Spring naar bijdragen

Ampere Meter


tosca
 Share

Recommended Posts

Amperemeter wordt in serie met de gebruikers geplaatst.

ALLEEN de dikke kabel van de startmotor loopt rechtsreeks vanaf de accu ( En eventueel de lier(en)!)

De amperemeter zet je tussen de plus van de accu en en overige draden die daarop zijn aangesloten. Dat wil ook zeggen dat er dikke draden naar de meter moeten lopen!!!

Soms wordt er ook een "Shunt" gemonteerd. da's een heel kleine ( ohmse) weerstand waarover de spanning wordt gemeten. in dat geval wordt de meter zelf met een paar dunne draadjes aangesloten en loopt de hoofdstroom dus niet door de meter zelf.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

a_meter.gif

Denk aan de maximale stroom die de meter kan hebben.

Verder is het raadzaam voor de meter een zekering te plaatsen van de waarde die de meter kan hebben.

Weerstand_meting.gif

Waar je de volt meter plaatst bij 1 of 2 maakt niet uit.

De voltmeter kan je aansluiten met 1,5mm² (achter een zekering) + en een massa draad.

De Amp meter is een ander verhaal.

30Amp = 6mm²

50Amp = 10mm²

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die dikke gele kabel zit bovendien achter het contact. Voor een voltmeter prima maar voor een ampere meter niet!

Hij moet echt tussen de accu en het "boordnet" zitten, daardoor zie je ook of de accu geladen ( meter "in de plus" ) of ontladen ("meter in de min") wordt.

Bij je CJ zul je de splitsing vermoedelijk op het startrelais moeten maken: Daarop zit de dikke accukabel, én een paar dunnere draden die in de kabelboom en richting dynamo verdwijnen, onder één klem/moer. Het beste kun je naast het relais een "terminal" plaatsen: Een geïsoleerd kunststof blok waarin een draadeind met moeren zit. Alle draden, welke samen met de hoofdkabel vanaf de accu, op het relais zitten én alle draden die naderhand op de pluspool van de accu zijn aangesloten (behalve kabels naar lieren en andere zeer grote stroomverbruikers), sluit je aan op die terminal. De amperemeter zet je tussen de nu , bijna, vrijgekomen aansluiting op het startrelais en de bijgeplaatste "terminal". De "+" van de meter komt daarbij aan het relais!

Voorbeeld van zo'n "terminal" :

1015906.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De stroom loopt absoluut niet via het metertje.

Het metertje (aan te sturen met enkele milivolts) wordt met 2 dunne draadjes inderdaad "over" een shunt geplaatst.

Een shunt is een weerstand van minder dan 1 ohm die in serie staat met de + van de accu. Op die manier krijg je een laad / ontlaad indicatie.

De ampère meter zelf heeft een lage interne weerstand, die kunstmatig vergroot wordt met een voorschakel weerstand.

Conclusie: op zoek naar een goede shunt weerstand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan inderdaad dat er een shunt gebruikt wordt! Maar er zijn talloze amperemeters die zonder gebruikt worden.

Maakt verder niet zoveel uit wat betreft ondebreken van de te meten stroomkring, alleen komt er dan op de plaats van de meter de shunt tussen de aansluitingen die ik hierboven beschreef.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stroom van de zekering moet dan minstens de waarde van de max. dynamostroom hebben... Amperemeters in de auto branche gaan vaak tot 50Amp, maar kunnen moeiteloos meer stroom aan. Alleen staat de meter dan uit de schaal...

Zeker tijdens lieren gaat de dynamo 100% "aan de bak", dus dan moet de zekering dat wel gedurende een flinke tijd aankunnen!

25% boven het dynamo amperage afzekeren dus, als je besluit een zekering te monteren ( niet onverstandig...)

Maar dan nog... de zekering zet je aan de accu zijde, ofwel de "+" van de meter. Als je op de meterdraden massa sluiting krijgt, gaat die zekering wel door, maar als de motor nog loopt krijg je nog steeds een flinke stroom uit de dynamo!

Goed en zorgvuldig verleggen en bij elke doorvoer rubber tule's gebruiken is een must!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stroom van de zekering moet dan minstens de waarde van de max. dynamostroom hebben... Amperemeters in de auto branche gaan vaak tot 50Amp, maar kunnen moeiteloos meer stroom aan. Alleen staat de meter dan uit de schaal...

Zeker tijdens lieren gaat de dynamo 100% "aan de bak", dus dan moet de zekering dat wel gedurende een flinke tijd aankunnen!

25% boven het dynamo amperage afzekeren dus, als je besluit een zekering te monteren ( niet onverstandig...)

Maar dan nog... de zekering zet je aan de accu zijde, ofwel de "+" van de meter. Als je op de meterdraden massa sluiting krijgt, gaat die zekering wel door, maar als de motor nog loopt krijg je nog steeds een flinke stroom uit de dynamo!

Goed en zorgvuldig verleggen en bij elke doorvoer rubber tule's gebruiken is een must!

Ik begrijp hem nog niet helemaal.

Gaat deze meter ook meten als de lier met vol vermogen staat te werken.

Dan kan er wel eens 250 Amp lopen.

Ik zou zo'n meter echt daar niet tussen willen hebben.

Maar misschien begrijp ik hem niet.

De dynamo bijvoorbeeld bij mij levert dan 150 Amp....

Of heb ik het mis....

Ik zou deze meter alleen tussen de verbruikers plaatsen zoals licht, werklamp, radio, cb enz...

Maar misschien denk ik wel verkeerd nu.....biertje...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp hem nog niet helemaal.

Gaat deze meter ook meten als de lier met vol vermogen staat te werken.

Dan kan er wel eens 250 Amp lopen.

Ik zou zo'n meter echt daar niet tussen willen hebben.

Maar misschien begrijp ik hem niet.

De dynamo bijvoorbeeld bij mij levert dan 150 Amp....

Of heb ik het mis....

Ik zou deze meter alleen tussen de verbruikers plaatsen zoals licht, werklamp, radio, cb enz...

Maar misschien denk ik wel verkeerd nu.....biertje...

goed idee :rolleyes: eerst maar eens een paar flessen bier,ik zie morgen wel weer verder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanaf je accu loopt een dikke pluskabel naar het startrelais. Op dat startrelais zitten, onder dezelfde bout, nog een paar draden, die de kabelboom ingaan of naar de dynamo lopen. ALLE kabels, behalve de dikke van de accu, haal je eraf.

Als er op de plus van de accu meerdere draden zijn aangesloten, bijv. voor extra lampen, CB, radio/versterker, of zoiets, dan haal je die ook los en brengt ze bij de andere draden die van het startrelais zijn losgenomen.

LET OP: Als er ook kabels van een lier op de plus van de accu zijn aangesloten, LAAT DIE DAN ZITTEN!!!

Terug naar het startrelais:

- Bij op de aansluiting van de dikke plus, sluit je de PLUS van de amperemeter aan. ( liefst via een zekering van MINIMAAL de max laadstroom van de dynamo)

- Alle losgenomen draden zet je samen op een extra klem ( die ik in een eerder postje liet zien ). Op die klem sluit je ook de - van de meter aan.

Klaar!

Je hebt nu een amperemeter die het totale stroomverbruik/laadstroom van de auto meet, EXCL. de grote verbruikers als lieren en startmotor. Op de meter kun je nu zien of de accu geladen dan wel ontladen wordt.

De hoge stroom tijdens het lieren, waar ik eerder het over had, wordt veroorzaakt doordat de lier de accu leegtrekt. De dynamo zal dus op het moment van lieren z'n max. stroom gaan leveren! Bij een 150 amp dynamo loopt er dan dus max. 150 amp door de meter!

Overigens heb je op dat moment een meetfout: De stroom naar de lier wordt niet gemeten, alleen de laadstroom. Ondankt een hoge laadstroom ( meter vet in de plus) wordt de accu dan toch ontladen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laadspanning zegt minder over laden/ontladen...

14V en een hoge laadstroom duidt op een probleem... (accu stuk)

En 12 V met 40 amp laadstroom is prima.. dynamo werkt dan goed... 12V met -10 amp is daarintegen niet best....

Voltmeter én amperemeter is DE combinatie als je op de hoogte wilt blijven van de electriche situatie rondom de accu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou je eigenlijk zo'n AMP meter gebruiken. (vindt deze dingen altijd een groot risico met bijvoorbeeld kortsluiting)

Je kan het toch ook aan de laadspanning zien.

Tussen de 10 en 14 volt.

in mijn nieuwe dashbord wilde ik 5 metertjes(staat wel mooi)kamaraad van mij had nog 3 nieuwe meterjes liggen(ampere,volt,toerenteller)dus van het zelfde merk 2 nieuwe(koelvloeistof,oliedruk)erbij gekocht.

en als hij erin zit moet hij het ook doen,ik zal er wel niet veel aan hebben maar er moet toch wat ik dat gat.

wouter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...