Spring naar bijdragen

Stationair toerental en.....


Recommended Posts

Sinds enkele weken zijn wij in het bezit van een GC 4.7 V8 uit 1999 voorzien van een nieuwe Prins VSI G3 installatie.

Tot nu toe zijn we zeer tevreden over deze auto, wat een genot om hierin te rijden biggrin.gif

Na de forumcrash zijn de geplaatste foto's ook verdwenen, daarom hierbij maar even een nieuwe geplaatst.

http://img61.imageshack.us/img61/1121/gc1cr4.jpg

Toch zijn er een aantal dingen die mij opvallen aan de auto die ik jullie graag even zou willen voorleggen.

1. Bij een koude start (met name) jaagt onze Jeep het toerental op naar zo'n 2000 toeren om vervolgens weer netjes terug te vallen. De gehele buurt kan hiervan meegenieten en ikzelf natuurlijk nog het meest maar toch. Is dit normaal?

2. Bij een warme motor draait de Jeep bij stationair toerental (bij stoplicht b.v.) naar mijn gevoel onrustig. Maw, het toerental schiet van 900 naar 1400 om vervolgens weer naar 1000 terug te vallen, enz. Wat zou dit kunnen zijn? unsure.gif De fan slaat volgens mij niet aan ofzo.

3. Minder belangrijk. Klopt het dat er geen copy cd's in de Jeep cd kunnen worden afgespeeld?

Bedankt voor jullie reacties! smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1) geen idee...ik zal eens opletten

2) stappenmotor schoonmaken? ik vind het toerental wel wat hoog voor stationair.... ik zit rond de 500

3) bij mij wel....

500? unsure.gif Volgens mij zit ik hier nooit op! Zal hier eens op gaan letten.

Maar herken je dat varieren in het toerental wel Beest?

3. hangt af van type speler en welke cd's je hebt.

Meestal wel CD-R, geen CD-RW. En als je MP3 wil afspelen moet ie dat ook kunnen ... smile.gif

Heb het over de frontlader, type weet ik zo even niet. Welke cd's werken wel? Ik gebruik nu TDK CD-Roms.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Galopperen"... daar hadden we toevallig al een topic over, dacht ik.

Doettie dat ook op benzine??

Een mogelijkheid is "valse lucht".. maar allereerst is het belangrijk om te weten offie het ook op benzine doet! En dat zou je ook eens kunnen testen ivm dat "opjagen" bij starten.

Overigens is het normaal dat de motor ff wat extra gas geeft. Mogelijk heb je er minder last van wanneer je de sleutel onmiddelijk over het contact heendraait en start, als wanneer je de auto eerst een paar seconden op contact zet en dan start... Dit komt omdat de computer geen motortoerental ziet, en dan dus gas bijgeeft. Op het moment dat je start zal 'ie zien dat hij te snel stationair loopt, en het toerental afregelen. Door meteen te starten fop je de computer dus een beetje wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Galopperen"... daar hadden we toevallig al een topic over, dacht ik.

Doettie dat ook op benzine??

Een mogelijkheid is "valse lucht".. maar allereerst is het belangrijk om te weten offie het ook op benzine doet! En dat zou je ook eens kunnen testen ivm dat "opjagen" bij starten.

Overigens is het normaal dat de motor ff wat extra gas geeft. Mogelijk heb je er minder last van wanneer je de sleutel onmiddelijk over het contact heendraait en start, als wanneer je de auto eerst een paar seconden op contact zet en dan start... Dit komt omdat de computer geen motortoerental ziet, en dan dus gas bijgeeft. Op het moment dat je start zal 'ie zien dat hij te snel stationair loopt, en het toerental afregelen. Door meteen te starten fop je de computer dus een beetje wink.gif

Hmmm, ben galopperen nog niet tegengekomen op het forum. Moet eerlijk zeggen dat ik dit woord ook niet in de zoekcriteria heb opgegeven wink.gif

Ik zal morgen eens testen of hij op benzine hetzelfde doet.

Voor wat betreft de koude start en het opjagen van het toerental, de auto start bij een koude motor altijd op benzine en blijft hier zo'n minuut of 4 op draaien om daarna over te schakelen op LPG.

Je truuk zal ik morgen ook even testen 87wrangler smile.gif

Ik laat het wel weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

87wrangler doelt op dit topic. en nee ik herken het niet

ik roep gewoon wat net als de Dealer laugh.gifwink.gif

het is trouwens wel zo met koud starten, als het echt serieus koud is dan zal die behoorlijk toeren maken stationair

en ook langer in een versnelling blijven tijdens rijden.... de eerste.....5 minuten ongeveer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

87wrangler doelt op dit topic. en nee ik herken het niet

ik roep gewoon wat net als de Dealer laugh.gifwink.gif

het is trouwens wel zo met koud starten, als het echt serieus koud is dan zal die behoorlijk toeren maken stationair

en ook langer in een versnelling blijven tijdens rijden.... de eerste.....5 minuten ongeveer

Dankje Beest, ik lees dat bij Leontine doet hij het echter enkel bij een koude motor en bij mij bij een warme huh.gif

Vwb de koude start van 0 naar 2000 in 1 seconde lijkt mij dit geen cadeautje voor een koude motor, toch? Of misschien moet ik gewoon wennen aan al het geweld dat los komt bij het starten laugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik merk dat hoge toerental ook met de V8 uit 2002 die bij ons op de oprit staat. Hij doet dit de ene keer wel en de andere keer niet.

De truc van Wrangler87 gebruiken wij eigenlijk altijd met het starten, maar lost het niet op.

Bij mij worden alle cd's om de front loader gewoon herkend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de start gaat onze GC ook naar de 2000 toeren, om gelijk hierna weer naar 5-600 terug te zakken.

Al het overige wat je hierover schrijft lijkt mij niet ok te zijn.

Wat Beest schrijft is ook onze ervaring; bij koude motor en wat lagere temperaturen, is het net of de bak slipt en blijft in versnelling 1 staan en maakt serieus toeren. Duurt paar minuten daarna alles helemaal ok. Schijnt zo te horen... ph34r.gif

cd's geen ervaring mee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat de bak koud laat opschakeld is inderdaad normaal. Dit is om de katalysator sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen.

Sommige automaten hebben een winterstand, ik weet niet of die van de GC's dat ook hebben, maar anders kun je daarmee het verschijnsel even onderdrukken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reactie's! smile.gif

Ik krijg aan de hand van jullie ervaringen de indruk dat het opvoeren van het toerental bij een koude start normaal is. De lange overschakelingstijd heb ik nog niet zo ervaren, maar het is natuurlijk ook nog niet echt koud 's ochtends. De truc van 87Wrangler maakt bij onze Jeep weinig verschil.

Vanavond wilde ik testen of het onregelmatige toerental (galopperen) zich ook voordoet wanneer de Jeep op benzine loopt echter.......,net als je met klachten bij de doktor komt zijn ze spontaan verdwenen, vanavond gaf onze Jeep geen kick huh.gif

Na duizelig te zijn geworden van het 'rondjes' rijden ben ik maar weer naar huis gegaan wink.gif Morgen maar eens opnieuw proberen.

Om uit te sluiten dat de laser van mijn cd-speler vies was en daarom geen copy cd's kon draaien heb ik deze vandaag schoon gemaakt.

Helaas, hij slikt ze nog steeds niet, dusssss mad.gif Zou ie gewoon niet geschikt zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doettie dat ook op benzine??

Een mogelijkheid is "valse lucht".. maar allereerst is het belangrijk om te weten offie het ook op benzine doet! En dat zou je ook eens kunnen testen ivm dat "opjagen" bij starten.

/quote]

Gisteren deed het zich weer voor, nu terwijl de motor nog niet helemaal op temperatuur was.

Snel over naar benzine gegaan maar dit maakt geen verschil. Zou het nu "valse lucht" zijn of juist niet? Zo ja, wat is hier dan de oplossing voor? unsure.gif

<div class='quotetop'>QUOTE(Kameel @ Oct 13 2006, 15:41 )

Als je CD speler van 1999 is, kan het best zijn dat ie geen gekopieerde cd's kan lezen.

Onze GC is van 1999 dus dat zal het wel zijn. Toch maar eens kijken naar een wisselaar dan......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Valse lucht kan dan een oorzaak zijn, hoewel 'ie het dan eigenlijk altijd moet doen, en niet af en toe.

Trek, als 'ie het weer doet, de stekker eens van de stationairsteller: als hij dan op een constant toerental gaat draaien ( hoog of laag, maakt niet uit, als het maar stabiel is), dan weet je in ieder geval of de regeling je toerental laat schommelen of dat het van buitenaf komt!

Mogelijk is het die regelaar namelijk. Als die te traag gaat werken, kun je dit ook krijgen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Valse lucht kan dan een oorzaak zijn, hoewel 'ie het dan eigenlijk altijd moet doen, en niet af en toe.

Trek, als 'ie het weer doet, de stekker eens van de stationairsteller: als hij dan op een constant toerental gaat draaien ( hoog of laag, maakt niet uit, als het maar stabiel is), dan weet je in ieder geval of de regeling je toerental laat schommelen of dat het van buitenaf komt!

Mogelijk is het die regelaar namelijk. Als die te traag gaat werken, kun je dit ook krijgen!

Bedankt voor je reactie 87wrangler smile.gif

Waar kan ik die stekker dan vinden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Hallo,

klinkt als een bekend probleem. Is heet inmiddels al opgelost??

Ik heb het zelfde ( gehad )met mijn 5.2 op impco gas installatie. Het weekend heb ik euvel gevonden en verholpen. Bij mij werd er valse lucht gezogen boven op de gasklephuis waar de aluminium kap op vast zit die naar mijn mengstuk loopt van de gas installatie. Nou weet ik niet of het met een prins installatie ook zo gedaan wordt, maar het is het kijken waard. De ene keer liep de motor redelijk stationair en de andere keer was het hopeloos en moest ik gas bij geven om niet af te laten slaan. Echter na het weghalen van de valse lucht loopt hij als een zonnetje.

gr Vincent

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...