Spring naar bijdragen

Temperatuur Meter


Remcog
 Share

Recommended Posts

Schommelende temperatuurmeters zijn vaak een teken van gasbellen in de koelvloeistof.

Er is dus kans op een lekke koppakking. Meestal loopt de temperatuur dan ook sneller op dan normaal.

Even naar een garagebedrijf rijden en de koelvloeistof laten testen op de aanwezigheid van uitlaatgassen, en je weet al veel meer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schommelende temperatuurmeters zijn vaak een teken van gasbellen in de koelvloeistof.

Er is dus kans op een lekke koppakking. Meestal loopt de temperatuur dan ook sneller op dan normaal.

Even naar een garagebedrijf rijden en de koelvloeistof laten testen op de aanwezigheid van uitlaatgassen, en je weet al veel meer!

Hoi 87Wrangler.

Hoe kan ik checken of de koppakking lek is. Waar moet ik naar kijken. Ik ben een leek nog steeds jammer genog op dit gebied.

Bedankt voor je hulp

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gasbellen in de radiateur, zeer snel opwarmende motor, schommelende meter, erg hoge druk in het koelsysteem, zijn tekenen. Mogelijk komt er ook water in de motorolie ( grijze drab) of juist olie in het koelwater...

omdat er bij jou problemen met de koeling lijken te zijn, moet je dus even naar een garagebedrijf waar ze de aanwezigheid van uitlaatgassen ( CO) in de koelvloeistof kunnen testen. Dat gaat zeer snel en zal je niet veel kosten.

Wordt de aanwezigheid van uitlaatgas aangetoond, dan is het 99% zeker de koppakking!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gasbellen in de radiateur, zeer snel opwarmende motor, schommelende meter, erg hoge druk in het koelsysteem, zijn tekenen. Mogelijk komt er ook water in de motorolie ( grijze drab) of juist olie in het koelwater...

omdat er bij jou problemen met de koeling lijken te zijn, moet je dus even naar een garagebedrijf waar ze de aanwezigheid van uitlaatgassen ( CO) in de koelvloeistof kunnen testen. Dat gaat zeer snel en zal je niet veel kosten.

Wordt de aanwezigheid van uitlaatgas aangetoond, dan is het 99% zeker de koppakking!

Bedankt,

Weet nu waar de koppakking zit, en aan de hoek komt ook wat drabberig spul uit. Als ik de motor een tijd laat lopen en dan in het koelvloeistof vat kijkt kookt die vloeistof bijna wat vroeger nooit het geval was. Een nieuwe koppakking is ongeveer 17 euro dus wel te doen (www.asp-eberle.com). Deze koppakking monteren is ook wel te doen denk ik. Ik schroef het deksel er af, haal de oude koppakking er uit, leg de nieuwe er in en schroef de kap weer dicht. Hebben jullie nog andere hints ?

Moet ik de koelvloeistof in zijn geheel vervangen ????

Bedankt

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Euh.. ben je niet in de war met het kleppendeksel? Koppakking vervanging is goed te doen maar komt even iets meer bij kijken dan deksel eraf, pakking ertussen en deksel er weer op..

Om de koppakking te vervangen zul je de in- en uitlaatspruitstukken moeten loshalen, de multiriem moeten verwijderen, je stuurbekrachtingspomp los moeten halen, injectierail moet los, luchtfilter enz.

Dan nog is het goed te doen hoor. Is alleen een tijdrovend klusje.

Hier een linkje: Koppakking 4.0

Hebben na inbouw van een andere motor ook de koppakking moeten vervangen.

Na de vervanging zou ik alle koelvloeistof wel even vervangen, kans dat er olie of andere rommel in terecht gekomen is.

Ook een aandachtspuntje is om te kijken of de kop nog rechts is. Als je al geruime tijd met dit probleem rond hebt gereden bestaat de kans dat deze niet helemaal recht meer is en gevlakt moet worden.

Suc6!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Euh.. ben je niet in de war met het kleppendeksel? Koppakking vervanging is goed te doen maar komt even iets meer bij kijken dan deksel eraf, pakking ertussen en deksel er weer op..

Om de koppakking te vervangen zul je de in- en uitlaatspruitstukken moeten loshalen, de multiriem moeten verwijderen, je stuurbekrachtingspomp los moeten halen, injectierail moet los, luchtfilter enz.

Dan nog is het goed te doen hoor. Is alleen een tijdrovend klusje.

Hier een linkje: Koppakking 4.0

Hebben na inbouw van een andere motor ook de koppakking moeten vervangen.

Na de vervanging zou ik alle koelvloeistof wel even vervangen, kans dat er olie of andere rommel in terecht gekomen is.

Ook een aandachtspuntje is om te kijken of de kop nog rechts is. Als je al geruime tijd met dit probleem rond hebt gereden bestaat de kans dat deze niet helemaal recht meer is en gevlakt moet worden.

Suc6!

Yep kleppendeksel. Ik ben een leek in de benaming van de onderdelen in een auto.

Maar tjeempie wat een verhaal zeg ik bedoel dan in de link he. Wel heel bruikbaar. Ik ga eers maar eens onluchten, vloeistof vervangen kijken of dat wat doet en dan zonodig een nieuwe koppakking bestellen. Wel hartelijk bedankt Jos.

Ik laat jullie wel weten hoe het er voor staat.

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Ik heb even bij de auto gestaan en de volgende dingen gecheckt.

Radiateur dop er af geschroefd en zal meteen geoxideerde deeltjes liggen van de radiateur. Ik heb vervolgens de vloeistof tot b aan de nok gevult en heb de auto toen een tijdje stationair laten draaien. De temperatuur liep langzaam op niet in een minuut zoals tevoren. Er kon heel wat vloeistof in dus ik denk dat ie toch wel wat nodig had. Vervolgens stukkie gereden en de temperatuur bleef mooi onder de 100 zitten. Maar.....als ik eens lekker op trek 1.2.3.4 en dan lang door haal naar zijn 5 schiet die toch weer door de honderd. Thuis gekomen de kap open en hoorde ik een sissend geluid wat overigens vrij snel weer weg was. Maar er loopt volgends mij ook wat uit de radiator of heeft ie een overloop als er teveel in zit.

Voordat ik nou naar de garage ga om even een meeting te laten doen en stel nou dat ie geen gas in de koel vloeistof vind waar moet ik dan aan denken.

Ik hoor het wel weer. Als ik mijn vakantie geld krijg ga ik eens shoppen bij www.asp-eberle.com radiateur is wel duur trouwens maar ja dat weet ik nu wel als jeep rijder en onderhouder :thumbsup:

Bedankt damens en heren :whistle:

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, ik weet niet hoeveel koelvloeistof je erin hebt gegoten. Gaat aardig wat liters in.

Overlooptankje (of recirculatietankje..) zit op je linker spatbord bij het ruitewisservloeistofreservoir (dubbele woordwaarde :bye1: )

Doet je verwarming het wel? Anders zou je nog eens aan de thermostaat kunnen denken.

Tijdens vullen wel beide sensoren uit het blok gedraaid? Anders kan er lucht onder zitten waardoor thermostaat niet open gaat(vraag me niet hoe ik dit weet, ahum.. <_< )

Suc6!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, ik weet niet hoeveel koelvloeistof je erin hebt gegoten. Gaat aardig wat liters in.

Overlooptankje (of recirculatietankje..) zit op je linker spatbord bij het ruitewisservloeistofreservoir (dubbele woordwaarde :bye1: )

Doet je verwarming het wel? Anders zou je nog eens aan de thermostaat kunnen denken.

Tijdens vullen wel beide sensoren uit het blok gedraaid? Anders kan er lucht onder zitten waardoor thermostaat niet open gaat(vraag me niet hoe ik dit weet, ahum.. <_< )

Suc6!

Hoi Jos,

Ik de sensoren er niet uit gedraaid. Waar zitten die precies ? Ik ga even zoeken op google maar als jij me kan vertellen waar die sensoren zitten ben ik je dankbaar. Ik weet nu ook waar de overloop zit dat is dus dat tankje.....blond blauwe ogen grrr wist ik maar meer van sleutelen af. Verwarming doet het goed. Ga vandaag ook even naar de garage voor de gasbellen meeting. De thermostaat waar zit die ? De fan draaid in iedergeval al bij het starten maar das normaal geloof ik.

Dank je Jos.

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even plaatje van sensoren bij gedaan:

sensorenco8.jpg

Witte pijlen geven sensoren aan, de ene zit aan de achterkant op de cilinderkop tegen het schutbord aan (lastig plekje)

De ander zit in de thermostaatbehuizing, waar de dikke leiding van de radiateur naar toe gaat.

Daar zit dus ook je thermostaat in.

Fan draait inderdaad altijd mee.

Mocht je inderdaad de koppakking gaan vervangen staat er bij ons project nog een aantal foto's en tips:

koppakking

Suc6!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even plaatje van sensoren bij gedaan:

sensorenco8.jpg

Witte pijlen geven sensoren aan, de ene zit aan de achterkant op de cilinderkop tegen het schutbord aan (lastig plekje)

De ander zit in de thermostaatbehuizing, waar de dikke leiding van de radiateur naar toe gaat.

Daar zit dus ook je thermostaat in.

Fan draait inderdaad altijd mee.

Mocht je inderdaad de koppakking gaan vervangen staat er bij ons project nog een aantal foto's en tips:

koppakking

Suc6!

Hoi Jos,

Hardstikke bedankt. Waar zou ik zijn zonder dit forum en alle geweldige mensen die leeken hier helpen. Ik denk toch dat de koppakking lek is en de radiateur dus das twee vliegen in een klap. Ga nu de onderdelen bestellen en ze door de garage laten inbouwen.

Nogmaals bedankt Jos.

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jos,

Hardstikke bedankt. Waar zou ik zijn zonder dit forum en alle geweldige mensen die leeken hier helpen. Ik denk toch dat de koppakking lek is en de radiateur dus das twee vliegen in een klap. Ga nu de onderdelen bestellen en ze door de garage laten inbouwen.

Nogmaals bedankt Jos.

Remco

Hoi,

Ik heb een pakking set binnen en ga deze monteren. Ik wil het zelf doen!!!!!

Jos ik heb je post doorgelezen. Zijn er behalve het gemelde in de post nog andere dingen waar ik op moet letten bij het vervangen van de koppakking ?

Ik moet nog een goede moment sleutel regelen.

Ik kan gewoon het kleppen deksel los draaien en kom dan de onderdelen tegen die ik moet vervangen en het gaat mij met name om de koppakking. Moet ik een een stof vrije omgeving werken ? Wat betekend de cilinger hoog zetten zoals beschreven in de post van Jos.

Bedankt en ik wens mezelf success.

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Ik heb een pakking set binnen en ga deze monteren. Ik wil het zelf doen!!!!!

Jos ik heb je post doorgelezen. Zijn er behalve het gemelde in de post nog andere dingen waar ik op moet letten bij het vervangen van de koppakking ?

Ik moet nog een goede moment sleutel regelen.

Ik kan gewoon het kleppen deksel los draaien en kom dan de onderdelen tegen die ik moet vervangen en het gaat mij met name om de koppakking. Moet ik een een stof vrije omgeving werken ? Wat betekend de cilinger hoog zetten zoals beschreven in de post van Jos.

Bedankt en ik wens mezelf success.

Remco

Hoi Remco,

Je hebt groot gelijk! Gewoon zelf doen.

Waar je op moet letten? Tsja, vooral dat je zorgvuldig en consequent werkt. Leg onderdelen die je eraf haalt op volgorde weg (vooral belangrijk bij je klepstoters)

Heb je ook nieuwe rekbouten of gebruik je je huidige? Ze mogen 1 keer hergebruikt worden. Ik heb ze vervangen omdat het blok omhoog gehesen is aan de kop en ik zeker wilde zijn dat het na vervanging dicht bleef :blush:

Cilinder omhoog zetten betekent door aan de krukas poelie te draaien (ik geloof dop 19) de stand van de zuigers veranderen. Je draait dan de cilinder omhoog/omlaag zodat je er makkelijker bij kunt om schoon te maken.

Stofvrij werken is wel prettig, ik zou het niet buiten doen. Een garage of schuur is prima geschikt.

Heb je een nieuwe kleppendekselpakking of gebruik je vloeibare pakking? In mijn setje zat namelijk geen kleppendekselpakking en heb ik vloeibare gebruikt.

Gewoon beginnen met de boel los te halen, schoonmaken en wegleggen. Dan houdt je vanzelf een kale cilinderkop over :whistle:

Heel veel succes en schroom niet om te vragen! ;)

Groeten, Jos

Oh ja, maak veel foto's. Handig als referentie en ook leuk om een paar hier te plaatsen.

Nog een oh ja, ik zal even kijken of ik de betreffende pagina's uit de service manuel kan vinden. Staat veel handige info op en ook de aanhaalmomenten e.d.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Remco,

Je hebt groot gelijk! Gewoon zelf doen.

Waar je op moet letten? Tsja, vooral dat je zorgvuldig en consequent werkt. Leg onderdelen die je eraf haalt op volgorde weg (vooral belangrijk bij je klepstoters)

Heb je ook nieuwe rekbouten of gebruik je je huidige? Ze mogen 1 keer hergebruikt worden. Ik heb ze vervangen omdat het blok omhoog gehesen is aan de kop en ik zeker wilde zijn dat het na vervanging dicht bleef :whistle:

Cilinder omhoog zetten betekent door aan de krukas poelie te draaien (ik geloof dop 19) de stand van de zuigers veranderen. Je draait dan de cilinder omhoog/omlaag zodat je er makkelijker bij kunt om schoon te maken.

Stofvrij werken is wel prettig, ik zou het niet buiten doen. Een garage of schuur is prima geschikt.

Heb je een nieuwe kleppendekselpakking of gebruik je vloeibare pakking? In mijn setje zat namelijk geen kleppendekselpakking en heb ik vloeibare gebruikt.

Gewoon beginnen met de boel los te halen, schoonmaken en wegleggen. Dan houdt je vanzelf een kale cilinderkop over ;)

Heel veel succes en schroom niet om te vragen! ;)

Groeten, Jos

Oh ja, maak veel foto's. Handig als referentie en ook leuk om een paar hier te plaatsen.

Nog een oh ja, ik zal even kijken of ik de betreffende pagina's uit de service manuel kan vinden. Staat veel handige info op en ook de aanhaalmomenten e.d.

Hoi Jos,

Hardstikke bedankt voor de wijze woorden. Ik heb hier heel veel aan. Er zit een klepdekselpakking bij :blush: Heel tof als je betreffende paginas kan vinden uit het manual. Ik heb zelf een Duits maar een Engels of Nederlands gedeelte zou top zijn. Ik heb geen nieuwe rekbouten en weet eerlijk gezecht niet ie ooit uit elkaar gelegen heeft (de motor) gokje.

Groetjes en goed weekend.

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Remco,

Ik heb de bouten bij Maasbach 4x4 besteld, ASP kon ze niet leveren.

Let wel even op dat je de goede krijgt, zit namelijk verschil in lengte tussen 4.2 en 4.0 en zou vervelend zijn als de verkeerde naar Portugal gingen.

Ik ben nog even bezig de geschikte pagina's voor je te verzamelen.

Groeten, Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Remco,

Ik heb de bouten bij Maasbach 4x4 besteld, ASP kon ze niet leveren.

Let wel even op dat je de goede krijgt, zit namelijk verschil in lengte tussen 4.2 en 4.0 en zou vervelend zijn als de verkeerde naar Portugal gingen.

Ik ben nog even bezig de geschikte pagina's voor je te verzamelen.

Groeten, Jos

Hoi Jos,

En die voor een 2.5 zijn die ook verschillend ik neem aan van wel denk.

Bedankt Jos.

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jongens, ik heb een onderdelenboek hier met originele nummers.

voor 2.5l worden 3 bouten aangegeven,

j400 7308 5 stuks 3,75" (8)

j400 7307 1 stuk 4,52" (9)

j400 7310 As Requiered, bout met stud (10)

25kopcb8.jpg

voor 4.0

j400 7308 7 stuks

j400 7307 2 stuks

j400 7310 7 stuks, bout met stud

Zelfde dus, alleen andere aantallen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jongens, ik heb een onderdelenboek hier met originele nummers.

voor 2.5l worden 3 bouten aangegeven,

j400 7308 5 stuks 3,75" (8)

j400 7307 1 stuk 4,52" (9)

j400 7310 As Requiered, bout met stud (10)

25kopcb8.jpg

voor 4.0

j400 7308 7 stuks

j400 7307 2 stuks

j400 7310 7 stuks, bout met stud

Zelfde dus, alleen andere aantallen

Hoi Mjoeb,

Ook jij hardstikke bedankt hier heb ik nog meer aan zelfs.

Groetjes.

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...