Spring naar bijdragen

Wrangler 89 4.2 Verbouwing


 Share

Recommended Posts

hallo.

ff een kort vehaaltje.

heb een wrangler 4.2 moter oke

maar nu na de verhoging van 2.5 inch rancho en 2 inch ad leaf en 2 inch chacles

moet ik aan een andere achteras + slip yoke eliminator kit.

maar omdat ik nog een oud type bak heb en deze ook bijna aan vervanging toe is (peugot)

kan ik beter dit meteen doen want volgens mij past de slip yoke eliminator kit niet op bijde tussen bakken. (ax 15).

en de ax 15 bak past die gewoon op de 4.2.

dus nu zeggen de meeste ga op zoek naar een 40 ho met bak compleet en bouw die in.

maar dan kan ik net zo goed door bouwen naar een v8 met automaat (chevy) en of die

van mij verkopen en een andere gaan zoeken.

ben echt niet vies om zelf gaan te bouwen maar wat kom je allemaal tegen.

ik weet het niet meer frusty.gif

iemand tips

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja, ik heb wel 1 tip....HOU T SIMPEL!!!

- Of verlaag m terug naar ong 2,5 -3, kan makkelijk zonder slip yoke, en met een body lift heb je ruimte zat voor die 33-ers

- of; achteras vervangen voor een verhoging?? Das nieuw voor mij.... Kijk of je een AX15 achter de 42 kunt zetten...kan dacht ik relatief simpel, heb je gelijk je bak probleem opgelost

Doorbouwen naar een V8 slaat wel gelijk helemaal door. En je wilt niet weten wat je dan allemaal voor (sub) aanpassingen gaat krijgen.

Er zijn er wel meer hier met zo'n project de mist ingegaan hoor.

Hou t simpel en los op wat opgelost moet worden.

Zo'n V8 klinkt echt fantastisch, helemaal mee eens. Maar vraag je af wat het aan terreinvaardigheid toevoegd, t.o.v. de kosten en moeite die je gaat hebben/krijgen.

Mijn idee/advies...nie doen! (althans, niet nu...)

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

AX 15 past gewoon achter een 4.2. Let wel ff op het bouwjaar van de bak, zodat je niet in de problemen komt met de dikte van de priseas of de buitenliggende koppelingscilinder van de latere type's. Tot '94 is er geen probleem!

De uitgaande as van de AX15 heeft 23 "splines", die van de BA10/5 meestal 21. AX15 met tussenbak aanschaffen is dus makkelijker, en waarschijnlijk uiteindelijk ook nog goedkoper. De steun waarop de handle van de tussenbakbediening zit, is ook wat anders, maar koop je hem kompleet dan is er geen probleem.

Een ander verschil zit er in het druklager: Die zijn verschillend! Zorg dus dat je die er ook bij hebt!!!

Als laatste moet je even denken aan de crossmember. De AX15 zit nét ff anders op die plaat gemonteerd als de BA10/5. Met een beetje laskunsten en een paar stukjes plaat ook simpel op te lossen!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

AX 15 past gewoon achter een 4.2. Let wel ff op het bouwjaar van de bak, zodat je niet in de problemen komt met de dikte van de priseas of de buitenliggende koppelingscilinder van de latere type's. Tot '94 is er geen probleem!

De uitgaande as van de AX15 heeft 23 "splines", die van de BA10/5 meestal 21. AX15 met tussenbak aanschaffen is dus makkelijker, en waarschijnlijk uiteindelijk ook nog goedkoper. De steun waarop de handle van de tussenbakbediening zit, is ook wat anders, maar koop je hem kompleet dan is er geen probleem.

Een ander verschil zit er in het druklager: Die zijn verschillend! Zorg dus dat je die er ook bij hebt!!!

Als laatste moet je even denken aan de crossmember. De AX15 zit nét ff anders op die plaat gemonteerd als de BA10/5. Met een beetje laskunsten en een paar stukjes plaat ook simpel op te lossen!

Succes!

zit er onder een 2.5 ook een ax15 en past deze ook op een 4.2 . met tussen bak. voor bj 93

en welke koplingsplaat drukgroep heb ik dan nodig 4.2 40 2.5..

hoor het wel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even nog terug naar de simpelheid van Kollee.. wink.gif

Als het goed is heb jij 'gewoon' de 231 tussenbak en daar past een SYE-kit + CV-aandrijfas zo op zonder eerst de versnellingsbak te veranderen.

Alles tegelijk is wel leuk maar erg veel werk. Waarom niet eerst de verhoging afmaken en je pas later zorgen maken om de versnellingsbak?

Wie weet gaat ie nog een jaar of wat mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat dacht ik ook, binnen een half jaar heeft de bak het begeven( peugeot) en kon ik ook op zoek naar een andere.( zeker geen peugeot meer) Heel wat werk maar de mijne rijdt weer.

tsja, het is altijd een risico natuurlijk en op zich uiteraard geen slecht plan, helemaal niet.

Maar alles ineens is best onoverzichtelijk en qua kosten ook lastig. Stap voor stap lijkt mij persoonlijk beter, al zal het niet prettig zijn te weten dat je bak er binnenkort toch aan gaat. glare.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

klopt alemaal maar wil het wel meteen goed doen anders kost het dubbel geld.

en kan wel een sye op deze tussenbak schroeven maar dan kan ik als de bak stuk gaat

weer een andere kopen want die past weer niet op de tussenbak van de ax15.

dus daarom maar meteen de bak en tussenbak vervangen door een ax 15.

maar wist niet zeker of die ook op de 4.2 paste.

dus als die niet zou passen en de moter moest er dan ook uit en vervangen worden

door een 40 ho met ax15 dan ga ik liever voor een v8 met automaat of zo.

maar ben ff wat rond aan het kijken wat ik zo een beetje aan kan komen.

de wrangler loopt weer aleen staat de aandrijfas nu een beetje in een hoek.

dus kijk wel ff gaat i kapot gaat .

maar als iemand nog een ax15 heeft liggen met tussenbak of iets beters laat maar ff weten.

groetjes en bedankt .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en kan wel een sye op deze tussenbak schroeven maar dan kan ik als de bak stuk gaat

weer een andere kopen want die past weer niet op de tussenbak van de ax15.

En waarom zou die SYE niet op een andere 231 tussenbak passen?

De ingaande as is anders, verder is de tussenbakbak hetzelfde!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En waarom zou die SYE niet op een andere 231 tussenbak passen?

De ingaande as is anders, verder is de tussenbakbak hetzelfde!

volgens jp garage past de tussenbak die ik heb niet op de ax15.

of ik moet iets verkeert begrepen hebben.

en de sye zou voor bijde tussenbakken verschilent zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus je hebt m verhoogt.. en je wil nu ineens eigenlijk je complete aandrijflijn veranderen?

Dan zou ik persoonlijk zeggen, wat Kollee al een beetje voorstelde: verlaag 'm tot op rijbaar niveau, ga wat rijden en maak een goed uitgewerkt plan vòòr je zo rigoreus te werk gaat.

Op zich heb je wel een punt dat alles ineens goed past als je de AX-15 en de juiste 231 ineens hebt om daar weer de SYE etc op te kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mis!

Die is hetzelfde!

Er zitten een paar minime verschillen in de SYE-kit naar wat ik begreep van Woods-Driveshafts, maar niet onoverkomelijk.

Ik geloof een flensje hier en daar, iig erg weinig. Ik weet eerlijk gezegt niet welke jaartallen de verschillen vertonen, dus je kan goed gelijk hebben Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus je hebt m verhoogt.. en je wil nu ineens eigenlijk je complete aandrijflijn veranderen?

Dan zou ik persoonlijk zeggen, wat Kollee al een beetje voorstelde: verlaag 'm tot op rijbaar niveau, ga wat rijden en maak een goed uitgewerkt plan vòòr je zo rigoreus te werk gaat.

Op zich heb je wel een punt dat alles ineens goed past als je de AX-15 en de juiste 231 ineens hebt om daar weer de SYE etc op te kopen.

nee verlagen is geen optie dit doe je niet voor niets wil niet steeds op die drempeltjes blijven hangen.

ben gewoon ff aan het kijken wat ik het beste kan doen.

maar als ik het op had kunnen lossen door nu een sye te monteren op deze tussenbak(nu peugot)

en een vooras van een cherokee die ik dan inkort kon ik mooi nog ff door rijden en dan rustig op zoek gaan naar de ax15.

maar omdat de sye niet overzetbaar is naar de ax15 met tussenbak kan ik beter dit meteen doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zitten een paar minime verschillen in de SYE-kit naar wat ik begreep van Woods-Driveshafts, maar niet onoverkomelijk.

Ik geloof een flensje hier en daar, iig erg weinig. Ik weet eerlijk gezegt niet welke jaartallen de verschillen vertonen, dus je kan goed gelijk hebben Rob.

als ze voor bijden het zelfde zijn is het zeker geen probleem.

dan ga ik het morgen nog maar eens na vragen.

daar zijden ze dat het niet ging volgens mij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee verlagen is geen optie dit doe je niet voor niets wil niet steeds op die drempeltjes blijven hangen.

ben gewoon ff aan het kijken wat ik het beste kan doen.

maar als ik het op had kunnen lossen door nu een sye te monteren op deze tussenbak(nu peugot)

en een vooras van een cherokee die ik dan inkort kon ik mooi nog ff door rijden en dan rustig op zoek gaan naar de ax15.

maar omdat de sye niet overzetbaar is naar de ax15 met tussenbak kan ik beter dit meteen doen.

Je tussenbak is gewoon de N231, de versnellingsbak is die peugeot BA10/5.

Die 231 is gebruikt op wranglers van '88 tot '01. Die tussenbak past op de AX-15 en als je een SYE besteld op je huidige 231 kan die gewoon mee over.

Volgens mij heb ik het zo wel op een rijtje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn overigens enkele YJ's geweest met NP208 tussenbak ( oa de mijne rolleyes.gif ). Daarbij kon wel eens een verschil zijn tussen de typen SYE's!

Die YJ's zijn echter de eersten die gebouwd werden, ergens in februari/maart 1987 is de overstap naar NP231 gemaakt. Jouw YJ moet dus gewoon de 231 hebben!

Misschien verklaart dit wel het verhaal van JP Garage.

Overigens hebben ze wel gelijk dat je tussenbak niet op een AX15 past... Daarvoor moet je eerst de ingaande as van de tussenbak aanpassen!

Maar voordat je daaraan begint, toch eerst de tussenbak eraf halen en tellen!!! In '89 zijn er namelijk ook BA 10/5 bakken ingebouwd met 23 splines!!! Als je die toevallig hebt, past de tussenbak 1:1 achter de AX15!!

Zijn we er nog??? wacko.gif

Mooi man: Jeep techniek! laugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke ben nu al en stukje verder.

heb vandaag een bak aangeboden gekregen voor 300 euro ax 15. van voor 93.

dus deze zou goet moeten zijn.

alleen heeft i geen tussenbak dus moet die van mij eerst er af halen zodat ik kan kijken of die past.

en weten jullie of de tussenbak van een cherokee het zelfde is.

want die staat er ook nog 1 te koop met sye.

en moet ik met de ax15 de drukgroep en koplingsplaat nemen van een 4.2 of 40ho of maakt dit niets uit.

alvast bedankt voor de info

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tussenbak van een XJ kan hetzelfde zijn, op de vacuum schakelaar na...

Maar daarbij moet je goed opletten: er zijn ook 242's ingebouwd ( met permanent 4x4 functie )! Het moet dus wel een 231 zijn! Daarbij zijn ook bij de XJ 21 en 23 spline inputshaft's gebruikt, en dan ook nog eens in verschillende lengten...

Goed opletten dus!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...