Glenn Geplaatst October 6, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2007 Hallo wil van de week wat met de slangen van het koelsysteem prutsen dus ook aftappen.. Wil de koelvloeistof meteen vervangen...wat kan ik er het beste weer in doen?? Zelf mengen of kant en klaar...merk???? Groeten Glenn... AMC 258 ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 6, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2007 Gewoon bij de Brezan halen. Kun je kiezen voor Long-life (rood) of normaal (groen). Bij een CJ zou ik voor normaal gaan, ivm de chemicaliën in de long-life. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst October 6, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2007 Oke bedankt Euh Rob als ik me niet vergis... Het ouderwetse antivries dus... Las in de jeep bijbel van Haynes iets over 10,5 US qts als ik me het goed herinner is dat dan een kleine 10 liter... En dan 50/50 mixen maar dat zal wel op de jerrycan staan....ligt er aan hoeveel de fabrikant het al gemengd heeft om een volle jerrycan op de schap te zetten:whistle: Zal maandag ff bij de brezan kijken.... Zit er nog ergens een geheime plug of kwestie van onderste radiatorslang eraf.. Groeten Glenn.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 6, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2007 Mijn jeep heeft een aftapkraantje onderaan de radiateur.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst October 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2007 ik doe er bij mij altijd kant en klare koelvloeistof in de groene. het voordeel hiervan is. het smeert de waterpomp omdat de koelvloeistof ook een beetje vettig is. het is gedemiliseerd water. en het voorkomt veel minder ketelsteen in de radiateur. en het voorkomt roest in de motor. en het is beter bestand tegen hoge en lage temperaturen. het nadeel van koelvloeistof die je moet mengen met water is. omdat er kalk in het water zit veroorzaakt dat ketelsteen. waardoor kanaaltjes in de radiateur op den duur dicht gaan zitten. het veroorzaakt ook roest in de motor. en het is minder bestand tegen hoge en lage temperaturen. en als je er teveel water in doet dan heb je kans dat je blok in de winter bevriest. het voordeel van het mengen is dat je voor winter wat meer antivries kunt toevoegen. en je kunt de antivries ook met gedemiliseerd water mengen. maar dan kun je net zo goed de kant en klare nemen. want die is namelijk goedkoper Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst October 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2007 ik meng altijd met regenwater. (hebben een reservoir van 10.000L in den hof) Is beter dan leidingwater ivm kalk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst October 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2007 is een hele goede tip want regenwater is water wat van de aardbodem verdampt en kalk blijft altijd op de aardbodem achter liggen. en dat is precies hetzelfde principe van gedemiliseerd water. dat word ook verdampt. maar dan word de damp opgevangen en blijft de kalk ook altijd achter op de bodem liggen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2007 Jij hebt het over "gedestilleerd" water, niet over gedemineraliseerd water. En dat laatste is al prima voor je koelsysteem, natuurlijk icm antivries. Wikipedia: Gedestilleerd water of aqua dest is zeer zuiver water, waaruit door destillatie alle anorganische zouten en vele organische stoffen zijn verwijderd. Gedestilleerd water is een slechte geleider van elektrische stroom. Het wordt gebruikt in de chemie en de biochemie, en daarnaast soms voor huishoudelijke toepassingen, bijvoorbeeld voor het bijvullen van loodaccu's's. Glaswerk nagespoeld in aqua dest droogt streepvrij op. Omdat destillatie een tijdrovend en energieverslindend proces is, wordt in laboratoria vooral gedemineraliseerd water gebruikt. Dit water wordt bereid door water dat nog wel ionen bevat over een ionenwisselaar te leiden. Hoewel het product niet zo zuiver is als meervoudig gedestilleerd water is het voor veel doeleinden in een chemisch laboratorium net zo geschikt. Regenwater is echter niet te vergelijken met gedistilleerd of gedemineraliseerd water. Er zit geen kalk in, dat is waar. Maar het water is zeker niet vrij van verontreinigingen. Denk alleen al aan stuifmeel, rommel dat van het dak mee komt, zuren uit de lucht, enz. Ik zou het niet gebruiken.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst October 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2007 Regenwater is echter niet te vergelijken met gedistilleerd of gedemineraliseerd water. Er zit geen kalk in, dat is waar. Maar het water is zeker niet vrij van verontreinigingen. Denk alleen al aan stuifmeel, rommel dat van het dak mee komt, zuren uit de lucht, enz. Ik zou het niet gebruiken.... met die zuren dat valt best mee. en als je een regenton hebt met een deksel erop. moet je het water opnemen van het wateroppervlak. dat doen drinkwaterbedrijven ook als ze water opnemen. altijd van het wateroppervlak van rivieren en bekkens. want het vuil zakt altijd naar beneden toe. mijn hond drinkt het elke dag regenwater of water waar hij in zwemt. en hij leeft nog steeds. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dieseltank Geplaatst October 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2007 Interessant al die technische verhandelingen. Ik koop zelf te mengen koelvoloeistof, want dat is veel goedkoper dan kan en klare. Ik denk dat het af en toe vervangen en daarbij doorspoelen van het systeem en de kachel (evt. met een lichte zoutzuur oplossing), beter is dan ingewikkeld doen over het soort water. Overigens zou ik voorzichtig zijn met gedemineralissed water, want dat kan (licht) metaal aantasten. Bert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst October 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2007 Mijn jeep heeft een aftapkraantje onderaan de radiateur.... mijn CJ7 ook Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst October 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2007 Ik heb er koelvloeistof in zitten vooral vanwege de anticorrosie eigenschappen. Ik vraag me wel af waar dat doorspoelen voor nodig is, er komt immers toch geen vuil van buiten af in. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst October 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2007 en als je de motor goed wilt doorspoelen. dan moet je ook de plugjes die aan de beide zijkanten van het blok zitten ook eruit draaien. want waar de plugjes zitten is het laagste punt van het blok en je blok ligt ook altijd een beetje schuin achterover gepaatst. en daar zit ook het meeste vuil zoals opgehoopte roest deeltjes. en als je de motor goed wilt doorspoelen. dan moet je dat niet via de radiateurslang doen maar via de plugjes die aan de beide zijkanten van je blok zitten. zoals ik hierboven heb beschreven omdat het de laagste punt van het water niveau is. want de onderste radiateur slang ligt op een hoger niveau dan waar de plugjes die in het blok zitten en als je de plugjes eruit haalt en er komt geen koelvloeistof uit. dan is het gat namelijk dicht geslipt met vuil. en moet je er ff met een priem er goed doorheen prikken. dan vang je de koelvloeistof op. en als er niks meer uit het gat komt draai de plug er terug op. vul de radiateur af met water. en herhaal het procces opnieuw aan de andere kant van het blok daarna vul je de radiateur weer vol met koelvloeistof Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst October 8, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2007 Oke de koelvloeistof gehaald (€ 15,-- 5L)... kraantje gevonden...de slangen aangepast ( http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=9284 )...en de oude vloeistof er weer in:lol:... Had de schone emmer van moeders even geleend de koelvloeistof was wonderbaarlijk schoon...zelfs geen bezinksel op de bodem...dus er maar weer in gekieperd.. Wil toch binnenkort de klepstoters vervangen moet de zooi weer leeg. Met het kraantje werkt goed...dacht eerst dat het een eeuwigheid ging duren maar was zo leeg...1 emmer tot het randje.. Had alleen afgelopen jaar de orginele radiatordop vervangen om dat hij een beetje verroest was...de nieuwe is nog erger verroest nu ..oude er maar weer op . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst October 9, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 9, 2007 Als je in de winter rijd, zou ik koelvloeistof niet mengen met water. er zijn twee opties: - koelvloeistof, dat is kant & klaar en meteen prima voor de winter. - antivries, dit moet je mengen met water (zoals hierboven te lezen het best met gedemineraliseerd water) Koelvloeistof mengt niet goed en de zaak kan nog steeds bevriezen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst October 9, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 9, 2007 Als je in de winter rijd, zou ik koelvloeistof niet mengen met water.er zijn twee opties: - koelvloeistof, dat is kant & klaar en meteen prima voor de winter. - antivries, dit moet je mengen met water (zoals hierboven te lezen het best met gedemineraliseerd water) Koelvloeistof mengt niet goed en de zaak kan nog steeds bevriezen. Juist ... bedoelde dus antivries ipv koelvloeistof... Thanx voor de oplettendheid....iemand zonder ervaring zou zich hier in kunnen vergissen en het verkeerde gebruiken ... nogmaals:blush: .. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.