Spring naar bijdragen

Vering


Recommended Posts

hoi

voordat mijn jeep op apk moest afgelopen jaar vond ik zelf al dat er nieuwe vering onder moest. Normaal kon je toch wel met een redelijk snelheid over drempels en kon je ook wel goede kuilen nemen. Maar sinds kort hoor je dan een harde knal (alsof je de grond raakt) maar het is de vering die doorslaat. Zag ook in de kappen slijtage van de banden die er dan langs schuren omdat de auto dan zover omlaag zakt.

Komt hij terug van de apk zeggen ze dat de vering prima in orde is, maar hebben ze de spoorverbreders eronderuit gehaald zodat de auto de banden niet meer raakt. Dat heeft hij nog nooit eerder gedaan dus waarom zou het wel goed zijn en meoten mijn spoorverbrederes eruit?

Maargoed, rij nu al een tijdje zonder die spoorverbreders, drempels gaan wel goed. Maar als ik met een volle auto rij, 5 pers. e.d. heb ik een verlaagde jeep achter en bij een stevige kuil hoor je weer een harde knal dat hij dus helemaal door de vering heen gaat.

Iemand enig idee wat er is als de garage zegt dat de vering in orde is. wil namelijk graag me spoorverbreders weer eronder leggen maar dan wel zonder dat de auto op de banden slaat of doorslaat tot het einde van de vering bij een drempel of kuil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze zullen de spoorverbreders hebben weggehaald zodat de banden de spatborden niet meer raken bij inveren.

Waarschijnlijk staken je banden te ver uit.

Wat die huidige klap betreft bij inveren betreft, misschien hebben de schokdempers achter hun beste tijd gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze zullen de spoorverbreders hebben weggehaald zodat de banden de spatborden niet meer raken bij inveren.

Waarschijnlijk staken je banden te ver uit.

Wat die huidige klap betreft bij inveren betreft, misschien hebben de schokdempers achter hun beste tijd gehad.

dat klopt, sinds die eruit zijn is het niet meer, nu ben ik afgelopen weekend goed en zwaar offroad gegaan dus had ik het weer. maar is het cker de schokdempers achter? waarom zegt de garage dat daar niks mee mis is maar halen ze wel de spoorverbreders eruit terwijl die er al 10 jaar op zitten zonder problemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

linkje naar foto van duc

waneer jou veren er ook zo uit zien dan heb je dus nieuwe nodig

veren moeten bol staan niet hol...

schokbrekers zijn dempers hebben opzich niet veel te maken met in veren

oei daar weet ik niet zoveel vanaf, ik weet dat ik goed verlaagd ben als ik zwaar beladen ben en dan bij een hobbel dus doorknal. of het de vering of schokbrekers is weet ik dus niet. ik zal snel proberen wat fotos te nemen van de bladvering achter. hopelijk kan jij er dan wat van zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zojuist ook nog even met me garage gebeld. Ze konden zich idd herinneren dat ze de spoorverbreders eruit hebben gehaald zodat er meer speling in de wielkassen is. De vering en shokdempers behoorden nog binnen de apk regeles dus is alles goedgekeurd. Hij heeft ook voorgesteld om vrijblijvend langs te komen om te kijken wat er aan de hand is.Hij denkt zelf aan de bladvering aangezien de auto niet nahobbelt bij het nemen van een hobbel. Al gok ik bij de garage op het duurste dat mogelijk is :whistle:! Maargoed, het is dus de vraag is het de bladvering of de schokdempers. Ik ga vrijdag fotos maken van de bladveren, hoop dat iemand met wat meer verstand het even kan bekijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zijn de bladveren.....

en zolang er geen blad gebroken is, mag het al gauw voor de apk

je garage heeft dus (in mijn ogen) de goedkoopste oplossing gedaan door de spacers weg te halen.

je kan een add a leaf nemen, maar geloof ik eerder kans op blad breuk (XJ-rijders mogen me verbeteren)

persoonlijk zou ik gaan voor compleet nieuwe set...kost wat maar kan je weer jaren vooruit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zijn de bladveren.....

en zolang er geen blad gebroken is, mag het al gauw voor de apk

je garage heeft dus (in mijn ogen) de goedkoopste oplossing gedaan door de spacers weg te halen.

je kan een add a leaf nemen, maar geloof ik eerder kans op blad breuk (XJ-rijders mogen me verbeteren)

persoonlijk zou ik gaan voor compleet nieuwe set...kost wat maar kan je weer jaren vooruit.

mm niet zo mooi dus. wat zou dit ongeveer gaan kosten? en is dit zelf te doen? bladvering lijkt me lastig..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de bladveren al doorgezakt zijn, zou ik geen add-a-leaf toepassen, want dat moet dat ene blad eigenlijk al het werk doen met idd een verhoogd risico op breuk.

Op USA-sites barst het van de mogelijkheden, al dan niet in combinatie met verhogingskits enof schokbrekers. Zelf heb ik toen gekozen voor een kit van rustysoffroad.com.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

beste,

Ik ben vrijdagmiddag even bij de garage langs geweest. Daar hebben ze hem even op de brus gezet. En hebben we idd kunnen zien dat de bladvering niet bol maar wat hol staat. `het is dus de bladvering dat ik moet gaan vervangen. Nu heeft de garage globaal even geschat, en kwamen ze erop uit dat het minimaal 600 euro zou gaan kosten. Dit is natuurlijk niet te doen. Zelf werk dus.

Nu heb ik mijn volgende probleem, hoe weet ik welke ik moet hebben, welke bladveren en welke schoeven en bouten voor de ophanging heb ik nodig, aangezien ik er maar niet vanuit kan gaan dat degene die ik eraf haal ook weer erop kan zetten :thumbsup:! heeft iemand enige idee welke merken?? maten?? e.d. ik moet hebben, waar ik deze het beste kan bestellen. en misschien nog andere handige tips. Misschien iemand die in de buurt woont met verstand ervan???

alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja ik zou gewoon 4wd.com mailen en vragen naar Cherokee replacement suspension

weet je de totale kosten incl shippen,,, in nl komt nog invoer en btw bij, (grofweg dollarteken wordt euroteken)

ow...

Misschien iemand die in de buurt woont met verstand ervan???

welke buurt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja ik zou gewoon 4wd.com mailen en vragen naar Cherokee replacement suspension

weet je de totale kosten incl shippen,,, in nl komt nog invoer en btw bij, (grofweg dollarteken wordt euroteken)

ow...

welke buurt?

buurt= roermond

Zijn deze onderdelen alleen te koop in amerika? niet een importeur oid hier in nederland die dat heeft/kan leveren? Heb je ook ervaring met dit bedrijf en de bestellen en leveren in nederland? Sory eerste keer dat ik zoiets groots maby wil gaan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het eenvoudigst en goedkoopst is om twee goede gebruikte bladveerpakketten te kopen. Van het bovenste blad slijp je dan de bevestigingsuiteinden af. Vervolgens maak je jouw veerpakketten los van de as en slijp je de clips door die de bladen bij elkaar houden. Je neemt de losse bladen eronderuit en laat alleen het bovenste blad aan de auto zitten. Tenslotte bevestig je de goede pakketten in hun geheel aan dat bovenste blad.

Extra onderdelen die je nodig zult hebben zijn twee centreerbouten en nieuwe clips. Wellicht kun je voor alles bij Boris terecht, anders zul je de boutjes en clips bij B&S kunnen bestellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

ok na nog een tijd getest te hebben en met trailer en zwaar geladen rond te hebben gereden. maar ook offroad. is het toch duidelijk dat het de bladvering is. Wanneer er een aantal zakken voer achter in liggen krijg ik al een verlaagde jeep.

Ik hoop dat boris even kan reageren of hij hier meer van weet hoe ik dat moet aanpakken of dat je nog onderdelen hebt liggen of waar ik het beste kan gaan bestellen, maar dan moet ik eerst zeker zijn wat ik moet bestellen.

Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal maandag even informeren wat nieuwe kosten.

Op dit moment heb ik geen gebruikte set liggen , daar ik midden in een verbouwing zit (en er door de gemeente een bouwstop is opgelegd).

Echter binnen nu en twee weken moet ik weer 2 cherokee's demonteren (de onderdelen raken op) , en ik heb nog 8 cherokee's staan.....

Dan heb ik dus ook weer bladveren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ok gisteren de neiuwe bladvering er dus onder gaan leggen! alles ging goed, alleen de voorste bouten kregen we er niet uit. aan beide kanten. Na veel geweld is hij aan de rechterkant van de auto wel eruit gegaan, daar zit dus ook de nieuwe vering onder. Aan de linkerkant hebben we de bout niet los gekregen, op geen enkele manier. Deze wil ik morgenavond dan ook gaan doorslijpen, maar dan moet ik wel een nieuwe bout hebben. Als iemand mij aan zo'n bout kan helpen morgen/deze week komt ik deze direct ophalen!

bij voorbaat dank!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...