michel1972 Geplaatst March 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2008 Hallo allemaal, Gisteren een leuk dagje in Spaarnwoude gehad maar op d eterugweg merkte ik dat mijn dynamo niet aan het bijladen was. langzaam werd mijn accu leeggetrokken en toen ik in Rotterdam kwam deden de ruitenwissers al niks meer. Bij de accu hadden wij 9 volt gemeten en dat werd langzaam minder. Vandaag op de put gezet en bij het draaien van de motor roken wij een brandlucht. Bleek dat de bekabeling op de dynamo aan het schroeien was en de bout die de kabel aan de dynamo vastzet was roodgloeiend geworden. Zie foto met pijl waaraan de kabel vastzit op de dynamo. Wij gelijk alles uitgezet en de dynamo gedemonteerd. Dynamo is 3 weken oud dus ben ik naar de dealer gegaan. Daar aangekomen hebben ze de dynamo doorgemeten en alles was in orde. Hij was netjes aan het bijladen en gaf netjes zijn vermogen af. Dus de dynamo is in orde werd mij verteld. Dus ben ik begonnen met het controleren van de kabel die verbrand is. De kabel die aan de dynamo zit loopt via de zijkant van mijn motorkap zo naar boven naar mijn dashboord toe en verdwijnt dan daar. Weet iemand wat die kabel doet en waartoe hij dient? Dat is dus de kabl die op mijn dynamo zit. Zie witte pijl waar hij vastgeschroeft zit aan de dynamo. Mvg Michel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2008 Die kabel zou, meestal via een stekker naast je motorblok, naar het PDC ( die zwarte kast met zekeringen in de motorruimte) moeten lopen. De kabel is de hoofdkabel van de dynamo: Hiermee is de dynamo met de accu verbonden. Waarom is je dynamo vervangen? Zat de kabel wel goed vast? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst March 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2008 hey michel, effe off topic, ik heb er nog 1 liggen moet ik alleen even het adres veranderen!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst March 17, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2008 Die kabel zou, meestal via een stekker naast je motorblok, naar het PDC ( die zwarte kast met zekeringen in de motorruimte) moeten lopen.De kabel is de hoofdkabel van de dynamo: Hiermee is de dynamo met de accu verbonden. Waarom is je dynamo vervangen? Zat de kabel wel goed vast? De dynamo is vervangen omdat de lagers in de dynamo kapot waren. De stekker gaat inderdaad naar de zekeringenkast maar ik zie geen verbinding met de accu. Die kabel loopt dus niet naar mijn schutboord en zo mijn dashboord in? Mvg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst March 17, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2008 hey michel, effe off topic, ik heb er nog 1 liggen moet ik alleen even het adres veranderen!! Wat heb jij liggen Menno? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2008 Neen. In de PDC zitten 2 zekeringen aan die draad van de dynamo. Aan de andere kant van die zekeringen zit de pluskabel van de accu. Volg de plus van de accu maar eens, dan zul je zien dat die ook in die kast uitkomt. Mogelijk trouwens via een "omweg" langs de startmotor. Als de boel zo heet wordt, is dat meestal een overgangsweersand. ofwel: kabel/aansluiting was niet schoon tijdens het aansluiten, ofwel issie niet goed vastgezet. In die zwarte kap op de dynamo zit nog een moer. Als je die eraf haalt, kun je dat plastic zwarte kapje wegpakken. Daarna moet de bout nog steeds vast zitten! Zoniet zit er in de dynamo al iets fout/los. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst March 17, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2008 Neen.In de PDC zitten 2 zekeringen aan die draad van de dynamo. Aan de andere kant van die zekeringen zit de pluskabel van de accu. Volg de plus van de accu maar eens, dan zul je zien dat die ook in die kast uitkomt. Mogelijk trouwens via een "omweg" langs de startmotor. Als de boel zo heet wordt, is dat meestal een overgangsweersand. ofwel: kabel/aansluiting was niet schoon tijdens het aansluiten, ofwel issie niet goed vastgezet. In die zwarte kap op de dynamo zit nog een moer. Als je die eraf haalt, kun je dat plastic zwarte kapje wegpakken. Daarna moet de bout nog steeds vast zitten! Zoniet zit er in de dynamo al iets fout/los. Bout zat nog goed vast maar kan ook vanwege de hitte zijn geweest. Bout was namelijk vuurrood van de warmte toen wij het constateerden. De dynamo zit er nu ruim 3 weken op en deed het altijd goed. Ook de spanning is verschillend die wij meten. Dan 9 volt dan 12 volt dan 14 volt en dan weer 9 volt. Tevens is in het display van het dashboord komen te staan check engine. Ook is hij hoog stationair gaan lopen en sloeg hij soms over. Waar kan die sluiting zitten? De dynamo is gemeten en getest en deed het prima. Hoe moet ik het nu aanpakken? Zekeringen vervangen , relais vervangen en een nieuwe kabel trekken? Heb jij nog ideeen hierover? Mvg Michel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst March 19, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2008 Heb gisteen mijn dynamo terug gekregen en deze geinstalleerd. Hij doet het weer prima en laad ook weer prima bij. De accu is weer terug op zijn oude capaciteit en geeft weer ruim 13 volt af. Ik heb alleen een ander probleem. Het display blijft aangeven check engine check engine. Als ik hem reset via het contact of via de accupolen blijft hij dit probleem weergeven. Zojuist meegereden en nu blijkt ook nog dat de motor hapert bij gasgeven. Als ik in zijn 1 optrek dan stottert hij. Pas boven de 2500 a 3000 toeren stottert hij niet meer. Dit probleem heeft hij ook in zijn 2 enz bij lage toerentallen. Zodra je gas geeft bij lage toeren gaat hij stotterend rijden. Pas boven de 2500 toeren is het probleem weg en trekt hij vlot door. Weet iemand wat dit probleem kan zijn? Mvg Michel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 19, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2008 Misschien beter een apart topic voor maken? Maar intussen is het misschien handig om te proberen de foutcodes uit te lezen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst March 19, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2008 Hey Michel! Hoorde het net van Jeeped. Morgen ga je dus ook niet redden met de plaatwerker. Eventueel kan ik morgenavond bij je langsrijden met de OBD2-scanner? Alleen weet ik niet zeker of jouw Cherokee ('94?) wel een OBD2 heeft. Weet iemand dat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst March 19, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2008 Hey Michel!Hoorde het net van Jeeped. Morgen ga je dus ook niet redden met de plaatwerker. Eventueel kan ik morgenavond bij je langsrijden met de OBD2-scanner? Alleen weet ik niet zeker of jouw Cherokee ('94?) wel een OBD2 heeft. Weet iemand dat? Hoi Mike, Mijn cherokee is van 1993 en waar zou ik dat moet kunnen zien of hij een OBD2 heeft? Waar zou die moeten zitten dan dat uitleespunt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst March 19, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2008 Mogelijk weet iemand op dit forum het? Een OBD2 connector zit normaal onder je stuur bij het knieschot. Een brede stekker met 2 rijen pinnen en meestal een kapje erover. Rijdt ie eigenlijk nog wel? Anders kun je ff langsrijden bij de loods. Zo niet, dan moet ik even kijken of het morgenavond lukt; ik moet zelf ook e.e.a. aan mijn Jeep doen nml. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst March 19, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2008 een 93-er is volgens mij OBD (1). Mijn '94 ZJ is ook OBD. Ik heb een scanner die dat ook uitleest, maar zit in Amsterdam. Bij mij zit de stekker links van cde motor, zeg maar achter de oliefilter (als je voor de auto staat met je neus naar de auto toe). Kan nu even geen foto maken van de stekker, de auto is niet voor de deur. Kan zo wel even een foto maken van de contra stekker. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 19, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2008 OBD2 zit erin sinds 1996... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst March 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2008 obd2 is van af model 96 ow....pagina 2...... Wakker Beest Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.