Ape Geplaatst January 5, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2008 95 is ook goed hoor... In de USA hebben ze zelfs geen octane 95 maar maximum 93... USA enkel alleen maar 87, 89, 91 en 93. De octaankwaliteit is een waarde voor de weerstand die het benzine-lucht-mengsel biedt tegen spontane ontbranding. Hoe hoger deze waarde hoe hoger de zelfontbrandingstemperatuur. Dit is belangrijk omdat het benzine-lucht mengsel ontstoken dient te worden door het vonken van de bougie en niet uit zichzelf mag ontbranden. Gebeurt dat wel dan leidt dat tot het zgn. detoneren waarbij de vlamfronten vanuit verschillende ontstekingskernen binnen de cilinder op elkaar botsen onder de productie van een tikkend geluid. Uiteindelijk leidt dat tot oververhitting en het kan schade veroorzaken aan de motor. De octaankwaliteit van benzine wordt uitgedrukt middels twee octaangetallen aangeduid met MON (Motor Octane Number) en RON (Research Octane Number). Beide zeggen iets over de ontstekingskwaliteit gemeten onder verschillende motorbelasting. De RON-waarde is doorgaans 8 tot 10 punten hoger dan de MON-waarde. In Europa zijn we gewend alleen de RON-waarde aan te geven en we spreken over 95, 98 of zelfs 100 octaan. In Noord Amerika wordt het gemiddelde van RON en MON weergegeven. Zo zal onze Euro 95 benzine met een MON-aarde van 85 in Amerika de aanduiding 90 octaan krijgen. De verschillen lijken dus groter dan ze in werkelijkheid zijn. De Europese auto zal daar naar de 87 of 93 octaanpomp worden verwezen en behoeft dus geen andere afstelling. De Amerikaanse auto’s met de veelal grote cilinderinhoud in combinatie met de mildere Amerikaanse rijcondities zijn doorgaans tevreden met de 87 kwaliteit, welke het meeste lijkt op de vroeger ook in Nederland en nu in Duitsland nog verkrijgbare Normaal (91 RON) kwaliteit. In de praktijk praten Amerikanen alleen over Regular (87 octane) en Premium (93 octane). De 5.9L van Hi-Jack heeft door de hogere compressie Premium nodig, dus de Nederlandse superbenzine 98 RON. Greetz, Ape P.s. Autogas heeft ten opzichte van benzine een hoger octaangetal. Dit bedraagt meer dan 100 RON. De weerstand tegen zelfontbranding bij hogere compressies is dus nog beter gewaarborgd. Dit hogere octaangetal betekent in de praktijk dat autogas gelijkmatiger tot ontbranding komt. Daarom ook rijden de 4.7 H.O. en de 5.9 zo goed op LPG. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
special gold limited edit Geplaatst January 5, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2008 ik heb een gc4 l gehad en reed stadsgebruik op benzine 1 op 5 nu een gc 5.9 en rijd 1 op 4.5 stadsgebruik dit is uitgerekend met gereden km en niet met boord comp wan die is optimistischer. maar waar het om gaat wanneer ik hem start kijk ik nooit :wacko:maar altijd:D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
WJ-Theo Geplaatst January 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2008 tsssss.Gewoon de V8 EN een wrangler , dan heb je pas fun SLUIT IK ME HELEMAAL BIJ AAN !!! Voor op de weg EN in het terrein de WJ Voor in het terrein EN op de weg de YJ YES YES YES Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeanhup Geplaatst January 13, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2008 Ik heb zelf gekozen voor een ZJ 4.0 liter omdat die motoren goed doorontwikkeld en onverwoestbaar schijnen te zijn. Ik rijdt 30.000 km per jaar met m'n Jeep en dan maakt betrouwbaarheid en verbruik wel degelijk een verschil. Op LPG haal ik een verbruik van tussen de 1:4,5 (alleen maar stad) en 1:6,5 (alleen snelweg). Valt dus best mee. Ik vind de 4.0 ook snel zat voor een SUV/terreinwagen met een relatief beroerde wegligging en wat vaag stuurgedrag (in vergelijking met de meeste moderne europese SUV's). Het verschil met de 5.2 is trouwens niet zo groot qua prestaties. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Libero Geplaatst March 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2008 Zoek een mooie strakke 5,9 op LPG g3 Die is echt bruut Ik rij 1 op 5 op LPG G3 en betaal 115 euro per maand wegenbelasting circa 25 tot 30 euro meer als benzine ...dus na 1 tankbeurt is dat verschil al "terugverdient" 5,9 hebben een mooiere kleur stelling daar zit geen goud e.d. op maar zilver ....ook is het model iets luxer. succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst March 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2008 leuk al die verbruikscijfers, iets goedkoper kwa verbruik die 4.0 (heb ik zelf ook rijd en trekt perfect)iets goedkoper kwa wegenbelasting en verzekering, maar waar je hier iets bespaard ben je voor het 10 voudige kwijt aan "onderhoud" als je een jeep koopt waar je van alles aan moet gaan doen. ikzelf zou nu (na ervaringen rijker) een jeep zoeken met bv nieuwe visco, goed werkende airco, aandrijving etc als je hier iets aan (moet) laten doen ben je het meervoudige kwijt !!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst March 26, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2008 valt al met al ook wel mee... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.