Spring naar bijdragen

grand cherokee 5.9


Recommended Posts

Originally posted by Erik van Faassen@Sep 3 2004, 01:15

Wie kan mij vertellen waarom de 5.2 grand cherokees over het algemeen duurder zijn dan de 5.9. Als je op verschillende sites kijkt, vragen garages meer voor een 5.2 dan voor een 5.9 van hetzelfde bouwjaar. Wie weet het?

<div align="right">

Erik,

Weet je dat zeker? immers de 5.9 is alleen voor 1998 geproduceerd en was destijds aanzienlijk duurder.

Volgens mij is het eerder omgekeerd, of jouw constatering berust op een toeval.

Succes met zoeken.

HB Cherokee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoel natuurlijk tweedehands. Ga maar eens naar autotrader of autotrack of autoonline. Geen toeval zou ik zeggen. Misschien heeft het te maken met de huidige benzineprijzen. In een 5.9 moet superplus en in een 5.2 euro 95. Ook zal misschien een 5.2 aanzienlijk zuiniger zijn in verbruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Erik,

Ik vraag me toch af of je wel bij de goeie opticien zit, want de 5,2 is tot

1998 geleverd. Hierna is de 5,9 gekomen welke tot 2000 is gebruikt.

De 5,9 had aanzienlijk meer vermogen, maar met het veranderen van

model in 2000 zijn ze overgegaan naar de nieuwe 4,7 L die tot nog toe

gebruikt wordt.

Dat de 5,2 L duurder is dan de 5,9 op de tweedehands markt lijkt mij

dan ivm bouwjaren erg onwaarschijnlijk. happy.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by gert de boer@Sep 4 2004, 19:08

Hee Erik,

Ik vraag me toch af of je wel bij de goeie opticien zit, want de 5,2 is tot

1998 geleverd. Hierna is de 5,9 gekomen welke tot 2000 is gebruikt.

De 5,9 had aanzienlijk meer vermogen, maar met het veranderen van

model in 2000 zijn ze overgegaan naar de nieuwe 4,7 L die tot nog toe

gebruikt wordt.

Dat de 5,2 L duurder is dan de 5,9 op de tweedehands markt lijkt mij

dan ivm bouwjaren erg onwaarschijnlijk. happy.gif <div align="right">

Toch even het een en ander op nageslagen.

De 5.2 is geleverd tot mei 1999.

De 5.9 is geleverd van nov. 1997 tot mei 1999.

De 4.7 is geleverd vanaf mei 1999

Aanzienlijk meer vermogen valt ook wel mee:

5216 cm3 max. vermogen 155 kW (211 pk) bij 4300 tpm

max. koppel 400 Nm bij 3000tpm

5899 cm3 max. vermogen 177 kW (237 pk) bij 4050tpm

max. koppel Nm 472 Nm bij 3050tpm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by gert de boer@Sep 4 2004, 22:02

211 of 237  hmmm,  lijkt me in beide gevallen toch ruim voldoende ogdak biggrin.gif   biggrin.gif <div align="right">

Is inderdaad ruim voldoende gezien de brandstof consumptie.

En laten we het maar op een misverstand houden en gezellig verder gaan. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, wat mij is opgevallen (ff bemoeien is altijd leuk) is dat de prijsverschillen tussen GC's uit eenzelfde bouwjaar vooral aan de km-standen liggen en minder aan het type V8.

Dus kan ik daar uit concluderen dat de 'goedkopere' GC's gewoon meer km hebben gelopen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

211 of 237 hmmm, lijkt me in beide gevallen toch ruim voldoende ogdak    biggrin.gif   biggrin.gif

Verschil valt idd erg mee....

Alleen dat koppel.... 400Nm tegen 472Nm.... Da's dus bijna 20% meer! ohmy.gif

Raar dus dat een 5.9 goedkoper in de markt ligt.... Of zal het een psychologisch effect op ons Nederlanders hebben? Op de site van autoweek las ik n.l. dat een 5.9 gemiddeld ongeveer 2,2 liter per 100km meer verbruikt.... binnen de kom zelfs 5 liter!!!

't Zal me niet verbazen dat het verbruik de oorzaak is!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Sep 5 2004, 01:37

Verschil valt idd erg mee....

Alleen dat koppel....  400Nm tegen 472Nm....  Da's dus bijna 20% meer! ohmy.gif

Raar dus dat een 5.9 goedkoper in de markt ligt.... Of zal het een psychologisch effect op ons Nederlanders hebben? Op de site van autoweek las ik n.l. dat een 5.9 gemiddeld ongeveer 2,2 liter per 100km meer verbruikt.... binnen de kom zelfs 5 liter!!!

't Zal me niet verbazen dat het verbruik de oorzaak is!

<div align="right">

Toch nog één toevoeging aan deze discussie, aangezien ik zelf een 5.9 bestuur keek ik met verbazing naar deze vraag c.q. opmerking.

Ik heb intussen ook autotrader er op nageslagen en constateer géén verandering

in prijzen, voor een "goede" 5.9 moet je nog steeds flink in de buidel tasten.

Je moet natuurlijk niet alleen naar die vraagprijzen kijken kilometerstand en

gebruik (beschadigingen van b.v. terreinrijden!) spelen ook een grote rol.

Zoals gezegd er zit véél kaf onder het koren!

Wat betreft het benzineverbuik, dit zit natuurlijk óók in 't rechtervoetje.

Een 5.9 leent zich goed voor redelijk scheurwerk, dan vliegt het verbruik omhoog.

Maar 1 op 8 is ook goed mogelijk, ik denk dat de verschillen in verbruik in de praktijk niet zo uiteen lopen tussen een 5.2 en een 5.9.

Groeten aan iedereen!

HB Cherokee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, eindelijk een gebruiker van een 5.9. Hoe bevalt de auto? Hoelang heeft u de auto? Hoelang hebt u deze auto. Waar moet je op letten bij de aankoop. Ze verschillen inderdaad in prijs: vanaf zo'n 13500 euro tot zo'n 22000 euro. Kun je dit soort auto's beter bij de dealer kopen of kan zo'n universele garage ook betrouwbaar zijn. Genoeg vragen dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Erik van Faassen@Sep 8 2004, 00:50

Zo, eindelijk een gebruiker van een 5.9. Hoe bevalt de auto? Hoelang heeft u de auto? Hoelang hebt u deze auto. Waar moet je op letten bij de aankoop. Ze verschillen inderdaad in prijs: vanaf zo'n 13500 euro tot zo'n 22000 euro. Kun je dit soort auto's beter bij de dealer kopen of kan zo'n universele garage ook betrouwbaar zijn. Genoeg vragen dus.

<div align="right">

Beste Erik,

Had even geen tijd om te antw. business comes first! ik heb deze auto sinds augustus 2002 in bezit.

Bij aankoop moet je goed luisteren of er geen vreemde geluiden in de aandrijflijn

zitten m.n. de achterste maar ook de voorste cardan/differentieel zijn gevoelig en

reparatie hieraan is red. kostbaar, verder moet hij rustig en vloeiend schakelen.

Let ook op eventuele lekkages rondom het motorblok, uiteraard moet de motor

netjes en rustig draaien.

Bij een dealer kopen is uiteraard duurder, wel heb je dan een degelijke garantie.

Ik heb de mijne via E&G cars gekocht, deze mensen importeren regelmatig jeeps

uit Duitsland netjes verzorgd incl. onderhoudshistorie (ook niet onbelangrijk!)

Mocht je verder nog vragen hebben, aarzel niet en schrijf!

Succes met je eventuele aankoop.

HB Cherokee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rijd sinds kort ook met een 5.9 en kan HBCherokee beamen. De 5.9 vraagt gewoon om het gaspedaal stevig in te drukken en dat kost wat. Hoogste verbruik wat de boordcomputer ooit heeft aangegeven was in het zand met de lage gearing bijna vol gas geven ( > 3500 RPM ) Hij gaf toen 65 liter 100/km aan , maar normaliter doe je dat zo ontzettend weinig. Op de snelweg is het zo'n 8-10 liter/100 km . In de stad is het weer inleveren door de vele stoplichten.

Het blijft natuurlijk kicken als je aan een stoplichtweer eens BMW 500 serie het snot voor de ogen rijdt smile.gif

Ik denk trouwens dat de meeste 5.2 en 5.9 rijders het brandstof verbruik niet als een selectie criteria bij de aanschaf gebruikt hebben. Voor mij persoonlijk gaf het vermogen en eerdere ervaringen uit het verleden met een 5.8 liter amerikaan ( US Army Dodge W200 ) de doorslag.

Ik heb de mijne bij een dealer gekocht en ja heb meer betaald . Hij wist mij trouwens te melden dat er in totaal 150 5.9 GC's zijn verkocht in nederland via de importeur ( dus geen import via duitsland ). In totaal zijn er iets minder dan 15000 wereldwijd verkocht. Het is dus geen wonder dat je er niet veel ziet !

Groeten,

Frans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb hem in Mei bij de dealer in Eindhoven gekocht. Ervaringen waren goed , we werden het op een soepele manier eens over de prijs en vervolgens is de auto geleverd. Verder heb ik ze nog niet nodig gehad.

Auto is tot nu toe nog standaard maar ik overweeg ARB bumper met lier maar dan moet eerst die rib weer aangroeien smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Ik heb een 5.9 liter.

Hij verbruikt best wel veel...

Laten we zeggen op de snelweg 12,5 op de 100 (+/- 1 op 8)

Binnen de bebouwde kom 20/25 op de 100 (tussen 1/4 en 1/5)

Dus zuipen kan ie wel, hahaha...

Maar dat weet je met zo'n auto...

Gewoon een heerlijke bak om mee te rijden... Ben nu alleen sponser geworden van de BP, maar mijn freebees die vliegen omhoog, hahaha...

Groeten Nico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...