Spring naar bijdragen

eenvoudig problemen, niet zomaar opgelost


maddog
 Share

Recommended Posts

ik heb een eevoudig probleem maar kan een oplossing nog niet vinden.

momenteel ben ik bezig met de restauratie van mijn xj ´90.

ik zag erg op tegen de vrij moeilijke klussen mbt de bedrading en de motorische zaken maar dit is zeer voorspoedig verlopen.

Toen ik de wieldoppen verwijderd had om de velgen te kunnen demonteren zag ik dat de moeren waarmee de velgen vastzitten zijn afgerond. Ik denk dat de vorige eigenaar deze niet los heeft kunnen krijgen.

Nu heb ik ook al van alles geprobeerd ( van kruipolie en roestoplosser tot het verlengen van de ratelsleutel met een buis) maar ik krijg ze niet los.

De moeren zijn afgerond dus ik heb er nauwelijk meer grip op.

Wie heeft een idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb een eevoudig probleem maar kan een oplossing nog niet vinden.

momenteel ben ik bezig met de restauratie van mijn xj ´90.

ik zag erg op tegen de vrij moeilijke klussen mbt de bedrading en de motorische zaken maar dit is zeer voorspoedig verlopen.

Toen ik de wieldoppen verwijderd had om de velgen te kunnen demonteren zag ik dat de moeren waarmee de velgen vastzitten zijn afgerond. Ik denk dat de vorige eigenaar deze niet los heeft kunnen krijgen.

Nu heb ik ook al van alles geprobeerd ( van kruipolie en roestoplosser tot het verlengen van de ratelsleutel met een buis) maar ik krijg ze niet los.

De moeren zijn afgerond dus ik heb er nauwelijk meer grip op.

Wie heeft een idee?

Eerst even inspuiten met wd40 even in laten trekken en proberen met een griptang. suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maddog

Zo eenvoudig is dat probleem niet hoor....Hier worden de "doorzetters" van de "opgevers" gescheiden.

maar ga vooral niet zomaar rammen-met-grote-mokers want dan gaan er allen maar van alles kapot.

Ligt er een beetje aan hoeveel ruimte je hebt.

Je kunt het met een “moordenaar” of grote griptang proberen.

Als je echt geen grip meer hebt kan je de moeren proberen te splijten of gewoon de hele zooi er af slijpen,

suc6 er mee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Je kan er moeren op lassen, door de hitte gaan ze meestal al een stuk losser zitten.

Of los slijpen...als je er een beetje bij kan(ligt aan de velg)

Dan nieuwe plaatsen zie link..

http://autorepair.about.com/od/fixityourself/ss/wheel_stud_repl.htm

Zijn leuke klusjes waar je niet op zit te wachten...

Hier een link met het uitboren voor vaste moeren of als je wielsloten hebt maar geen sleutel..

http://www.psychophil.com/weblog/?m=200701

De bouten en moeren kan je wel bij een B&$ of 4x4 Utrecht bestellen..

Succes Glenn..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat jeepee zegt lijkt mij het beste een kleinere maat erop slaan, mocht dit niet lukken dan zijn er nog slotbout krakers, iedere beetje bandenzaak heeft ze wel liggen hiermee hebben wij zelf al heel wat bouten losgehaald.

maar ik zou eerst maar eens aan de gang gaan met een kleinere maat dop en als het even kan wel geharde dop gebruiken.

succes

albert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat jeepee zegt lijkt mij het beste een kleinere maat erop slaan, mocht dit niet lukken dan zijn er nog slotbout krakers, iedere beetje bandenzaak heeft ze wel liggen hiermee hebben wij zelf al heel wat bouten losgehaald.

maar ik zou eerst maar eens aan de gang gaan met een kleinere maat dop en als het even kan wel geharde dop gebruiken.

succes

albert

ik had het zelfde probleem, maar heb de luie oplossing gebruikt :lol: ben op een vrijdag middag naar de landbouw mechanisatie gegaan en heb een kratje pils per los wiel beloofd, 2 monteurs zijn 2 uur bezig geweest maar hadden ze alle 20 los. en de wielstuds nog heel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit weekend heb ik dit ook gedaan. had een wiel met volledig rotte bouten.

Hebben we losgekregen met een maatje kleiner.

Misschien de dop van de sleutel even goed opwarmen: zo zet ie wat uit en kan hij er misschien beter op ?

In ieder geval is het een blaam voor diegenen die kapotte bouten alsnog gebruiken en aanspannen. Dit is om moeilijkheden vragen. Heb onmiddellijk mijn kapotte bouten vervangen door nieuwe en bij het monteren ingesmeerd met grafietvet en correct aantrekkoppel gebruikt (= 85 footpound of 120 newtonmeter, meer is zeker niet nodig !)

Good luck.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

ik weet niet hoeveel ruimte jij hebt om bij de moeren ...

maar wat vaak ook wel wil is de moeren wat af vlakken zo

dat er een maat kleinere steek sleutel er op past..

normaal past er een steek sleutel 19 op

maar je vlakt nu de moeren zo af tot er steeksleutel 18 of 17 er op past..

maar nogmaals ik weet niet of je bij die moeren kan komen met een vijl of haakseslijper..

maar ik ga er van uit dat het stalen velgen zijn met uitstekende moeren..

of als je lid bent van de anwb die de velgen laten afhalen...:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...