Spring naar bijdragen

vraagje over Gemini alarm


Recommended Posts

Astrids YJ 4.0 is uitgerust met een Gemini alarm, type 5061 als iemand dat wat zegt.

Nu draait de startmotor extreem langzaam rond en vermoed ik dat de accu niet helemaal fris meer is. Bovendien wordt de wagen momenteel vooral gebruikt voor kleine tripjes naar school en werk hetgeen ook niet echt bevordelijk is voor het op peil houden van de capaciteit, zeker als de airco ook nog eens vol opengezet wordt.

Ik vraag me af of ik de accu zo maar los kan koppelen voor een herlading of vervanging zonder dat dit consequenties heeft voor het alarm?! Heb geen zin om straks te eindigen met een alarm met kuren omdat 'ie van de spanning is geweest. wink.gif

Heeft iemand ervaringen of tips? Bij voorbaat dank!

Ronald

PS. De accu die erin zit is een 55Ah type. Lijkt me eerlijk gezegd wat aan de kleine kant voor een motor van dit formaat. Moet dit niet wat groter zijn? Heb er in de Haynes en in het handboek niets over kunnen vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het los nemen van de accu mag geen enkel probleem zijn voor je Gemini alarm !!

Wel kan het zijn dat haar systeem is uitgerust met een noodstroom sirene, en die gaat loeien als de accu polen losgehaald worden Maar stop in de kop van de sirene een hoop todden en het geluid reduceert zich tot een acceptabel nivo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag me af of ik de accu zo maar los kan koppelen voor een herlading of vervanging zonder dat dit consequenties heeft voor het alarm?! Heb geen zin om straks te eindigen met een alarm met kuren omdat 'ie van de spanning is geweest. wink.gif

Heeft iemand ervaringen of tips? Bij voorbaat dank!

Accu (minpool) loskoppelen heeft geen gevolg voor het alarm. Hoogstens tijdens het wederom aansluiten hoor je een hele korte piep uit de sirene.

PS. De accu die erin zit is een 55Ah type. Lijkt me eerlijk gezegd wat aan de kleine kant voor een motor van dit formaat. Moet dit niet wat groter zijn? Heb er in de Haynes en in het handboek niets over kunnen vinden.

http://www.centurion-akku.nl/versie40/akku...kuwegwijzer.htm

Kijk hier eens voor het type.

Groet, JPK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Accu (minpool) loskoppelen heeft geen gevolg voor het alarm. Hoogstens tijdens het wederom aansluiten hoor je een hele korte piep uit de sirene.

http://www.centurion-akku.nl/versie40/akku...kuwegwijzer.htm

Kijk hier eens voor het type.

Groet, JPK

Mijn dank voor de info heren, ben nu enigzins gerust gesteld.

De radio zal geen problemen opleveren. De Blaupunkt vroeg niet om wat voor code dan ook toen ik deze recentelijk in de YJ monteerde. Ik zal hooguit een paar settings weer opnieuw moeten instellen.

Die Centurion site kende ik niet terwijl ik notabene zelf batterijen verkoop, zij het dan wat grotere voor industriële applicaties... ph34r.gif Voor de Wrangler worden er verschillende genoemd met verschillende capaciteiten varierend van 62 tot 74Ah. Zal eens even kijken hoe oud de onze is en dan besluiten of ik probeer dat ding te laden of te vervangen. De site is in elk geval een goed leidraad voor capaciteit, aansluitschema's en afmetingen. Bedankt voor de link!

Dan het alarm zelf. Mijn grote vrees was / is niet zozeer de sirene want die kan ik wel de mond snoeren rolleyes.gif , maar meer dat geneuzel met codes en afstandbedieningen etc. Maar klaarblijkelijk heb ik geen reden tot zorgen. Als ik de accu weer aansluit zouden alle settings/ coderingen onveranderd moeten zijn en alles weer werken.

Overigens JPK, of je nu alleen de min lostrekt of zowel plus als min maakt toch niet uit? huh.gif

Zal even kijken of ik van het weekend tijd heb maar Astrid moet werken en dan zit ik met de kids en zij................ in d'r Jeepie..... dry.gif

Hou jullie wel op de hoogte!!

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Even een bumpje aangezien het Gemini alarm weer volop in de belangstelling staat.... dry.gif

De accu heb ik laten testen en is goed. De capaciteit is wellicht wat aan de kleine kant maar de conditie is goed. Bij starten komt de spanning niet onder 9,50V en dat is een gunstig teken.

Aangezien ik gisteren op een snikheet Charles de Gaule Airport op m'n vliegtuig zat te wachten toen de alarmellende begon, kan ik niet helemaal achterhalen wat er is gebeurd. In ieder geval ging het alarm spontaan af en ging Astrid zwaar in de stress.... ohmy.gif Overigens kon de wagen wel gestart worden dus de startonderbreking zou dan gewoon correct moeten werken via de afstandsbediening. Na overleg met Ab werd de minpool losgemaakt en was er weer rust in de tent.....

...... tot vanavond althans. mad.gif

Na het eten de minpool maar weer 'ns aangesloten en dat had direct resultaat: een loeiende sirene! ph34r.gif De minpool meteen weer eraf gehaald maar dat had weinig effect... nooit bij stilgestaan dat die !%!^&(&~% sirene een ingebouwde accu had. mad.gif Dus in vliegende vaart naar de schuur, kruiskoppie gehaald en onder grote belangstelling van de buurt de stekker losgeschroefd en de kabel van de sirene gehaald........ HUH?!!? Het kreng bleef loeien!!! Shit! Dus de loeiende sirene losgeschroefd, opengeschroefd en een van de luidsprekerdraden eraf gerukt.................. ZALIGMAKENDE STILTE !! smile.gif

Maar goed, wat nu!?! Eerst maar weer 'ns de minpool erop. Goed, controlelampje alarm op het dashboard knippert geruststellend. Vervolgens sleutel in het contactslot, omdraaien, met de afstandsbediening het alarm uitzetten en................ gewoon starten! Geen alarmknipperlichten of andere nare verschijnselen.

So far, so good. Dan even de straat op en neer gereden, de wagen parkeren, uitzetten en afsluiten. Even wachten en ja hoor, het controlelampje knipoogt me weer geruststellend tegemoet. Zucht...... huh.gif

Maar nu de grote vraag: wat is er aan de hand?!!? Ik heb absoluut geen kaas gegeten van alarmsystemen en kan dus alleen maar gissen. Dat een alarm af kan gaan kan ik me nog wel voorstellen. Maar waarom werkt de startonderbreker dan nog gewoon?? Het alarmsysteem moet nu zijn geactiveerd want ik heb hem niet kunnen resetten. Waarom kan ik de wagen dan nog gewoon starten?????

Wat achtergrondinfo van experts zou nu wel welkom zijn.... de countdown voor ons vertrek naar Schotland loopt.... tik ... tik ... tik ...

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

niet gewoon de sirene over de flos?

ooit ook eens gehad...... was wel met vocht....weinig kans op nu, maar tis maar een idee

Het enige vocht wat ik deze dagen zie is zweet en bier.... ph34r.gif

Maar je zou best eens gelijk kunnen hebben. Ben gisteravond tot halfeen aan het prutsen geweest en nu de sirene eruit is, werkt alles zoals het hoort. Dus met de zwarte knop van de afstandsbediening het alarm afzetten..... lampen knipperen keurig een paar keer en de wagen kan worden gestart. Andersom net zo. De rode knop van de afstandsbediening indrukken om het alarm aan te zetten, de lampen knipperen een paar keer en de controle LED op het dashboard knippert als teken dat het alarm aanstaat.

Schiet mij maar lek...... unsure.gif

Zit eraan te denken om het voor de vakantie zo te laten. Mochten we in Schotland problemen krijgen lossen we die ter plaatse wel op....... hopelijk.. dry.gif

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ronald,

De sirene wordt aangestuurd door een "signaal" draad vanuit de alarm unit. De Sirene zelf zit idd aangesloten op + en - en blijkbaar voorzien van een eigen accu. Deze accu voedt tijdens sabotage activiteiten de unit. Bij ongewenste onderbreking van de signaaldraad kan dat aanleiding zijn om de sirene te activeren.

De 5061 kan ik niet terugvinden op de Gemini site.

Het feit dat de startonderbreking normaal reageert, is er voor de unit blijkbaar geen "alarm status". Dus zelf denk ik ook aan een foutje in de "signaal" draad of onderbreking in de spannings lijnen. Vaak zitten er na inbouw extra draadzekeringen opgenomen. Is er daar soms een van stuk gegaan?

Heb je misschien iets meer info van de unit (de code op de goedkeuringssticker)?

Wat staat er op de sirene?

Groeten en succes,

JPK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK JPK, je uitleg is helder en duidelijk, dank je wel.

Even alles helder op een rijtje zetten nu:

Alarm is Gemini 5060

Sirene is Gemini 5125TNC

De alarmunit zelf zit klem achter het dashboard weggewerkt en is lastig bereikbaar, maar onderstaand schema zou redelijk moeten kloppen.

In de beschrijving van de sirene staat vermeld dat deze wordt aangestuurd door de rood-roze draad. Verder zie ik een zekering in de rood/witte voedingsdraad zitten. Deze heb ik nog niet gelokaliseerd dus ook niet gecheckt. Anders dan deze zie ik geen zekeringen in het schema zitten.

Alhoewel de startonderbreker nu goed werkt en ook het alarm goed lijkt te werken denk ik dat het niet onverstandig zou zijn om het hele gebeuren systematisch te checken dus:

* zekering checken

* alle contacten even nalopen

* massacontacten nalopen

* stekkerverbindingen controleren

Met een multimeter en een beetje gezond verstand moet ik wel in staat zijn e.e.a. op zijn goede werking te controleren. Wordt weer een drukke week vrees ik.... dry.gif

Ronald

PS. Heb uit nieuwsgierigheid de afgerukte draad maar weer eens aan de sirene gehangen en nu is het stil. Weet echter niet of dat ding zichzelf heeft gereset of dat de batterij leeg is. Zou kunnen proberen het ding weer in de Jeep te plaatsen en te kijken wat 'ie doet?!

5061tngi2.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
OK JPK, je uitleg is helder en duidelijk, dank je wel.

Even alles helder op een rijtje zetten nu:

Alarm is Gemini 5060

Sirene is Gemini 5125TNC

De alarmunit zelf zit klem achter het dashboard weggewerkt en is lastig bereikbaar, maar onderstaand schema zou redelijk moeten kloppen.

In de beschrijving van de sirene staat vermeld dat deze wordt aangestuurd door de rood-roze draad. Verder zie ik een zekering in de rood/witte voedingsdraad zitten. Deze heb ik nog niet gelokaliseerd dus ook niet gecheckt. Anders dan deze zie ik geen zekeringen in het schema zitten.

Alhoewel de startonderbreker nu goed werkt en ook het alarm goed lijkt te werken denk ik dat het niet onverstandig zou zijn om het hele gebeuren systematisch te checken dus:

* zekering checken

* alle contacten even nalopen

* massacontacten nalopen

* stekkerverbindingen controleren

Met een multimeter en een beetje gezond verstand moet ik wel in staat zijn e.e.a. op zijn goede werking te controleren. Wordt weer een drukke week vrees ik.... dry.gif

Ronald

PS. Heb uit nieuwsgierigheid de afgerukte draad maar weer eens aan de sirene gehangen en nu is het stil. Weet echter niet of dat ding zichzelf heeft gereset of dat de batterij leeg is. Zou kunnen proberen het ding weer in de Jeep te plaatsen en te kijken wat 'ie doet?!

5061tngi2.jpg

Mijn syntese:

Rood-Wit is standaard voeding van de sirene (en laadt de ingebouwde accu op) Let op deze is gezekerd. Bij defecte zekering kan aanleiding zijn tot alarm (zolang de ingebouwde accu opgeladen is;

Bruin-Wit is massa

Blauw = L is volgens mij standaard "hoog = 12 V" wat bedoeld is als anti-sabotage op het moment dat iemand de voedingsdraden naar het alarm doorknipt. Ook dan gaat het alarm.

Rood-Rose = RS is een naar nul geschakeld alarm signaal wat schakelt op het moment dat er een alarm situatie zich voordoet.

Leuk hè die electronica?

Bij mijn Gemini alarm is de uitvoering van deze draden in de kleuren zwart, zwart en o ja, zwart. Deze waren oorspronkelijk gelabeld, maar na inkorten dus niet meer. Dit om sabotage nog moeilijker te maken.

Ik ben ook nog bezig met een XJ voorzien van een GT alarm. Hierbij springt de zekering van de met accu voorziene sirene regelmatig. Gevolg is dat het alarm als een knorrende marmot staat de "brommen". Dit brommen gaat over zodra de ingebouwde accu weer leeg is .... Affijn reden om de hele kabelboom van het alarm opnieuw aan te leggen. Dit heb ik even over de vakantie getild.

Voor mij is Haarlem te veel uit de (gangbare) richting om even te kijken. Toch maar weer eens terugkomen een initiatief tot een "Jeep treffen" in het midden van het land waarbij dergelijke issues bekeken kunnen worden en verholpen onder leiding van experts.

Greetz, JPK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...