Spring naar bijdragen

Steekassen


6 in-line
 Share

Recommended Posts

Beste JP'rs,

Ik heb weer even een vraag, hebben ervaring met onderstaand verhaal?

Ik ben er enige jaren geleden - toevallig - achter gekomen dat mijn steekassen enigszins heen en weer kunnen worden bewogen (axiaal).

Als ik de auto rustig en schuin over een bult rij, dan hoor ik vanuit de wielkasten een soort donker geluid. Klinkt als een binnensmonds KLOK-KLOK :wub: (niet te verwarren met KLUK-KLUK van PIPO).

Als je de auto flink heen en weer trekt aan de dakrail (bij stilstand) dan hoor je het ook. Idem als de auto op de bok staat en ik het wiel heen en weer trekt ......., alsof je het wiel incl. steekas gewoon uit het diff. zou kunnen trekken.

Ik heb wel eens een aantal topics voorbij zien komen waarin werd aangegeven dat je dan de achteras beter kunt reviseren.

Ik hoop dat dat nog niet het geval is en dat een paar nieuwe lagers afdoende zijn.

Kan ik mogelijk gelijk met de achterveren een bestelling plaatsen voor een aantal lagers bij 4WD.

Hoe staan jullie hier tegenover?

Oh ja, niet te vergeten:

- '97;

- 6 cil.;

- 4 ltr.;

- aut.;

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, mijn jeep heeft ook al jaren een axiale speling (100.000 km totaal nu 250.000). Maar in jouw geval, waar praten we over. Hoeveel milimeter?

2,5 mm per wiel is bij mij nog akseptabel. Echter als je vreemde geluiden gaat horen bij het nemen van bochten, dan is er meer aan de hand. Enfin je kan op dit forum genoeg aanspraak krijgen.:wacko:

PS meestal is er speling op steekassen bij de C clips.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een update van mijn JEEP en het 'klokken'.

Je hoort het alleen als de auto schuin over een heuveltje of oneffenheid rijdt en dat dan vervolgens de carrosserie heen en weer wordt geschud (of rolt van links naar rechts).

Bochten nemen e.d. geen probleem.

Wat is een C-clip?

Is het normaal dat er speling zit op de assen?

Hebben jullie ook zo'n klol-klok geluid (over aanspraak gesproken kan het haast niet anders)??

Kan ik dit verhelpen door nieuwe lagers te plaatsen??

Ik geloof dat de speling ongeveer 3mm betreft (schatting).

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zijn de koppen van je steekassen die versleten zijn.

Binnen in je differentieel zitten je steekassen tegen een as aangeklemt. De steekassen zelf worden op hun plaats gehouden door de c-clip (deze voorokomt dat je steekas naar buiten kan komen)

Op onderstaande foto zie je de as die normaal in de diff kooi zit bovenuit steken. Door de loop der tijd (en km's) slijten de uiteinden van je steekassen doordat ze tegen deze as aanlopen.

d35bc-4.jpg

Wat je kunt doen:

- Je steekassen oplassen en afdraaien tot de juiste dikte.

- Nieuwe steekassen monteren.

Het makkelijkst is om je diff een keer open te maken en dan te kijken wat er binnenin gebeurt als je je as axiaal heen en weer juttert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Ab & Mav,

Bedankt voor jullie uitleg en duidelijke bijlagen :P.

Als ik het goed heb begrepen en gezien, zijn door de jaren heen letterlijk de steekassen een kopje kleiner gemaakt door het aanlopen tegen die ronde staaf in het midden!??

Behalve dat ik er al geruime tijd mee rij en mij steeds vaker de vraag heb gesteld wat het is en er vervolgens wat aan te gaan doen.

Ik weet nu dan waar het vandaan komt....., geen lagers dus. De assen worden stelselmatig ingekort.

Maar ......, kan het kwaad om door te rijden met KLOK-KLOK :lol:???

Hartelijke groet weer,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar ......, kan het kwaad om door te rijden met KLOK-KLOK :wacko:???

In ieder geval kan het kwaad bij de APK, een as met opsluiting in het differentieel mag een maximale axiale speling hebben van 1.5 mm.

Overmatige speling zal extra slijtage in de hand werken dus ik zou er wel iets aan doen voor er echt iets afbreekt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt JEEPEE,

Nog een vraag....., voor de duidelijkheid.

MAV heeft het over 'oplassen' van de steekassen en daarna afdraaien tot de juiste dikte.

Dat snap ik niet want als ik het goed lees worden de assen toch een stukje minder lang i.p.v. minder dik??

Bedoelt MAV mogelijk dat je op de kop van de steekassen een 'rups' moet leggen en deze afvijlen tot de juiste lengte en dan weer laten aansluiten tot de stalen as in het midden van het diff.?

Weet je..., ik vind het zo'n raar idee dat de steekassen tegen een as draaien.

Ik zie het wel op de bijlagen van Ab en MAV, ...ziet er niet logisch uit.

Maar ja, het zal wel zo horen.

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...