Spring naar bijdragen

#@$^y&$% Wat Nu Weer?


corfu
 Share

Recommended Posts

ik heb al een tijdje in de gaten dat er vermogens(?)verlies is, maar na een heerlijk dagje kleien in heerde gingen er steeds meer verschijnselen opttreden:

allereerst komt mijn 4.0 HO (slecht 185pk) in 4h niet meer tegen een heuvel op, whistle.gif al geef ik plankgas. het toetrental zakt tot 1000rpm en de banden slippen niet eens meer door op modder. kortom ik sta stil met gas op de plank en stilstaande wielen. thumbsup.gifthumbsup.gif

gaandeweg de dag begon de auto lichtjes te schudden. alsof de motor onregelmatig loopt maar als ik gas gaf was het weg, wel is ie wat stil. nog iets later ging ie als ik hem in de versnelling had en de voet op de rem harder te schokken en schudden. dit was wel weer weg zo snel als ik reed.

ook net in de stad als ik bv voor een stoplicht stond was het echt schokken geblazen. het is net alsof de bak niet soepel de kracht naar de wielen brengt.

iemand ervaring met soortgelijke verschijnselen of zicht in wat de oorzaak kan zijn.

het oliepijl voor de bak is ruim voldoende en ook na het weer schoonspuiten van de olie koeler ( beetje modder yes.gifyes.gifyes.gifyes.gif ) bleef het trillen geblazen.

ook in N blijft de auto licht(er) schudden.

ps . het was weer geweldig modderig maar helaas wel verschrikkelijk druk zodat het meer file rijden was. en natuurlijk ook de heledag door dezelfde die de boel ophielden door als iets niet lukte het toch 100X bleven proberen en niet even aan de kant gingen om even een file van 50 wachtende auto's door te laten mad.gifmad.gif als de jeep het houdt morgen weer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt inderdaad als een probleem met de bak.

Maar het kan ook in de bak zelf zitten... Een koppeling die niet goed inkomt bijvoorbeeld. Of domweg te weinig olie! Of zelfs een remband die nagesteld moet worden/versleten is.

Koppelomvormer geloof ik niet zo in... op zich kan daardoor wel vermogensverlies optreden, maar schokken kan ik daarbij niet plaatsen.

Goede test is in dit geval de "stall-speed". Met de voet vol op de rem volgas in "1" en toerental aflezen. Doe dat echter niet te lang, ( komt veel warmte bij vrij!!) en zorg van tevoren dat je oliepeil in de bak correct is!

Het juiste stall-speed toerental weet ik zo niet... Normaal gesproken zal dat ergens tussen 2000 en 3000 toeren liggen.. FF Googlen dus!

Edit: Zelf ff wat gezocht en een leuk tabelletje gevonden:

It's logical that a worn clutch pack will not hold as well as a good clutch pack, resulting in a higher stall rpm.

A stall speed lower than specification indicates an engine problem or a torque converter problem, not a transmission problem. I have a little chart I keep in my notes.

  • Forward Clutch
  • Reverse Clutch and Low-Reaction One-Way Clutch
  • Coast Clutch and Overdrive One-Way Clutch and Coast Clutch

If I get a stall speed higher than specifications, then I use the chart. It the stall speed is lower, I look at the engine. If the engine is good, then I replace the torque converter.

Volgens info op een Amerikaanse site, heeft een XJ '91 overigens een stall speed van ±2100 toeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt inderdaad als een probleem met de bak.

Maar het kan ook in de bak zelf zitten... Een koppeling die niet goed inkomt bijvoorbeeld. Of domweg te weinig olie! Of zelfs een remband die nagesteld moet worden/versleten is.

Koppelomvormer geloof ik niet zo in... op zich kan daardoor wel vermogensverlies optreden, maar schokken kan ik daarbij niet plaatsen.

Goede test is in dit geval de "stall-speed". Met de voet vol op de rem volgas in "1" en toerental aflezen. Doe dat echter niet te lang, ( komt veel warmte bij vrij!!) en zorg van tevoren dat je oliepeil in de bak correct is!

Het juiste stall-speed toerental weet ik zo niet... Normaal gesproken zal dat ergens tussen 2000 en 3000 toeren liggen.. FF Googlen dus!

Edit: Zelf ff wat gezocht en een leuk tabelletje gevonden:

Volgens info op een Amerikaanse site, heeft een XJ '91 overigens een stall speed van ±2100 toeren.

bedankt 87wrangler, overigens denk ik dat ik dit gisteren al onbewust heb gedaan ph34r.gif . weliswaar niet met de rem maar in mijn geval heeft het heuveltje als rem gefungeerd.

zoals ik zei in zijn 1 in 4h liep het rpm tot +/- 1000 terug de auto kwam tot stilstand en de wielen stonden stil (dus zelfs in de modder/ zandbodem geen wielspin !!!!!)

ik ga zo even het oliepijl weer nakijken (gisteren stond ie op ruim voldoende maar wel toen ie heet was) en de test doen whistle.gif

het schokken verklaar ik door te zeggen dat ie steeds wil "pakken" en omdat je stilstaat ook weer wat "loslaat' het is dus ook weg als de auto rijdt. het zijn dus echt voorwaarste schokken als ie in d staat.

ik heb nog wel een bak van een begin jaren 90 XJ staan, als je hem wilt uitproberen? ligt maar op 45 minuten rijden van apeldorp rolleyes.gif

mocht de bak het probleem zijn laat ik gelijk van me horen, wil je mij een pb doen met de prijs ph34r.gif

en de km? heb je trouwens ook nog een goede tps over want ivm de combinatie vermogensverlies- bak ligt hier ook verdenking heb ik begrepen wacko.gif

gr yury

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een defecte TPS veroorzaakt meestal ruw of schakelen op verkeerde momenten. Bij een HO kan het inderdaad ook vermogensverlies opleveren.

Het schokken wordt er echter niet door verklaard!

Overigens lees ik dat je in het terrein in 4H rijdt??? Niet doen hoor! Schakel naar 4L. Ok.. ik weet het: Zo'n automaat trekt 't wel enzo... Maar de warmteontwikkeling is wel enorm, evenals de belasting van koppelingen en koppelomvormer.

Een glibberige zandweg/modderpad of gladde/besneeude weg: 4H. Wordt het zwaarder : 4L

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een defecte TPS veroorzaakt meestal ruw of schakelen op verkeerde momenten. Bij een HO kan het inderdaad ook vermogensverlies opleveren.

Het schokken wordt er echter niet door verklaard!

Overigens lees ik dat je in het terrein in 4H rijdt??? Niet doen hoor! Schakel naar 4L. Ok.. ik weet het: Zo'n automaat trekt 't wel enzo... Maar de warmteontwikkeling is wel enorm, evenals de belasting van koppelingen en koppelomvormer.

Een glibberige zandweg/modderpad of gladde/besneeude weg: 4H. Wordt het zwaarder : 4L

ben bang dat t nog erger wordt, heb bijna een liter! bak vloeistof er in moeten gooien vorrdat ie warm op pijl was.

het starten ging wat grof deze morgen en toen ik de motor liet draaien en onder de kap keek zag ik dat er rook!! uit mijn oliepijlstok gat kwam, jawel; uitlaatgas!!!

ga nu toch wel bibberen... kan dit toch! een pakking zijn? ook was het helemaal nat(olie) naast mijn pijlstok alsof het daar werdt uitgeblazen... oiliepijl laag... cry.gif

ps je weet toch wel als ervaren 4x4der dat je soms ook wat wielsnelheid moet hebben, deze krijg je nooit voldoende in 4l, dus het zijn momenten waarop ik zeker de 4h (rood) i h terrein! gebruik. verder natuurlijk bijna altijd in 4l

maar kan ik het jeepie nu opgeven? no.gifno.gifno.gifno.gifno.gifno.gifno.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opgeven??? Dat nooit natuurlijk!!! no.gif

Maar welk oliepeil heb je het over, en waar kwam rook uit???

hij heeft me net 1400 e gekost om een stuurkolom vast te zetten dus moet geen maandelijkse gewoonte worden wacko.gif

uit het motoroliepijlstokgat( daar waar je pijlstok ingaat) komt rook uit, heb geroken en zijn uitlaatgassen welke volgens mij alleen uit je uitlaat horen te komen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan zijn dat de motor last heeft van "onderdruk" Komt vaker voor en hoeft niet echt heel ernstg te zijn. Natuurlijk is het wel een teken van slijtage, maar alsie verder mooi loopt....

In ieder geval lijkt het me niets met het schokken te maken te hebben. maar ik kan me jammerlijk vergissen natuurlijk!

Wat was de stall-speed???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan zijn dat de motor last heeft van "onderdruk" Komt vaker voor en hoeft niet echt heel ernstg te zijn. Natuurlijk is het wel een teken van slijtage, maar alsie verder mooi loopt....

In ieder geval lijkt het me niets met het schokken te maken te hebben. maar ik kan me jammerlijk vergissen natuurlijk!

Wat was de stall-speed???

ga ik zo doen ben even de modder uit de trommels a h halen en ga hem dan zo even warm rijden en testen, misschien dat de bak het weer beter gaat doen na litertje olie. over een uurtje laat ik het weten.

maar het lijkt me toch niet goed zo'n onderdruk en olie komend uit dit gat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, helemaal goed is het niet...

In ieder geval moet je even je carterventilatie controleren. dat zijn die 2 "pluggen" bovenop je kleppendeksel. Die willen wel eens dicht gaan zitten, en dan krijg je meer onderdruk.

Natuurlijk kan het ook een koppakking zijn, maar dan moet je dat haast aan het lopen van de motor horen.

Hoeveel km heeftie eigenlijk gereden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@87 wrangler:

nou , daar ben ik weer! even test gereden en hier het relaas.

aangezien ik toch bezig was heb ik ook gelijk even geprobeert mijn nns te reinigen. hij ging er redelijk af maar ik hoorde al een knakje; jawel het palletje is gebroken en de sensor werkt dus niet meer. toch weer in elkaar gezet en palletje op de p stand gehouden onder de motorkap gelegt en met snelbindertje vast gezet en aangesloten en gelukkig wilde ie weer starten. (iemand nog een NNS sensor over, wel goed werkend natuurlijk)

toen de testrit, had dus al een literje in de bak gegooid maar hij blijft schokken.( metname voelbaar in D en voet op de rem of remmend en bijna stilstand) langs het benzine station en even olie kopen. (ik denk dat er wel een liter moter olie aan de onderkant van de auto hangt en dat was nooit zo!) toen verder gereden en het lijkt waarachtig alsof de bak weer soepeler schakeld en trekt.

kan het zo zijn dat er een flinke marge is op zo'n pijlstok??)

even in het bos gewandeld met de honden en toen terugrit; jawel hij trekt weer beter, helaas het schokken blijft nog steeds. ook even de trektest gedaan whistle.gif de stall speed is 1800-2000rpm.

stoplicht sprintje: het was nog wat onwennig maar was duidelijk sneller en pakte onder in de toeren ook weer beter helaas nog niet wat het was.

tijdens het olie bijvullen kwamen er ook echt dikke wolken uitlaat gas uit de bijvulopening wacko.gif

maak mij toch wel een beetje zorgen om de motor!

wat denk je

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij het starten/ nahet starten gromt ie wat en hoor ik een donker gebrom. dit gaat over na een paar seconden

de ventilatie is goed en niet verstopt. maar in ander topics heb ik al gezegt dat ie niet meer zo mooi bromt door de uitlaat heen. voorheen een viper om te horen en nu een vrij stil en mak lam mad.gif klopt wel weer met uitlaatgassen in andere openingen laugh.gifohmy.gifno.gif

(en daar hebben we geen jeep voor toch no.gifno.gifno.gifno.gif)

vermogen is iig niet goed, bak lijkt op dit moment nog wel ok. hij schokt ookals ie in N staat maar wel 90% minder dan in D

TPS???

weet iemand, iemand in omgeving a'doorn met echt verstand van jeep en reparatie mogelijkheden. heb het laatst nog eens geprobeerd bij een andere dealer, kost kapitalen en resultaat écht onder de maat. afgeraffeld en half functionerend tegen de hoofdprijs.

anders B&S bezoeken, wel weer even rijden sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja.. als ik alles bij elkaar optel, vrees ik voor slecht nieuws met betrekking op de motor. sad.gif Schokken in N... dat betekend dat de motor niet meer mooi "rond" loopt. Daarbij de onderdruk en het vermogens verlies plus het veranderde geluid.... ph34r.gif

Als eerste ff je compressie (laten)meten... Waarschijnlijk maakt dat veel duidelijk.... mellow.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou jongens heb net de compressie laten meten en ik moet jullie mededelen dat het jeepje ernstig ziek is.

op cilinder 1 & 2 verliest ie 90% via het carter en op nr 5&6 gaat 70% via de kleppen. (of andersom) en dat alleen 3&4 nog inorde zijn.

er werd mij verteld dat ik toch wel voorzichtig moest gaan beginnen om afscheid te nemen. hij heeft nog maar kort.

een complete revisie alhier komt op zo'n 3500,- worshippy.gif dit met wat ik net heb uitgegeven komt neer op een hele mooie 8/ 99-er.

nu kan er nog een donor hart in maar dan moet er wel eentje zijn (!!!!!! iemand?????) wederom zoveel geld erin kan en wil ik niet meer doen voor dit oude beestje en zal hem anders naar zijn laatste rustplaats moeten brengen no.gifcry.gif

iemand goed adres of idee waar ik het voor 'weinig' kan laten doen??

bvd

yury

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...