Masis Geplaatst September 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 29, 2007 Hallo, Ik wil graag weten wanneer en in welke situatie je welke stand gebruikt op de 4x4 hendel. Ik heb de standen 2Hi 4Hi N 4Lo Maar ik heb ook gezien dat er liberty's waren met 2Full 4Full 4Part ofzo.. Ik weet het niet precies. Wie kan mij dit uitleggen? En welke is beter? Alvast bedankt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just-a-jeeper Geplaatst September 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 29, 2007 Hallo,Ik wil graag weten wanneer en in welke situatie je welke stand gebruikt op de 4x4 hendel. Ik heb de standen 2Hi 4Hi N 4Lo Maar ik heb ook gezien dat er liberty's waren met 2Full 4Full 4Part ofzo.. Ik weet het niet precies. Wie kan mij dit uitleggen? En welke is beter? Alvast bedankt 2 Hi betekent 2 wiel(achterwielen) aangedreven in hoge gearing 4 Hi betekent 4 wiel aan gedreven in hoge gearing N betekent neutraal, geen aandrijving 4 Lo betekent 4 wiel aangedreven in lage gearing(meestal in het terrein) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 29, 2007 2Hi: Normale rijstand op de weg. 4Hi: 4x4 stand. NIET op de verharde weg te gebruiken, tenzij er sneeuw ligt oid. N: Neutraalstand. Géén aandrijving 4L: 4x4 met "lage gearing". Stand voor zwaar terreinwerk. Wederom alleen voor onverharde ondergrond te gebruiken. 2Full: Normale rijstand op de weg. 4Full: 4x4 stand, mag ook op de weg gebruikt worden. Bij nat wegdek de juiste keuze. 4Part: Ook 4x4. Nu niet voor de verharde weg. ( Zelfde als 4Hi) Die tussenbak zal ook nog een 4Lo stand kennen: Idem als 4L De betere??? ehhh.... Ik vindt, bij normaal weggebruik en af en toe een stukje terrein, de 2e beter. Bij véél en vooral zwaar terreinwerk, is de eerste bak beter, want sterker kwa constructie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst September 29, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 29, 2007 Oke, bedankt voor de reactie's. Mag ik ook niet 4Hi gebruiken bij het trekken van een caravan ofzo? En is de auto zelf sneller in 4Hi? Alvast bedankt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 29, 2007 Nee, 4Hi is niet voor op de verharde weg. Gebruik je die toch, dan ontstaat er schade aan de aandrijflijn. Het heeft te maken met de weg die de wielen afleggen in, bijv, een bocht. de binnenste wielen draaien minder omwentelingen dan de buitenste, en daarom heb je differtieelen in de assen zitten. Maar tussen vooras en achteras zit in 4Hi en 4Lo zit die er niet. De achterwielen lopen echter "binnendoor". er wordt dus net zoveel spanning in de aandrijflijn opgebouwd totdat er een wiel wat slip optreedt. Of... iets stukgaat. Op zand/modder/sneeuw: Slip zat! Op asfalt echter niet, dus..... -krak- Het andere type tussenbak heeft Full-time 4x4, en dus een tussendifferentieel! Overigens kun je , wanneer je met je caravan weg wilt rijden met, bijv., één wiel van de auto in de berm, wel even optrekken in 4Hi. Onmiddelijk daarna: 4wielaandrijving uitschakelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
chero25 Geplaatst October 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 1, 2007 Mijn KJ heeft de volgende standen: 2wd 4part 4full n 4lo 4full gebruik ik om op de verharde weg met permanente 4 wiel aandrijving te kunnen rijden. Bij slecht weer is/voelt dat een stuk veiliger. Vreemd is wel dat je vanuit 2wd dan eerst door de 4part heen moet. Die 4part mag je niet op de verharde weg gebruiken. Je kunt dus niet rijdend van 2 naar 4 wielaandrijving schakelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.