defsomeday Geplaatst June 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2008 Gisteren mijn radio aangesloten : een versterker voor de 2 fronts en een versterker voor voor de 2 rears. nu alles speelt goed behalve als ik de motor aanzet komt er een licht fluitend geluid uit de luidsprekers dat meezoemt als ik gas geef. Is dit te wijten aan de aarding:ik heb nl 2 aardingen van de versterkers aangesloten op de bodem van mijn jeep of ligt dit aan het draadje dat dient als remote deze heb ik aan elkaar gemaakt om zo naar de radio verbinding te maken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2008 zingend geluid in de speakers dat hoger wordt bij gasgeven = alternator best een ontstoringscondensator over de alternator zetten. 1 microfarad moet volstaan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst June 23, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2008 zingend geluid in de speakers dat hoger wordt bij gasgeven = alternatorbest een ontstoringscondensator over de alternator zetten. 1 microfarad moet volstaan Hallo Frans, Waar haal ik zo een ding? ligt dus niet aan de aarding? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2008 Nee, de aarding zorgt enkel voor het goede transport van de stroom doorheen de versterkers. Als die aarding goed is, speelt de versterker ook goed. Maar die 'whining' sound die meekomt, wordt door de alternator gegenereerd. Een alternator levert in feite wisselstroom die achteraf gelijkgericht wordt en afgevlakt tot 13.8 volt. De wisselstroom uit de alternator zelf is in de orde van 80-150 volt naargelang het toerental. Deze wisselstroom produceert een parasietstoring in het draadcircuit. De versterker pikt dit zwakke signaal op en versterkt het honderd maal, zodat je het door de speakers hoort. Stap gewoon een autohandel detailzaak binnen en vraag een ontstoringssetje voor je alternator. Meestal zit er wel uitleg bij hoe je het moet monteren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst June 23, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2008 Nee, de aarding zorgt enkel voor het goede transport van de stroom doorheen de versterkers.Als die aarding goed is, speelt de versterker ook goed. Maar die 'whining' sound die meekomt, wordt door de alternator gegenereerd. Een alternator levert in feite wisselstroom die achteraf gelijkgericht wordt en afgevlakt tot 13.8 volt. De wisselstroom uit de alternator zelf is in de orde van 80-150 volt naargelang het toerental. Deze wisselstroom produceert een parasietstoring in het draadcircuit. De versterker pikt dit zwakke signaal op en versterkt het honderd maal, zodat je het door de speakers hoort. Stap gewoon een autohandel detailzaak binnen en vraag een ontstoringssetje voor je alternator. Meestal zit er wel uitleg bij hoe je het moet monteren. Thankyouverymuch:B Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst June 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2008 het kan natuurl;ijk ook zijn dat de bedrading niet goed aangelegd is waardoor de boel gaat zingen bij gas geven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2008 het kan natuurl;ijk ook zijn dat de bedrading niet goed aangelegd is waardoor de boel gaat zingen bij gas geven. Lijkt me sterk... Een whining sound wijst op een variabele frequentie in de stroombron. Je zou al inventief moeten zijn met draden om dit na te bootsen... De beste test is: De fiche van de alternator lostrekken, en de jeep even starten en laten draaien gewoon op batterij. Dan heb je een puur chemische stroombron, perfecte DC Als het whinen verdwenen is dan, heb je meteen het bewijs dat het de alternator is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst June 23, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2008 Ik moet er wel bij vermelden dat ik de aarding verlegd heb van de ene versterker.van dan af heb ik het probleem. ???? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Stefan666 Geplaatst June 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2008 Moet niet uitmaken, de ene versterker/radio is ook gevoeliger er voor als de andere. Je kan er veilig van uitgaan, hoe beter de audio aparatuur, hoe meer je hoort. En, steken storingen ook eerder de kop op. De jeepjes veroorzaken vrij veel storingen op pro audio, Je wilt niet weten wat er hier allemaal aangepast is om het fatsoenlijk te laten draaien We hadden hier trouwens zelf het vermoeden dat de boordcomputer nogal eens wat rare geluidjes wil veroorzaken , maar .. Dat is wat ver gezocht op dit punt. Begin even met testen, even je dynamo afkoppelen. Is het geluid dan weg, condensator plaatsen zo dicht mogelijk bij je dynamo. Let goed op de + en - , die dingen kunnen hard knallen Je spreekt over een "draadje" van de aarding van de versterker, gouden regel.. altijd minimaal dezelfde dikte kabel gebruiken voor de aarding als de + kabel naar je versterker. sterkte Stefan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2008 Ik moet er wel bij vermelden dat ik de aarding verlegd heb Dat zeg je nu pas ! Probeer eens een rechtstreekse massa te leggen naar de accu. In combinatie met een ontstoorsetje zou dit toch al effect moeten hebben. Zelf massapunten maken is niet altijd optimaal, want je weet niet of het onderdeel waaraan je de kabel bevestigt, wel zelf voldoende massa heeft. Sommige delen zijn met kit gemonteerd, of sluiten niet goed aan bij de rest. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst June 24, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2008 Ok ik denk dat ik genoeg weet. dank aan allen;) Grts Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst June 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2008 uhhmmm.. als ik me er nog 1 keer mee mag bemoeien. Liggen de draden van de voeding en de boksen wel gescheiden??? dus voeding bij voorkeur langs de ene kant vd auto, draden boksen langs de andere kant. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst June 25, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2008 uhhmmm..als ik me er nog 1 keer mee mag bemoeien. Liggen de draden van de voeding en de boksen wel gescheiden??? dus voeding bij voorkeur langs de ene kant vd auto, draden boksen langs de andere kant. Wel, ik was al blij dat ik alles goed had aangesloten en er muziek uit kwam maar je hebt inderdaad gelijk : het is een beetje een warboel van draden en heb dus de kabels van voeding en kinchkabels bij elkaar gelegd. Ik zal nog maar eens alles uit elkaar halen en een andere aardingplaats zoeken. als dan de storingen aanhouden ga ik achter zo een ding voor de alternator. OP HOOP VAN ZEGE!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst June 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2008 ik zou als allereerste de draden van voeding en boksen eens scheiden en kijken wat er dan gebeurd succes en houd ons op de hoogte! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst June 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2008 ik zou als allereerste de draden van voeding en boksen eens scheiden en kijken wat er dan gebeurdsucces en houd ons op de hoogte! Mocht het alsnog storing geven (ik las volgens mij dat er een booster inzat) , dan kun je tussen de line-kabel een Grondloop isolator zetten , dan zal het probleem ook wel opgelost zijn. (prijs 9.95) we hebben ze op voorraad in mijn electronica shop www.boris.nl Input/Output: RCA vergulde connectoren Voorkomt ruis en storingen op de signaalkabel Frequentiebereik 20Hz - 35kHz Kabellengte 500mm Afmetingen 65 x 35mmØ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst June 26, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2008 ik zou als allereerste de draden van voeding en boksen eens scheiden en kijken wat er dan gebeurdsucces en houd ons op de hoogte! zal ik zeker doen:yes: grts Stijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst June 29, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2008 Vanaf 1 juli heb ik vakantie,zal er me nog 1 maal op toeleggen en zal jullie dan ook raporteren maar zoals ik al zei het kan even duren:unsure: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst July 13, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 13, 2008 Wel, het is me gelukt!(ga wel hout vasthouden) Heb de geschakelde voeding over het contactslot gelegd,gevolg:radio speelt enkel als het contact aan gezet word, geen storing op de boxen zowel stilstaand als rijdend. Let the goodtimes roll:B Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst July 13, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 13, 2008 Wel, het is me gelukt!(ga wel hout vasthouden)Heb de geschakelde voeding over het contactslot gelegd,gevolg:radio speelt enkel als het contact aan gezet word, geen storing op de boxen zowel stilstaand als rijdend. Let the goodtimes roll:B Denk je wel aan het Maximaal vermogen (Amp) wat over het contact slot mag. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Stefan666 Geplaatst July 14, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 14, 2008 Even om het verhaal ( en zeer correct ) van Jeepie duidelijker te maken, naar je Radio gaat 2x + en 1x - De geschakelde plus is alleen om een signaal naar de radio te geven dat ie aan moet gaan / zijn. De "normale" + < zeg maar de vaste draad van de accu => radio, die zal de spanning verwerken. "vrougah" werd er voor een noodoplossing ( als er geen geschakelde + in de auto eenvoudig te vinden was ) de geschakelde + én de constante + samen worden gevoegd op de radio. Voordeel, radio werkte.. Nadeel.. Radio gaan niet vanzelf aan/uit. Doe je het anderzom, de geschakelde én de constante + van de radio samenvoegen op de geschakelde draad van de auto, werkt de radio ook. ( zal z'n radio zender niet onthouden ) .. Maar, trekt ie al z'n stroom door het contactslot. "dat gaat niet goedkomen" Stefan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst July 14, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 14, 2008 Wat de radio nu doet is het volgende:je zet sleutelcontact aan, radio gaat spelen al naar gelang hoe de radio de laatste keer is uitgezet. daarmee bedoel ik als je het contact uitzet terwijl radio speelt slaat alles af wanneer je dus volgende keer je contact aanzet zal de radio ook beginnen spelen. Wanneer je met contact aan de radio volledig uitzet en daarna het contact afzet gaat na een 3tal seconden de radio een signaal geven dat hij de boel onthoud.maar dat is waarschijnlijk niet de hoofdzorg(radio is wel volledig onder controle wat aanzetten,afzetten betreft) maar wat de ampere is die over het contactslot gaat, mag joost weten:no: Wat de aarding betreft die heb ik weer een andere plaats gegeven en dat zal er ook wel tot toe gedragen hebben. Tot hiertoe kan ik weer lekker genieten van oorverdovend en loepzuiver geluid! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Stefan666 Geplaatst July 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 18, 2008 Dan zou het toch goed moeten zitten Heb je zonder enige vorm van garantie het zitten zoals het hoort Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst July 18, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 18, 2008 Dan zou het toch goed moeten zitten Heb je zonder enige vorm van garantie het zitten zoals het hoort Is jammer genoeg niet goed gekomen,ik ben er gelijk:wacko:van! Ga er nog maar eens schematje bijhalen en de geschakelde voeding terug rechtsstreeks aansluiten, aarding laat ik waar hij is(was vroeger goed dus)en de rest(een hele boel)leg ik apart(voeding en kinchkabels). Als ik dan nog enig probleem heb kijk ik voor zo een ding dat op de alternator moet erbij. Zoals ze zeggen :ph34r:wordt vervolgd! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
defsomeday Geplaatst July 18, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 18, 2008 Volgens mijn plannetje optie C;roodgeel(geschakeldecontinu voeding) naar geel(continu). Een simpele handeling met een wereld van verschil; HOOP IK TOT HIERTOE!! anders WORDT VERVOLGD!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.