Spring naar bijdragen

4.0 of 5.2 of toch de 5.9


Recommended Posts

95 is ook goed hoor... In de USA hebben ze zelfs geen octane 95 maar maximum 93... USA enkel alleen maar 87, 89, 91 en 93.

De octaankwaliteit is een waarde voor de weerstand die het benzine-lucht-mengsel biedt tegen spontane ontbranding. Hoe hoger deze waarde hoe hoger de zelfontbrandingstemperatuur. Dit is belangrijk omdat het benzine-lucht mengsel ontstoken dient te worden door het vonken van de bougie en niet uit zichzelf mag ontbranden. Gebeurt dat wel dan leidt dat tot het zgn. detoneren waarbij de vlamfronten vanuit verschillende ontstekingskernen binnen de cilinder op elkaar botsen onder de productie van een tikkend geluid. Uiteindelijk leidt dat tot oververhitting en het kan schade veroorzaken aan de motor.

De octaankwaliteit van benzine wordt uitgedrukt middels twee octaangetallen aangeduid met MON (Motor Octane Number) en RON (Research Octane Number). Beide zeggen iets over de ontstekingskwaliteit gemeten onder verschillende motorbelasting. De RON-waarde is doorgaans 8 tot 10 punten hoger dan de MON-waarde.

In Europa zijn we gewend alleen de RON-waarde aan te geven en we spreken over 95, 98 of zelfs 100 octaan. In Noord Amerika wordt het gemiddelde van RON en MON weergegeven. Zo zal onze Euro 95 benzine met een MON-aarde van 85 in Amerika de aanduiding 90 octaan krijgen. De verschillen lijken dus groter dan ze in werkelijkheid zijn. De Europese auto zal daar naar de 87 of 93 octaanpomp worden verwezen en behoeft dus geen andere afstelling. De Amerikaanse auto’s met de veelal grote cilinderinhoud in combinatie met de mildere Amerikaanse rijcondities zijn doorgaans tevreden met de 87 kwaliteit, welke het meeste lijkt op de vroeger ook in Nederland en nu in Duitsland nog verkrijgbare Normaal (91 RON) kwaliteit.

In de praktijk praten Amerikanen alleen over Regular (87 octane) en Premium (93 octane). De 5.9L van Hi-Jack heeft door de hogere compressie Premium nodig, dus de Nederlandse superbenzine 98 RON.

Greetz,

Ape

P.s. Autogas heeft ten opzichte van benzine een hoger octaangetal. Dit bedraagt meer dan 100 RON. De weerstand tegen zelfontbranding bij hogere compressies is dus nog beter gewaarborgd. Dit hogere octaangetal betekent in de praktijk dat autogas gelijkmatiger tot ontbranding komt. Daarom ook rijden de 4.7 H.O. en de 5.9 zo goed op LPG.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb een gc4 l gehad en reed stadsgebruik op benzine 1 op 5 nu een gc 5.9 en rijd 1 op 4.5 stadsgebruik dit is uitgerekend met gereden km en niet met boord comp wan die is optimistischer.

maar waar het om gaat wanneer ik hem start kijk ik nooit :wacko:maar altijd:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf gekozen voor een ZJ 4.0 liter omdat die motoren goed doorontwikkeld en onverwoestbaar schijnen te zijn. Ik rijdt 30.000 km per jaar met m'n Jeep en dan maakt betrouwbaarheid en verbruik wel degelijk een verschil. Op LPG haal ik een verbruik van tussen de 1:4,5 (alleen maar stad) en 1:6,5 (alleen snelweg). Valt dus best mee.

Ik vind de 4.0 ook snel zat voor een SUV/terreinwagen met een relatief beroerde wegligging en wat vaag stuurgedrag (in vergelijking met de meeste moderne europese SUV's). Het verschil met de 5.2 is trouwens niet zo groot qua prestaties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Zoek een mooie strakke 5,9 op LPG g3

Die is echt bruut

Ik rij 1 op 5 op LPG G3 en betaal 115 euro per maand wegenbelasting circa 25 tot 30 euro meer als benzine ...dus na 1 tankbeurt is dat verschil al "terugverdient"

5,9 hebben een mooiere kleur stelling daar zit geen goud e.d. op maar zilver ....ook is het model iets luxer.

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

leuk al die verbruikscijfers, iets goedkoper kwa verbruik die 4.0 (heb ik zelf ook rijd en trekt perfect)iets goedkoper kwa wegenbelasting en verzekering, maar waar je hier iets bespaard ben je voor het 10 voudige kwijt aan "onderhoud" als je een jeep koopt waar je van alles aan moet gaan doen.

ikzelf zou nu (na ervaringen rijker) een jeep zoeken met bv nieuwe visco, goed werkende airco, aandrijving etc als je hier iets aan (moet) laten doen

ben je het meervoudige kwijt !!! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...