Spring naar bijdragen

Rek Voor Reservewiel


Stern
 Share

Recommended Posts

Aangezien ik vond dat mijn reservewiel nogal in de weg stond, heb ik een constructie gemaakt om dit tegen het dak te plaatsen. Op het verhoogde dak kan volgens mij niet en zelfs als het wel zou kunnen, leek me dat ook niet ideaal. Zo?n speciale achterbumper is nogal prijzig en lijkt me ook onhandig in het dagelijks gebruik. Bovendien, de ruimte die ik daar heb dankzij dat verhoogde dak, heb ik eigenlijk nooit nodig.

Eerst van buizen die afkomstig zijn van een overtollig tegelpresentatiemeubel een frame gemaakt.

(Klik op de foto's voor een vergroting)

2564409180015902654YXaUSd_th.jpg

2234757070015902654nWcESq_th.jpg

Vervolgens een subframe waar het wiel in ligt met scharnieren aan de dwarsbalk bevestigd.

2694711230015902654eYXZny_th.jpg

En dat schroef ik aan de andere kant met een bout M12 en vleugelmoer tegen de tweede dwarsbalk. Bijkomend voordeel is dat de deuk die in het dak gezakt was, nu verdwenen is, zodat er geen water meer in blijft staan. Ik hoop alleen niet dat ik het dak nu uit de kit aan het drukken ben . . . .

2465043590015902654JywkGJ_th.jpg

2437211680015902654JsMkzD_th.jpg

De tie-rip is bedoeld om de moer te borgen, want ik wil natuurlijk niet dat het hele geval onverwacht naar beneden komt zetten . . . .

En (nu ik ook de LPG-tank afgetimmerd heb) ziet het er dan zo uit:

2312811550015902654msrYkD_th.jpg

Zelf ben ik iig wel tevreden :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er goed uit....maar is het stevig...

Doet me allen denken aan een stationwagen die ik heb gehad met een stalen kast achterin met onderdelen.

Raakte van de weg... kist kwam met de bouten uit de bodem gerukt naar voren, deze kwam (gelukkig) niet verder dan de twee losgerukte stoelleuningen.

Maar de gordel ging er verrekte strak van staan.....

Maak het goed vast en hou rekening met de krachten die erop komen... :)

Groeten Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een tip voor het borgen van de vleugelmoer:

Neem een langere bout dan degene die je nu gebruikt +/- 1.5 cm langer en boor

er een klein gaatje in. Hierdoor een borgpennetje en klaar is kees.

Is net iets mooier afgewerkt en dit krijg je los zonder een tang te gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er goed uit....maar is het stevig...

Doet me allen denken aan een stationwagen die ik heb gehad met een stalen kast achterin met onderdelen.

Raakte van de weg... kist kwam met de bouten uit de bodem gerukt naar voren, deze kwam (gelukkig) niet verder dan de twee losgerukte stoelleuningen.

Maar de gordel ging er verrekte strak van staan.....

Maak het goed vast en hou rekening met de krachten die erop komen... :lol:

Groeten Glenn.

Tsja, ik dènk van wel . . . . :whistle:

Beide balken links en rechts zitten vast in de schroefgaten waar de handgrepen normaal gesproken bevestigd zijn. De dunne staanders dragen echter het gewicht. Maar ik zal toch nog eens kritisch kijken naar een betere borging van het geheel i.g.v. een aanrijding o.i.d.

Wrangler_tj, bedankt voor de tip!

Allen uiteraard bedankt voor de complimenten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...