Spring naar bijdragen

Ga Binnenkort Een Gc 5.2 Kopen.....


Recommended Posts

Hi jeepfreaks

Ik ben nieuw op dit forum en ben op zoek naar info en tips bij aanschaf van mijn toekomstige jeep.

Aangezien mijn vrouw een andere auto moet hebben (mooi excuus he?) heb ik het plan opgevat een Grand Cherokee te kopen. natuurlijk omdat dit een luxe veilige auto is, maar natuurlijk ook omdat ik een dikke V8 wil rijden en het wel een erg stoer apparaat is. van alle alternatieven kom ik toch steeds weer uit bij de grand cherokee...

Ik ben wel autokenner, maar heb geen ervaring met Jeep en ken niemand die een GC rijd. Ik ben van plan een 5.2 V8 ltd te kopen van de lichting 1996-1999 (enigszins betaalbaar).

Nu mijn vraag:, waar moet ik op letten bij aanschaf van zo'n jeep. je ziet veel kilometerstanden boven de 150.000, is dit zorgwekkend, vergt dit duur onderhoud. zijn er zaken die vaak stuk gaan/veel geld kosten bij onderhoud? (ik kan zelf veel doen wat betreft onderhoud en electronica, maar onderdelen kosten altijd geld..) Ik ben dus opzoek naar aankooptips zeg maar...

De planning is dit voorjaar een GC te gaan kopen......ik kan er bijna niet mee wachten....

alvast dank voor jullie reacties!

Arjen :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom.....

Hasselt overijssel? of belgie?

de v8 kan met gemak veel km maken, ik heb nu 240000 gereden en nagenoeg geen olie verbruik

waneer een GC optijd zijn beurten heeft gehad, geen probleem

vanaf 150k km begint de visco op z'n einde te lopen.

is een duur ding grofweg 400 euro + paar uur monteren waneer je het zelf besteld uit usa en zelf monteerd

bij dealer ben je al gauw een 1100 kwijt.

gebruik de zoekfunctie maar op visco, onderhoud kom je genoeg tegen wat je moet weten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk of er al duur onderhoud aan uitgevoerd is Heb ik ook gedaan

Probeer zoveel mogelijk van de te kopen auto te weten te komen

Er zijn er ook met weinig KM's

maar daar is de prijs dan weer naar

Je koopt wel een hele leuke luxe auto!!

Je kan beter 200.000 km hebben dat alles gedaan is dan 175.000 en je moet alles nog zelf doen.

Ik zou zelf liever naar een 5.9 zoeken, deze uitvoering is mooier en zonder goud opmaak eraan de 5.9 die is een beetje opgesmukt met chroom accenten. Maar smaken verschillen.....

zie hier een topic over de verschillen tussen 5.9 en 5.2

De onderdelen op de zuigers en cylinderboring na is alles hetzelfde....

Ik zelf rij ook een 5.9 uitvoering op LPG G3 heb er inmiddels wel voor zoon 600 euro aan verspijkert om de cylinderkoppen weer als nieuw te krijgen die waren na 240.000 km op lpg echt helemaal weg

Op benzine geen enkel probleem met de koppen of motor

de 5.9 is echt snel!!en zit een mega sound insttallatie in van 180 Watt

Groeten Appie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast laredozwart
Kijk of er al duur onderhoud aan uitgevoerd is Heb ik ook gedaan

Probeer zoveel mogelijk van de te kopen auto te weten te komen

Er zijn er ook met weinig KM's

maar daar is de prijs dan weer naar

Je koopt wel een hele leuke luxe auto!!

Je kan beter 200.000 km hebben dart alles gedaan is dan 175.000 en je moet alles nog zelf doen.

Ik zou zelf liever naar een 5.9 zoeken deze uitvoering is mooier en zonder goed eraan die is een beetje opgesmukt met chroom accenten zie hier een topic over de verschllen tussen 5.9 en 5.2

De onderdelen op de zuigers en cylinderboring na is alles hetzelfde

Ik zelf rij ook een 5.9 uitvoering op LPG G3 heb er inmiddels wel voor zoon 600 euro aan verspijkert om de cylinderkoppen weer als nieuw te krijgen die zijn na 240.000 km op lpg echt helemaal weg

Op benzine geen enkel probleem met de koppen of motor

de 5.9 is echt snel!!en zit een mega sound insttallatie in van 180 Watt

Groeten Appie

Hallo appie

mischien een domme vraag maar waaraan merk je dat de cilinder kop versleten is bij gas bv geluid of zo

bvd geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo appie

mischien een domme vraag maar waaraan merk je dat de cilinder kop versleten is bij gas bv geluid of zo

bvd geert

De motor ligt niet meer mooi stil...En als je er een bougiekabel van de bougie afhaalt merk je nauwlijks verschil in de stationaire loop van de motor, als je dat doet bij een gezonde motor gaat de motor meer schudden en oregelmatig lopen en da's goed ,dat betekent dat als je de bougiekabel eraf aftrekt dat die cilinder goed meewerkt.

Je zou kunnen afdingen met de verkoper dat ie terplaatse een compressie test met de auto doet.

Maar ik denk zelf dat de kilometerstand ook wel wat zegt.

Als de auto 200.000 Km op gas gelopen heeft mag je ervan uit gaan dat ie geen 60.000 meer zonder koprevisie kan. Als je dit zelf kan is dit niet zo duur. In de garage is dit wel prijzig

Bij sommige Jeep's hebben ze soms al LPG zittingen laten zetten en zal er een rekening of werkplaats bon van bij zitten.

Bij mijn auto met versleten kop kon je het ook horen aan het uitlaatgeluid dit was in licht mate onregelmatig

Ook tijdens rijden trilde auto een beetje en boven 3000 TPM was dit weg.

En het verhaal van de visco koppeling heb je al gelezen

Bij mijn auto zat een werkplaats bon dat ie vervangen was,da's ook goed

Groeten Appie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben van plan een benzine te gaan rijden (gas moet je op koken...haha), nee grapje, ik ga nog geen 10.000 km per jaar rijden, en dat is volgens mij nog onder het omslagpunt. inderdaad zijn vaak wagens op gas sneller versleten en hebben ze vaak veel meer km's gedraaid.

5.9 leek me idd ook wel wat en persoonlijk houd ik ook meer van chroom ipv goud details. en weer meer vermogen..... je had het over een topic met verschillen tussen de 5.2 en de 5.9, wat is het linkje?. ik zoek wel even..

hoofdreden dat ik een gc wil gaan kopen is dat het een erg luxe, degelijke, veilige wagen is. ik rijd zelf 50.000 km in een Audi A4 en heb mijn vorige wagens (ford focus en een ford mondeo) allebij helemaal kort gereden (niet m'n schuld!).... 2x ben ik uitgestapt zonder dat ik iets had, en de autos waren bijde keren totallos. dus ik ben iets meer waarde aan veiligheid gaan hechten. , en mijn vrouwtje met 2 kinderen stappen in haar daihatsjoe sjarade. zoek de verschillen zeg maar..... heb er niet zo'n veilig gevoel meer bij als ik mijn gezinnetje in de auto van mijn vrouw zie stappen.

dus ga die sjarade een schop geven, en heb mijn vrouw er nu volledig van overtuigd dat een grand cherokee het aller beste voor haar is (haha) en wil zelf natuurlijk ook een V8 rijden....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dus ga die sjarade een schop geven, en heb mijn vrouw er nu volledig van overtuigd dat een grand cherokee het aller beste voor haar is (haha) en wil zelf natuurlijk ook een V8 rijden....

Gelukkig is de tank van een Grand Cherokee een beetje groter, zodat ze niet vaker bij het tankstation hoeft aan te leggen! :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mm ja, 1 op 7 met een 85 liter tank of 1op 20 met een 30 litertank (daihatsjoe)..... niet veel verschil, je blijft 600 km rijden met een tank.... dus ze zuipen even veel ?!?!?

Jawel, een tank op 600 kilometer (in die van mij heb ik een keer ruim 90 liter kunnen tanken) <_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk of er al duur onderhoud aan uitgevoerd is Heb ik ook gedaan

Probeer zoveel mogelijk van de te kopen auto te weten te komen

Er zijn er ook met weinig KM's

maar daar is de prijs dan weer naar

Je koopt wel een hele leuke luxe auto!!

Je kan beter 200.000 km hebben dat alles gedaan is dan 175.000 en je moet alles nog zelf doen.

Ik zou zelf liever naar een 5.9 zoeken, deze uitvoering is mooier en zonder goud opmaak eraan de 5.9 die is een beetje opgesmukt met chroom accenten. Maar smaken verschillen.....

zie hier een topic over de verschillen tussen 5.9 en 5.2

De onderdelen op de zuigers en cylinderboring na is alles hetzelfde....

Ik zelf rij ook een 5.9 uitvoering op LPG G3 heb er inmiddels wel voor zoon 600 euro aan verspijkert om de cylinderkoppen weer als nieuw te krijgen die waren na 240.000 km op lpg echt helemaal weg

Op benzine geen enkel probleem met de koppen of motor

de 5.9 is echt snel!!en zit een mega sound insttallatie in van 180 Watt

Groeten Appie

The 5.9L Limited ZJ (1998)

A Deep Slate 1998 Grand Cherokee 5.9L (Note hood louvers and mesh grill inserts)

The Grand Cherokee 5.9 Liter Limited was produced in limited numbers only for the 1998 model year, having more luxury and performance than that of the regular Limited and sold under the trim '5.9 Limited'. It was also marketed in Europe as the Grand Cherokee Limited LX. It housed a Magnum 5.9 L V8 engine with an output of 245 hp and 345 ft·lbf of torque, going from zero to 60 mph in only 7.3 seconds (Motor Trend measured this at a slightly faster 6.8 seconds see Motor Trend, January 1998, page 51.), making it the quickest SUV available that year. The straight-line performance of the 1998 Grand Cherokee 5.9 has been surpassed by Jeep only with the 2006 introduction of the 6.1L SRT8 HEMI Grand Cherokee. The 5.9l grand cherokee has developed an almost cult-like following among a subgroup of jeep enthusiasts. (see, e.g., jeepsunlimited.com, grand cherokee forum.)

Other features separated the 5.9 from the standard Limited model including:

functioning heat-extracting hood louvers

a mesh grille insert

unique five-spoke alloy wheels

black-wall tires

an improved premium 180 watt, 10 speaker infinity stereo system,

a rear speaker bar for additional infinity speakers

softer leather trim,

leather door inserts,

leather shift handle, e-brake and transfer case handle,

wood trim around the transmission shift handle base

a full-leather spare tire cover with multiple pockets

a center leather armrest in the rear seat

a lower-profile roof rack that eliminated squeaking problems found on the base 5.2L limited

monochromatic trim

molded rocker panels

The Grand Cherokee 5.9 further included additional performance-enhancing features including:

stronger transmission than the 5.2L with a heavier output shaft

standard Dana-44 rear differential with traction lock

electric fan

high-output alternator

freer-flowing exhaust with three-inch pipes and a polished stainless steel exhaust tip

Tech data for 1998 Jeep Grand Cherokee 5.9 litre

The 5.9 Limited was not available in all the regular Limited colors. It was available only in Deep Slate, Artic White, and Platinum.

JEEP GRAND CHEROKEE MODERNER UITERLIJK.

Verschenen op: 1998-07-10 Bron:Telegraaf-i

De Grand Cherokee ziet er naar onze inschatting niet meteen uit als een jeep zoals wij die kennen uit WWII, de grand old Willy's. Toch wordt deze Sport Utility onder die merknaam gevoerd.

De steeds meer Europees georienteerde fabrikant heeft specifieke eigenschappen aan de auto toegevoegd. We noemen de stuuroverbrenging en banden die op hogere snelheden zijn afgestemd. Tevens vindt men een audiocombinatie met ruitantenne, elektrisch inklapbare buitenspiegels Jeep Grand Cherokee 5.9i V8 en krachtiger koplampen.

Deze Grand Cherokee is de meest luxueuze ooit gebouwd, zegt de fabrikant en stelt dat hij 'met de meest verfijnde vierwielaandrijving ter wereld, de afstand tot de groeiende groep imitators alleen maar zal vergroten.'.

Ter orientatie: de goedkoopste Grand Cherokee kost nu 101.865,- de duurste komt op 136.570,-. De Jeep Grand Cherokee straalt nog steeds veel stoerheid uit.

Baas boven baas is de Jeep Cherokee met zijn 5,9-liter V8. Hij biedt het beste van een stevig aantal werelden: als GTI (qua snelheid althans) en als krachtige terreinbeul kan hij prima uit de voeten. De Cherokee is snel. Bloedstollend snel zelfs, volgens de fabriek. Lees en huiver: 0-100 in 7,8 tellen en een top van 200 begrensde kilometers. Waarden die wij overigens niet op de klokken kregen. Desondanks biedt de Jeep meer dan voldoende spektakel. Hij is zonder twijfel de leukste voor degene die van gasgeven houdt, eigenlijk niet zonder een GTI kan (qua verslaving) maar ook behoefte heeft aan de broodnodige ruimte. De 5.9 reageert op gaspedaalbewegingen als een racemotor, het toerental klimt net zo snel als een aap in een bananenboom op weg naar lekkers.

Jeep heeft eveneens permanente vierwielaandrijving met de spannende naam QuadraTrac. Het is niets anders dan een extra hendel naast de pook van de automaat waarmee gekozen kan worden tussen hoge en lage gearing en diff-sloten. Even de spieren aanwenden en de meest ingewikkelde heuvel kan worden genomen.

Open de Jeep-deur en de weelde komt je tegemoet. Veel hout, veel knoppen en diepdonker leer dat losjes om de kussens is gespannen. Doet een beetje aan Como denken en dan niet Perry, maar die van de vuilniszakken. Ergonomisch is de Yank een zootje. Overal zijn knoppen en toetsen geparkeerd, op de meest onlogische plaatsen bovendien. Waarom de overdrive-knop op het dashboard zit en niet op de pookknop is onbegrijpelijk. En dat de achterruitverwarmingtoets niet bij het kachelgedeelte is geplaatst, is ook weinig logisch. Duidelijk een oud ontwerp dat niet was voorbereid op al die toeters en bellen die met het toenemen van luxe en comfort steeds talrijker werden.

Bij de Jeep is dat een ander verhaal. Start zijn V8, geef gas (zonder te rijden) en je weet waarom de dikke Amerikaan zo woest aantrekkelijk is. Absoluut de beste keuze voor de liefhebber van brute kracht, pure snelheid en stoere hardware.

het concept van de Grand Cherokee. Een concept dat van de tekentafels van de passenger-car people afkwam in plaats van die van de truck-people. Hetgeen een een wereld van verschil maakt. De Grand Cherokee heeft daarom geen ladderchassis met starre assen en bladveren, maar een zelfdragende carrosserie, die is afgeveerd met schroefveren. Jeep noemt de Grand Chrerokee een limousine met terreinkwaliteiten. En die terreinkwaliteiten zijn heilig bij Jeep. Dus heeft ook de Grand Cherokee LX een adequate grondspeling en Wrangler HP banden (in de maat 225/70 om 16 inch lichtmetalen wielen) die ervoor zorgen dat de LX méér kan in het terrrein dan menig eigenaar wil weten. Die banden zorgen er overigens ondermeer voor dat de permanent vierwielaangedreven Grand Cherokee (Quadra-Trac, met een Trac-Lock achteras) begrensd is op een topsnelheid van 200 km/h. Rubber met een hogere Vmax-indicatie dan 210 die aan de Jeep eisen inzake terreinwaardigheid voldoen, zijn er niet. Maar er zit meer achter. Jeep heeft zijn verantwoordelijkheid genomen, waar het gaat om de veiligheid van zijn klanten. Men vindt tweehonderd kilometer per uur hard genoeg voor een auto met een hoog zwaartepunt en een gewicht van bijna twee ton. Daar zit wat in. Temeer daar de kracht van de LX ligt in het acceleratie-potentieel en het souvereine gemak waarmee de auto zich voortbeweegt.

De 5,9 liter V8 is voortgekomen uit de bekende 5,2 liter krachtbron. Zowel de boring als de slag is vergroot. Dit resulteert in een maximum vermogen van 237 pk bij 4050 toeren per minuut en een koppel van 472 Nm bij 3050 omwentelingen. Hetgeen een fractie minder is dan diezelfde motor in de Dogde Durango produceert, maar dat heeft te maken met de Europese geluids- en emissie-eisen. Geen reden tot treurnis, het blijft brute kracht. En brute kracht vraagt uiteraard om diverse aanpassingen. Jeep hing een verbeterde 46 RE elektronisch gestuurde automatische viertraps transmissie in de Grand Cherokee en de 'type 249' tussenbak heeft een versterkte uitgaande as. Bovendien helt het koetswerktwee graden meer naar voren om de bewegingen van carrosserie bij hevige acceleratie ietwat te compenseren. Op de achterwielen wegstuiven bij een stoplicht is tenslotte niet de stijl van de Grand Cherokee chauffeur. Van 0 naar 100 in een krappe acht seconden (Chrysler geeft 7,4 seconden op) sprinten zonder misbaar en rokend rubber is wel weer bijzonder stijlvol. Verrassend ook wel. Niet alleen voor de gemiddelde GTI-rijder, maar evenzeer voor de gelegenheidsbestuurder van de 5.9 LX. We hadden niet gedacht dat het ding zo snel zou zijn. Met name omdat het vermogensverschil met een 5.2 (die 223 pk heeft) nu ook weer niet zo schokkend groot is en omdat een Range Rover 4.6 (226 pk, 2000 kilogram) ook al tien seconden nodig heeft voor het standaardsprintje. Het geheim schuilt uiteraard in de toename van het koppel. Het steeg in vergelijking met de 5,2 liter V8 met zestien procent. Alle wijzigingen aan de machine waren dan ook gericht op draaimoment, topvermogen is van ondergeschikt belang. Belangrijker is natuurlijk nog het onthutsende gemak waarmee deze Cherokee versnelt in het 80-tot-180-gebied. De zo belangrijke inhaal-acceleratie van 80 naar 120 voltrok zich blijkens een meting in slechts 5,6 seconden. Dat is serieus snel; slechts een seconde trager dan bijvoorbeeld een Jaguar XJR 4.0 Supercharged, om maar eens een willekeurige toplimousine te noemen

Snelheidssensatie is er ook als je 220 op de teller rijdt. Bovendien laat de manier waarop deze Grand Cherokee in de begrenzer loopt bij 200 kilometer per uur er geen twijfel over bestaan dat het ding zonder die elektronische beschermengel nog een flinke stap harder zou lopen (volgens erkend snelheidsduivel Tjan ongeveer 230 km/h). Beangstigend is dat overigens niet, want ook bij 200 kilometer per uur voelt de Cherokee zeer stabiel aan. Snelle rijbaanwisselingen met zeer hoge snelheden gaan hem zelfs onverwacht goed af. Een lekkere auto om in slechte weersomstandigheden mee naar Zwitserse wintersportoorden te blazen dus. Helaas is het geen lekkere auto om met bovengemiddeld tempo over landweggetjes te suizen. Daarvoor stuurt hij te wollig en te gevoelloos, terwijl het koetswerk teveel om zijn lengte- en dwars-as beweegt. De veerwegen zijn lang en de ophangingsrubbers nogal week, zodat het gevaarte te traag op commando's en correcties reageert. Wie echter rekening houdt met deze bijverschijnselen, kan er weliswaar goed de sokken in zetten, maar een potje genoeglijk sturen wordt het nimmer. Veilig is het weggedrag van de Grand Cherokee, heel veilig zelfs. Het rubber kondigt met niet mis te verstaaan gekerm aan dat de grenzen van het toelaatbare zijn bereikt en de Jeep schrobt het teveel aan snelheid resoluut ondersturend af. Het onderstel van de Grand Cherokee LX heeft overduidelijk als opdracht meegekregen dat de inzittenden gevrijwaard dienen te blijven van door slecht plaveisel veroorzaakt ongerief. Een missie die telkenmale overtuigend tot een goed einde wordt gebracht. Wie evenwel veronderstelt dat hij tweeduizend kilo GTI koopt als hij zo'n 135.000 gulden investeert in een Grand Cherokee LX heeft het mis. Wie ten opzichte van een Grand Cherokee 5.2 een kleine vijftien mille meer uitgeeft, verschaft zichzelf een geweldenaar op wielen, een alleskunner die niets te wensen laat behalve een lekker GTI-tje om af en toe een stukje mee te sturen. Een speelgoedje dat je weer kunt betalen van het prijsverschil tussen de duurste Range Rover en de duurste, snelste en meest luxueuze Jeep ooit.

Dat klinkt goed, niet? Net zo goed als de Grand Cherokee LX zelf, want die is voorzien van een uitlaatsysteem (met een dikke, verchroomde eindpijp) dat speciaal is gemaakt om diep donkerbruin te roffelen, terwijl een 130 watt HiFi-systeem van Infinty de trommelvliezen van de inzittenden verwent. Voorts is de LX standaard voorzien van 'Wanderer II'-leder zover het oog reikt, houtaccenten in hoogglanzend gelakt esdoornfineer, een nieuw mat-zwart roofrack en als onderscheidende exterieur-kenmerken een gaaswerkje in de typerende Jeep-grille benevens louvres in de motorkap. Helaas is dat 'gaas' in de grille van plastic. Amerikanen zeuren daar volgens Han Tjan niet over: „Die kopen zo'n ding voor de dikke motor". Maar het is juist deze motor die over een paar jaar het veld geruimd zal hebben om plaats te maken voor kleinere, efficiëntere machines. En al zijn die wellicht niet zo sterk, het zal niet hetzelfde gevoel geven. De vraag is dan, wat voor gevoel een Mercedes M430 of zelfs een M-AMG met 400 pk geeft. Of een Super-Suv van BMW.

Conclusie:

De Jeep Grand Cherokee LX is geen auto om eens even lekker mee aan het sturen te slaan op smalle binnenweggetjes. Het is een heerlijke auto om in slechte weersomstandigheden mee naar Zwitserse wintersportoorden te rijden. De 5,9 liter V8 levert een vermogen van 237 pk bij 4050 toeren per minuut. Het is een verrassend snelle auto met een heel veilig weggedrag en een bijzonder comfortabel onderstel. Met recht kan de Grand Cherokee een limousine met terreinkwaliteiten genoemd worden.

vr groet Appie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...