Spring naar bijdragen

Voorste cardanas


anmoda
 Share

Recommended Posts

Hi,

Weet iemand hoe je vaststelt of de voorste carandas vervangen moet worden?

Dus wat zijn de symptonen, hoe stel je dat vast, wat moet er zoal gedemonteerd worden om e.e.a. vast te stellen?

(domme?) Vraag: Kan de as gereviseerd worden?

Alvast bedankt.

Gegroet

Anmoda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De as maakt geluid als de Cherokee een bergweg beklimt. Bij afdalen geluid niet aanwezig. Garage zegt dat as op zijn einde is. Dus moet worden gereviseerd. Kosten 4000 euro!!! Ik wil dus zeker zijn dat hij inderdaad kapot is.

a) Kan een as gereviseerd worden?

cool.gif Wat moet de garage gedaan hebben om vast te stellen dat as kapot is. Zegt dat er ijzer troep in de as is aangetroffen. Dus m.i. zijn dan bepaalde onderdelen los geweest om dat bepalen of hoeft dat niet?

Gr.

Anmoda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah, je bedoelde de voor-as..... dus het differentieel en/of de lagers zijn versleten!

Da's inderdaad te reviseren, maar wel duur..... sad.gif

Maar 4000 euro's....poeh! blink.gif

Als ze willen vaststellen dat er metaaldelen in zitten, moet op z'n minst de olie eruit. Maar eigenlijk moet dan ook even de deksel van het differentieel open.

Persoonlijk gaf ik die 4000 euro's niet aan de garage uit, er is vast wel ergens een goede (complete) as voor (veel) minder te koop! Of is de auto nog zo nieuw?? En ik zou in ieder geval eerst nog het oordeel van een andere garage of techneut willen hebben, voodat ik aan zo'n reparatie begon.... huh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

cherokee, dat is dus een dana30 vooras. om daarbij de olie te verversen hebben ze het deksel ervoor moeten afhalen aangezien er geen aflaatplug opzit. als ze dat deksel ervanaf gehad hebben hebben ze er dus ook in kunnen kijken. ik weet het niet, lijkt mij een beetje een dodgy verhaal. zeker die 4000 € bestek zonder verder uitleg. voor dat geld laat een een vonkelhagelneue vooras met sper en alle ander dingen die je maar kan verzinnen overvliegen vanuit de states.

hij heeft het alleen bij beklimmingen zeg je? ik ga er nu even vn uit dat je een np242 tussenbak hebt (je hebt een permanente 4wd stand) dan zou ik zeggen dat de vooras bij beklimmingen meer aandrijving gaat krijgen door de vergrote weerstand op de achteras. dus kunnen we aannemen dat het geluid er is als de vooras ook werkelijk aangedreven is. dus is het ofwel je kroonwiel en pinion, ofwel je spiders. als het de steekassen waren denk ik dat je het geluid altijd zou hebben. denk ik natuurlijk, ik kan er ook helemaal naast zitten.

heb je de wagen al een geprobeerd in 4lo en 2wd? hoe klinkt het dan?

wat het ook is, die 4000€ lijkt mij zowiezo onredelijk. nieuw kroonwiel en pinion: 700€ geplaatst. als het dif kapot is: een sper dif : van 400-1200€ steekassen: 1000-1500€ , setje nieuwe lagers en oliekeeringen: 200€

maakt dus 3600€, en dan is dus echt alles aan je as vervangen, en nog een heel stuk sterker gemaakt.....

ik zou een naar B&S of zo bellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de info.

Ik heb dit geluid alleen gehoord in full time stand. In 4lo weet ik niet, kan ik ook niet testen want dan moet ik eerst bergen in de buurt hebben. In 2wd nooit geluid gehoord.

Ik vraag me af of de garage wel heeft kunnen vaststellen of de as kapot is want ik heb kunnen zien dat het diiferentieel niet los is geweest!!

Ik ga inderdaad even naar een andere garage om e as te laten onderzoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by MugZy@Apr 22 2004, 21:47

cherokee, dat is dus een dana30 vooras. om daarbij de olie te verversen hebben ze het deksel ervoor moeten afhalen aangezien er geen aflaatplug opzit.

Ik heb ook een D30, maar wel met "aflaatplug".

Zit echter wel onder een Zj

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Mail me maar ff voor een afspraak.

Was zeker niet erg druk bij die garage? blink.gif

Stel nou dat je gewoon gezegd had, ok doe maar een geef hem nog maar ff een beurtje en kijk hem maar helemaal na.

Dan kon je beter een nieuwe kopen.

Dit laatste zou ik trouwens dan niet daar doen. mad.gif

Dit moet ook op een normale manier kunnen dus ik zie er al weer een uitdaging in.

Vr. grrrrrrrrrrrrrr. Bokkie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...