Spring naar bijdragen

Achteras niet meer in lijn opzichte van chassis


Joop Stok
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Ik ben in het bezit van een YJ uit 1992.

Eerste eigenaar ( zelf uit Canada laten importeren in die tijd door de HAI )

Prachtige Jeep, echter ook de tand des tijds heeft aan het chassis gevreten.

Uit elkaar dus, stralen scoperen en poederen etc.

Gelijk de assen aangepakt en voorzien van de nodige hardware bij Maasbach.

Originele velgen voorzien van 31'' banden en carosserie op het chassis geplaatst met 1'' spacers ( body lift )

Hier begon het probleem : nadat de carosserie op het chassis gemonteerd was bleek dat de achteras ten opzichte van de carosserie 5 mm ( is 10mm naar één zijde ) uit lijn te staan. ( Een achtervelg/band staat dus te veel naar rechts )

Ik dacht dat door de bodylift de carosserie niet recht stond, echter bij alles nameten bleek óók zo te zijn ten opzichte van het chassis.

Voor de zekerheid de bladveren (origenele ) verwisseld rechts om links, dit bleek ook geen resultaat op te leveren.

Gisteren heb eens gekeken als ik trekspanning zet op één kant van de as wat er 'zou gebeuren. Resulaat goed, de as komt dan perfect onder één lijn met het chassis/carosserie. Echter de trackbar ( die ik nog 15 mm moet verlengen door de 1'' lift ) moet dan deze spanning er in houden en dat lijkt mij niet de bedoeling.

Wie heeft hier ervaring in en of een oplossing voor. Ik kom er even niet uit

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet, Joop

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Menno,

Ik heb een bodylift kit gemonteerd.

De trackbar is reeds los, dus daar ligt het niet aan.

Ik ben het trouwens niet met je standpunt eens dat een bodylift geen invloed heeft op de trackbar.

Dit is alleen het geval bij een suspensionlift. Immers de afstand tussen de Dana as en de carosserie wordt groter ( een inch ), aldus neemt dan ook de ( diagonale ) lengte toe van de trackbar toe en gezien dat deze een vaste lengte heeft tussen de as en het vaste bevestigingspunt aan de carosserie kom je dus ook lengte op je trackbar te kort.

Mmmmm een beetje technisch maar desalniettemin interessant.

Ik neem aan dat andere "slachtoffers"daar toch ook ervaring mee hebben.

Groetjes,

Joop

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Menno,

Ik heb een bodylift kit gemonteerd.

De trackbar is reeds los, dus daar ligt het niet aan.

Ik ben het trouwens niet met je standpunt eens dat een bodylift geen invloed heeft op de trackbar.

Dit is alleen het geval bij een suspensionlift. Immers de afstand tussen de Dana as en de carosserie wordt groter ( een inch ), aldus neemt dan ook de ( diagonale ) lengte toe van de trackbar toe en gezien dat deze een vaste lengte heeft tussen de as en het vaste bevestigingspunt aan de carosserie kom je dus ook lengte op je trackbar te kort.

Mmmmm een beetje technisch maar desalniettemin interessant.

Ik neem aan dat andere "slachtoffers"daar toch ook ervaring mee hebben.

Groetjes,

Joop

de trackbar zit vast aan het chassis, niet aan de carosserie. bij een bodylift is er geen enkele invloed op de lengte van de trackbar.

post-210-12873017943431_thumb.jpg

hier een foto van mijn YJ (1992) onderstel waar de carosserie vanaf is. de trackbar zie je duidelijk zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een trackbar houdt de as recht onder het chassis, dus een bodylift heeft geen enkele invloed op die hoek.

Dat hij er onderuit is en dat de as nog steeds niet netjes onder het chassis zit heeft waarschijnlijk alleen met de veren te maken.

*edit... LoL idem als hierboven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een bodylift heeft geen invloed op de trackbar..

de trackbar zit toch niet aan de body vast,maar aan t chassis en

daar verandert dus niks aan.

en om op t probleem terug tekomen..

zitten de U-bouten weer op de juiste plek??die zouden iets verschoven kunnen zijn

**zelfde reaktie als Kameel:blink::blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OT:

volgens mij kan het maar op een paar plekken zitten: Bushings en montage van de as op de veren.

Ik neem aan dat de as pas op de veren is vastgezet nadat de veren aan het chassis afgemonteerd waren? Zoniet bouw je spanningen in.

Overigens moet je de bushings van de veren pas helemaal op spanning aandraaien, wanneer de auto op z'n wielen staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...