Black Moose Geplaatst June 26, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2006 Na offroad in Rena hielt ik een piep over, maar deze kwam niet bij de wielen weg.(modder bij de remmen of zo) Nadat de voorwielen van de grond vrij waren, eens verder in verdiept. De as er tussen uit gehaald die tussen de tussenbak zit en voorste diff.Het voorste kruisje er uitgehaald,en in nieuw vet gezet.was niet de boosdoender.Het kwam dus aan de andere kant. " kruisjes zitten er, terwijl ik in het Hayens boek maar 1 kruisje zie. Kruisjes zijn wel goed, maar toch besloten om ze beiden te vernieuwen. Maar....de piep zit tussen die 2 kruisjes, daar zit nog een lager! De rubberen rand zat wel 6 scheuren in, en de buitenkant zat aardig roest, en liep niet soepel. Kan iemand mij iets meer vertellen over dit lager, en komt het vaker voor. Moet ik nog met meerdere dingen rekening houden? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst June 26, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2006 Heb jij voor ook een double cardan? Kan hoor.. Dan heb je misschien iets aan deze link: Stu weer natuurlijk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
besiland Geplaatst June 26, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2006 Klop wat Kameel zegt en laat zien. heb ik twee weken ook moeten vervangen en jip de piep is weg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! gr. Besiland Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst June 26, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2006 Dan heb je een CV as = dubbel kruist-stuk. Dit is wel uit elkaar te halen , maar veel werk , een revisie setje is ook niet goedkoop. Teminste dat hoor ik vaak van mijn klanten. (mocht je er echt niet uitkomen , dan heb ik nog wel CV-assen liggen voor 100,--) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
besiland Geplaatst June 26, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2006 Loet heeft hem voor mij gemaakt, en dat ging zonder het halen van het onderdeel best goed. Maar nu weet hij wel hoe en wat. en dat scheelt een boterham. of curry worstje. Besiland Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 27, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 27, 2006 Volgens mij bedoelt hij het gewricht van de voorste cardan aan de tussenbak. Dit is geen CV cardan. Dit gaat inderdaad na een tijdje piepen van de modder en andere vuiligheid. Als propermaken in invetten niet meer helpt moet het vervangen worden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst June 27, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 27, 2006 Ok jongens, bedankt voor deze hulp, Ook Bas fijne site. Heb hem gelijk bij favorieten geziet. Het onderdeel plus 2 kruisjes zijn besteld.( 1500 Nkr.......is ca 190 euries) Nu maar hopen dat het voor vrijdag binnen is, zodat ik zaterdag offroad kan rijden in Gardemoen. Anders mis ik ook nog de BBQ voor de vakantie. Maar ik heb begrepen dat dit ook onder een XJ zit. Ben ik nog wel benieuwd wat het voordeel of nadeel hier van is? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst June 27, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 27, 2006 Ok jongens,bedankt voor deze hulp, Ook Bas fijne site. Heb hem gelijk bij favorieten geziet. Het onderdeel plus 2 kruisjes zijn besteld.( 1500 Nkr.......is ca 190 euries) Nu maar hopen dat het voor vrijdag binnen is, zodat ik zaterdag offroad kan rijden in Gardemoen. Anders mis ik ook nog de BBQ voor de vakantie. Maar ik heb begrepen dat dit ook onder een XJ zit. Ben ik nog wel benieuwd wat het voordeel of nadeel hier van is? Heb je dan wèl een dubbele cardan aan de tussenbak kant?? Want dat ontgaat me nu even... Zo ja.. voordelen zat, sterker en soepeler vooral. Maar meestal zetten 'ze' die op de aandrijfas achter.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst June 27, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 27, 2006 Dat bedoel ik 190,-- voor alleen de c.v. voor 100,-- had je (dan wel gebruikt) , de c.v. en de as gehad. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 28, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2006 Het gewricht dat standaard bij een TJ/YJ aan de tussenbak zit is GEEN CV!! Het lijkt erop maar het is er geen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst June 28, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2006 Het gewricht dat standaard bij een TJ/YJ aan de tussenbak zit is GEEN CV!!Het lijkt erop maar het is er geen. Nee, dat is waar ... vandaar dat het plaatje van z'n aandrijfas niet overeen kwam met die van in het Haynes boek? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst June 28, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2006 De link die kameel gaf, is exact wat er bij mij ook onder zit. Vanavond komen de onderdelen,als het meezit kan ik zaterdag in iedergeval het terrein weer in.(anders kom ik niet bij die gril ) Boris, ik ben voor 2 kruisjes en dat ding wat er tussen zit 190 euro,s lichter. Noorwegen is nog niet zo duur......Tenminste als je geen nieuwe auto koopt. Het rare is dat het alleen op de vooras zit. Ik dacht het niet gezien te hebben op de achteras. Dus wel een CV op de vooras. Ik zat vanavond er een foto van maken, Maar Kameel heb jij dat niet??? Jij heb ook een wrangler sport 4L uit 1997. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst June 28, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2006 Nope, maar je wist al dat jij een vreemde uitvoering had geloof ik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst June 28, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2006 Past bij de persoon. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
besiland Geplaatst June 28, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2006 euheummmmm, ik heb hem ook. gr. besiland Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst June 28, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2006 De dubbele cardan koppelingen in de voorste aandrijfas aan de kant van de tussenbak welke overigens ook bij xj's en zj's worden gebruikt zijn wel degelijk CV(constant velocity) koppelingen. Blijkt ook wel uit het feit dat voor de voor as een pinion angel van 0 graden geldt. Echter de term CV-joint wordt ook gebruikt voor homo-kineet koppelingen. Welke te vinden zijn in de voorste steekassen van een ZJ. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
f.eijk Geplaatst July 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst July 1, 2006 OP mijn TJ nov. 98 import via saudi arabie heeft ook een CV aan da tussenbakzijde. en geeft gelukkig nog geen problemen. dankzij deze info en jouw ervaring jacco weet ik dat deze dus ook gesmeert moet worden enwel middels een naald. Bedankt, weer een stap dichter bij een zorgeloze vakantie !!!! See you !! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.