Spring naar bijdragen

Een Aantal Vragen Van Een Nieuwkomer...


Recommended Posts

Hallo allemaal,

Een aantal vragen van een nieuwkomer. Ik overweeg een aanschaf van een gc +/- 95/96. In verband met laadruimte( regelmatig 2 mountainbikes en bbq achterin) zal dit een grijskenteken uivoering worden op lpg. Ik wil ook nog wel eens offroad gaan maar dit zal zeker niet de hoofdactiviteit gaan worden, ( jammer genoeg )

Ik ben op zoek naar een combinatie van een aantal auto's die ik in de loop der tijd heb gehad. De betrouwbaar heid en degelijkheid van een nissan patrol 33.td, het laadvermogen van een nissan kingcab, de soepelheid van een pontiac fiero gt v6, het vermogen van een porsche 968cs en de "funfactor van mijn mx-5 Een hele hoop noten op mijn zang dus. Maar ik denk, mede door het enthousiasme en liefde voor de jeeps die hier ben tegen gekomen, dat ik met een gc een goede keuze maak.

Ik ben al een hele tijd op het forum aan het lezen en ben hier al een heel stuk wijzer op geworden, maar zit nog met een aantal vragen. Ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden voor me.

Welke motorvariant loop beter ( betrouwbaarder ) op lpg de 4.0 of de 5.2.?

Is er veel verschil in verbruik tussen deze twee motoren ? Uiteraard heb ik liever 8 heren aan tafel maar ivm met de kilometers die ik er mee zal maken +/- 20.000pj is betrouwbaarheid en verbruik ook belangrijk.

Zijn er bepaalde bouwjaren tussen 94 en 98 die minder goed of juist beter zijn?

Is het probleem met de blanke lak wat de cherokee nog al eens heeft ook aanwezig bij de gc?

Is de gc gevoelig voor roest?

Verder begrijp ik dat de motoren en transmissies zeer goed zijn.

Het eletronische gedeelte redelijk gevoelig. Is dit bij elk gebruik of vooral bij offroad gebruik?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reactie's

alvast bedankt

roel eindhoven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi,alvast welkom hier!

Over het algemeen zijn de 4.0 beter geschikt voor lpg,bekijk de diverse topics maar.

Qua verbruik zit er niet veel verschil in zover ik weet lopen allebei 1 op 6/7.

Wat wel belangrijk is dat je kijkt of de viscokoppeling goed is,dit doe je door stationair achtjes te draaien,dit moet zonder problemen gaan,als de banden gaan bokken/ verspringen is de kans groot dat je visco eraan is en dat is een redelijk dure operatie!!

Ik heb zelf een 97 GC en geen last van roest of problemen met de blanke lak,verder ben ik nog erg blij met mijn auto en hij is voorzien van alle luxe die er is(Limited).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, Roel.

je vragen ( en mijn antwoorden :ph34r: ):

Welke motorvariant loop beter ( betrouwbaarder ) op lpg de 4.0 of de 5.2.?

De 4.0 geeft over het algemeen minder problemen, maar heeft, zoals je al aangaf minder "sound" dan een V8. Verder issie heel iets zuiniger.
Is er veel verschil in verbruik tussen deze twee motoren ? Uiteraard heb ik liever 8 heren aan tafel maar ivm met de kilometers die ik er mee zal maken +/- 20.000pj is betrouwbaarheid en verbruik ook belangrijk.

Behalve 2 cilinders en de bouwvorm ( duhhh) zijn bijde motoren kwa techniek "ouderwets": Stoterstangen en een ketting voor de aandrijving van de nokkenas bijv. Electronisch zijn ze eigenlijk met exact dezelfde componenten uitgerust.

Zijn er bepaalde bouwjaren tussen 94 en 98 die minder goed of juist beter zijn?

Niet dat ik weet. De auto's vanaf '96 hebben een iets ander front en een apart te openen achterruit kwam op de optielijst. Verder is het dashboard en de gebruikte motorelectronica rond die tijd iets aangepast.
Is het probleem met de blanke lak wat de cherokee nog al eens heeft ook aanwezig bij de gc?

'k Heb er nog geen gezien die er last van had...

Is de gc gevoelig voor roest?

Nee!
Het eletronische gedeelte redelijk gevoelig. Is dit bij elk gebruik of vooral bij offroad gebruik?

Valt nogal mee... storingen zijn meestal niet ernstig en betreffen dan een sensortje ofzo. Echt stilvallen gebeurd eigenlijk zeer zelden.

Aandachtspunt is wel de airco: De verdamper onder het dash is niet de sterkste, om het netjes te zeggen. Vervangen is een vreselijke klus om zelf te doen en duur als je het laat doen! ( het ding zelf is goed te betalen.. maar het werk... :frusty: )

Daarnaast is er de "VISCO" in de tussenbak... die gaan na ongeveer 150.000 ~ 180.000 stuk. Als je handig bent issie redelijk goed zelf te vervangen, tegen acceptabele kosten, maar moet je ervoor naar de garage mag je weer ff de knip trekken...

Overigens heeft de 4.0i geen visco maar een extra differentieel. ( Als je even op het forum rondneust, kun je wel vinden hoe je de visco moet testen, btw...)

Tja... en verder moet je even kijken of de kruiskoppelingen van de aandrijfassen spelingvrij zijn, en doe dat tevens even bij de CVtjes in de vooras ( direct achter de voorwielen). Daarvan moeten trouwens ook de rubber hoesjes heel zijn.

Ge je proefrijden, let dan op de gebruikelijke zaken: remmen, sturen, soepel schakelen, enz... Kijk even oder de wagen door en let op olielekkage's, deuken, enz. Let er ook even op of er wel een as naar de vooras onder zit... een probaat middel om een defecte visco of vooras te verhullen is die as demonteren...

Als laatste: Hoor je sterke bromtonen uit het onderstel, wordt dan achterdochtig: Vermoedelijk is er al te lang met een defecte visco gereden en heeft de vooras het opgegeven....

Succes met zoeken!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijkbaar niet... de 4.0 heeft standaard de NP 242 tussenbak... géén visco dus. :frusty:

Ik heb zelf een 4.0 met een 249 tussenbak dus wel een visco. Niet alle 4.0 GC's hebben een 242 tussenbak.

Over roestgevoeligheid. Ik heb zelf een beetje last van roest onderaan de deuren. (aan de binnenkant waar de deur tegen het rubber aankomt.) Ik heb dit bij nog een GC gezien. Voor de rest heb ik helemaal geen last van roest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan...

Ik schreef ook : Standaard.

De 249 zit wel in een aantal 4.0i 's, maar die zijn dun gezaaid.

Maar ter verduidelijking:

Meest voorkomend bij een 4.0i

42RE_NV242.jpg

242: select-track ( Fulltime 4x4 zonder Visco)

Geen idee waar 'ie standaard onder zit...:

ZJ_NV231.jpg

231: Command-track ( Parttime 4x4, geen visco of differentieel. 4x4 alleen te gebruiken op "losse" ondergrond )

en de meest voorkomende bij een V8:

249shift.jpg

249: Quadra-Track ( Fulltime 4x4 onder alle omstandigheden MET visco )

Zodra je die laatste handle in de auto ziet zitten => Testen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan...

Ik schreef ook : Standaard.

De 249 zit wel in een aantal 4.0i 's, maar die zijn dun gezaaid.

Maar ter verduidelijking:

Meest voorkomend bij een 4.0i

42RE_NV242.jpg

242: select-track ( Fulltime 4x4 zonder Visco)

Geen idee waar 'ie standaard onder zit...:

ZJ_NV231.jpg

231: Command-track ( Parttime 4x4, geen visco of differentieel. 4x4 alleen te gebruiken op "losse" ondergrond )

en de meest voorkomende bij een V8:

249shift.jpg

249: Quadra-Track ( Fulltime 4x4 onder alle omstandigheden MET visco )

Zodra je die laatste handle in de auto ziet zitten => Testen!

Ik heb dus ook een quadratrack,ik heb het idee dat er in de meeste Limited uitvoeringen een Quadratrack zit!

Was waarschijnlijk destijds een optie?

Maar om on-topic te blijven ik heb zelf ook een 4.0 met lpg(g3),en nog geen problemen ontdekt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan...

en de meest voorkomende bij een V8:

249shift.jpg

249: Quadra-Track ( Fulltime 4x4 onder alle omstandigheden MET visco )

Zodra je die laatste handle in de auto ziet zitten => Testen!

ik heb een 4.0 ook met bovenstaande bak.

en ja mn voorste differentieel is eraan

waarschijnlijk een gevolg van een defecte visco, hoewel hij niet bokt in het bochtenwerk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb een 4.0 ook met bovenstaande bak.

en ja mn voorste differentieel is eraan

waarschijnlijk een gevolg van een defecte visco, hoewel hij niet bokt in het bochtenwerk

Super, bedankt voor jullie duidelijke info en antwoorden. Zodra ik weer eeen stap verder ben meld ik me weer. groeten roel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de eerste gc hadden nog wel eens last van roest onder de motorkap en voor op de motorkap, bedoel dus puur de kap

voor de rest nagenoeg geen roest

nog even over die verdamper die vaak lek wil gaan, komt niet door slechte verdamper , maar doordat er geen filter of iets dergelijks ervoor zit...dus zooi van jaren gaat op verdamper ziten .droogt niet meer op....dus rot door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...