Spring naar bijdragen

95 oct of 98oct


dwig
 Share

Recommended Posts

hallo iedereen ,

rij nu reeds een tijdje met mijn tj (ongeveer 2500 km) en stel volgende zaak vast : deze wagen rijdt niet graag bergop ( te Luik (Belgie) terug moeten schakelen naar derde !! versnelling om een weliswaar stevige helling op te geraken ). Ben ondertussen overgeschakeld naar 98 oct benzine , en ik heb de indruk dat de motor beter "trekt". Of de wagen nu beter berop zal rijden heb ik nog niet kunnen proberen . Ik heb hem trouwens vooral gekocht om te reizen , en , ja, goedkoop is dit niet als ik de benzine meter bekijk , ik verbruik ongeveer 10 à 11 liter op 100km. wat blijkbaar nog meevalt voor een Jeepke.

groetjes

dwig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik verbruik ongeveer 10 à 11 liter op 100km. wat blijkbaar nog meevalt voor een Jeepke.

...had ik dat maar. rolleyes.gif

Als het goed is rijdt ie op minimaal 91 octaan. Oftewel 91 of hoger... Aangezien 98 veel duurder is, zou ik 95 pakken.

Maar ik heb wel vaker gehoord dat sommige motoren beter lopen op 98, al zit dat ook meestal 'tussen de oren'.

Hetzelfde gaat nu ook op voor die 'V-power' marketing. Zit tussen de oren, een gewone auto kan daar echt niet ineens sneller van worden.

Maar het schaad niet, als je meent dat ie beter loopt: gewoon blijven gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by dwig@Oct 13 2004, 19:14

hallo iedereen ,

rij nu reeds een tijdje met mijn tj (ongeveer 2500 km) en stel volgende zaak vast : deze wagen rijdt niet graag bergop ( te Luik (Belgie) terug moeten schakelen naar derde !! versnelling om een weliswaar stevige helling op te geraken ). Ben ondertussen overgeschakeld naar 98 oct benzine , en ik heb de indruk dat de motor beter "trekt". Of de wagen nu beter berop zal rijden heb ik nog niet kunnen proberen . Ik heb hem trouwens vooral gekocht om te reizen , en , ja, goedkoop is dit niet als ik de benzine meter bekijk , ik verbruik ongeveer 10 à 11 liter op 100km. wat blijkbaar nog meevalt voor een Jeepke.

groetjes

dwig

<div align="right">

tja, das het nadeel van de 4bangers. het enige wat hier echt helpt is een transplantatie van ee i6 of v8. het gebruik valt echt goed mee, de meeste 4cyl gaan tegen de 15liter. 98 en 95 maakt niet echt een verschil. zoals kammel al zei is alles boven 91 goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by dwig@Oct 14 2004, 09:31

Maar ik heb wel vaker gehoord dat sommige motoren beter lopen op 98, al zit dat ook meestal 'tussen de oren'.

jawel , ik heb er ook aan gedacht , dat ik het me inbeeld , maar , ik rij ook nog met de motor(K1100rs) en die doet het toch merkelijk beter met de 98 oct.

groetjes

dwig

<div align="right">

Gewoon blijven gebruiken dus.

Ach ja, misschien zit het bij mij 'tussen de oren' ...omdat ik weet dat 98 duurder is. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben met mijn xj (4 liter 6 cyl) pas geleden overgestapt van euro 95 naar V-power. Het verbruik is van 1 : 5,8 naar 1 : (bijna) 7 gegaan. De meerprijs van deze benzine is dus goed terug te verdienen, plus vind ik dat mijn auto veel soepeler loopt. Of het extra pk's geeft?..................... geen idee.

Je kan het natuurlijk altijd een keer een andere benzine proberen en zo uit zoeken welk jou auto het liefst naar binnen slobbert.

Groetjes

Marc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Originally posted by marc van rossem@Oct 14 2004, 12:38

Ik ben met mijn xj (4 liter 6 cyl) pas geleden overgestapt van euro 95 naar V-power. Het verbruik is van 1 : 5,8 naar 1 : (bijna) 7 gegaan. De meerprijs van deze benzine is dus goed terug te verdienen, plus vind ik dat mijn auto veel soepeler loopt. Of het extra pk's geeft?..................... geen idee.

Je kan het natuurlijk altijd een keer een andere benzine proberen en zo uit zoeken welk jou auto het liefst naar binnen slobbert.

Groetjes

Marc

<div align="right">

Interessant.

Is dit verschil in verbruik geconstateerd bij DEZELFDE gebruiksomstandigheden?

En: is/heeft er óók geen aanpassing of onderhoud plaatsgevonden aan de motor en/of de electronica?

De berichten in de (vak-)pers over de gelukzaligheden van V-power zijn erg tegenstrijdig met elkaar. De ene techneut zegt dit en de andere dat....

Ben benieuwd....want als 'gewoon overstappen' voldoende is, is de hogere prijs dan gauw terugverdiend.

Greetz,

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over V-Power: Ik zit meer met een concurrent 'opgezadeld' wink.gif ...maar ik ben zoveel mogenlijk objectief.

Het eerste onafhankelijke serieuze onderzoek moet nog gemaakt worden.

Anekdote: ten tijde van het opheffen van de verkoop van 'Normaal' (octaan 91) was er veel commotie bij mensen die altijd Normaal tanken en niet zeker waren dat hun auto goed op 'Euro 95' kon rijden.

'Normaal' werd al maanden niet meer gemaakt en op het moment van opheffing van de verkoop van 'Normaal' reden die mensen al een héle tijd op 'Euro 95' omdat de vooraad 'Normaal' allang op was...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

95 of 98 octaan maakt niets uit. Deze motoren kunnen zelfs op 91 octaan rijden.

Het licht puur aan het vermogen van de 4 cylinders en de overbrenging van de bak.

Wat iets kan helpen is een K&N luchtfilter.

Ik heb die berg na Luik met mijn 2.5i Cherokee wel eens met een flinke caravan moeten nemen. Terug naar de 2e versnelling moest ik anders was ik er echt niet overheen gekomen.

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...