Spring naar bijdragen

4x4 hendel keuzes


Masis
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik wil graag weten wanneer en in welke situatie je welke stand gebruikt op de 4x4 hendel.

Ik heb de standen

2Hi

4Hi

N

4Lo

Maar ik heb ook gezien dat er liberty's waren met

2Full

4Full

4Part

ofzo.. Ik weet het niet precies.

Wie kan mij dit uitleggen? En welke is beter?

Alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik wil graag weten wanneer en in welke situatie je welke stand gebruikt op de 4x4 hendel.

Ik heb de standen

2Hi

4Hi

N

4Lo

Maar ik heb ook gezien dat er liberty's waren met

2Full

4Full

4Part

ofzo.. Ik weet het niet precies.

Wie kan mij dit uitleggen? En welke is beter?

Alvast bedankt

2 Hi betekent 2 wiel(achterwielen) aangedreven in hoge gearing

4 Hi betekent 4 wiel aan gedreven in hoge gearing

N betekent neutraal, geen aandrijving

4 Lo betekent 4 wiel aangedreven in lage gearing(meestal in het terrein)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2Hi: Normale rijstand op de weg.

4Hi: 4x4 stand. NIET op de verharde weg te gebruiken, tenzij er sneeuw ligt oid.

N: Neutraalstand. Géén aandrijving

4L: 4x4 met "lage gearing". Stand voor zwaar terreinwerk. Wederom alleen voor onverharde ondergrond te gebruiken.

2Full: Normale rijstand op de weg.

4Full: 4x4 stand, mag ook op de weg gebruikt worden. Bij nat wegdek de juiste keuze.

4Part: Ook 4x4. Nu niet voor de verharde weg. ( Zelfde als 4Hi)

Die tussenbak zal ook nog een 4Lo stand kennen: Idem als 4L

De betere??? ehhh.... Ik vindt, bij normaal weggebruik en af en toe een stukje terrein, de 2e beter. Bij véél en vooral zwaar terreinwerk, is de eerste bak beter, want sterker kwa constructie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, 4Hi is niet voor op de verharde weg. Gebruik je die toch, dan ontstaat er schade aan de aandrijflijn.

Het heeft te maken met de weg die de wielen afleggen in, bijv, een bocht. de binnenste wielen draaien minder omwentelingen dan de buitenste, en daarom heb je differtieelen in de assen zitten. Maar tussen vooras en achteras zit in 4Hi en 4Lo zit die er niet. De achterwielen lopen echter "binnendoor". er wordt dus net zoveel spanning in de aandrijflijn opgebouwd totdat er een wiel wat slip optreedt. Of... iets stukgaat.

Op zand/modder/sneeuw: Slip zat! Op asfalt echter niet, dus..... -krak-:bye1:

Het andere type tussenbak heeft Full-time 4x4, en dus een tussendifferentieel!

Overigens kun je , wanneer je met je caravan weg wilt rijden met, bijv., één wiel van de auto in de berm, wel even optrekken in 4Hi. Onmiddelijk daarna: 4wielaandrijving uitschakelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn KJ heeft de volgende standen:

2wd

4part

4full

n

4lo

4full gebruik ik om op de verharde weg met permanente 4 wiel aandrijving te kunnen rijden. Bij slecht weer is/voelt dat een stuk veiliger.

Vreemd is wel dat je vanuit 2wd dan eerst door de 4part heen moet. Die 4part mag je niet op de verharde weg gebruiken. Je kunt dus niet rijdend van 2 naar 4 wielaandrijving schakelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...