Jos-Jeep Geplaatst November 24, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 24, 2006 Een van de laatste grotere dingen die nog aan mijn Jeep moeten gebeuren is het vervangen van de U bouten. De bladveren stonden altijd al iets scheef aan de voorkant maar dat is nu erger geworden door de langere shackles. Met name de rechterkant staat erg scheef. Als dit zo blijft liggen de bushings er zo uit, lijkt me niet goed.. Vandaag dus begonnen de boel los te halen. Na het loshalen schoot de bladveer keurig recht zoals hij hoort, helemaal goed dus! Maar zodra ik de nieuwe U bouten erop zet en deze vastdraai komt de bladveer er weer scheef onder te zitten. Iemand een idee om dit recht te krijgen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Olivier Geplaatst November 24, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 24, 2006 Het lijkt mij dat het gedeelte waar de bladveer op de as geduwt word bij het aanzetetn van de U-bouten niet meer recht is. Als dit gedeelte niet meer recht is dan word de bladveer kromgetrokken op het moment dat hij tegen deze plaat aangetrokken word. Oplossing: oude bevestiging op je as erafhalen en een nieuwe op lassen. Ik weet niet of het zo is, maar lijkt mij het meest logische als ik di verhaal zo lees... iig suc6 ermee!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst November 24, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 24, 2006 Hoi, Lastig...waar ik aan denk.. De veren los halen van de as, de raakvlakken goed schoonmaken (ontroesten). Kijk eens of er wiggen tussen zitten, of resten daarvan. Kan de pasbout van het verenpakket wel helemaal in het gat van de as. Wat gebeurt er als het verenpakket vrij onder de as hangt...zit de bout dan recht onder het gat in de as?? Ooit mischien schade gehad....frame krom... Groeten Glenn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst November 25, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 25, 2006 Vandaag even verder mee gegaan (of geprutst) Als de veer loshangt hangt hij keurig recht op zichzelf. Het gat hangt niet recht onder de pasbout maar dat komt, naar mijn idee, omdat de bladveer onbelast is. Het gat zit ongeveer 1cm. naar achteren, naar mate de bladveer dichterbij de as komt komen de gaten perfect overeen. Er is geen afwijking naar links of rechts. Vandaag boeltje weer losgedraaid en alles nogmaal schoongemaakt en opnieuw geprobeerd. Resultaat: nog steeds scheef Heb het idee dat er heel wat moet gebeuren om dit weer recht te krijgen, zowel letterlijk als figuurlijk Voorlopig de boel even zo in elkaar gezet omdat er even testgereden moest worden. Of er schade is geweest in het verleden weet ik niet, er zijn geen andere zichtbare getuigen van. Wordt vervolgd... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst November 25, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 25, 2006 Als inderdaad de bout boven het gat blijft hangen moet je het in het toch in de veren of het vlak op de as zoeken. Als de boel vast zit, kan je dan ook zien of het verenpakket scheef op de as staat. Heb je ook al gekeken met een liniaal of zo of het raakvlak van de as gelijk loopt met de as. Zit de veer wel recht onder het frame als je de shackles weg laat (scheef uitgesleten ogen?? ) Groeten Glenn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mjoeb Geplaatst November 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 29, 2006 Misschien zie je iets over het hoofd bij de andere bladveer. Als die niet helemaal goed zit, maar als eesrte vast zit, zal dat gevolg hebben voor de hele as. Dan zal de afwijking van die kant bij je tweede bladveer opgevangen moeten worden. Ook is het belangrijk om de u-bouten op de juiste volgorde en met de juiste bealsting vast te maken. Zie hiervoor oa ook de montage handleiding van Skyjacker lift sets. klikkieklik pagina 4 punt 2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 10, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 10, 2006 Ik heb het een paar weken geleden 'live" mogen aanschouwen. 't Is net of de veren schuin onder de as doorlopen... Als je het zo zg zou je denken dat de veren eerst op de as waren bevestigd, en toen de hele as met veren pas onder de auto is geplaatst. Even de U-bolts lossen en weer vastzetten leek op het eerste gezicht de oplossing, maar blijkt dat dus niet te zijn... @Jos: Wat je eens kunt meten: hart op hart van de chassisbalken bij de schackles en bij de vaste veerhand. Vervolgens de patches onder de as ff h.o.h. meten... Die drie maten moeten ongeveer gelijk zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst December 16, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2006 Vandaag de boel even opgemeten. Vooraan is het 70cm, onder de bladveren/ankerplaten ook 70cm en achter bij de veerogen 68cm. Alles hart op hart gemeten. Daar zit dus per kant een cm verschil in. Zou wel iets scheefheid verklaren maar niet zoveel als nu lijkt me... Toch nog eens de boel helemaal weer loshalen lijkt het op. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2006 Hmm... vrees toch dat die 2 cm je probleem zijn... Aangezien de as midden op de veer ligt, vindt je die 2cm voor weer terug! Je afstand achter en op de as liggen tenslotte vast! Alleen de oplossing... tja Hydraulische pers tussen de chassisbalken is wel wat lomp tenslotte.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tosca Geplaatst December 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2006 Vandaag de boel even opgemeten.Vooraan is het 70cm, onder de bladveren/ankerplaten ook 70cm en achter bij de veerogen 68cm. Alles hart op hart gemeten. Daar zit dus per kant een cm verschil in. Zou wel iets scheefheid verklaren maar niet zoveel als nu lijkt me... Toch nog eens de boel helemaal weer loshalen lijkt het op. bij mij even opgemeten vooraan is het 69.8cm,onder ankerplaten 69.8cm en achter bij de veerogen 69.5cm 1cm per kant lijkt me wel wat teveel mvg.wouter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst December 16, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2006 hmm, dat is inderdaad nogal een verschil. Bedankt voor het meten trouwens! Bij jou is het mooi gelijk. Vind het wel heel apart en inderdaad.. los het maar eens op. Hydraulische pers is een mogelijkheid maar misschien is dat inderdaad ietsje te lomp. Staan de bladveren straks recht, is de rest van de auto zo krom als een banaan Moeten we maar niet doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rvdblade Geplaatst April 30, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2007 Jos, Is het eigelijk ooit nog eens goed gekomen met de bladveren, zit nu met het zelfde. Alleen heb ik het maar iets. Ben dus benieuwd waar het heb nu aan heeft gelegen. Thanks,Ruud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst May 2, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2007 Tsja, waar het precies aan ligt is nog steeds niet helemaal duidelijk. Na gemeten te hebben is het duidelijk dat er verschil zit tussen de ogen voor en achter (ong. 1,5 - 2 cm). Alleen de oorzaak is niet te vinden, zo zijn er geen tekenen van schade of kromme balken. Dus de boel staat nog steeds scheef. Auto rijdt en spoort verder goed. Moeten er nog steeds een keer naar kijken maar dan halen we meteen het hele boeltje los. Staat nog op het lijstje Kan je helaas (nog) niet helpen met een oorzaak. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rvdblade Geplaatst May 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2007 Tsja, waar het precies aan ligt is nog steeds niet helemaal duidelijk.Na gemeten te hebben is het duidelijk dat er verschil zit tussen de ogen voor en achter (ong. 1,5 - 2 cm). Alleen de oorzaak is niet te vinden, zo zijn er geen tekenen van schade of kromme balken. Dus de boel staat nog steeds scheef. Auto rijdt en spoort verder goed. Moeten er nog steeds een keer naar kijken maar dan halen we meteen het hele boeltje los. Staat nog op het lijstje Kan je helaas (nog) niet helpen met een oorzaak. Da's jammer! Ga dan ook maar even op onderzoek, zodra ik meer weet laat ik het weten. Gr, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.