met klimmen. Toen de wagen zachtjes de heuvel op reed in een hoek van een graad of 30 hoorde ik onder de wagen een paar keer een harde klap. Net of iemand met een hamer op een stuk ijzer sloeg. Ik ben toen gestopt en heb hem naar beneden laten rollen in zijn vrij. De tussenbak ging even niet meer uit zijn lage gearing maar na wat jutteren ging deze gewoon weer eruit. Ik ben toen gaan kijken onder de wagen maar kon niks vinden. Toen maar weer even mijn lage gearing gebruikt op het zachte zand. Vooruit ging prima maar achteruit niet. Ik heb een locker achterin zitten en naar voren toe pakt hij maar als ik naar achteren rij pakt hij de ene keer wel en de andere keer weer niet. Tevens gaat de wagen bij achteruit rijden bokken en maakt hij een veel harder zingend geluid als voorheen.

Ik neem aan dat dat zingende geluid uit de achteras vandaan komt of niet?

Ik dacht zelf aan een aantal dingen die de oorzaak kunnen zijn. Door de verhoging is de hoek tussen de transfercase en de achteras een behoorlijk stuk veranderd. Wie weet krijgt de achteras een dusdanig beweging bij het gasgeven dat de hoek verkeerd wordt tijdens het terreinrijden.

Tevens kan het zo zijn dat de R&P binnen in mijn achteras beschadigd is wat de reden dus weer is voor het hardere zingen en het niet altijd goed werken van de locker.

Het kan ook aan mijn transfercase liggen maar ik persoonlijk denk dat niet.

Heeft iemand een idee of suggestie die mij op weg kan helpen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even de achterste aandrijfas er tussen uit en op voorwiel aandrijving proberen? Zingend geluid bij achteruitrijden, is meestal van tanden (versnellingsbak/dif) die met vooruit rijden zijn "ingesleten".

Geen ijzergruis in de olieen?

1500 km geleden heb ik alle olieen ververst. Daar was toen niks mis mee. Tevens olieen in de diff voor en achter vervangen. De wagen heeft 130000 km gelopen dus zal dat toch niet versleten zijn of is dat heel goed mogelijk ook bij deze kilometerstand?

Ik heb een partime 4wd dus kan ik dit niet uitproberen op de weg (Even de achterste aandrijfas er tussen uit en op voorwiel aandrijving proberen) Of maakt dat niet zo uit en moet ik alleen rechtuit blijven rijden dan?

Het zagende / zingende geluid is het best hoorbaar bij achteruit rijden als de wagen in zijn 4 laag of hoog staat.

Tevens bij het afremmen komt er een bonkend geluid onder de wagen vandaan. Dit gebeurd alleen bij normaal remmen. Bij hard remmen is het niet waarneembaar en het komt van achteren vandaan. Nu blijkt dat mijn ontluchtingsslang eraf is geweest achter en hij lekte bij de stalen remslang wat remvloeistof en heb deze dus opnieuw vastgezet. Kan het zijn dat er lucht in het remsysteem achter is gekomen waardoor hij bonkt bij het remmen?

Mvg Michel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1500 km geleden heb ik alle olieen ververst. Daar was toen niks mis mee. Tevens olieen in de diff voor en achter vervangen. De wagen heeft 130000 km gelopen dus zal dat toch niet versleten zijn of is dat heel goed mogelijk ook bij deze kilometerstand?

Eigenlijk als reaktie op je openings post. Als er binnen in de bak of het diff iets beschadigd is, zal dit zich wss tonen door ijzergruis in de olie.

Ik heb een partime 4wd dus kan ik dit niet uitproberen op de weg (Even de achterste aandrijfas er tussen uit en op voorwiel aandrijving proberen) Of maakt dat niet zo uit en moet ik alleen rechtuit blijven rijden dan?

Parttime heeft vaste (gelockte) verbinding tussen voor en achter, als de achter of de voorste aandrijfas weg is kun je dus gewoon rijden. Geen drivetrain bind-up.

Zet de wagen anders op 4 asssteunen, wielen van de vloer, kun je alles uitproberen en uitstappen om te luisteren.

Tevens bij het afremmen komt er een bonkend geluid onder de wagen vandaan. Dit gebeurd alleen bij normaal remmen. Bij hard remmen is het niet waarneembaar en het komt van achteren vandaan. Nu blijkt dat mijn ontluchtingsslang eraf is geweest achter en hij lekte bij de stalen remslang wat remvloeistof en heb deze dus opnieuw vastgezet. Kan het zijn dat er lucht in het remsysteem achter is gekomen waardoor hij bonkt bij het remmen?

Bonken door lucht lijkt me onwaarschijnlijk..... Doe maar eens remmen als de wagen op assteunen staat, maakt hij geen geluiden, dan zit het wss ergens in het veerende gedeelte. Remschoenen willen ook wel een -kloenk- geluid maken met remmen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedendag Ab,

Bedankt voor je antwoorden! Ik ga morgen de olie controleren van het dif achter en van de versnellingsbak.

Ok ik wist niet dat je bij een partime cherokee gewoon kon rijden in 4wd als je de achterste aandrijfas los maakt. Ik dacht dat dat slecht was voor de vooras ivm wringen op de straat. Dat op blok zetten ga ik proberen. Door het verhogen kom ik wat blokken te kort maar wie weet kan ik de keggen ook gebruiken die ik hier heb staan.

1500 km bij het verversen van de olie heb ik ook achter de blokken vervangen. Gek genoeg remt hij wel goed en hij doet het ook prima op de handrem maar dat bonken is vreemd. Bij het aantikken van de rem hoor je als het wiel elke keer rondgaat een bonk. Dat is ook het geval bij het maken van een bocht. Dit geluid heeft hij nooit eerder gemaakt namelijk.

Het blijft heel vreemd allemaal. Zou speling op de wiellagers een bonkend geluid kunnen veroorzaken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tevens bij het afremmen komt er een bonkend geluid onder de wagen vandaan. Dit gebeurd alleen bij normaal remmen. Bij hard remmen is het niet waarneembaar en het komt van achteren vandaan. Nu blijkt dat mijn ontluchtingsslang eraf is geweest achter en hij lekte bij de stalen remslang wat remvloeistof en heb deze dus opnieuw vastgezet. Kan het zijn dat er lucht in het remsysteem achter is gekomen waardoor hij bonkt bij het remmen

Bonkend geluid is gevonden. Blijkt dat ik nu voor de 3e keer mijn spoorverbreders om zeep heb geholpen. Op de 1 of andere manier gaat mijn spoorverbreder steeds los zitten met als gevolg dat het wiel gaat zwabberen en dus in de bochten of bij het afremmen gaat bonken. Tis nu al de derde keer dat dat gebeurd en steeds krijg ik netjes nieuwe spoorverbreders maar dit kan zo niet aan de gang blijven. Tis levensgevaarlijk zo steeds. En tis steeds bij verschillnde wielen. Eerst was het linksvoor en toen rechtsvoor en nu weer linksvoor. Binnen 2 maanden tijd zijn de gaten in mijn spoorverbreders weer ovaal geworden. Ze worden met een momentsleutels vast gezet op de goede waarde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeeper.

Zijn de spoorverbreders van staal met een centreerring?

Ik heb al vele jaren verbreders zonder problemen. Ik snap niet wat jou dan kan overkomen. Ik denk mee.:rolleyes:

Het zijn aluminium spoorverbreders. Zie de foto en ik snap zelf ook niet wat er fout is gegaan. Ik weet alleen dat het een gevaarlijke situatie zo is. Ze worden vastgezet met 90 nm zoals aangegeven met nieuwe wielmoeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een stomme vraag, maar kan het zijn dat je wielen uitgelijnd moeten worden?

Het is wel steeds een voorwiel, misschien staan ze niet goed parallel en gaat er van alles wringen tijdens het rijden.

De wielspacers worden met 5 moeren vastgedraaid aan de buitenkant van je as. Dan zijn ze de verlenning van je as en 1 geheel met je as. Normaal zou dit niet moeten wringen zelfs al zouden je wielen niet goed uitgelijnd staan. Je kan bij je voorwielen 2 dingen doen.

* Uitspoor zal vooral de stuurrespons verbeteren.

* Toespoor zal vooral rechtuitstabiliteit verhogen.

Ik heb gekozen voor een hele kleine toespoor maar wie weet heb jij wel gelijk en ligt het aan het uitlijnen. Op dit moment staan wij zelf voor een raadsel hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Het is belangrijk om een centreerring op de spacers te hebben.

Gladde spacers zijn waardeloos in mijn opinie omdat de krachten van het wiel (vooral bij terreinrijden)op de bouten komen. Een centreerring steun als het ware het wiel direct.

Omdat het conische moeren zijn van de jeep , kunnen ze lossen en dan gaat het wiel hangen op de draad van de bouten en als de spacers van aluminium zijn is het zo gedaan: de boutgaten gaan ruimer worden.:rolleyes:

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Het is belangrijk om een centreerring op de spacers te hebben.

Gladde spacers zijn waardeloos in mijn opinie omdat de krachten van het wiel (vooral bij terreinrijden)op de bouten komen. Een centreerring steun als het ware het wiel direct.

Omdat het conische moeren zijn van de jeep , kunnen ze lossen en dan gaat het wiel hangen op de draad van de bouten en als de spacers van aluminium zijn is het zo gedaan: de boutgaten gaan ruimer worden.:rolleyes:

Hallo Wim bedankt voor je uitleg maar volgens mij was mijn spacer voorzien van centreerring. Zie foto of is dat wat anders?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Wim bedankt voor je uitleg maar volgens mij was mijn spacer voorzien van centreerring. Zie foto of is dat wat anders?

ik heb ook zulke spacers, maar alleen achter. nog nooit problemen gehad dat ze braken of los gingen zitten... ze zitten vaak zelfs te vast door water wat erin blijft zitten, misschien wat vaster zetten, ikzelf zet het altijd met de slagmoersleutel vast (op gevoel, dat wel :yes:)

1500km geleden je olie vervangen, is dat voor die diepe put op de maasvlakte? (zie je avatar)

denk dat je er toch wel minimaal 10 minuten in hebt gestaan, grote kans dat er wat water in je assen zijn gekomen, ff checken!

tekst van jezelf:

Wie weet krijgt de achteras een dusdanig beweging bij het gasgeven dat de hoek verkeerd wordt tijdens het terreinrijden

met bladveren zal je achteras inderdaad wat 'wrappen' ombuigen, bij me suzuki is dit heel erg, maar gaat al 2jaar goed met kruisjes.

bij accelereren zal je achteraspignon richting de body bewegen (omhoog), misschien is je aandrijfas te kort waardoor er veel duwkracht op je tussenbak kwam (verklaring moeilijk uit 4laag)

heb je zo'n automatische locker? die klikt er afentoe wat laat in, dat geeft een vies geluidje, achteruit zou het ook goed moeten locken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Dion,

Ik hoorde gisteren van mijn bandenleverancier waar ik de spacers vandaan heb dat hij weer te horen had gekregen dat spacers voor bij jeeps in veel gevallen niet werken en tot gevolg kunnen hebben dat het wiel los gaat zitten. Dit geldt alleen bij de voorwielen. Bij de achterwielen is het gebruik van een spacer zonder risico. Ze zaten vast met 90 n/m wat de fabrikant aangaf.

De olie heb ik vervangen nadat ik in die put had gezeten. Dat deed ik vanwege het wat langer in de modder staan dan gepland. Alles zag er toen nog goed uit maar heb het wel allemaal vervangen.

Ik heb er dus een powertrax no slip in zitten. Die heb ik er toen ingezet na aanleiding van mijn modderbad ( zie avatar ) Toen merkte ik het grote voordeel van een 4wd als 1 van je achterwielen in de lucht hangt. Je hebt dan geen 4wd meer:wacko: De locker greep prima in steeds maar na die 3 harder klappen doet hij dat nu een stuk minder. Vooruit grijpt hij nog steeds in maar achteruit slaat hij regelmatig over.

Ik heb een mega short SYE gehaald 2e hands in Duitsland. Deze is nog eens ruim 5 cm korter als een SYE kit en hierdoor komt de hoek van de aandrijfas t.o.v. de achteras onder iets minder spanning te staan omdat de hoek minder steil wordt. Ik hoop dat dit de oplossing zal zijn. Tevens ga ik de bevestigingsplaat van de bladveren opnieuw lassen en onder de juiste hoek plaatsen zodat ik de shims kan weg laten.

De aandrijfas lijkt mij denk ik lang genoeg. Heb hem los gehaald en kon hem nog ruim 8 cm verder uittrekken als nodig nu.

Mvg Michel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...