Spring naar bijdragen

f*ck: WJ valt stil en wil niet meer


Recommended Posts

Frans,als ik je andere bijdragen aan het forum lees,zie ik dat je aardig weet hoe een en ander werkt.

Ik zal de simpele vragen als "krijgt hij brandstof" en "vonkt hij" daarom overslaan.

Draait de startmotor wel?

Dan ga ik voor de krukaspositiesensor.

Die kan de hele wagen namelijk stilleggen.

Andere sensoren willen wel eens weigeren,maar dan loopt de motor gewoon beroerd.

Anders de bobine,die geeft dan misschien wel vonken,maar die kunnen te zwak zijn om een mengsel te ontsteken,omdat de weerstand van een gecomprimeerd mengsel veel hoger is dan van buitenlucht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, ik ken er wel iets van, maar tot nu nog geen succes en het is 17:45 ondertussen: grrrrrrrrr<_<

De benzinetank is halfvol

De batterij is nieuw en geeft spanning

De startmotor draait rond

Alle zekeringen zijn OK, ook die in het motorcompartiment.

Oliepeil OK van boite & motor

Wat rot is, is het feit dat je op dit model WJ de error codes niet kunt uitlezen.

Contact On/off X 4 geeft niks

Contact On met knop van dagteller ingedrukt geeft een soort test van alle meters maar dan gewoon weer de km-stand

Zonder error codes weet ik het ook niet meer hoor. Die krukaspositiesensor kan het inderdaad zijn, maar ja, dat kun je niet zomaar testen met je multimetertje op een zondag hé ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, die sensor zit bij de WJ 4.0 op een makkelijke plaats: nl. recht boven het oliefilter.

2 vijsjes en hij is los.

Op het electrisch schema gezien, zou er een variabele weerstand inzitten of zoiets. Ik zie in ieder geval toch zo'n symbool.

Er zitten 3 draden op: een rode, een gele en een zwarte.

Enig idee waar we best kunnen meten en wat ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Resetten heeft niets geholpen.

De krukassensor ligt hier al op mijn buro.

Er zit een magneetje in en aan de andere kant, een soort in zwart plastic ingegoten blokje, waarschijnlijk een hall-opnemer.

Tussen de 3 pinnen meet ik .....

1-2 : 2 Kohm

2-3 : 4 Kohm

1-3 : 20 Kohm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou volgens mijn boek-maar dat is van de 1993 I-6 - mag er geen weerstand zijn tussen pennen 2 en 3.

Met de meter op het bereik van 1K tot 10K.

Pennen 2 en 3 zijn dan de twee rechtse als je de stekker met het borgje naar boven houdt en erin kijkt.

Hij lijkt dus wel kapot.

Maar misschien heeft iemand met een WJ boek daar een ander idee over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi charlie,

Inderdaad, het sleutel lampje op mijn dash blijft branden...

En...:lol: ik heb dus wel de camshaft sensor eruit gehaald, ipv de crankshaft sensor... vandaar dat het zo makkelijk ging...

maar euh... hoe zit dat met die sleutel historie ? als ik mijn reservesleutel nummer 2 neem, dan start hij evenmin...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stukkie leesvoer uit een FSM voor de 2001 WJ:

SKIS INDICATOR LAMP

DESCRIPTION

A Sentry Key Immobilizer System (SKIS) indicator

lamp is standard equipment on all instrument clusters,

but is only functional on vehicles equipped with

the optional SKIS. The SKIS indicator lamp is

located near the right edge of the instrument cluster

overlay, to the right of the oil pressure gauge. The

SKIS indicator consists of a graphical representation

or icon of a key that is circled and crossed-out

imprinted on an amber lens. The lens is located

behind a cutout in the opaque layer of the instrument

cluster overlay. The dark outer layer of the

overlay prevents the icon from being clearly visible

when the lamp is not illuminated. The icon appears

silhouetted against an amber field through the translucent

outer layer of the overlay when the indicator

is illuminated from behind by a replaceable incandescent

bulb and bulb holder unit located on the instrument

cluster electronic circuit board. The SKIS

indicator lens is serviced as a unit with the instrument

cluster lens, hood and mask unit.

OPERATION

The Sentry Key Immobilizer System (SKIS) indicator

lamp gives an indication to the vehicle operator of

the status of the SKIS. This lamp is controlled by a

transistor on the instrument cluster circuit board

based upon electronic messages received by the cluster

from the Sentry Key Immobilizer Module (SKIM)

over the Programmable Communications Interface

(PCI) data bus. The SKIS indicator lamp bulb

receives battery current on the instrument cluster

electronic circuit board through the fused ignition

switch output (st-run) circuit whenever the ignition

switch is in the On or Start positions; therefore, the

lamp will always be off when the ignition switch is in

any position except On or Start. The lamp bulb only

illuminates when it is provided a path to ground by

the instrument cluster transistor. The instrument

cluster will turn on the SKIS indicator lamp for the

following reasons:

Bulb Test - Each time the ignition switch is

turned to the On position, the SKIM tells the cluster

to illuminate the lamp for about three seconds.

SKIS Lamp-On Message - Each time the cluster

receives a SKIS lamp-on message from the SKIM,

the lamp will be illuminated. The lamp can be

flashed on and off, or illuminated solid, as dictated

by the message from the SKIM. For more information

on the SKIS and the SKIS lamp control parameters,

(Refer to 8 - ELECTRICAL/VEHICLE THEFT

SECURITY - OPERATION - SENTRY KEY IMMOBILIZER

SYSTEM). The lamp remains illuminated

until the cluster receives a lamp-off message from

the SKIM or until the ignition switch is turned to the

Off position, whichever occurs first.

Actuator Test - Each time the cluster is put

through the actuator test, the lamp will be turned on

for the duration of the test to confirm the functionality

of the lamp and the cluster circuitry.

The SKIM performs a self-test each time the ignition

switch is turned to the On position to decide

whether the system is in good operating condition.

The SKIM then sends the proper SKIS lamp-on or

lamp-off messages to the instrument cluster. If the

SKIS indicator lamp fails to light during the bulb

test, replace the bulb with a known good unit. For

further diagnosis of the SKIS indicator lamp or the

instrument cluster circuitry that controls the lamp,

(Refer to 8 - ELECTRICAL/INSTRUMENT CLUSTER

- DIAGNOSIS AND TESTING). If the instrument

cluster turns on the SKIS indicator lamp after

the bulb test, either solid or flashing, it indicates

that a SKIS malfunction has occurred or that the

SKIS is inoperative. For proper diagnosis of the

SKIS, the PCI data bus, or the message inputs to the

instrument cluster that control the SKIS indicator

lamp, a DRBIIIt scan tool and the appropriate diagnostic

information are required.

TRANSPONDER KEY

DESCRIPTION

Each ignition key used in the Sentry Key Immobilizer

System (SKIS) has an integral transponder chip

(Fig. 6). Ignition keys with this feature can be readily

identified by a gray rubber cap molded onto the head

of the key, while conventional ignition keys have a

black molded rubber cap. The transponder chip is

concealed beneath the molded rubber cap, where it is

WJ VEHICLE THEFT SECURITY 8Q - 11

HOOD AJAR SWITCH (Continued)

molded within a plastic mount into the head of the

metal key. In addition to being cut to match the

mechanical coding of the ignition lock cylinder, each

new Sentry Key has a unique transponder identification

code permanently programmed into it by the

manufacturer. The Sentry Key transponder cannot be

adjusted or repaired. If faulty or damaged, the entire

key must be replaced.

OPERATION

When the ignition switch is turned to the On position,

the Sentry Key Immobilizer Module (SKIM)

communicates through its antenna with the Sentry

Key transponder using a Radio Frequency (RF) signal.

The SKIM then listens for a RF response from

the transponder through the same antenna. The Sentry

Key transponder chip is within the range of the

SKIM transceiver antenna ring when it is inserted

into the ignition lock cylinder. The SKIM determines

whether a valid key is present in the ignition lock

cylinder based upon the response from the transponder.

If a valid key is detected, that fact is communicated

by the SKIM to the Powertrain Control Module

(PCM) over the Programmable Communications

Interface (PCI) data bus, and the PCM allows the

engine to continue running. If the PCM receives an

invalid key message, or receives no message from the

SKIM over the PCI data bus, the engine will be disabled

after about two seconds of operation. The ElectroMechanical

Instrument Cluster (EMIC) will also

respond to the invalid key message on the PCI data

bus by flashing the SKIS indicator on and off.

Each Sentry Key has a unique transponder identification

code permanently programmed into it by the

manufacturer. Likewise, the SKIM has a unique

Secret Key code programmed into it by the manufacturer.

When a Sentry Key is programmed into the

memory of the SKIM, the SKIM stores the transponder

identification code from the Sentry Key, and the

Sentry Key learns the Secret Key code from the

SKIM. Once the Sentry Key learns the Secret Key

code of the SKIM, it is permanently stored in the

memory of the transponder. Therefore, once a Sentry

Key has been programmed to a particular vehicle, it

cannot be used on any other vehicle. (Refer to 8 -

ELECTRICAL/VEHICLE THEFT SECURITY -

STANDARD PROCEDURE - TRANSPONDER PROGRAMMING).

The SKIS performs a self-test each time the ignition

switch is turned to the On position, and will

store key-related fault information in the form of

Diagnostic Trouble Codes (DTC’s) in SKIM memory if

a Sentry Key transponder problem is detected. The

Sentry Key transponder chip can be diagnosed, and

any stored DTC’s can be retrieved using a DRBIIIt

scan tool. Refer to the appropriate diagnostic information.

eventueel kan ik de gehele manual wel op m'n server plaatsen, maar denk eraan: 2001!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een noodvoorziening heb ik er niet bij, helaas...

Ok, de stand van zaken vandaag:

Heb de module eruit gehaald. Die transponder key sentry module is van het merk siemens, gemaakt in mexico...:bye1:

Op de 4 draads aansluiting komt alle stroom toe zoals het moet, de zekeringen 7, 22 en 28 zijn in orde.

Voorlopig boek ik dus geen vooruitgang. De sentry key lamp blijft branden wat volgens de service manual betekent dat er een storing is in de module zelf en niet te maken heeft met de herkenning van de sleutel.

Morgen ga ik op zoek naar een DRBIII scan apparaat... dit zou er moeten zo uit zien: klik

to be continued...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi jongens,

Ben vandaag gaan rijden !!!!!!!!!!! :wacko::lol::D

Maar wel met mijn alarmloze-antidiefstalloze-transponderloze-zonder-electronica moto guzzi...

De jeep staat nog altijd braaf op de oprit.

De takeldienst vraagt tussen de 200-300 euro voor het takelen

De dealer 150 euro voor de diagnose

en dan is er nog niet aan gewerkt.

Maaarrrr, heb met een technieker gesproken, in feite mocht dit niet maar die kerel wou mij wel via de telefoon helpen. Normaal gezien, zegt hij, zijn die 4.0 WJ redelijk fool-proof en mankeert daar weinig aan. De anti diefstalmodule kan beïnvloed worden door de body control module en de driver/passenger door modules. Hij heeft ooit eens voorgehad dat er een draad los was van zo'n ding en toen sloeg de SKIS ook alarm.

Dus mijn volgende job is de BCM eruit halen en die andere collega modules ook en de draden inspecteren. Stel dat het lukt, dan spaar ik toch lekker een hoop poen uit.

Ik hou jullie zeker op de hoogte.

tot gauw (I hope...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, ben al terug...

Onderzoek van de BCM/DDM/PDM en SKIS hebben geen electromechanische verbindingsproblemen opgeleverd. Alles zit goed vast, geen draden los en geen oxidatie.

Maar...na het lezen van een gelijkluidend verhaal op een andere site, begin ik dus toch OPNIEUW de crankshaft position sensor als verdachte op de lijst te plaatsen... lees dit eens, wat denken jullie:

Klikkerrrrr...de... klik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, ben al terug...

Onderzoek van de BCM/DDM/PDM en SKIS hebben geen electromechanische verbindingsproblemen opgeleverd. Alles zit goed vast, geen draden los en geen oxidatie.

Maar...na het lezen van een gelijkluidend verhaal op een andere site, begin ik dus toch OPNIEUW de crankshaft position sensor als verdachte op de lijst te plaatsen... lees dit eens, wat denken jullie:

Klikkerrrrr...de... klik

Tja.......who nows:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat denk je doctor ? Zit er een kans in ?

Zou wel raar zijn hé ? Eerst 4 weken rijden o.a. naar Frankrijk en lokaal.

Dan een week stilstaan, uit de garage rijden (10 meter), terug 3 uur stilstaan en dan starten, 20 seconden draaien en... R.I.P. ???

Als het die CKS is dan eet ik minstens één onderdeel uit mijn materiaalkist op.:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat denk je doctor ? Zit er een kans in ?

Zou wel raar zijn hé ? Eerst 4 weken rijden o.a. naar Frankrijk en lokaal.

Dan een week stilstaan, uit de garage rijden (10 meter), terug 3 uur stilstaan en dan starten, 20 seconden draaien en... R.I.P. ???

Als het die CKS is dan eet ik minstens één onderdeel uit mijn materiaalkist op.:wacko:

Eet smakelijk:P

Is er toevallig niet een jeeper bij jouw in de buurt met een zelfde wagen want dan kunnen jullie afspreken om even zijn CPS te proberen.Het is de goedkoopste manier om uit te vinden wat er kapot is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neenee, niet overbodig, maar had ik al uitgeprobeerd.

Blijkt dat voor bepaalde bouwjaren, die optie disabled is.

Als ik on/off speel met de contact sleutel, gebeurt niks.

Als ik het knopje van de km-stand ingedrukt hou, dan bewegen alle meters eens naar rechts, branden alle lampjes eens en is dat alles.

Ik ga me lid maken van de VAB en hem laten wegslepen naar de dealer. Daarna laat ik weten wat er aan de hand was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...