Spring naar bijdragen

Overdrive.


Recommended Posts

Inderdaad, de overdrive is gewoon de laatste versnelling van je versnellingsbak, die je desgewenst uit kan schakelen. Normaal gesproken doe je dit alleen in bergachtig terrein of met een zware aanhanger, als je bak erg vaak heen en weer schakelt tussen 3 en 4.

Als het goed is is de overdrive na het uitzetten en het opnieuw starten van je auto gewoon weer ingeschakelt, handig, kan je hem niet vergeten. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by ZJFred@Apr 21 2004, 17:32

Als het goed is is de overdrive na het uitzetten en het opnieuw starten van je auto gewoon weer ingeschakelt, handig, kan je hem niet vergeten. wink.gif

Dat laatste is bij mij niet het geval.

Maar ja is dan ook een antieke bak(bijna) laugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De overdriveknop doet nog meer. En juist dat maakt m zo interessant als je snel wilt inhalen of wegspuiten bij het stoplicht.

De shiftpoints veranderen namelijk. Je kunt veel hoger doortrekken in elke versnelling voor er wordt overgeschakeld. Daarmee kom je beter uit in je toerengebied bij de volgende versnelling.

Probeer maar.

Deze oplossing is veel eleganter dan het strakker zetten van kabel van het gasklephuis naar de governor in de versnellingsbak. Dat wil natuurlijk ook, maar geeft meteen harde overgangen per versnelling. En je kunt dan nooit gladjes cruisen. Ik heb ooit een apparaatje gemaakt dat de kabel naar de versnellingsbak op commando middels vacuum strak trok. Veel moeite daarvoor gedaan en toen ik dat met foto's publiceerde op JU, vroeg iemand waarom ik het zo omslachtig deed als het dus ook met de OD-knop kon dry.gif

Groet,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

32673044-6892-028001E0-.jpg

Op basis van een vacuumschakelaar (zwarte kastje met grijs schuimrubber blokje)ging een plunjer naar beneden die middels een wieltje op de governor-kabel (met het lange zwarte uiteinde) drukte.

Werkte goed, maar zie reply boven. De hele boel ligt gewoon weer in de kast.

En eigenlijk is het uitdenken, figelieren, garages aflopen en modelbouw-winkels bezoeken de grootste lol. En natuurlijk bemerken dat je idee werkt.

Voor welke bouwjaren gaat dat verhaal op shthpnz.

Vast voor alle ZJ's vanaf '96?. Het is eenvoudig te testen.

Nog een 'snelheids'ontdekking die ik deed: (zou eigenlijk op een tipsentruuks-pagina moeten)

Ik heb voor de 5.9 een 4.0 gehad. Niet op gang te krijgen. Een deel van het probleem bleek een uitgerekte binnenkabel van gaspedaal naar gasklep te zijn! En dat ontdek je door iemand op het gaspedaal te laten trappen en zelf te voelen of de gasklep niet nog verder open kan.

Die kabel is niet nastelbaar, maar als je de binnenkabel wat meer op spanning brengt door tussen de knop van de binnenkabel en het gaspedaal een dik plaatje-met-sleuf-voor-kabel te schuiven bereik je goedkope mirakels.

Zie maar.

Groet,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ZJFred,

Nee niet verlaagd, wel aan de achterkant een paar cm verhoogd. Dan valt de voorkant wat naar beneden.

Het wordt wel tijd voor wat anders, maar niet wat jij denkt. Ik heb na zo'n 235000 KM tevreden toeren in mijn Jeep mijn zinnen gezet op de Chevrolet Avalanche.

Maar als je bedoelt dat ik van rap hou, ja, maar nog meer van slimme manieren om het onderste uit de kan te halen. Weet in dat licht nog wel wat truukjes voor de ZJ.

Groet,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by shthpnz@Apr 30 2004, 16:43

Maar als je bedoelt dat ik van rap hou, ja, maar nog meer van slimme manieren om het onderste uit de kan te halen. Weet in dat licht nog wel wat truukjes voor de ZJ.

Kom maar op met die truukjes, ben een en al oor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn zinnen gezet op de Chevrolet Avalanche.

Das inderdaad wat anders, niet echt (lees; echt niet) een terreinwagen. Ik vind persoonlijk de "gewone" pick-ups mooier, een Avalanche is echt zo'n "bling-bling, rapper de rap, dikke gouden kettingen" show wagen, maar dan net geen Cadillac EXT wink.gif . Maar gelukkig, smaken verschillen. Heb je trouwens wel eens op de lokatie van de gastank gelet, net achter de achterbumper maar dan veel te laag, misschien dat dat ook anders kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

De koop van de Avalanche is uiteindelijk niet doorgegaan. Lang verhaal.

Mijn Jeep heeft door deze potentiele ontrouw meteen wraak genomen. De kleppen gingen lekken en de pakking tussen inlaat en carter bleek ook stuk.

En wat is dan wijsheid...

Ik heb gekozen om een fris 5.9-blok uit Belgie te halen en deze wordt nu ingebouwd.

Over twee weken met een boot-op-trailer achter de ZJ naar Griekenland, dus alles gaat vanaf nu gewoon meezitten. unsure.gif

Groet,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn Jeep heeft door deze potentiele ontrouw meteen wraak genomen.
Zo zie maar weer, Jeeps zijn erg gevoelige auto's blink.gif (nooit opgevallen dat als je net een afspraak met de garage gemaakt hebt ze ineens een stuk beter rijden?!?!).
De kleppen gingen lekken en de pakking tussen inlaat en carter bleek ook stuk.
Grand Cherokee 5.9 en dan sneller.

Voortaan toch maar iets minder snel? biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, die pakking gaat wel vaker stuk. Er is zelfs een metalen variant voor in de handel.

En die kleppen: Ik rij op gas en dat is natuurlijk schraal en heter. De koppen zijn niet aangepast, dus dat wil wel slijten na 250.000 km.

Maar natuurlijk, als ik er heel voorzichtig mee was omgegaan, was er vast minder slijtage opgetreden, maar ik heb de 5.9 nu juist voor de thrill! Zo'n auto koop ik niet met verstand, die is er gewoon om elke dag mee te feesten.

De andere motor is geplaatst. 30.000 km jong, dus drie keer raden.... biggrin.gif

Groet,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...