Spring naar bijdragen

Zwaar sturen


Recommended Posts

Hallo Jeepers,

Ben een week geleden bij de Jeep dealer in Apeldoorn geweest om eens te kijken of er foutcodes in de computer stonden.

Ben er prima geholpen en ze hebben zelfs een proefrit gemaakt en wat vloeistoffen bijgevuld en geen rekening gehad. Prima service toch?:)

De enige opmerking van de Dealer ging over het zwaar sturen van de GC, volgens de Dealer komt de stuurpomp op termijn eraan. Ik heb zelf nooit gemerkt dat mijn GC zwaar zou sturen maar ik had ook nog nooit eerder in een GC gereden.

Vraag: Is deze reparatie makkelijk zelf te doen of moet je dat aan de dealer overlaten. Kan je beter een nieuwe pomp kopen of zijn er revisie pompen te koop enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me niet goed voorstellen hoe men er zo snel concludeerd dat de stuurpomp er binnenkort aankomt omdat de auto zwaar stuurt...

Zwaar sturen kan meerdere oorzaken hebben.

Zo kan er een fuseekogel stuk zijn, heb je extra brede banden, of is er gewoon een lager van de stuuras slecht.

Als de auto zwaar stuurt door een defect aan de pomp, zal het allereerst zo zijn dat de pomp te weinig opbrengst heeft, en dus moeite heeft om snel sturen bij te houden. Vaak maakt zo'n pomp ook veel lawaai.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is wel te doen, mits de juste gereedschappen.

pitmanarmpuller is zeker handig

ik zou voor een nieuwe gaan.

eventueel sterkere (is niet nodig waneer je alleen maar op de weg rijd)

en shoppen in de usa, dollar is goedkoop

zelf wil ik keer voor deze klik gaan. (geen idee of de ZJ en de WJ daar in verschillen en of die past op WJ, bij ZJ moet je wat gaten boren )

maar orginele past altijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmm goed punt dat van die olie

Zeker een goed punt van die olie; in mijn vorige GC gooide ik elke keer ATF omdat hij bij het stuurhuis een beetje lekte. Toen ik las dat er géén ATF in moest maar MOPAR steering fluid, heb ik een fles gehaald bij de stealer (overigens maar een paar euri) en de stuurpomp-olie vervangen. Na een tijdje rijden merkte ik iets lichter sturen en ... je gelooft het niet ... de lekkage hield op :huh:

Greetz,

Mike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de gegeven reacties De dealer merkte wel op dat de olie van de pomp vuil was. Maar als je deze olie gaat verversen zou je zeer snel lekkages kunnen krijgen. De pomp maakt geen herrie en je merkt er eigenlijk niets aan. Volgens de dealer kan het wel enkele maanden duren voor dat ie ermee stopt. De kosten zouden 350 euro's zijn en dan 2 uur arbeid. Ik denk dat ik gewoon afwacht of denken jullie daar anders over. Als de pomp de geest geeft kan je dan gewoon doorrijden behalve dat die dan alleen maar zwaar stuurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ab,

Ik zou - als ik jou was - toch gewoon even de olie vervangen. Nieuwe olie (MOPAR steering fluid) kost een handvol EUROtjes bij de dealer. Je krijgt er zeker geen lekkage door, tenzij je leidingen gaat loshalen.

Ik heb een suction-pump gekocht op Markplaats voor 7EUR (jaja, voor de auto :huh: ) en heb daarmee de olie uit het stuurpomp-reservoir gezogen. Daarna kort de motor gestart zodat de olie ook merendeels uit het stuurhuis en de slangen wordt gepompt en opnieuw het reservoir leeggezogen. Daarna afgevuld met de nieuwe olie (goed peilen!). Tien minuutjes werk.

Greetz,

Mike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twee weken geleden heb ik een half uurtje zonder bekrachtiging gereden. Hij deed t niet meer, zonder opgaaf van redenen. Geen lekkages, of multiriemproblemen. Maar zwaar sturen!!!!!:huh: Ik weeg ruim 80 kilo en moest alle middelen aanwenden het cherokeetje door de bocht heen te krijgen. Blij dat na een half uurtje de bekrachtiging als door een wonder weer werkte. Sportschool doen verdient dus idd aanbeveling!:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...