venezia Geplaatst June 20, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2006 Astrids YJ 4.0 is uitgerust met een Gemini alarm, type 5061 als iemand dat wat zegt. Nu draait de startmotor extreem langzaam rond en vermoed ik dat de accu niet helemaal fris meer is. Bovendien wordt de wagen momenteel vooral gebruikt voor kleine tripjes naar school en werk hetgeen ook niet echt bevordelijk is voor het op peil houden van de capaciteit, zeker als de airco ook nog eens vol opengezet wordt. Ik vraag me af of ik de accu zo maar los kan koppelen voor een herlading of vervanging zonder dat dit consequenties heeft voor het alarm?! Heb geen zin om straks te eindigen met een alarm met kuren omdat 'ie van de spanning is geweest. Heeft iemand ervaringen of tips? Bij voorbaat dank! Ronald PS. De accu die erin zit is een 55Ah type. Lijkt me eerlijk gezegd wat aan de kleine kant voor een motor van dit formaat. Moet dit niet wat groter zijn? Heb er in de Haynes en in het handboek niets over kunnen vinden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePieRo Geplaatst June 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2006 Het los nemen van de accu mag geen enkel probleem zijn voor je Gemini alarm !! Wel kan het zijn dat haar systeem is uitgerust met een noodstroom sirene, en die gaat loeien als de accu polen losgehaald worden Maar stop in de kop van de sirene een hoop todden en het geluid reduceert zich tot een acceptabel nivo. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DUC Geplaatst June 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2006 Je loopt wel het risico dat je autoradio om een code vraagt op 't moment dat je de accu opnieuw aansluit. Weet je die? Edit: zie ook dit topic http://www.jeepforum.nl/forum/index.php?showtopic=2161&hl= Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jankra Geplaatst June 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2006 Ik vraag me af of ik de accu zo maar los kan koppelen voor een herlading of vervanging zonder dat dit consequenties heeft voor het alarm?! Heb geen zin om straks te eindigen met een alarm met kuren omdat 'ie van de spanning is geweest. Heeft iemand ervaringen of tips? Bij voorbaat dank! Accu (minpool) loskoppelen heeft geen gevolg voor het alarm. Hoogstens tijdens het wederom aansluiten hoor je een hele korte piep uit de sirene. PS. De accu die erin zit is een 55Ah type. Lijkt me eerlijk gezegd wat aan de kleine kant voor een motor van dit formaat. Moet dit niet wat groter zijn? Heb er in de Haynes en in het handboek niets over kunnen vinden. http://www.centurion-akku.nl/versie40/akku...kuwegwijzer.htm Kijk hier eens voor het type. Groet, JPK Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
venezia Geplaatst June 21, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2006 Accu (minpool) loskoppelen heeft geen gevolg voor het alarm. Hoogstens tijdens het wederom aansluiten hoor je een hele korte piep uit de sirene.http://www.centurion-akku.nl/versie40/akku...kuwegwijzer.htm Kijk hier eens voor het type. Groet, JPK Mijn dank voor de info heren, ben nu enigzins gerust gesteld. De radio zal geen problemen opleveren. De Blaupunkt vroeg niet om wat voor code dan ook toen ik deze recentelijk in de YJ monteerde. Ik zal hooguit een paar settings weer opnieuw moeten instellen. Die Centurion site kende ik niet terwijl ik notabene zelf batterijen verkoop, zij het dan wat grotere voor industriële applicaties... Voor de Wrangler worden er verschillende genoemd met verschillende capaciteiten varierend van 62 tot 74Ah. Zal eens even kijken hoe oud de onze is en dan besluiten of ik probeer dat ding te laden of te vervangen. De site is in elk geval een goed leidraad voor capaciteit, aansluitschema's en afmetingen. Bedankt voor de link! Dan het alarm zelf. Mijn grote vrees was / is niet zozeer de sirene want die kan ik wel de mond snoeren , maar meer dat geneuzel met codes en afstandbedieningen etc. Maar klaarblijkelijk heb ik geen reden tot zorgen. Als ik de accu weer aansluit zouden alle settings/ coderingen onveranderd moeten zijn en alles weer werken. Overigens JPK, of je nu alleen de min lostrekt of zowel plus als min maakt toch niet uit? Zal even kijken of ik van het weekend tijd heb maar Astrid moet werken en dan zit ik met de kids en zij................ in d'r Jeepie..... Hou jullie wel op de hoogte!! Ronald Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
venezia Geplaatst July 21, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2006 Even een bumpje aangezien het Gemini alarm weer volop in de belangstelling staat.... De accu heb ik laten testen en is goed. De capaciteit is wellicht wat aan de kleine kant maar de conditie is goed. Bij starten komt de spanning niet onder 9,50V en dat is een gunstig teken. Aangezien ik gisteren op een snikheet Charles de Gaule Airport op m'n vliegtuig zat te wachten toen de alarmellende begon, kan ik niet helemaal achterhalen wat er is gebeurd. In ieder geval ging het alarm spontaan af en ging Astrid zwaar in de stress.... Overigens kon de wagen wel gestart worden dus de startonderbreking zou dan gewoon correct moeten werken via de afstandsbediening. Na overleg met Ab werd de minpool losgemaakt en was er weer rust in de tent..... ...... tot vanavond althans. Na het eten de minpool maar weer 'ns aangesloten en dat had direct resultaat: een loeiende sirene! De minpool meteen weer eraf gehaald maar dat had weinig effect... nooit bij stilgestaan dat die !%!^&(&~% sirene een ingebouwde accu had. Dus in vliegende vaart naar de schuur, kruiskoppie gehaald en onder grote belangstelling van de buurt de stekker losgeschroefd en de kabel van de sirene gehaald........ HUH?!!? Het kreng bleef loeien!!! Shit! Dus de loeiende sirene losgeschroefd, opengeschroefd en een van de luidsprekerdraden eraf gerukt.................. ZALIGMAKENDE STILTE !! Maar goed, wat nu!?! Eerst maar weer 'ns de minpool erop. Goed, controlelampje alarm op het dashboard knippert geruststellend. Vervolgens sleutel in het contactslot, omdraaien, met de afstandsbediening het alarm uitzetten en................ gewoon starten! Geen alarmknipperlichten of andere nare verschijnselen. So far, so good. Dan even de straat op en neer gereden, de wagen parkeren, uitzetten en afsluiten. Even wachten en ja hoor, het controlelampje knipoogt me weer geruststellend tegemoet. Zucht...... Maar nu de grote vraag: wat is er aan de hand?!!? Ik heb absoluut geen kaas gegeten van alarmsystemen en kan dus alleen maar gissen. Dat een alarm af kan gaan kan ik me nog wel voorstellen. Maar waarom werkt de startonderbreker dan nog gewoon?? Het alarmsysteem moet nu zijn geactiveerd want ik heb hem niet kunnen resetten. Waarom kan ik de wagen dan nog gewoon starten????? Wat achtergrondinfo van experts zou nu wel welkom zijn.... de countdown voor ons vertrek naar Schotland loopt.... tik ... tik ... tik ... Ronald Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst July 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2006 niet gewoon de sirene over de flos? ooit ook eens gehad...... was wel met vocht....weinig kans op nu, maar tis maar een idee Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
venezia Geplaatst July 22, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 22, 2006 niet gewoon de sirene over de flos?ooit ook eens gehad...... was wel met vocht....weinig kans op nu, maar tis maar een idee Het enige vocht wat ik deze dagen zie is zweet en bier.... Maar je zou best eens gelijk kunnen hebben. Ben gisteravond tot halfeen aan het prutsen geweest en nu de sirene eruit is, werkt alles zoals het hoort. Dus met de zwarte knop van de afstandsbediening het alarm afzetten..... lampen knipperen keurig een paar keer en de wagen kan worden gestart. Andersom net zo. De rode knop van de afstandsbediening indrukken om het alarm aan te zetten, de lampen knipperen een paar keer en de controle LED op het dashboard knippert als teken dat het alarm aanstaat. Schiet mij maar lek...... Zit eraan te denken om het voor de vakantie zo te laten. Mochten we in Schotland problemen krijgen lossen we die ter plaatse wel op....... hopelijk.. Ronald Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jankra Geplaatst July 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst July 22, 2006 Ronald, De sirene wordt aangestuurd door een "signaal" draad vanuit de alarm unit. De Sirene zelf zit idd aangesloten op + en - en blijkbaar voorzien van een eigen accu. Deze accu voedt tijdens sabotage activiteiten de unit. Bij ongewenste onderbreking van de signaaldraad kan dat aanleiding zijn om de sirene te activeren. De 5061 kan ik niet terugvinden op de Gemini site. Het feit dat de startonderbreking normaal reageert, is er voor de unit blijkbaar geen "alarm status". Dus zelf denk ik ook aan een foutje in de "signaal" draad of onderbreking in de spannings lijnen. Vaak zitten er na inbouw extra draadzekeringen opgenomen. Is er daar soms een van stuk gegaan? Heb je misschien iets meer info van de unit (de code op de goedkeuringssticker)? Wat staat er op de sirene? Groeten en succes, JPK. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
venezia Geplaatst July 22, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 22, 2006 OK JPK, je uitleg is helder en duidelijk, dank je wel. Even alles helder op een rijtje zetten nu: Alarm is Gemini 5060 Sirene is Gemini 5125TNC De alarmunit zelf zit klem achter het dashboard weggewerkt en is lastig bereikbaar, maar onderstaand schema zou redelijk moeten kloppen. In de beschrijving van de sirene staat vermeld dat deze wordt aangestuurd door de rood-roze draad. Verder zie ik een zekering in de rood/witte voedingsdraad zitten. Deze heb ik nog niet gelokaliseerd dus ook niet gecheckt. Anders dan deze zie ik geen zekeringen in het schema zitten. Alhoewel de startonderbreker nu goed werkt en ook het alarm goed lijkt te werken denk ik dat het niet onverstandig zou zijn om het hele gebeuren systematisch te checken dus: * zekering checken * alle contacten even nalopen * massacontacten nalopen * stekkerverbindingen controleren Met een multimeter en een beetje gezond verstand moet ik wel in staat zijn e.e.a. op zijn goede werking te controleren. Wordt weer een drukke week vrees ik.... Ronald PS. Heb uit nieuwsgierigheid de afgerukte draad maar weer eens aan de sirene gehangen en nu is het stil. Weet echter niet of dat ding zichzelf heeft gereset of dat de batterij leeg is. Zou kunnen proberen het ding weer in de Jeep te plaatsen en te kijken wat 'ie doet?! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jankra Geplaatst August 8, 2006 Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2006 OK JPK, je uitleg is helder en duidelijk, dank je wel. Even alles helder op een rijtje zetten nu: Alarm is Gemini 5060 Sirene is Gemini 5125TNC De alarmunit zelf zit klem achter het dashboard weggewerkt en is lastig bereikbaar, maar onderstaand schema zou redelijk moeten kloppen. In de beschrijving van de sirene staat vermeld dat deze wordt aangestuurd door de rood-roze draad. Verder zie ik een zekering in de rood/witte voedingsdraad zitten. Deze heb ik nog niet gelokaliseerd dus ook niet gecheckt. Anders dan deze zie ik geen zekeringen in het schema zitten. Alhoewel de startonderbreker nu goed werkt en ook het alarm goed lijkt te werken denk ik dat het niet onverstandig zou zijn om het hele gebeuren systematisch te checken dus: * zekering checken * alle contacten even nalopen * massacontacten nalopen * stekkerverbindingen controleren Met een multimeter en een beetje gezond verstand moet ik wel in staat zijn e.e.a. op zijn goede werking te controleren. Wordt weer een drukke week vrees ik.... Ronald PS. Heb uit nieuwsgierigheid de afgerukte draad maar weer eens aan de sirene gehangen en nu is het stil. Weet echter niet of dat ding zichzelf heeft gereset of dat de batterij leeg is. Zou kunnen proberen het ding weer in de Jeep te plaatsen en te kijken wat 'ie doet?! Mijn syntese: Rood-Wit is standaard voeding van de sirene (en laadt de ingebouwde accu op) Let op deze is gezekerd. Bij defecte zekering kan aanleiding zijn tot alarm (zolang de ingebouwde accu opgeladen is; Bruin-Wit is massa Blauw = L is volgens mij standaard "hoog = 12 V" wat bedoeld is als anti-sabotage op het moment dat iemand de voedingsdraden naar het alarm doorknipt. Ook dan gaat het alarm. Rood-Rose = RS is een naar nul geschakeld alarm signaal wat schakelt op het moment dat er een alarm situatie zich voordoet. Leuk hè die electronica? Bij mijn Gemini alarm is de uitvoering van deze draden in de kleuren zwart, zwart en o ja, zwart. Deze waren oorspronkelijk gelabeld, maar na inkorten dus niet meer. Dit om sabotage nog moeilijker te maken. Ik ben ook nog bezig met een XJ voorzien van een GT alarm. Hierbij springt de zekering van de met accu voorziene sirene regelmatig. Gevolg is dat het alarm als een knorrende marmot staat de "brommen". Dit brommen gaat over zodra de ingebouwde accu weer leeg is .... Affijn reden om de hele kabelboom van het alarm opnieuw aan te leggen. Dit heb ik even over de vakantie getild. Voor mij is Haarlem te veel uit de (gangbare) richting om even te kijken. Toch maar weer eens terugkomen een initiatief tot een "Jeep treffen" in het midden van het land waarbij dergelijke issues bekeken kunnen worden en verholpen onder leiding van experts. Greetz, JPK. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.