Spring naar bijdragen

Reviseren amc 258 reserve blok


Glenn
 Share

Recommended Posts

Hallo Wil op mijn gemak een 258 blok klaarmaken en deze een keer overzetten.

Nu kan ik aan een blok komen die uit een Pacer of Hornet komt.

Waar ik al achter ben is dat de carterpan anders is...:huh:

Weet iemand of er nog andere dingen zijn die verschillend zijn, denk aan gaten tbv de motorsteunen of het draaiende gedeelte nokkenas de kop of zoiets...

Kan ik ergens een bouwjaar bepalen/vinden op het blok???

Alvast bedankt

Glenn..

edit: dit kwam ik ook tegen

An important thing to remember about AMC engines is that changes were made on a calendar year basis, not model year. The engine plant ran on its own schedule! This is why some 1980 model vehicles have the "heavy" 258 and others the "light" 258 -- changes were made early in calendar year 1980.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 57
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Wrom niet meteen een V8 erin??

grtss willem

V8 ... zou wel willen...met een automaat...dikke assen...en een cj7 dan maar..:blink:

Maar ja deze keer met de staatsloterij zat ik er weer niet bij...wordt nu vervelend:P..

Ontopic...heb de site's bekeken..maar kom niet echt tegen of er nu verschil in zit...voor een jeep of ander model.

Het verhaal heavy" 258 &"light" 258 kom ik ook nergens tegen.

Alleen een verhaal over de krukas licht en zwaar model(denk dat dit het is)

http://www.amc258.com/AMC/Crank%20Comparison.html

Stond wel ergens in een tabel dat het jaar '88 hogere compressie had maar boring en slag waren hetzelfde..dus zal iets in de kop zitten...

Wil gewoon graag weten als ik een Hornet/Pacer 258 klaar maak...straks niet met een niet passende of mindere motor zit..

Heb er nu dus een '81 blok in liggen volgens de onderstaande link 112Pk min dan zijn leeftijd is 86 pk :D...

http://jeep.off-road.com/jeep/article/articleDetail.jsp?id=277060

Blijft lastig...blok wat ik nu heb loopt lekker...een tikkende klepstoter en wat onderdruk..lekt niet..compressie zo goed als alle cillinders gelijk........

De vraag is dan wat koop je ...blok op een pallet...strepen van de hogedrukspuit er nog op...:P

Maar de verleiding...lekker nog kunnen rijden..en blokje reviseren in de warme schuur...:bye1:

Oke dus als er iemand eerder een 258 blok heeft gebruikt die niet uit een jeep kwam hoor ik dat graag...

Groeten Glenn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kunt ook voor een prikkie een cherokee met een 4.0 ltr H.O kopen. staan er genoeg te koop van. haal de motor eruit. het is in ieder geval goedkoper dan een losse motor kopen. en daarna verkoop je de motorloze cherokee aan Boris bijvoorbeeld. 2 vrienden van mij hebben dat ook zo gedaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is het blok uit de Pacer en/of Hornet in de basis gelijk. Het carter is anders, en dus waarschijnlijk ook de aanzuigbuis voor de motorolie.

Verder kunnen er meer kleine verschillen inzitten, die je zo niet ziet.

Een 4.0i, zoals FM al schreef, is een optie. Maar daarbij komt wel wat meer kijken, voordat 'ie loopt. daarnaast zijn de meeste XJ's uitgerust met een automaat, en het vliegwiel van een 4.2 gaat niet werken ivm de CPS.

Goed, een heel verhaal dus. :bye1:

Ik denk dat het gaat passen. Ik denk ook dat sommige onderdelen lastig te verkrijgen zijn, als je gaat reviseren.

Ik zelf zou, als je toch gaat reviseren, een 4.2 Jeep blok zoeken. Enne... zoek dan meteen ff een kop van een 4.0i HO.:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ben ondertussen tegen twee blokken aangelopen zie:

http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=9693

Heb net de compressie gemeten van mijn huidige motor.

Daarbij kom ik tot de volgende resultaten.

eerste meting ......tweede meting met olie er in gespoten.

1 145 148

2 155 158

3 155 158

4 140 150

5 150 153

6 140 145

Volgens een spec lijst zou die 150 psi moeten zijn.

Zelf vind ik de resultaten nog niet zo slecht :wacko: de metingen waren ook ter indicatie met een low budget meter...

Dit brengt me weer aan het twijfelen of ik niet beter mijn huidige motor kan voorzien van nieuwe stoters en lagerschalen en niet al die moeite moet nemen om een andere motor (met alle risico's) te reviseren en in te bouwen.

Kan de lagerschalen toch ook van onder met ingebouwde motor gaan vervangen(er zit ergens een tik onder in het blok bij de 5e cillinder en de kleppen hoor je soms wat).

Dus heren techneuten....wat zouden jullie doen.....:lol:

Groeten Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is natuurlijk wel zo dat je weet wat je nu hebt en dus NIET weet wat de kwaliteit van dat andere blok is.

Ik denk dat je jezelf af moet vragen: WAAROM je een ander blok zou willen.

Alleen omdat je de stoters en de lagers moet vernieuwen?

Persoonlijk zou ik dan m'n oude blok houden en wat onderdelen vernieuwen.

(heb ik een paar jaar geleden ook gedaan)

Je kent de geschiedenis van je eigen blok en zo te lezen is dat ding toch niet versleten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Begin nu ook steeds meer te twijfelen aan een ander blok en er toch voor te kiezen om mijn huidige blok aan te pakken.

Hoe meer ik aan het zoeken ben en info verzamel des te meer lijkt het me nog wel mee te vallen.

Aangezien ik geen ruimte heb om jeep binnen te zetten moet dit langs de weg gebeuren en daar zag ik er tegen op, wou dit het met een extra blok oplossen.

De lagerschalen vervangen met ingebouwde motor lijkt me nog wel te doen, heb het wel eens gedaan bij een vrachtwagen.

Waar ik nog niet helemaal uit ben zijn de klepstoters, moet hiervoor nu wel of niet de kop er af :P.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo glenn ik zou ander blok op je gemakie reviseren

weet je zeker dat hij weer jaren mee gaat

en ja de kop moet er af voor klepstoters

ik heb het zelfde gehad en heb gereviseerd

omdat lagerschaalen vernieuwd stoters gedaan en ja hoor nog tikken

ook bij cil 5 of 6 bleek zuiger gescheurt bij pinstompen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Begin nu ook steeds meer te twijfelen aan een ander blok en er toch voor te kiezen om mijn huidige blok aan te pakken.

Hoe meer ik aan het zoeken ben en info verzamel des te meer lijkt het me nog wel mee te vallen.

Aangezien ik geen ruimte heb om jeep binnen te zetten moet dit langs de weg gebeuren en daar zag ik er tegen op, wou dit het met een extra blok oplossen.

De lagerschalen vervangen met ingebouwde motor lijkt me nog wel te doen, heb het wel eens gedaan bij een vrachtwagen.

Waar ik nog niet helemaal uit ben zijn de klepstoters, moet hiervoor nu wel of niet de kop er af :P.

Mocht je aan je blok willen sleutelen maar dat niet op straat wil/kan doen:

Mijn garage is (helaas) te klein om er 2 Jeeps in te zetten.

Maar ruimte om aan een blok te sleutelen kan ik wel vrij maken.

Ik heb ook een takel hangen als je evt je blok eruit wil halen.

Dus wil ik je wel wat sleutelruimte aanbieden.

En verder ..... wat gereedschap en 2 extra handen die je (in de weekenden) willen helpen.

Zet m'n Jeep wel ff buiten als er gewerkt moet worden.

Maar 't is idd niet naast de deur voor jou .....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mocht je aan je blok willen sleutelen maar dat niet op straat wil/kan doen:

Mijn garage is (helaas) te klein om er 2 Jeeps in te zetten.

Maar ruimte om aan een blok te sleutelen kan ik wel vrij maken.

Ik heb ook een takel hangen als je evt je blok eruit wil halen.

Dus wil ik je wel wat sleutelruimte aanbieden.

En verder ..... wat gereedschap en 2 extra handen die je (in de weekenden) willen helpen.

Zet m'n Jeep wel ff buiten als er gewerkt moet worden.

Maar 't is idd niet naast de deur voor jou .....

Bedankt voor je aanbod...:P

Heb hier best een aardige werkplaats verwarmd en van alle gemakken voorzien, lassen, draaien, frezen noem maar op heb er altijd oude motorfietsen opgeknapt.

Kan er alleen niet met de Jeep komen, zodoende zat ik ook aan het losse blok te denken.

Denk dat ik de gok maar neem en het langs de weg ga doen en het blok er in laat zitten, hopend om mooie zonnige weekenden:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan niet in je portemonee kijken maar als je jou blok gaat reviseren

doe het dan compleet en goed

Die boodschap heb ik ook meegekregen van een zeer ervaren motor tuner

Ikzelf stel het nog even uit , omdat het beetje olie verbruik al jaren niet

verandert , en zolang dat niet erger word.

Mijn 4.2 heeft bijna 2 ton op de klok, maar loopt,start en trekt nog als een beer.

Succes Erik

p.s. alleen qua geluid doe ik voor een v8 onder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan niet in je portemonee kijken maar als je jou blok gaat reviseren

doe het dan compleet en goed

Die boodschap heb ik ook meegekregen van een zeer ervaren motor tuner

Ikzelf stel het nog even uit , omdat het beetje olie verbruik al jaren niet

verandert , en zolang dat niet erger word.

Mijn 4.2 heeft bijna 2 ton op de klok, maar loopt,start en trekt nog als een beer.

Succes Erik

p.s. alleen qua geluid doe ik voor een v8 onder

Wil iedergeval de lagerschalen en klepstoters doen, mocht ik niks vreemds aan de schalen ontdekken, druk ik de zuigers er ook uit (heb de kop er toch af).

Zie wel wat ik eventueel tegen kom.....:P

Heb vandaag nog eens de compressie gemeten en dat viel niet tegen.

Zit alleen nog even met de kilometerstand, heb er nu een yj dash in zitten met een kilometer teller voorheen een mijlen/kilometer teller.

Heb toen de stand overgezet op de yj tellen, maar bedenk me nu dat dat wel eens mijlen konden zijn geweest.......:whistle:klopt dat.....

Heb er nog een afbeelding van...

post-1385-12873017116807_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb samen met Jeeped enkele maanden terug de hydraulische klepstoters van mijn wagen vervangen. Dit in de buitenlucht op straat. Reken maar een daggie werk voor de klepstoters(incl. koffie, roken, eten en ouwehoeren met andere mensen). Zorg dat je de kop er koud eraf pakt. Die van mij heeft 2 dagen koud gestaan. Dit truukje heb ik van mede forummers. dan hoef je je kop niet te vlakken. Dus kop er koud af pakken.

Kleppendeksel eraf.

Tuimelaars los en eraf. Zorg dat je ze op volgorde houd met de stoterstangen.

Stoterstangen eruit trekken. En in een doos prikken.

Kop eraf....

Je hydraulische klepstoters kan je niet door de kop heen trekken...... Jammer!!:P

Zorg dat je een sterke magneet heb.... die aan een telescopische stokkie zijn meestal niet sterk genoeg. Maar die aan een flexibele stokkie zijn ook niet ideaal.... Maar het is gewoon vissen met een hoop gevloek...;)

Zorg dat je je klepstoters(stangetjes) gewoon keurig op volgorde weg zet. daarna de hydrualische klepstoters eruit vissen en een setje nieuwe terug zetten. Vul een bakje met smeerolie en leg je nieuwe klepstoters erin voor je ze erin zet. Zorg voor een nieuwe koppakking...kop terug zetten met nieuwe koppakking. En op moment aandraaien zoals beschreven in Haynes(overigens zonder vloebare pakking, haynes wil dat wel maar 't is niet nodig)

Klepstoter stangen er weer op volgorde erin. Tuimelaars er weer op en op moment aandraaien...kleppendeksel en klaar is kees...;)

Koelvloeistof weer vullen enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na een nachtje slapen heb ik besloten mijn huidige blok te reviseren en laat hem in de auto zitten.

Na de compressie meting verwacht ik eigenlijk geen rare dingen tegen te komen met de kleppen en zuigers.

Ga van de week achter de benodigde onderdelen aan en de planning is met de kerst en oudjaar (2 weken vrij) het blok aan te pakken.

Heb hieronder wat site's geplaatst over het blok, als iemand er nog een weet als aanvulling zet hem erbij...

Zal na de klus een samenvatting plaatsen over de werkzaamheden...;)

Iedereen nog bedankt voor het meedenken en de tips..:P

Linken naar site's over de AMC 258.

aandraai momenten '81 258

http://www.jeephorizons.com/tech/81_42l_torque_specs.html

Het reviseren van een 258 en plaatsen 4.0 kop (mooie duidelijke foto's).

http://www.bustedjeep.com/projects/rebuild.asp

Het een en ander over de kleppendeksel

http://www.skidmore.edu/~pdwyer/amc/eagle/valvecover.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb samen met Jeeped enkele maanden terug de hydraulische klepstoters van mijn wagen vervangen. Dit in de buitenlucht op straat. Reken maar een daggie werk voor de klepstoters(incl. koffie, roken, eten en ouwehoeren met andere mensen). Zorg dat je de kop er koud eraf pakt. Die van mij heeft 2 dagen koud gestaan. Dit truukje heb ik van mede forummers. dan hoef je je kop niet te vlakken. Dus kop er koud af pakken.

Kleppendeksel eraf.

Tuimelaars los en eraf. Zorg dat je ze op volgorde houd met de stoterstangen.

Stoterstangen eruit trekken. En in een doos prikken.

Kop eraf....

Je hydraulische klepstoters kan je niet door de kop heen trekken...... Jammer!!:yes:

Zorg dat je een sterke magneet heb.... die aan een telescopische stokkie zijn meestal niet sterk genoeg. Maar die aan een flexibele stokkie zijn ook niet ideaal.... Maar het is gewoon vissen met een hoop gevloek...:blush:

Zorg dat je je klepstoters(stangetjes) gewoon keurig op volgorde weg zet. daarna de hydrualische klepstoters eruit vissen en een setje nieuwe terug zetten. Vul een bakje met smeerolie en leg je nieuwe klepstoters erin voor je ze erin zet. Zorg voor een nieuwe koppakking...kop terug zetten met nieuwe koppakking. En op moment aandraaien zoals beschreven in Haynes(overigens zonder vloebare pakking, haynes wil dat wel maar 't is niet nodig)

Klepstoter stangen er weer op volgorde erin. Tuimelaars er weer op en op moment aandraaien...kleppendeksel en klaar is kees...:)

Koelvloeistof weer vullen enz.

Gepiemel met magneetjes valt bij mij nooit mee.

voor sterke (kleine) magneten kun je www.supermagnete.de wel eens bekijken. niet duur en erug sterk. Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je aanbod...:yes:

Heb hier best een aardige werkplaats verwarmd en van alle gemakken voorzien, lassen, draaien, frezen noem maar op heb er altijd oude motorfietsen opgeknapt.

Kan er alleen niet met de Jeep komen, zodoende zat ik ook aan het losse blok te denken.

Denk dat ik de gok maar neem en het langs de weg ga doen en het blok er in laat zitten, hopend om mooie zonnige weekenden:)

Ach zo, je hebt wel ruimte maar kan er niet komen.

Wil wel ff helpen een doorgang te maken .........

Succes met de klus natuurlijk!

(zal duimen voor goed weer met de kerst)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach zo, je hebt wel ruimte maar kan er niet komen.

Wil wel ff helpen een doorgang te maken .........

Succes met de klus natuurlijk!

(zal duimen voor goed weer met de kerst)

Zeker net nieuwe overbrenging :D:D tuinmuren plat The Kick erover....:P

Heb net mailtje verstuurd voor de onderdelen, ben benieuwd €€€€€:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Oke na lang denken en zoeken enz enz heb ik toch maar een extra motor gekocht van '87:) kan ik nog blijven rijden terwijl ik reviseer

Morgen een motor bok halen en een vat ontvetter.

Ga deze reviseren en in het voorjaar overbouwen.

Zit alleen even met de vraag over de kleppen en zittingen....zijn deze geschikt voor lpg of moet ik die meteen mee pakken:blink:

Groeten Glenn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vandaag begonnen met het demonteren van het blok...

Nu kwam ik een veertje tegen, deze lag in het gat tegen de 5e klepstoterstang.

Toen ik hem wou pakken pleurde hij naar beneden, heb er een fototje van gemaakt.

Heb geen idee waar deze van is...wie weet het ....:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...