fransdemers Geplaatst August 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2007 Mijn Wj 4.0 staat op de oprit. Ik start hem om hem in de garage te zetten. Hij start, zet hem in D en rijdt twee meter en ... niets meer, valt stil en wil niet meer starten. Iemand een idee waar eerst te zoeken ? Ik moet dringend weg... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rob Kramer Geplaatst August 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2007 Frans,als ik je andere bijdragen aan het forum lees,zie ik dat je aardig weet hoe een en ander werkt. Ik zal de simpele vragen als "krijgt hij brandstof" en "vonkt hij" daarom overslaan. Draait de startmotor wel? Dan ga ik voor de krukaspositiesensor. Die kan de hele wagen namelijk stilleggen. Andere sensoren willen wel eens weigeren,maar dan loopt de motor gewoon beroerd. Anders de bobine,die geeft dan misschien wel vonken,maar die kunnen te zwak zijn om een mengsel te ontsteken,omdat de weerstand van een gecomprimeerd mengsel veel hoger is dan van buitenlucht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst August 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2007 Ik ga voor het klasse alarm van Jeep.Dit wil wel eens voor wat problemen zorgen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2007 Ok, ik ken er wel iets van, maar tot nu nog geen succes en het is 17:45 ondertussen: grrrrrrrrr<_< De benzinetank is halfvol De batterij is nieuw en geeft spanning De startmotor draait rond Alle zekeringen zijn OK, ook die in het motorcompartiment. Oliepeil OK van boite & motor Wat rot is, is het feit dat je op dit model WJ de error codes niet kunt uitlezen. Contact On/off X 4 geeft niks Contact On met knop van dagteller ingedrukt geeft een soort test van alle meters maar dan gewoon weer de km-stand Zonder error codes weet ik het ook niet meer hoor. Die krukaspositiesensor kan het inderdaad zijn, maar ja, dat kun je niet zomaar testen met je multimetertje op een zondag hé ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst August 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2007 Je zou 'm wel eens los kunnen halen en wat schoonmaken. Of de hele zaak eens resetten.. het lijkt op een electronisch probleem en dan kan het zomaar eens helpen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2007 Ok, die sensor zit bij de WJ 4.0 op een makkelijke plaats: nl. recht boven het oliefilter. 2 vijsjes en hij is los. Op het electrisch schema gezien, zou er een variabele weerstand inzitten of zoiets. Ik zie in ieder geval toch zo'n symbool. Er zitten 3 draden op: een rode, een gele en een zwarte. Enig idee waar we best kunnen meten en wat ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2007 Resetten heeft niets geholpen. De krukassensor ligt hier al op mijn buro. Er zit een magneetje in en aan de andere kant, een soort in zwart plastic ingegoten blokje, waarschijnlijk een hall-opnemer. Tussen de 3 pinnen meet ik ..... 1-2 : 2 Kohm 2-3 : 4 Kohm 1-3 : 20 Kohm Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rob Kramer Geplaatst August 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2007 Nou volgens mijn boek-maar dat is van de 1993 I-6 - mag er geen weerstand zijn tussen pennen 2 en 3. Met de meter op het bereik van 1K tot 10K. Pennen 2 en 3 zijn dan de twee rechtse als je de stekker met het borgje naar boven houdt en erin kijkt. Hij lijkt dus wel kapot. Maar misschien heeft iemand met een WJ boek daar een ander idee over. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
charlie Geplaatst August 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2007 Als je zo de storing lees, dan lijkt het erop dat startonderbreker inkomt. Heb je niet ook het diag lampje van je sleutel op het dashbord? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2007 Hoi charlie, Inderdaad, het sleutel lampje op mijn dash blijft branden... En... ik heb dus wel de camshaft sensor eruit gehaald, ipv de crankshaft sensor... vandaar dat het zo makkelijk ging... maar euh... hoe zit dat met die sleutel historie ? als ik mijn reservesleutel nummer 2 neem, dan start hij evenmin... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2007 Stukkie leesvoer uit een FSM voor de 2001 WJ: SKIS INDICATOR LAMP DESCRIPTION A Sentry Key Immobilizer System (SKIS) indicator lamp is standard equipment on all instrument clusters, but is only functional on vehicles equipped with the optional SKIS. The SKIS indicator lamp is located near the right edge of the instrument cluster overlay, to the right of the oil pressure gauge. The SKIS indicator consists of a graphical representation or icon of a key that is circled and crossed-out imprinted on an amber lens. The lens is located behind a cutout in the opaque layer of the instrument cluster overlay. The dark outer layer of the overlay prevents the icon from being clearly visible when the lamp is not illuminated. The icon appears silhouetted against an amber field through the translucent outer layer of the overlay when the indicator is illuminated from behind by a replaceable incandescent bulb and bulb holder unit located on the instrument cluster electronic circuit board. The SKIS indicator lens is serviced as a unit with the instrument cluster lens, hood and mask unit. OPERATION The Sentry Key Immobilizer System (SKIS) indicator lamp gives an indication to the vehicle operator of the status of the SKIS. This lamp is controlled by a transistor on the instrument cluster circuit board based upon electronic messages received by the cluster from the Sentry Key Immobilizer Module (SKIM) over the Programmable Communications Interface (PCI) data bus. The SKIS indicator lamp bulb receives battery current on the instrument cluster electronic circuit board through the fused ignition switch output (st-run) circuit whenever the ignition switch is in the On or Start positions; therefore, the lamp will always be off when the ignition switch is in any position except On or Start. The lamp bulb only illuminates when it is provided a path to ground by the instrument cluster transistor. The instrument cluster will turn on the SKIS indicator lamp for the following reasons: † Bulb Test - Each time the ignition switch is turned to the On position, the SKIM tells the cluster to illuminate the lamp for about three seconds. † SKIS Lamp-On Message - Each time the cluster receives a SKIS lamp-on message from the SKIM, the lamp will be illuminated. The lamp can be flashed on and off, or illuminated solid, as dictated by the message from the SKIM. For more information on the SKIS and the SKIS lamp control parameters, (Refer to 8 - ELECTRICAL/VEHICLE THEFT SECURITY - OPERATION - SENTRY KEY IMMOBILIZER SYSTEM). The lamp remains illuminated until the cluster receives a lamp-off message from the SKIM or until the ignition switch is turned to the Off position, whichever occurs first. † Actuator Test - Each time the cluster is put through the actuator test, the lamp will be turned on for the duration of the test to confirm the functionality of the lamp and the cluster circuitry. The SKIM performs a self-test each time the ignition switch is turned to the On position to decide whether the system is in good operating condition. The SKIM then sends the proper SKIS lamp-on or lamp-off messages to the instrument cluster. If the SKIS indicator lamp fails to light during the bulb test, replace the bulb with a known good unit. For further diagnosis of the SKIS indicator lamp or the instrument cluster circuitry that controls the lamp, (Refer to 8 - ELECTRICAL/INSTRUMENT CLUSTER - DIAGNOSIS AND TESTING). If the instrument cluster turns on the SKIS indicator lamp after the bulb test, either solid or flashing, it indicates that a SKIS malfunction has occurred or that the SKIS is inoperative. For proper diagnosis of the SKIS, the PCI data bus, or the message inputs to the instrument cluster that control the SKIS indicator lamp, a DRBIIIt scan tool and the appropriate diagnostic information are required. TRANSPONDER KEY DESCRIPTION Each ignition key used in the Sentry Key Immobilizer System (SKIS) has an integral transponder chip (Fig. 6). Ignition keys with this feature can be readily identified by a gray rubber cap molded onto the head of the key, while conventional ignition keys have a black molded rubber cap. The transponder chip is concealed beneath the molded rubber cap, where it is WJ VEHICLE THEFT SECURITY 8Q - 11 HOOD AJAR SWITCH (Continued) molded within a plastic mount into the head of the metal key. In addition to being cut to match the mechanical coding of the ignition lock cylinder, each new Sentry Key has a unique transponder identification code permanently programmed into it by the manufacturer. The Sentry Key transponder cannot be adjusted or repaired. If faulty or damaged, the entire key must be replaced. OPERATION When the ignition switch is turned to the On position, the Sentry Key Immobilizer Module (SKIM) communicates through its antenna with the Sentry Key transponder using a Radio Frequency (RF) signal. The SKIM then listens for a RF response from the transponder through the same antenna. The Sentry Key transponder chip is within the range of the SKIM transceiver antenna ring when it is inserted into the ignition lock cylinder. The SKIM determines whether a valid key is present in the ignition lock cylinder based upon the response from the transponder. If a valid key is detected, that fact is communicated by the SKIM to the Powertrain Control Module (PCM) over the Programmable Communications Interface (PCI) data bus, and the PCM allows the engine to continue running. If the PCM receives an invalid key message, or receives no message from the SKIM over the PCI data bus, the engine will be disabled after about two seconds of operation. The ElectroMechanical Instrument Cluster (EMIC) will also respond to the invalid key message on the PCI data bus by flashing the SKIS indicator on and off. Each Sentry Key has a unique transponder identification code permanently programmed into it by the manufacturer. Likewise, the SKIM has a unique Secret Key code programmed into it by the manufacturer. When a Sentry Key is programmed into the memory of the SKIM, the SKIM stores the transponder identification code from the Sentry Key, and the Sentry Key learns the Secret Key code from the SKIM. Once the Sentry Key learns the Secret Key code of the SKIM, it is permanently stored in the memory of the transponder. Therefore, once a Sentry Key has been programmed to a particular vehicle, it cannot be used on any other vehicle. (Refer to 8 - ELECTRICAL/VEHICLE THEFT SECURITY - STANDARD PROCEDURE - TRANSPONDER PROGRAMMING). The SKIS performs a self-test each time the ignition switch is turned to the On position, and will store key-related fault information in the form of Diagnostic Trouble Codes (DTC’s) in SKIM memory if a Sentry Key transponder problem is detected. The Sentry Key transponder chip can be diagnosed, and any stored DTC’s can be retrieved using a DRBIIIt scan tool. Refer to the appropriate diagnostic information. eventueel kan ik de gehele manual wel op m'n server plaatsen, maar denk eraan: 2001! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2007 Thanks ! Maar ik heb de manual ook. In feite komt het er op neer dat ik de zaak moet laten uitlezen met een DRB III computer bij de dealer... Aangezien dit model geen foutcodes on board wil tonen, kan ik alleen maar gissen, ... en het wordt al laat... f*ck² f*ck³ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
charlie Geplaatst August 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2007 Inderdaad uitlezen bij een dealer. Je zou de auto nog wel met de noodvoorziening moeten kunnen storten, dit is de druppen welke je hoop ik ook bij je WJ gehad hebt. Mocht dit niet zo zijn, dan heb je echt een uitdaging om de auto aan het lopen te houden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 15, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 Een noodvoorziening heb ik er niet bij, helaas... Ok, de stand van zaken vandaag: Heb de module eruit gehaald. Die transponder key sentry module is van het merk siemens, gemaakt in mexico... Op de 4 draads aansluiting komt alle stroom toe zoals het moet, de zekeringen 7, 22 en 28 zijn in orde. Voorlopig boek ik dus geen vooruitgang. De sentry key lamp blijft branden wat volgens de service manual betekent dat er een storing is in de module zelf en niet te maken heeft met de herkenning van de sleutel. Morgen ga ik op zoek naar een DRBIII scan apparaat... dit zou er moeten zo uit zien: klik to be continued... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 15, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 15:05... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst August 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2007 Heb je nog nieuws? Helaas waarschijnlijk niet, anders had je dat wel geschreven? Ik hoop dat je er snel uit komt! Een voordeel (min of meer): je anti-diefstal beveiliging werkt echt goed Gone in 60 seconds is er niet bij... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 17, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2007 Hi jongens, Ben vandaag gaan rijden !!!!!!!!!!! Maar wel met mijn alarmloze-antidiefstalloze-transponderloze-zonder-electronica moto guzzi... De jeep staat nog altijd braaf op de oprit. De takeldienst vraagt tussen de 200-300 euro voor het takelen De dealer 150 euro voor de diagnose en dan is er nog niet aan gewerkt. Maaarrrr, heb met een technieker gesproken, in feite mocht dit niet maar die kerel wou mij wel via de telefoon helpen. Normaal gezien, zegt hij, zijn die 4.0 WJ redelijk fool-proof en mankeert daar weinig aan. De anti diefstalmodule kan beïnvloed worden door de body control module en de driver/passenger door modules. Hij heeft ooit eens voorgehad dat er een draad los was van zo'n ding en toen sloeg de SKIS ook alarm. Dus mijn volgende job is de BCM eruit halen en die andere collega modules ook en de draden inspecteren. Stel dat het lukt, dan spaar ik toch lekker een hoop poen uit. Ik hou jullie zeker op de hoogte. tot gauw (I hope...) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 17, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2007 Zo, ben al terug... Onderzoek van de BCM/DDM/PDM en SKIS hebben geen electromechanische verbindingsproblemen opgeleverd. Alles zit goed vast, geen draden los en geen oxidatie. Maar...na het lezen van een gelijkluidend verhaal op een andere site, begin ik dus toch OPNIEUW de crankshaft position sensor als verdachte op de lijst te plaatsen... lees dit eens, wat denken jullie: Klikkerrrrr...de... klik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2007 Kan maar zo... Ik kan me voorstellen dat een defecte sensor de pcm kan platgooien.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst August 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2007 Zo, ben al terug...Onderzoek van de BCM/DDM/PDM en SKIS hebben geen electromechanische verbindingsproblemen opgeleverd. Alles zit goed vast, geen draden los en geen oxidatie. Maar...na het lezen van een gelijkluidend verhaal op een andere site, begin ik dus toch OPNIEUW de crankshaft position sensor als verdachte op de lijst te plaatsen... lees dit eens, wat denken jullie: Klikkerrrrr...de... klik Tja.......who nows:wacko: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 17, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2007 Wat denk je doctor ? Zit er een kans in ? Zou wel raar zijn hé ? Eerst 4 weken rijden o.a. naar Frankrijk en lokaal. Dan een week stilstaan, uit de garage rijden (10 meter), terug 3 uur stilstaan en dan starten, 20 seconden draaien en... R.I.P. ??? Als het die CKS is dan eet ik minstens één onderdeel uit mijn materiaalkist op. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst August 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2007 Wat denk je doctor ? Zit er een kans in ?Zou wel raar zijn hé ? Eerst 4 weken rijden o.a. naar Frankrijk en lokaal. Dan een week stilstaan, uit de garage rijden (10 meter), terug 3 uur stilstaan en dan starten, 20 seconden draaien en... R.I.P. ??? Als het die CKS is dan eet ik minstens één onderdeel uit mijn materiaalkist op. Eet smakelijk:P Is er toevallig niet een jeeper bij jouw in de buurt met een zelfde wagen want dan kunnen jullie afspreken om even zijn CPS te proberen.Het is de goedkoopste manier om uit te vinden wat er kapot is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst August 19, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 19, 2007 en? geen honger meer? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst August 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2007 Waarcshijnlijk een overbodige opmerking, maar heb je deze thread (klik)al doorgelezen i.v.m. codes uitlezen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 20, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2007 Neenee, niet overbodig, maar had ik al uitgeprobeerd. Blijkt dat voor bepaalde bouwjaren, die optie disabled is. Als ik on/off speel met de contact sleutel, gebeurt niks. Als ik het knopje van de km-stand ingedrukt hou, dan bewegen alle meters eens naar rechts, branden alle lampjes eens en is dat alles. Ik ga me lid maken van de VAB en hem laten wegslepen naar de dealer. Daarna laat ik weten wat er aan de hand was. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.