black Geplaatst April 19, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2004 Kan iemand mij zeggen wat die overdrive knop nu precies veroorzaakt? Het lijkt wel of er een versnelling bij komt of zwiets... Rijdt dat dan economischer? Wanneer wel en wanneer niet? Enzovoorts. Greetz, Black GC 98 6 4.0. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst April 19, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2004 Bij mij '94 er gaat er na het indrukken van de "OD" knop een oranje lampje branden en gebruikt de automaat 3 versnellingen. "OD" knop uit, dan 4 versnellingen. Dus dan een lager toerental en dus een klein beetje minder brandstof gebruik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ZJFred Geplaatst April 21, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 21, 2004 Inderdaad, de overdrive is gewoon de laatste versnelling van je versnellingsbak, die je desgewenst uit kan schakelen. Normaal gesproken doe je dit alleen in bergachtig terrein of met een zware aanhanger, als je bak erg vaak heen en weer schakelt tussen 3 en 4. Als het goed is is de overdrive na het uitzetten en het opnieuw starten van je auto gewoon weer ingeschakelt, handig, kan je hem niet vergeten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst April 21, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 21, 2004 Originally posted by ZJFred@Apr 21 2004, 17:32 Als het goed is is de overdrive na het uitzetten en het opnieuw starten van je auto gewoon weer ingeschakelt, handig, kan je hem niet vergeten. Dat laatste is bij mij niet het geval. Maar ja is dan ook een antieke bak(bijna) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ZJFred Geplaatst April 21, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 21, 2004 Weten we gelijk een verschil tussen de "oude" en de electronisch gestuurde bak (vanaf model '96). Weer wat geleerd, waar dit forum al niet goed voor is . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
shthpnz Geplaatst April 22, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 22, 2004 De overdriveknop doet nog meer. En juist dat maakt m zo interessant als je snel wilt inhalen of wegspuiten bij het stoplicht. De shiftpoints veranderen namelijk. Je kunt veel hoger doortrekken in elke versnelling voor er wordt overgeschakeld. Daarmee kom je beter uit in je toerengebied bij de volgende versnelling. Probeer maar. Deze oplossing is veel eleganter dan het strakker zetten van kabel van het gasklephuis naar de governor in de versnellingsbak. Dat wil natuurlijk ook, maar geeft meteen harde overgangen per versnelling. En je kunt dan nooit gladjes cruisen. Ik heb ooit een apparaatje gemaakt dat de kabel naar de versnellingsbak op commando middels vacuum strak trok. Veel moeite daarvoor gedaan en toen ik dat met foto's publiceerde op JU, vroeg iemand waarom ik het zo omslachtig deed als het dus ook met de OD-knop kon Groet, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 22, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 22, 2004 AU! Dat doet zeer als je er zo druk mee bent geweest! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst April 22, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 22, 2004 Voor welke bouwjaren gaat dat verhaal op shthpnz. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
shthpnz Geplaatst April 22, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 22, 2004 Op basis van een vacuumschakelaar (zwarte kastje met grijs schuimrubber blokje)ging een plunjer naar beneden die middels een wieltje op de governor-kabel (met het lange zwarte uiteinde) drukte. Werkte goed, maar zie reply boven. De hele boel ligt gewoon weer in de kast. En eigenlijk is het uitdenken, figelieren, garages aflopen en modelbouw-winkels bezoeken de grootste lol. En natuurlijk bemerken dat je idee werkt. Voor welke bouwjaren gaat dat verhaal op shthpnz. Vast voor alle ZJ's vanaf '96?. Het is eenvoudig te testen. Nog een 'snelheids'ontdekking die ik deed: (zou eigenlijk op een tipsentruuks-pagina moeten) Ik heb voor de 5.9 een 4.0 gehad. Niet op gang te krijgen. Een deel van het probleem bleek een uitgerekte binnenkabel van gaspedaal naar gasklep te zijn! En dat ontdek je door iemand op het gaspedaal te laten trappen en zelf te voelen of de gasklep niet nog verder open kan. Die kabel is niet nastelbaar, maar als je de binnenkabel wat meer op spanning brengt door tussen de knop van de binnenkabel en het gaspedaal een dik plaatje-met-sleuf-voor-kabel te schuiven bereik je goedkope mirakels. Zie maar. Groet, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 22, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 22, 2004 GE-WEL-DI-GE uitvinding!! jammer dat het in de kast ligt... Was je er niet vreselijk ziek van? Iets bedenken, maken, uitproberen en...... dan blijkt dat het er eigenlijk al lang opzit! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
shthpnz Geplaatst April 22, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 22, 2004 Was je er niet vreselijk ziek van? Iets bedenken, maken, uitproberen en...... dan blijkt dat het er eigenlijk al lang opzit! Tja, mede vandaar shthpnz! Groet, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst April 22, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 22, 2004 Ga het van het weekend eens nader bekijken bij de mijne. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ZJFred Geplaatst April 22, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 22, 2004 Nog een 'snelheids'ontdekking die ik deed: Wordt het geen tijd voor een X5, of een Cayenne?!?! Je gaat toch ook niet vertellen dat je je ZJ verlaagd heb. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
shthpnz Geplaatst April 30, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2004 @ZJFred, Nee niet verlaagd, wel aan de achterkant een paar cm verhoogd. Dan valt de voorkant wat naar beneden. Het wordt wel tijd voor wat anders, maar niet wat jij denkt. Ik heb na zo'n 235000 KM tevreden toeren in mijn Jeep mijn zinnen gezet op de Chevrolet Avalanche. Maar als je bedoelt dat ik van rap hou, ja, maar nog meer van slimme manieren om het onderste uit de kan te halen. Weet in dat licht nog wel wat truukjes voor de ZJ. Groet, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 30, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2004 mijn zinnen gezet op de Chevrolet Avalanche. <span style="color:red"> www.chevroletforum.nl ?? </span> Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst April 30, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2004 Originally posted by shthpnz@Apr 30 2004, 16:43 Maar als je bedoelt dat ik van rap hou, ja, maar nog meer van slimme manieren om het onderste uit de kan te halen. Weet in dat licht nog wel wat truukjes voor de ZJ. Kom maar op met die truukjes, ben een en al oor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ZJFred Geplaatst April 30, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2004 mijn zinnen gezet op de Chevrolet Avalanche. Das inderdaad wat anders, niet echt (lees; echt niet) een terreinwagen. Ik vind persoonlijk de "gewone" pick-ups mooier, een Avalanche is echt zo'n "bling-bling, rapper de rap, dikke gouden kettingen" show wagen, maar dan net geen Cadillac EXT . Maar gelukkig, smaken verschillen. Heb je trouwens wel eens op de lokatie van de gastank gelet, net achter de achterbumper maar dan veel te laag, misschien dat dat ook anders kan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
shthpnz Geplaatst April 30, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2004 Au, dat doet pijn Hoezo bling? Groet, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ZJFred Geplaatst May 1, 2004 Rapporteren Share Geplaatst May 1, 2004 Zo bling... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
shthpnz Geplaatst June 18, 2004 Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2004 De koop van de Avalanche is uiteindelijk niet doorgegaan. Lang verhaal. Mijn Jeep heeft door deze potentiele ontrouw meteen wraak genomen. De kleppen gingen lekken en de pakking tussen inlaat en carter bleek ook stuk. En wat is dan wijsheid... Ik heb gekozen om een fris 5.9-blok uit Belgie te halen en deze wordt nu ingebouwd. Over twee weken met een boot-op-trailer achter de ZJ naar Griekenland, dus alles gaat vanaf nu gewoon meezitten. Groet, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ZJFred Geplaatst June 20, 2004 Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2004 Mijn Jeep heeft door deze potentiele ontrouw meteen wraak genomen.Zo zie maar weer, Jeeps zijn erg gevoelige auto's (nooit opgevallen dat als je net een afspraak met de garage gemaakt hebt ze ineens een stuk beter rijden?!?!).De kleppen gingen lekken en de pakking tussen inlaat en carter bleek ook stuk. Grand Cherokee 5.9 en dan sneller. Voortaan toch maar iets minder snel? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
shthpnz Geplaatst June 22, 2004 Rapporteren Share Geplaatst June 22, 2004 Ach, die pakking gaat wel vaker stuk. Er is zelfs een metalen variant voor in de handel. En die kleppen: Ik rij op gas en dat is natuurlijk schraal en heter. De koppen zijn niet aangepast, dus dat wil wel slijten na 250.000 km. Maar natuurlijk, als ik er heel voorzichtig mee was omgegaan, was er vast minder slijtage opgetreden, maar ik heb de 5.9 nu juist voor de thrill! Zo'n auto koop ik niet met verstand, die is er gewoon om elke dag mee te feesten. De andere motor is geplaatst. 30.000 km jong, dus drie keer raden.... Groet, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.