Spring naar bijdragen

airco doet het niet


Recommended Posts

Hallo Jeepers,

Mijn airco werkt ineens niet meer. Als ik de airco aan zet wordt het eerder warmer als kouder in de auto. Als ik de temperatuur instelling helemaal op warm zet wordt het nog warmer.

De elektrische fan die achter de radiateur zit slaat ook niet aan. Ik weet niet of deze altijd loopt als de airco aan staat of op temperatuur schakeld.

Als de auto loopt en ik schakel de airco in schommeld het toerental wel even dus er lijkt wel een reactie te zijn als ik hem inschakel.

Weet iemand wat ik zelf kan checken? Zekeringen of relais of zoiets?

Het is een grand cherokee 4.7 uit 1999

Groeten Eddy.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Eddy:

Tja die malheur heb je met de ZJ wel vaker. Topic komt vaak terug.

Ga naar zo'n airco-bedrijf. Die meten de druk. Die is vast veel te laag. Dat kan duiden op een lek(je). En dat hoeft niet ernstig te zijn. Het bedrijf pompt eerst de installatie helemaal leeg, pompt 'm weer vol en doet er een tracer-goiedje bij. Dan rij je een paar weken. Daarna bekijken ze met een infraroodlamp je installatie. Waar het lekt, licht die plek op door de tracer-resten.

Als het niet een klein lekje is bij de compressor ligt de oorzaak vaak bij één plek. De verdamper in het dashboard is erg zwak. Zowel door een constructiefout, als ook door een montagefout. Constructiefout omdat er een zwakke plek is onderin de verdamper. Montagefout, omdat in het luchtrooster vlak onder de voorruit, achter een plastic schot een rooster geplaatst is met te grote openingen. Daardoor kan er veel blad-troep in de verdamperruimte komen, waardoor de verdamper, die altijd vochtig is, niet snel meer droogt. Onderin oxideert het aluminium dan door.

De airco-boys halen bij de controle een weerstand weg rechts onder het dashboard en loeren met hun lamp en een spiegeltje in de verdamperruimte. Als de diagnose is dat de verdamper lek is, kost dat naast de verdamper een dag sleutelen. Het hele dashboard gaat eruit. Dat kan je zelf doen, als je eerst de airco boys vraagt de speciale klemmen van de airco-leidingen in de motorruimte los te maken.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet te gauw treuren, eerst eens langs een dealer gaan om te vragen of je aanspraak kan maken op de fabrieksgarantie. Bij mij zijn er al aardig wat onderdelen vervangen van de airco (drukswitch, condensor, verdamper, tig keer bij gevuld etc.) en een aantal van deze onder garantie. Kweet zo gauw niet meer welke uit mijn hoofd (ik zit nu op mijn werk sad.gif ). Ik meen mij te herinneren, dat er op een aantal onderdelen 7 jaar!! garantie zit. Alles draait nu eindelijk al anderhalf jaar zonder problemen. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij doet het weer smile.gif .

Gisteren het een en ander na laten kijken. Het grootste probleem was dat de spoel die de pomp van de airco inschakeld niet sterk genoeg leek te zijn. Bij het inschakelen van de airco twijfeld de spoel even maar komt dan 7 van de 10 keer wel in. Bij stationair toerental was de druk van het systeem redelijk (ca 5 bar). bij hogere toerentallen (2000 tot 3000 tpm) was het aan de lage kant (2 bar) met als gevolg dat de pomp weer uitgeschakeld werd. Dus de oplossing was een beetje gas erbij en de spoel van de pomp goed schoongeblazen met lucht.

Nu even afwachten of hij het blijft doen.

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...