Spring naar bijdragen

Benzinetank lijkt onder druk te komen staan.


Recommended Posts

Hoi,

Ik heb nog niet zo lang een Jeep Grand Cherokee limited 4.0L Bj 1996.

Dus ook nog niet veel ervaring met de wagen.

Ik heb iets vastgesteld telkens ik ga tanken maar weet niet of dit normaal, misschien dat andere GC eigenaars me kunnen vertellen of dit zo hoort te zijn of dat er een mankement is.

Vastgesteld probleem:

Als ik ga tanken lijkt alsof de benzine tank onder druk staat.

Bij verwijderde de tankstop zit er in de tankleiding een klep die wegklapt als je de slang van het tankstation erin steekt.

Op het moment dat de klep wegklapt hoor je een stevige zucht uit de benzinetank komen, ze staat blijkbaar onder druk.

Als ik aan het tanken ben kan ik enkel maar tanken met half ingedrukte hendel, als ik de hendel gans indruk springt telkens te pomp uit omdat de vulleiding vol komt te zitten, de benzine durft er dan soms even terug uitkolken.

Ik ga dan ook meestal tegen mijn zin tanken, een kwartiertje tanken vooraleer de tank gevuld is vind ik nogal lang. :-(

Is dit normaal? Of kent iemand dit probleem?

Met men vorige auto's heb ik dit nog niet voorgehad, daarom twijfel ik of dit zo hoort te zijn.

JgrCherokee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Ik heb nog niet zo lang een Jeep Grand Cherokee limited 4.0L Bj 1996.

Dus ook nog niet veel ervaring met de wagen.

Ik heb iets vastgesteld telkens ik ga tanken maar weet niet of dit normaal, misschien dat andere GC eigenaars me kunnen vertellen of dit zo hoort te zijn of dat er een mankement is.

Vastgesteld probleem:

Als ik ga tanken lijkt alsof de benzine tank onder druk staat.

Bij verwijderde de tankstop zit er in de tankleiding een klep die wegklapt als je de slang van het tankstation erin steekt.

Op het moment dat de klep wegklapt hoor je een stevige zucht uit de benzinetank komen, ze staat blijkbaar onder druk.

klopt heb ik ook

Als ik aan het tanken ben kan ik enkel maar tanken met half ingedrukte hendel, als ik de hendel gans indruk springt telkens te pomp uit omdat de vulleiding vol komt te zitten, de benzine durft er dan soms even terug uitkolken.

Ik ga dan ook meestal tegen mijn zin tanken, een kwartiertje tanken vooraleer de tank gevuld is vind ik nogal lang. :-(

Is dit normaal? Of kent iemand dit probleem?

klopt ook, maar waneer je even speelt met het pistool, naar links, rechts niet zo ver er in of juist wel verder erin

kan je gewoon normaal tanken

Met men vorige auto's heb ik dit nog niet voorgehad, daarom twijfel ik of dit zo hoort te zijn.

JgrCherokee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik aan het tanken ben kan ik enkel maar tanken met half ingedrukte hendel, als ik de hendel gans indruk springt telkens te pomp uit omdat de vulleiding vol komt te zitten, de benzine durft er dan soms even terug uitkolken.

Ik ga dan ook meestal tegen mijn zin tanken, een kwartiertje tanken vooraleer de tank gevuld is vind ik nogal lang. :-(

Probeer de benzine "spuitmond" een kwartslag te draaien, en idd niet te ver in de opening stoppen. Ik kan dan op volle kracht tanken.

Het onderdruk staan zal ik een op letten, maar dat verschijnsel is me niet opgevallen.

Gr, JPK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het goed is komt die zucht van de onderdruk in je tank.

Het zal een heel klein beetje zijn,want een benzinetank heeft een ontluchtingsklepje in de vuldop.Die gaat open ergens tussen de -0,1 en -0,2 bar om lucht in de tank te laten.

Bij meer onderdruk in de tank zou de brandstofpomp veel te veel moeite krijgen met het uit de tank pompen van benzine,dus gaat je wagen stotteren en inhouden.

Vanwege emissienormen en zo loopt de overdrukontluchting via een opvangtankje,de evap-canister.

Als de wagen lang in de warme zon staat zou je overdruk kunnen krijgen,en die wordt opgeslagen en later verstookt.

Als die leiding of de drukklep nou een verstopping ergens heeft dan bouwt de boel druk op,als de wagen stilstaat.

Ruik je bij die zucht een benzinelucht?Dan zou ik de overdrukleiding of de overdrukklep op de tank controleren.

Ik heb dezelfde ervaring met tanken.

Ik merk wel dat het per benzinestation verschilt hoe snel de pomp afslaat.

Bij mijn favoriete benzinedealer (de goedkoopste dus) sta ik per milliliter te tanken,dat kost me veel te veel tijd.

Bij een veel duurdere pomp verderop geen enkel probleem,inderdaad wel het vulpistool schuin houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het goed is komt die zucht van de onderdruk in je tank.

Het zal een heel klein beetje zijn,want een benzinetank heeft een ontluchtingsklepje in de vuldop.Die gaat open ergens tussen de -0,1 en -0,2 bar om lucht in de tank te laten.

Bij meer onderdruk in de tank zou de brandstofpomp veel te veel moeite krijgen met het uit de tank pompen van benzine,dus gaat je wagen stotteren en inhouden.

@Dunggatherer Even verduidelijken. Het is geen onderdruk, het is overdruk. Het is ook geen klein beetje, het is een serieuze puf.

Dus stotteren zal de wagen zeker niet doen met overdruk, dat is zelfs makkelijker voor de brandstofpomp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanwege emissienormen en zo loopt de overdrukontluchting via een opvangtankje,de evap-canister.

Als de wagen lang in de warme zon staat zou je overdruk kunnen krijgen,en die wordt opgeslagen en later verstookt.

Als die leiding of de drukklep nou een verstopping ergens heeft dan bouwt de boel druk op,als de wagen stilstaat.

Ruik je bij die zucht een benzinelucht?Dan zou ik de overdrukleiding of de overdrukklep op de tank controleren.

@Dunggatherer

Omdat je in je post over de EVAP canister spreekt ben ik eens gaan kijken in de wagen.

De haynes manual heb ik er ook even bijgenomen, maar hier staan geen duidelijke tekeningen in.

Ik heb nu gezien dat naast de "DUTY CYCLE EVAP CANISTER PURGE SOLENOID" (links vooraan) een dikke (1cm à1.5cm diameter) dikwandige rubberen leiding op het chassis is bevestigd. In het uiteinde van de leiding zit een dikke bout, ze is dus afgesloten. Deze leiding komt van ergens onder de linkse koplamp, waarschijnlijk is dit de "EVAP Canister".

Als ik deze bout verwijder komt hier een sterke benzinegeur uit de leiding, de druk lijkt dan ook van de benzine tank.

De bout in de leiding lijkt me niet fabrieksorgineel.

Ik kan in de haynes manual niet vinden hoe en waar de leiding orgineel is aangesloten?

Weet iemand waar deze leiding normaal is aangesloten (enkele duidelijke foto's) ?

Is er misschien een reden waarom deze leiding is afgesloten, word dit meer gedaan?

mvg

JgrCherokee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee dat is duidelijk.

Ik zei ook "als het goed is". Bij jouw wagen is het blijkbaar niet goed.

Ik denk dat je Evap canister purge solenoid kapot is.Of die canister is stuk.Dan verlies je vacuum en dan rijdt de wagen niet zo lekker.

Daarom is er waarschijnlijk een bout in de leiding gedaan.De vacuumaansluiting zal dan ook wel afgesloten zijn.

Houdt wel in dat de overdruk van de tank niet meer wordt opgevangen en via de normale weg verbrand.Dus zal de tank inderdaad druk opbouwen.

Nou heb ik zelf een V8 uit 93,

en ik lees in mijn FSM dat in 1993 de solenoid alleen werd gebruikt bij de V8.Ik zie dat jij een 4.0 hebt,dus ofwel dat is in 1996 veranderd,of er is aan je wagen gesleuteld.

Misschien kan iemand met een FSM uit 1996 daar wat meer over vertellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee dat is duidelijk.

Ik zei ook "als het goed is". Bij jouw wagen is het blijkbaar niet goed.

Ik denk dat je Evap canister purge solenoid kapot is.Of die canister is stuk.Dan verlies je vacuum en dan rijdt de wagen niet zo lekker.

Daarom is er waarschijnlijk een bout in de leiding gedaan.De vacuumaansluiting zal dan ook wel afgesloten zijn.

Houdt wel in dat de overdruk van de tank niet meer wordt opgevangen en via de normale weg verbrand.Dus zal de tank inderdaad druk opbouwen.

Nou heb ik zelf een V8 uit 93,

en ik lees in mijn FSM dat in 1993 de solenoid alleen werd gebruikt bij de V8.Ik zie dat jij een 4.0 hebt,dus ofwel dat is in 1996 veranderd,of er is aan je wagen gesleuteld.

Misschien kan iemand met een FSM uit 1996 daar wat meer over vertellen.

Dank je voor de info.

Dit ga ik nog eens verder uitzoeken.

Als er nog iemand kennis heeft over gans het EVAP systeem, mag je altijd tips geven.

eventueel foto's van hoe het allemaal is aangesloten onder de moterkap bij een GC van na bj1996.

JgrCherokee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Ik ga nog eens even reageren op men topic na de lange stilte.

Een tijd geleden heb ik het evap systeem terug in orde gebracht. Dit is nu in orginele staat hersteld.

Het kwam er op neer dat enkel de leiding naar de inlaatcollector van de motor en de onluchtings leiding waren afgekoppeld en dichtgemaakt met een bout. (Waarom die ooit is gedaan is een vraag?), er waren geen lekken aanwezig in het systeem, de klep "Evap canister purge solenoid" werkte ook nog. Met of zonder het EVAP systeem functioneerd de motor zoals het hoort.

Het op druk staan van de benzinetank is nog altijd aanwezig, al is het naar men gevoel wel iets minder.

Het tanken lukt ook, door het het vulpistool te draaien kan ik nu volle kracht tanken.

iedereen dank voor de tips

grtz

JgrCherokee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...