Spring naar bijdragen

Jeep gekocht en nu al vragen


Petje
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Na lang zoeken hebben we vandaag een Jeep gekocht. :):D:D

De reden dat we wat hebben moeten zoeken is omdat we een toch wel een redelijk jonge Jeep wilde kopen, en er moest LPG (G3) inzitten omdat we toch een 20 Kkm per jaar rijden. Ook hebben we nog lang getwijfeld of het een Cherokee of een Grand Cherokee zou worden.

Maar na lang wikken en wegen is het toch een Cherokee geworden :D.

De auto is van 2001 en ziet er zeer goed uit. Heeft wel 213 Kkm gereden, maar dat moet voor dat motortje geen probleem zijn.

Ik weet dat jullie foto's willen zien, maar ik was vandaag zo in mijn nopjes dat ik alleen maar wilde rijden:wub:. Heb er dus nog geen foto's van gemaakt. Wel heb ik een foto van de garage waar hij te koop stond. Ik zal proberen om deze te plaatsen.

Helaas dat er bij de auto geen onderhouds papieren en owners manual aanwezig waren. Deze wil ik nu gaan bestellen. Ik heb het Haynes Repair Manual al in bestelling staan bij 'cherokeeparts' (hij is van 27 Jan. tot 11 Feb off-road in the USA) en het owners manual wil ik gaan bestellen bij Jeep (via tweddle). Mede omdat ik geen boekwerken heb, heb ik al een aantal vragen:

1. Buiten het Haynes Repair Manual is er ook nog een Chilton's Repair Manual. Welk manual kun je eigenlijk het beste gebruiken?

2. Op dit forum worden er een aantal links aangeboden voor de diverse jaren van de Cherokee XJ (zie thread http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=3170&highlight=Service+Manual). Helaas de link welke ik nodig heb (2000 FSM) werkt niet. Heeft iemand nog een werkende link of eventueel een kopie van deze zip file?

3. Mocht er iemand zijn die een digitale versie van het owners manual heeft, houdt ik mij graag aanbevolen.

4. Toen we vanmiddag na een langere rit bij de stoplichten moesten stoppen lichte het lampje 'check cauge' op. Verwijst dit naar een te laag vloeistof nivo, en zo ja welk (koelvloeistof vermoed ik).

Nou sorry dat ik zo met de deur in huis val met zoveel vragen, maar naarmate meer evaring met deze Jeep hoop ik na een geruime tijd natuurlijk ook ander mede-Jeepers te kunnen helpen:yes:

Groetjes,

Patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'k heb die 2000 FSM... tis een pdfje van 2100 pagina's en 57Mb:rolleyes:

Check gauges betekent, controleer je metertjes...... een afwijkende waarde of een brandend lichtje misschien. Werken alle waarschuwingslampjes wel? Bij mij waren er 5 van de 16 kapot.

Welkom en feli met je XJ

CHECK GAUGES LAMP

The check gauges lamp gives an indication when

certain gauges reflect a condition requiring immediate

attention. The lamp is turned on by the instrument

cluster circuitry for about three seconds after

the ignition switch is turned to the On position as a

bulb test. After the bulb test, the lamp is controlled

by the instrument cluster circuitry based upon gauge

data messages received from the Powertrain Control

Module (PCM) on the Chrysler Collision Detection

(CCD) data bus.

The PCM uses several inputs to decide what gauge

data messages are required. The PCM then sends the

proper message to the instrument cluster on the

CCD data bus. The gauge data messages for which

the instrument cluster is programmed to turn on the

check gauges lamp are:

Engine coolant temperature is high or critical

Engine oil pressure is low

Charging system failure

System voltage is high.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'k heb die 2000 FSM... tis een pdfje van 2100 pagina's en 57Mb:rolleyes:

Check gauges betekent, controleer je metertjes...... een afwijkende waarde of een brandend lichtje misschien. Werken alle waarschuwingslampjes wel? Bij mij waren er 5 van de 16 kapot.

Welkom en feli met je XJ

Dank je voor je antwoord.

Ik dacht dat het Haynes boek een FSM was maar dit zijn dus 2 afzonderlijke boeken :(:lol:

Zou je me die FSM kunnen toesturen (Patrick@geesterstreet.com)?

57 Mb is geen probleem want ik heb een eigen mail server.

Als dat niet zou lukken dan kun je hem ook nog op m'n FTP server zetten.

Alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik eerdaags toch even langs een Jeep garage ga om de oliedruk te meten.

Het metertje van de olie druk zwiebert een beetje op en neer.

Bij stationair zit hij net achter het eerste kleine streepje. Soms, bij het wachten van het stoplicht, dan valt hij helemaal terug en gaat het lampje "check gauges" branden (wel allemaal bij stationair toerental).

Bij normaal rijden (tussen 2000 - 3000 toeren) dan staat de meter op ca 3 bar of net iets eronder. Is dit te laag?

Heb wel gelezen dat het metertje niet heel erg nauwkeurig is maar ik ben wel allergies voor waarschuwings lampjes, zeker als het de oliedruk betreft :P

Kan ook goed zijn dat de oliedruk sensor/zender wat versleten is en dus slechte waardes terug geeft.

Heeft er iemand hetzelfde verschijnsel gehad?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thnx voor de replies.

Oliepijl houd ik zeker goed in de gaten. Zeker omdat de auto voor mij nieuw is (nu 2e week) en ik een gevoel wil krijgen wat het verbruik doet (olie/koelvloeistof etc.).

De connector naar de druk sensor heb ik ingespoten met contact spray maar dit heeft niet geholpen.

De lengte van de pijlstok heb ik niet gemeten. Dit zal ik morgen eens doen. Staat de correcte lengte van de pijlstok in het FSM?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren was het echt te gek.

Het had ongeveer 6~8 graden gevroren en bij het starten klonk de motor als een oude locomotief. De olie druk meter ging van 0 naar 3 en weer terug. Ook na een 500 meter rijden bleven de kleppen tikken. Toen maar heel rustig terug gereden en de druk meter goed in de gate gehouden.:no:

s'middags meteen de olie en het filter ververst met 10W40 half syntheet. De oude olie was pikzwart (terwijl de motor op LPG loopt). Dus ik denk dat het al een lange tijd geleden was dat er nieuwe olie opgezet was.

Vanmorgen met starten, geen centje pijn. Motortje liep als een zonnetje en bijna geen klep horen tikken.

Wel valt de oliedruk meter nog terug naar 0 bij stationair toerental als de motor warm is. Maar volgens de garage (die de comp. heeft uitgelezen) was de sensor niet goed meer. Deze wordt dus ook eerdaags vervangen.

Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deden alle cylinders wel mee dan gisteren? Ik heb dat ook elke maandagochtend. Na een weekend niet gereden te hebben loopt mijn 2.5 XJ steevast maar op 3 pitten. Na een paar honderd meter komt de 4e er pas bij.

Zal wel niet zo best voor de motor zijn.

Ik had toch wel het idee dat alle cylinders meeliepen. Het was wel een orkest van kleppen en stoters. Was zeker ook te wijten omdat het gevroren had.

Moet wel zeggen dat ik de voorkant (de motor) vannacht onder de carport dicht tegen de garage had staan. Dus iets beter beschut tegen de vorst.

Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Nieuwe olie druk zender vandaag gemonteerd.

Is wel een priegel werk (Gas verdamper zit ervoor), maar met kleine slagen kreeg ik hem er toch ingedraaid.

Even goed warm gereden maar het lampje "Check Gauges" gaat niet meer branden, en de meter slaan nu niet meer terug naar 0.

Topic mag van mij slotje op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Petje waar heb je die meter besteld (en hoeveel betaald) want ik heb namelijk excact hetzelfde probleem met de meter [druk valt weg bij wachten voor stoplicht en als ik gas geef dan gaat ie weer iets omhoog] bij normaal rijden geen probleem.

(Ten Hoven Autoparts) had kon m niet leveren..Hier heb ik wel mijn radiator besteld en vervangen onlangs..

Garage rekent 120 euro voor sensor en vervangen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Petje waar heb je die meter besteld (en hoeveel betaald) want ik heb namelijk excact hetzelfde probleem met de meter [druk valt weg bij wachten voor stoplicht en als ik gas geef dan gaat ie weer iets omhoog] bij normaal rijden geen probleem.

(Ten Hoven Autoparts) had kon m niet leveren..Hier heb ik wel mijn radiator besteld en vervangen onlangs..

Garage rekent 120 euro voor sensor en vervangen...

Hoi Rens,

Ik heb destijds de zender via de verkoper gekregen. Weet zo niet waar hij die besteld had. Moet zeggen dat na verloop van tijd de meter toch weer terug ging vallen naar 0 (ondanks de nieuwe zender).

Heb onlangs de auto weer een beurt gegeven en SLIK toegevoegd aan de motorolie. Dit heeft wel veel geholpen. Olie druk zit nu bij koude motor over de helft (3 in mijn geval). Bij warme motor bij ongeveer 2500 toeren 1 streepje voor de 3.

Wat ook wel helpt is om het oliepeil scherp in de gaten te houden en aan te vullen tot aan het max (of iets voor het max streepje). Hierdoor wordt de algemene oliedruk ook wat hoger waardoor de meter niet zo vaak meer terugvalt.

Succes,

Patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...