Spring naar bijdragen

U Bouten, Bladveer En As


Jos-Jeep
 Share

Recommended Posts

Een van de laatste grotere dingen die nog aan mijn Jeep moeten gebeuren is het vervangen van de U bouten.

De bladveren stonden altijd al iets scheef aan de voorkant maar dat is nu erger geworden door de langere shackles.

shackle1qt9.jpg

Met name de rechterkant staat erg scheef. Als dit zo blijft liggen de bushings er zo uit, lijkt me niet goed..

Vandaag dus begonnen de boel los te halen. Na het loshalen schoot de bladveer keurig recht zoals hij hoort, helemaal goed dus!

Maar zodra ik de nieuwe U bouten erop zet en deze vastdraai komt de bladveer er weer scheef onder te zitten. frusty.gif

Iemand een idee om dit recht te krijgen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt mij dat het gedeelte waar de bladveer op de as geduwt word bij het aanzetetn van de U-bouten niet meer recht is.

Als dit gedeelte niet meer recht is dan word de bladveer kromgetrokken op het moment dat hij tegen deze plaat aangetrokken word.

Oplossing: oude bevestiging op je as erafhalen en een nieuwe op lassen.

Ik weet niet of het zo is, maar lijkt mij het meest logische als ik di verhaal zo lees...

iig suc6 ermee!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Lastig...waar ik aan denk..

De veren los halen van de as, de raakvlakken goed schoonmaken (ontroesten).

Kijk eens of er wiggen tussen zitten, of resten daarvan.

Kan de pasbout van het verenpakket wel helemaal in het gat van de as.

Wat gebeurt er als het verenpakket vrij onder de as hangt...zit de bout dan recht onder het gat in de as??

Ooit mischien schade gehad....frame krom...

Groeten Glenn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag even verder mee gegaan (of geprutst)

Als de veer loshangt hangt hij keurig recht op zichzelf. Het gat hangt niet recht onder de pasbout maar dat komt, naar mijn idee, omdat de bladveer onbelast is. Het gat zit ongeveer 1cm. naar achteren, naar mate de bladveer dichterbij de as komt komen de gaten perfect overeen. Er is geen afwijking naar links of rechts.

Vandaag boeltje weer losgedraaid en alles nogmaal schoongemaakt en opnieuw geprobeerd. Resultaat: nog steeds scheef sad.gif

Heb het idee dat er heel wat moet gebeuren om dit weer recht te krijgen, zowel letterlijk als figuurlijk wink.gif

Voorlopig de boel even zo in elkaar gezet omdat er even testgereden moest worden.

Of er schade is geweest in het verleden weet ik niet, er zijn geen andere zichtbare getuigen van.

Wordt vervolgd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als inderdaad de bout boven het gat blijft hangen moet je het in het toch in de veren of het vlak op de as zoeken.

Als de boel vast zit, kan je dan ook zien of het verenpakket scheef op de as staat.

Heb je ook al gekeken met een liniaal of zo of het raakvlak van de as gelijk loopt met de as.

Zit de veer wel recht onder het frame als je de shackles weg laat (scheef uitgesleten ogen?? wacko.gif )

Groeten Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien zie je iets over het hoofd bij de andere bladveer. Als die niet helemaal goed zit, maar als eesrte vast zit, zal dat gevolg hebben voor de hele as. Dan zal de afwijking van die kant bij je tweede bladveer opgevangen moeten worden.

Ook is het belangrijk om de u-bouten op de juiste volgorde en met de juiste bealsting vast te maken.

Zie hiervoor oa ook de montage handleiding van Skyjacker lift sets.

klikkieklik

pagina 4 punt 2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik heb het een paar weken geleden 'live" mogen aanschouwen.

't Is net of de veren schuin onder de as doorlopen... Als je het zo zg zou je denken dat de veren eerst op de as waren bevestigd, en toen de hele as met veren pas onder de auto is geplaatst. Even de U-bolts lossen en weer vastzetten leek op het eerste gezicht de oplossing, maar blijkt dat dus niet te zijn...

@Jos:

Wat je eens kunt meten: hart op hart van de chassisbalken bij de schackles en bij de vaste veerhand. Vervolgens de patches onder de as ff h.o.h. meten... Die drie maten moeten ongeveer gelijk zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de boel even opgemeten.

Vooraan is het 70cm, onder de bladveren/ankerplaten ook 70cm en achter bij de veerogen 68cm.

Alles hart op hart gemeten.

Daar zit dus per kant een cm verschil in. Zou wel iets scheefheid verklaren maar niet zoveel als nu lijkt me...

Toch nog eens de boel helemaal weer loshalen lijkt het op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm... vrees toch dat die 2 cm je probleem zijn...

Aangezien de as midden op de veer ligt, vindt je die 2cm voor weer terug! Je afstand achter en op de as liggen tenslotte vast!

Alleen de oplossing... tja

Hydraulische pers tussen de chassisbalken is wel wat lomp tenslotte.... :frusty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de boel even opgemeten.

Vooraan is het 70cm, onder de bladveren/ankerplaten ook 70cm en achter bij de veerogen 68cm.

Alles hart op hart gemeten.

Daar zit dus per kant een cm verschil in. Zou wel iets scheefheid verklaren maar niet zoveel als nu lijkt me...

Toch nog eens de boel helemaal weer loshalen lijkt het op.

bij mij even opgemeten

vooraan is het 69.8cm,onder ankerplaten 69.8cm en achter bij de veerogen 69.5cm 1cm per kant lijkt me wel wat teveel

mvg.wouter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmm, dat is inderdaad nogal een verschil. Bedankt voor het meten trouwens!

Bij jou is het mooi gelijk.

Vind het wel heel apart en inderdaad.. los het maar eens op.

Hydraulische pers is een mogelijkheid maar misschien is dat inderdaad ietsje te lomp. Staan de bladveren straks recht, is de rest van de auto zo krom als een banaan :frusty: Moeten we maar niet doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Tsja, waar het precies aan ligt is nog steeds niet helemaal duidelijk.

Na gemeten te hebben is het duidelijk dat er verschil zit tussen de ogen voor en achter (ong. 1,5 - 2 cm).

Alleen de oorzaak is niet te vinden, zo zijn er geen tekenen van schade of kromme balken.

Dus de boel staat nog steeds scheef. Auto rijdt en spoort verder goed.

Moeten er nog steeds een keer naar kijken maar dan halen we meteen het hele boeltje los.

Staat nog op het lijstje :lol:

Kan je helaas (nog) niet helpen met een oorzaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, waar het precies aan ligt is nog steeds niet helemaal duidelijk.

Na gemeten te hebben is het duidelijk dat er verschil zit tussen de ogen voor en achter (ong. 1,5 - 2 cm).

Alleen de oorzaak is niet te vinden, zo zijn er geen tekenen van schade of kromme balken.

Dus de boel staat nog steeds scheef. Auto rijdt en spoort verder goed.

Moeten er nog steeds een keer naar kijken maar dan halen we meteen het hele boeltje los.

Staat nog op het lijstje :P

Kan je helaas (nog) niet helpen met een oorzaak.

Da's jammer!

Ga dan ook maar even op onderzoek, zodra ik meer weet laat ik het weten.

Gr,:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...